Kodamo EssenceFM - 6-OP FM-synth met 300 stemmen

Ik had deze nog niet eerder zien langskomen en een search geeft ook geen hits op SF.

https://kodamo.org

Een "ultieme" FM synth. In productie en klaar om geleverd te worden in februari/maart.
  • Hybrid FM and subtractive synthesis with resonant filter
  • 300 voice polyphony (6-op FM) with layering ability to create sounds made of 12, 18, 24 or more FM operators
  • Free algorithm & envelope design: use the touch screen to link the operators together and shape your envelopes
  • 24 fully customizable waveforms, built-in effects, multitimbral, microtuning support and much more...
efm_front2.jpg
 
waarom zou ik zoveel voices willen? Je wilt toch niet alles uit 1 FM bak halen?
Zitten er eigenlijk wel meerdere outputs en/of FX op?.

8 outs, plus FX inderdaad. Multitimbraal. Of layers maken kan ook. Het is niet alleen FM als ik het goed zie : "Hybrid FM and subtractive synthesis with resonant filter"

Daarnaast kan je zelf de operators linken en als ik het goed begrijp zijn de envelopes heel uitgebreid aan te passen/zelf te maken, anders dan gewoon ADSR in ieder geval. Plus sequencer.
 
Laatst gewijzigd:
Vertrouw de ontwerper niet zo, z'n werkplek voor prototyping is dit:



Dat is veel te netjes. Meestal ziet zoiets - tot op zekere hoogte - eruit als die van wijlen Jim Williams, legendarisch elektronicus:


zoals einstein 100j geleden al zei : "if a cluttered desk is the sign of a cluttered mind, then what signals a clear desk ?"
 
Ik ben wel geïnteresseerd in deze bak eigenlijk. :luv:

maar in een rack hangen zie ik niet zitten. Voel de RSI al aankomen.
 
Ik begrijp het echt niet hoor. Waarom wordt hier op alle leuke synths zo kribbig gereageerd? Dit is toch een waanzinnig ding? Geweldig dat het bestaat! Prijs is goed voor wat je krijgt ook.

Sommige punten hier in het draadje zijn niet zo belangrijk, kleur van de knoppen, een interface die eruit ziet als een oude versie van Windows, als het maar goed en prettig werkt. Hoe de desk van de ontwikkelaar eruit ziet is al helemaal onbelangrijk, dat was ook maar een grapje. ;)

Maar deze synth heeft prachtige specificaties en je zou er heel wat mee moeten kunnen, toch horen we dat niet in de fragmenten van de fabrikant. Als je zoiets wilt verkopen, dan moet je een demo geven die laat zien dat het inderdaad een waanzinnig ding is, gegeven de specificaties. En dan vallen die demo's toch een beetje tegen. Weliswaar iets heel anders, maar de goedkopere Wavestate klinkt interessanter, imo.
 
het is niet dat hij niet leuk is,het is dat het ontwerp slecht is bedacht,het is net of hij ontworpen is voor linkshandigen
 
Ik denk dat de ontwerpers vooral heel technisch zijn en een achtergrond in de ict/developer oid hebben. Niet zozeer in gebruiksvriendelijke interfaces, maar vooral praktisch ofzo.
(kom laten we verder gaan raden! :p )
 
waarom zou ik zoveel voices willen? Je wilt toch niet alles uit 1 FM bak halen?

Unison! FM synthese werkt daar heel goed mee samen.

Daarnaast klinkt het ook niet echt overtuigend

Goede FM sounds programmeren is niet makkelijk.

Gezien een TX816 ook 8 outs had voor 128 voices lijkt me dit wel voldoende, overigens :)
 
Goede FM sounds programmeren is niet makkelijk.

Tja, maar als je een FM-synth wil verkopen zul je toch je best moeten doen om er goede geluiden uit te halen. Desnoods een sounddesigner aantrekken die het voor je doet. Als potentiële klant mag je ook verwachten dat je goede geluiden hoort die het ding showcasen. Blijven die goede geluiden uit, dan denk je toch dat het te verkopen apparaat wat dat betreft tegenvalt.
 
Een paar demofilmpjes.
Ik vind dit wel een waanzinnig ding eigenlijk, maar ik ben dan ook linkshandig. ;)



 
Ik ben ook linkshandig maarreuh .... dit klinkt toch gewoon als jaren 90 adlib videogame muziek uit de tijd dat FM kaarten dominant waren en voordat de Soundblaster met PCM audio kwam...? Op zich wel leuk natuurlijk een FM bak, maar wat dit nou toevoegt aan een FM8 of Dexed ... ik zie het niet echt.
 
Goed dat ze het panel aangepast hebben,die witte zones vond ik niet zo mooi,nu gave alu knoppen der op en hij is af.

Hij is ook bestelbaar nu!

het is aanlokkelijk maar idd of het iets toevoegd (in mijn set althans) ben ik niet zeker van.
 
Wat betreft de klank zou ik ook nog wat meer willen horen. Maar de specs zijn natuurlijk net iets anders dan de Yamaha YM3812 (OPL2) van mijn geliefde Adlib-kaart (ligt hier nog steeds in een doosje). Ik blijf vooral geïnteresseerd hoe de ergonomie in de praktijk uitwerkt. Zoals ik ook bij de Digitone heb ervaren, maakt of breekt dat een FM-instrument. De EssenceFM zal nu alleen lastig uit te proberen zijn. Iemand moet het voortouw nemen.. :eureka:
 
Voel ik een nieuw videootje aankomen? :D

Haha.. dat met de video's schiet nog niet zo op. Klungelen met camera's en Premiere trekt toch nog minder dan opgaan in sonische exploraties. Maar.. wordt aan gewerkt.. :engel:
 
net tracking nummer ontvangen als t goed is is ie donderdag hier,veel sneller dan verwacht, dit kan natuurlijk ook iets zeggen over de bestelde aantallen enfin ik ben benieuwd.
 
Wat een ongelooflijke arrogantie dorps mentaliteit wordt hier weeral eens tentoon gespreid .
Een hobbyprojectje ??
Tenenkrullend hoe sommige mensen al een mening klaar hebben zonder de kodame bespeeld te hebben , het is een top notch fm synth met een fantastisch user interface en een heerlijke sound .
Als het goed genoeg is voor Mr.james zal er toch wel iets van waarheid in zitten , nee ?


Some less conventional fm synths , all kodamo

 
Laatst gewijzigd:
Back
Top