Hulp gevraagd bij aansluiten apparatuur

ronweb1

Nieuwkomer
Lid sinds
13 januari 2007
Berichten
15
Locatie
Ten Boer
Hallo allemaal,

ik wil graag weten hoe ik mijn Yamaha AW4416 (opnameapparaat/mengpaneel) aan moet sluiten op mijn Presonus Audiobox 1818VL (of moet dat vice versa??). Momenteel heb ik mijn Behringer actieve boxen (B2031a) op de main out van de AW4416 aangesloten en de main out van de Presonus op de line in 5&6 van de AW4416. De line in 1&2 van de Presonus heb ik aangesloten (met een splitter) op de main out (L&R, dus samen met de Behringers) van de AW4416. Als ik audio op wil nemen in Cubase moet ik steeds de boxen geluid laten geven, maar ik wil het audiosignaal in Cubase krijgen, zonder dat de boxen geluid geven (of is dit wellicht niet mogelijk??).
Graag krijg ik tips hoe ik een helemaal goede setup krijg. Ik heb het gevoel dat ik een denkfout maak, dus alle hulp is zeer welkom.

Ik hoop iets te horen,

met vriendelijke groet,
Ron Weber
 
Ik vermoed dat je bedoelt dat je de monitors hebt aangesloten op de MONITOR OUTS van de Yamaha (en niet MAIN OUTS).
MONITOR OUTS zijn voor aansluiting van de monitors alleen.

Ik ken beide apparaten niet, maar na een korte kijk op hun aansluitmogelijkheden, zie ik de volgende mogelijkheden:
Voor output van jouw signalen, onafhankelijk van jouw monitoring, kun je analoog de OMNI OUTS gebruiken of anders digitaal de digital SPDIF? RCA output (hierbij aannemende dat de PRESONUS dmv USB met de DAW verbonden wordt).
de MAIN OUTS van de PRESONUS kun je aansluiten op whatever INPUT kanaal van de Yamaha, of anders de digitale I/Os op de Yamaha en de Presonus gebruiken.

Je zult jouw redenen hebben om de Yamaha te gebruiken i.p.v. alleen de Presonus, maar dan zou ik de DIGITAL I/Os gebruiken tussen beide (bespaart onnodige extra DA/AD-conversie), verder USB tussen Presonus en DAW/CUBASE en alleen de Behringer monitors op de monitor outs van de Yamaha.

Hopelijk heb je hier iets aan.

Succes. :)
 
Laatst gewijzigd:
Hallo Jompo,

allereerst heel veel dank dat je de moeite hebt genomen om op mijn 'knullige'vraag te reageren. Ik heb de volgende setup gemaakt:

1. Behringer B2031a naar MAIN-OUT (L+R, dus stereo) van de Yamaha AW4416;
2. Presonus IN (1&2) naar de OMNI OUT 1&2 van de Yamaha AW4416. De OMNI OUT heb ik gezet op RDR3 en RDR4 (zo 'hoort' ie mijn keyboard en stuurt ook uit naar IN 5&6);
3. Presonus OUT 7&8 (uitgang gekoppeld aan de OUT van de headphones) naar IN 5&6 van de AW4416.

Ik heb geprobeerd de 7&8 te verplaatsen naar MAIN OUT van de Presonus maar kreeg toen geen geluid. In de handleiding van de bede apparaten kon ik niets vinden dat mij verder kan helpen. Overigens heb ik met deze setup (gisteren gemaakt) wel de mogelijkheid om mijn Tyros af te laten spelen en op te laten nemen, zonder dat de speakers aan moeten staan.

Wellicht zie jij nog iets in mijn setup dat verbeterd zou kunnen worden? Nogmaals dank voor je moeite,

met vriendelijke en muzikale groet,
Ron
 
kun je eens vertellen hoe/wat je precies via de AW4416 wilt opnemen in cubase?
Gaat dit om losse tracks die je eerder hebt opgenomen zonder DAW of gebruik je altijd ook je DAW?

Zoals Jompo al aangeeft SPDIF is een goede optie maar dan wel zorgen dat een van de apparaten clock master en de ander slave is. ( Om timing errors te voorkomen )

Er zijn 100 manieren van aansluiten. Wellicht kun je een voorbeeld opname sessie beschrijven.

Gr Tim
 
Het lijkt mij het meest logisch dat als je de audio in Cubase wilt krijgen zonder dat je de monitors hoort dan sluit je toch de digital out van de Yamaha op de spdif ingang van de Presonus aan?
Zo heb je een digitaal signaal je Presonus in en je sluit je monitors aan op de Presonus, cubase zit via usb aangesloten op de presonus en krijgt zo het signaal binnen.
Zo bepaal je of je alleen het geluid via de headphone krijgt of ook via je monitors.
Ik begrijp niet zo goed waarom je je monitors op de Yamaha aansluit terwijl de Presonus het eindstation is voordat het Cubase ingaat?
 
Goedemiddag,

allen heel veel dank voor de hulp en de adviezen. Ik begrijp dat het misschien vreemd is om te werken met de AW4416 en de Presonus. Ik werk echter ook met Audition CS 2019 en daarbij is de AW een essentieel onderdeel, omdat daarop mijn keyboard en synthesizer aangesloten zijn. Ik werk met Cubase om Midi en Audio te combineren in 1 project.

Mede dankzij jullie adviezen en hulp heb ik alles nu voor elkaar en werken zowel de AW als de Presonus zoals ik dat graag heb. Nogmaals mijn heel hartelijke dank voor jullie moeite en ik ben nu helemaal blij. Het topic kan (wat mij betreft) op slot.

Met vriendeljke groet,
Ron
 
Back
Top