LET OP: Oplichter actief op Marktplaats.nl

Ik kreeg net dit van Marktplaats toegestuurd:

Beste XXXX,

Onlangs heb je een bod of reactie geplaatst op de advertentie: Prophet 12 Poly Synth. Het vermoeden bestaat echter dat dit een frauduleuze advertentie betreft. We hebben daarom het account en de advertenties van deze verkoper verwijderd. We raden je aan zeer voorzichtig te zijn in jouw verdere contact met deze adverteerder.

Voor de toekomst geven wij je graag de volgende tips mee:

  • Laat jouw gezonde verstand spreken: als iets te mooi lijkt om waar te zijn, dan is dat meestal ook zo.
  • Bekijk hoe lang de verkoper actief is op Marktplaats, check zijn andere advertenties en maak persoonlijk contact.
  • Controleer de verkoper: Google zijn gegevens en check telefoon en bankrekeningnummer via het Meldpunt Internetoplichting.
  • Betaal het product via PayPal en jouw aankopen zijn in veel gevallen onbeperkt beschermd.
  • Wees alert bij kopers en verkopers uit het buitenland en gebruik geen (anonieme) betaalmethoden als Western Union.
  • Voor meer kooptips bekijk onze Veilig Handelen pagina.


Wij wensen je veel succes op Marktplaats

Met vriendelijke groet,
Het Marktplaats team


Goh....wat zijn ze daar snel mee :walker:
 
Beter laat dan nooit, moet je maar denken. Maar het moet een stuk sneller, denk dat websites als MP een "aansporing" nodig hebben als boetes e.d. om hier echt iets aan te doen. Technisch moet toch ook e.e.a. mogelijk zijn, als je handmatig foto's kunt opzoeken om te zien of deze van elders komen, MP kan dat met een stukje software het zelf automatisch doen bij elke geplaatste advertentie. En met een beetje AI is er vast meer mogelijk, beoordelen of de vraagprijs overeenkomt met het aangeboden artikel, enz. Maar zolang MP zelf de pijn van oplichting niet voelt is er geen stimulans om te investeren in zulke maatregelen. Tijd om ze te dwingen dit te doen.
 
De prophet 12 in "Zoetermeer " (Vlissingen / Groningen....) staat er NOG STEEDS op.
Ik heb er zojuist de 4e mail tegenaan gegooid naar verdacht at marktplaats punt nl
Geen enkele reactie, behalve het automatische antwoord :
"Geweldig dat je ons wil helpen om verdachte zaken op Marktplaats op te ruimen.
Met jouw hulp kunnen we Marktplaats nog beter schoonhouden van mensen die kwaad willen."

:stupid:gaap::r:r:stupid:Z
 
Die "gast" heet Marion Pieters....:D:D uiteindelijk na de 6e mail, en nog steeds 0,0 reactie, in de chat op MP en toen werd het profiel EINDELIJK verwijderd. Ik wilde nog vragen hoe het in godsnaam zo lang kon duren, maar ik werd gewoon lomp uit de chat gegooid. Zat ik weer tegen een robot te lullen :stupid:dubbel:
 
Nou, het is mij nu ook eindelijk een keer overkomen ... Mooie aanbieding op SRX kaartjes, goed contact met verkoper (op het oog 11.5 jaar actief, maar zal vast gehackt zijn), geld overgemaakt via ING link (STOM!!!!) en nog geen dag later de advertenties weg en account gewist. Daaaag centjes :doei: Enige dat ik kan doen is aangifte doen, maar daar verwacht ik weinig van. Zal het wel doen in de hoop dat 'ie vroeg of laat gepakt wordt, maar zal wel weer iemand met schulden en een slechte jeugd zijn ofzo dus die €160,- schrijf ik maar af als leergeld.
 
Ik vind MP tegenwoordig een heel schrale site, maar soms ontkom je er niet aan.
Mijn MP regels (precies anders dan MP zelf adviseert):
Ik doe pas zaken als ik iemand aan de telefoon heb gehad en zijn telefoonnummer heb
Geld overmaken doe ik uitsluitend per overboeking via IBAN, mijn bank controleert de naam tenminste, of via Paypal en dan géén vrienden (dat zijn we niet, en de fee is toch exact hetzelfde, en die betaal ik gewoon) als ik wat meer onzekerheid heb.
Opsturen doe ik via retourlabel, wordt ik genaaid dan ben ik niet ook nog verzendkosten kwijt en de verzendverzekering is goed geregeld, en bovendien heb ik dan ook email adres verkoper en adres afzender.
 
Met MyParcel, stuur ik PDFje die ze kunnen printen en opplakken.
 
Maar hoe kun je nou een verzendlabel (laten) uitprinten zonder dat je eerst een zending online aangemaakt en *betaald* hebt ???
 
Als iemand eerst mijn telefoonnummer wil, mij op wil bellen en dan ook nog exotische constructies met verzend/retourlabels voorstelt zou ik als verkoper direct afhaken in de veronderstelling met een mafklapper van doen te hebben eerlijk gezegd.
 
Ja goed punt, het zou idd STERK naar phishing ruiken, met óók nog eens de IBAN gegevens er bij.....met al die persoonlijke informatie bij elkaar kun je een auto gaan leasen, op valse naam, bij wijze van! Heb al gekkere dingen gehoord....
 
Een videootje vragen van een apparaat in werking of specifieke functies is niets teveel gevraagd. Maar idd als iets goedkoop is ga je makkelijker overstag en wil je een verkoper met niet teveel gedoe opzadelen en daarbij het risico lopen dat ie met iemand anders in zee gaat.
Ik heb het verhaal aleens eerder geschreven hier.. De Monomachine van een SFer die hier te koop stond. Moeilijk doen met een paar fotootjes verstrekken. Berichten die alle kanten opgingen.. En natuurlijk was ik Nederlander en hij Belg en ga je ook niet zomaar even langs... mede door omstandigheden en de vreemde nasmaak er vanaf gezien.
Wat weken later zie ik op Ebaykleinanzeigen dezelfde foto's in hogere resolutie.. en na wat filmmateriaal (apparaat in actie in hetzelfde interieur als de vorige foto's) wist ik genoeg.. Geld overgeschreven en apparaat keurig ontvangen.

Als een verkoper niet een wil meewerken of moeilijk doet weet ik al genoeg. Ok die constructie met verzendlabel gaat wel wat ver maar klant is nog altijd koning. :) Wat specifieke details van een apparaat (werking, uitgangen, whatever) via whatsapp video laten vastleggen kan iedere verkoper. Of, weet niet of dit kan maar gewoon Whatsapp videobellen?? Een oplichter kan je natuurlijk gewoon het apparaat niet opsturen maar dat is weer een ander scenario.

btw.. hoe werkt dat gelijk oversteken nu?? Iemand ervaring daarmee?? Ik bedoel, als ik nu meld dit ik niets heb ontvangen of een pakket met baksteen, kan ik een verkoper toch nog naaien?? Heb dit zelf nog nooit gedaan via een aankoop iig. Ben wel een keer benaderd toen ik een Volca setje te koop aanbood. Koper wilde het afhalen maar alleen via gelijk oversteken betalen.. tuurlijk joh.. :D kan het bericht niet meer vinden maar hij zei iets van 'wel zo eerlijk'. :dubbel:
 
Goh een prophet 12 voor 700 en 1050 euro een scam? Je meent het.

Oplichting werkt bijna altijd alleen door de hebberigheid van de opgelichte.
 
Als iemand eerst mijn telefoonnummer wil, mij op wil bellen en dan ook nog exotische constructies met verzend/retourlabels voorstelt zou ik als verkoper direct afhaken in de veronderstelling met een mafklapper van doen te hebben eerlijk gezegd.

Inderdaad, of complete fotoreportage willen voor een item van 100 ballen ofzo.
 
of via Paypal en dan géén vrienden (dat zijn we niet, en de fee is toch exact hetzelfde, en die betaal ik gewoon) als ik wat meer onzekerheid heb.
Als je via de "friends and family" optie geld overmaakt dan is er geen fee. Dat is alleen als je betaald voor "goederen en service". Ik gebruik de F&F optie alleen bij hele lage bedragen.
 
Als je via de "friends and family" optie geld overmaakt dan is er geen fee. Dat is alleen als je betaaldt voor "goederen en service". Ik gebruik de F&F optie alleen bij hele lage bedragen.

Ik moet dan toch echt 2,5% commissie betalen als betalende. Als ontvanger betaal je dan niks nee.
 
Da's érg raar. F&F kost niets......
 
(Behalve de krankzinnige wisselkoers in geval van betaling buiten de EU ....)
 
Back
Top