Patch om laatste MacOS versie te instaleren.

JohnDoe36

Gedeactiveerd account
Lid sinds
3 Maart 2003
Berichten
3.917
Met de patch uit het volgende filmpje schijnt elke Mac te kunnen upgraden naar het laatste OS.
Iemand hier bekend mee?

 
Komt oprecht over. Helaas is mijn MacMini (2,1) niet compatible, anders had ik het geprobeerd.
 
ja dat kan...is denk ik een patch voor de uefi bootloader die "platform check" uitschakeld in de config.plist.....let wel erop dat catalina alleen maar 64bit programma's of drivers accepteert dus alles wat 32bit gebruikt werkt niet meer...
 
ja dat kan...is denk ik een patch voor de uefi bootloader die "platform check" uitschakeld in de config.plist.....let wel erop dat catalina alleen maar 64bit programma's of drivers accepteert dus alles wat 32bit gebruikt werkt niet meer...

inderdaad, deze fout heb ik gemaakt. Snapte er niets van. Eens kijken of dat ik Leopard nog ergens heb liggen :frons:
 
Let op als je Mac os software raid 1 gebruikt met oude gare disken. Zoals ik. Sinds high sierra is het os niet meer blij met gare disken in raid 1. Dus moest ik terug naar sierra.

Raid 1 is trouwens wel geniaal als je dus gare disken hebt en die nog niet wil vervangen. Ook bij andere os-en. Raid 1 vangt die onbetrouwbaarheid op. Ik heb 3 raid 1 setups op 2 hackintoshes lopen.

Er is trouwens een goede mac os app genaamd driveDX dacht ik. Kan ik later nog wel opzoeken. Kan je disken heel uitgebreidt checken. Ook ssd’s.

En als je boot met raid 0 voor snelheid was sierra ook de laatste waarbij je nog normaal kon updaten. Misschien high sierra ook nog maar iig bij Mojave geeft dat problemen. Juist bij updates.

En Metal voor video is ook pas sinds sierra dacht ik. Dus je kan evt naar een versie daarvoor. MAAr zou je moeten checken.

Verder geniaal weer dit. toch fijn dat Apple so groot is geworden en er zo grote community is ontstaan. Vooral de hackintosh scène. Die hebben zoveel inzichten gecreëerd hoe Mac os in elkaar zit. En dus ook voor echte Macs nuttige info oplevert.

Ik hoop trouwens wel dat raid 0 boot terug gaat komen. Ik heb 2 2012 Macs waarbij ik eigenlijk die dubbele snelheid wel kan gebruiken. Maar ik vrees dat het niet gaat gebeuren. Al begreep ik dat Apple nog wel verbeteringen aan hun raid implementaties zou moeten doen omdat er nog wat andere dingen niet goed gaan omtrent raid.
 
Ik heb mijn Mac Mini 2011 en MacBook Pro 13" 2008 geüpdatet met een DOSDUDE patch een paar jaar geleden. Gaat echt wel prima. Even goed lezen wat er mogelijk niet meer kan werken qua hardware en functies.
 
Er is trouwens een goede mac os app genaamd driveDX dacht ik. Kan ik later nog wel opzoeken. Kan je disken heel uitgebreidt checken. Ook ssd’s.

Ik hoop trouwens wel dat raid 0 boot terug gaat komen. Ik heb 2 2012 Macs waarbij ik eigenlijk die dubbele snelheid wel kan gebruiken. Maar ik vrees dat het niet gaat gebeuren. Al begreep ik dat Apple nog wel verbeteringen aan hun raid implementaties zou moeten doen omdat er nog wat andere dingen niet goed gaan omtrent raid.

er zit al standaard een goede fsck in de unix shell van macos. En voor snelheid kan je beter ssd's nemen. Je kan zelfs 2 ssd's erin doen en gewoon een datakloon elke nacht zodat je dezelfde "zekerheid" hebt als een raid 1. SSD's gaan zoveel sneller dan een raid 0 op oude disks.
 
er zit al standaard een goede fsck in de unix shell van macos. En voor snelheid kan je beter ssd's nemen. Je kan zelfs 2 ssd's erin doen en gewoon een datakloon elke nacht zodat je dezelfde "zekerheid" hebt als een raid 1. SSD's gaan zoveel sneller dan een raid 0 op oude disks.

Dank. Maar ik maak al onderscheid tussen opslag (raid 1 en normale hd’s en boot op raid 0 bedoel ik natuurlijk met ssd’s.

Maar raid 0 boot is dus een probleem met nieuwe Mac os-en ivm updaten. Al zag ik 1 blog post die Catalina of Mojave wel een update draaide. Anyway dat heb ik nog geprobeerd. Dan moet je namelijk een frisse install op 1 disk clonen naar raid 0 met 2 ssd’s boot opzet.

Ik heb raid 0 wel geprobeerd met sierra dacht ik op een MacBook pro uit 2012 met goekopere kingston ssd’s. Maar die waren samen maar net sneller dan mijn Samsung 850 alleen. Dus er weer uitgehaald.

En elke nacht data clonen hoeft niet eens dacht ik. Gewoon Timemachine backup zou moeten kunnen.

Echter ik heb een Macmini uit 2012 waar ik al mijn Timemachine backups op doe voor Mac and hackintosh laptops. En ondanks dat ie in slaap modus amper wat gebruikt kan je die opzet niet automatische laten wakker worden voor Timemachine backup dacht ik. En remote disk daarvan sharen betekend dat ie niet automatisch in slaap wil vallen na backup.

Anyway ik wil ook liever niks 24/7 laten draaien. Wat ik nu doe is gewoon aanzetten van die soort van macmini nas en dan remote sharing aan en uitzetten. En dus handmatig backupen. Niet ideaal maar werkt opzich ok.
 
Heb de patch gedaan en Catalina draait maar... Dit is wat ik te zien krijg als ik Ableton Live 10 voor de eerste keer opstart. :stupid

Screenshot ableton live.png


Hopelijk heeft iemand hetzelfde gehad en een oplossing gevonden.
 
Lijkt er op dat direct rendering niet werkt? Wat voor gpu heeft je mac en wordt die wel in Catalina ondersteund?
 
MacBook Pro 8,3 met 6750 videokaart. Heb wat trucjes moeten uithalen in de terminal om te zorgen dat het werkt.

Logic en Bitwig hebben so far geen issues maar bij Ableton Live kom ik niet verder dan dit.
 
Heb de patch gedaan en Catalina draait maar... Dit is wat ik te zien krijg als ik Ableton Live 10 voor de eerste keer opstart. :stupid



Hopelijk heeft iemand hetzelfde gehad en een oplossing gevonden.

Ik heb diezelfde patcher ook gebruikt om mijn huis tuin en keuken imac, op catalina te krijgen, werkt op zi h prima. Maar wat jouw model bereft, de kexts voor die AMD kaart van je zijn er niet voor catalina, dus dan zit je geforceerd op je IGP te werken.
Dan zit je in het zelfde schuitje als de hackintosh community bijvoorbeeld die de nieuwe nVidia kaarten niet kunnen gebruiken onder catalina.
 
Ik zag bij een Mojave patcher dat je de AMD GPU kan uitzetten en dan wel hardware/metal? Ondersteuning hebt.
“AMD Radeon HD 5xxx/6xxx series GPU acceleration: Currently, it is not possible to get full graphics acceleration when running Mojave on a system with a Radeon HD 5xxx or 6xxx series GPU. Mojave will be almost UNUSABLE without graphics acceleration. This includes the 15" and 17" MacBook Pro systems (MacBookPro8,2 and 8,3). If you want to enable GPU acceleration on these machines, you'll need to disable the AMD GPU (This will work on MacBook Pro 8,2 and 8,3 systems ONLY. You CANNOT disable the AMD GPU in an iMac.) Weird colors will also be produced when running Mojave with one of these video cards installed/enabled. To disable the AMD GPU on a 2011 MacBook Pro 8,2 or 8,3, follow the guide found here.

http://dosdude1.com/gpudisable
 
Ik zag bij een Mojave patcher dat je de AMD GPU kan uitzetten en dan wel hardware/metal? Ondersteuning hebt.
“AMD Radeon HD 5xxx/6xxx series GPU acceleration: Currently, it is not possible to get full graphics acceleration when running Mojave on a system with a Radeon HD 5xxx or 6xxx series GPU. Mojave will be almost UNUSABLE without graphics acceleration. This includes the 15" and 17" MacBook Pro systems (MacBookPro8,2 and 8,3). If you want to enable GPU acceleration on these machines, you'll need to disable the AMD GPU (This will work on MacBook Pro 8,2 and 8,3 systems ONLY. You CANNOT disable the AMD GPU in an iMac.) Weird colors will also be produced when running Mojave with one of these video cards installed/enabled. To disable the AMD GPU on a 2011 MacBook Pro 8,2 or 8,3, follow the guide found here.

http://dosdude1.com/gpudisable

Dit heb ik netjes gevolgd. Tot nu toe is Ableton Live de enige applicatie die niet werkt.
Niet heel erg want Bitwig draait wel en is toch leuker. Hoop alleen dat die 'print to clip' knop op de nieuwe launchpad ook in Bitwig zal werken. :P
 
Laatst gewijzigd:
heb je logic, bitwig en ableton joh? why? bitwig zit ik ook nog een beetje mee te sjansen trouwens
 
heb je logic, bitwig en ableton joh? why? bitwig zit ik ook nog een beetje mee te sjansen trouwens

Heb Bitwig en Ableton gratis. Dat is de enige reden om het beide te installeren. Ken beide nog niet heel goed. Ableton kreeg ik nooit echt een klik mee en Bitwig blaast net ff wat meer leven op het display en heb je niet het gevoel dat je in een lab aan het werk bent of zoiets.
 
Dit heb ik netjes gevolgd. Tot nu toe is Ableton Live de enige applicatie die niet werkt.
Niet heel erg want Bitwig draait wel en is toch leuker. Hoop alleen dat die 'print to clip' knop op de nieuwe launchpad ook in Bitwig zal werken. :P

Jammer. Misschien andere versie? Anyway ik dacht dat ableton gepoort was op de Mac. Volgens mij is ie dan niet vanaf de grond opgebouwd en zou het probleem
kunnen veroorzaken. Maar ik lul maar wat. Geen idee hoe dat nou precies zit met poorten etc.
 
Er komt daar enorm veel bij kijken.

Als het iets oudere zijn, Metal is enorm belangrijk.
Da wordt normaal standaard in OSX gebruikt rond de periode dat er geen nvidea meer was.

Mijn 680 GTX in een Mac Pro doet wel een metal, die op de latere en laptops werken perongelukg nie.

Heel veel nVidia.
Zelf ondersteund bolt langs geen kant.

Is downgraden naar een lagere/normale OS-X, nie goed genoeg voor Ableton.

Kvin het zelf al een enorme miserie elke keer als ik gedwongen moet upgraden.
( Moest voor mijn Matrix 1000 software controller, min high Sierra, ma de laatste Logic leek een goeie upgrade, die moest Mojave hebben ).


Ik update mijn mac's zelden.
Allez.
Ik maak van elke SSD die tussen de 512TB en 1TB is.
Zet ik daar sowieso een OS-X boot drive van.
De meeste zijn ook clones.

Ik maak een perfecte.

Voor El Capitan bvb. dat ik zelf het stabielste besturingssysteem vin.
mss wel linker om wild te gaan op het web vandaag.
Ma da zijn werk computers voor mij.

Da's eentje van 256 gig wel die PCI-Express die al compatibel was voor High Sierra.

Met High Sierra zijn de PCI-Express gewone ook compatibel.
Met High SIerra heb ik enorm veel probs gehad.
Tegen dat ik daar alleen goed op kreeg.

Heb ook 2 cheasegraters 1.1/die ook 1.2 is want kheb de processor upgrades wel.
De 3.1 max specced. En die crushed mijn 7 jaar nieuwere Macbook air.
Gewoon de 64gig ram.

Nu gebruik ik voornaamelijk de trashcan
Heb de 4 core en de 8 core.
Both 64 gig ram,
investering was wel groot, 2 boxen voor PCI E, die kaarten van 1TB da toen nie goedkoop waren.
Heb een toren om standaard HD's te switchen, kheb een hele hoop Sata SSD's allemaal met boot.
De ene is Snow Leopard, kheb zeker 4 El Caps, Kheb 3 High Sierra's en ben nu een Mojoave aant beginnen maken.

En 3m naast mij staan zo Thunderbolt Boxen.

Macbook Air, Mac Book Pro hebben ook.
Kijk daar net flix op.
Da kan geen 3 foto's voor een builboard openen.

Heb nog een redelijke Imac ook.


Aangezien het nu al zo klote is voor legaal en braaf updaten.
Ze maken die besturigsystemen veel te lang.

Twijfel zelf al een week voor een nieuwe mac.
- De Max spectout Imac maar ram appart. Maar kan nie lager dan Catallina.
Veel is 64x ma veel gratis softsynths, kleine handige dingetes nog nie.

De Imac Pro ... zoveel trager nie, heeft Thunderbold 3.

12 core trashcan. Enige nadeel. TB2.


Ook die M1 Macs. Ze mogen super snel zijn in cinebench enz ...
Elke van win naar mac geporte software zal een stuk moeilijker zijn.
Het is nu meer van iOS naar Mac concerteren.
En ze wouden Rosetta ook vrij vroeg quiten dacht ik.

Dus yay die Macs zijn snel, ma krijg er toch weer een G4 en G5 gevoel bij.
Kheb een Ipad en een Iphone. Ma gekregen bij een job.

Ben ook bang dat het wall garden ga zijn.
Ge koopt u Mac, koopt alles opnieuw op de appstore.
Vgl. met Lion ofzo ga het al de hele tijd die kant op.
En bij Tiger was er ook geen software.


Als je heel veel veel hardware voor aan de mac hebt en dure plugins.
Voor iets als Ableton en FL Studio. Denk nie da Apple cared.
Dat uw 25.000 hardware en sotware nie werkt.

Koop het iets oudere model, waar het wel op werkt?

Satta SSD gaan met 2 of 4 nieveel sneller zijn dan 1.
En Extern is er ook geen TRIMM dus ze gaan snel naar de klote.

PCI-e hebt ge nodig voor speeds.
 
Laatst gewijzigd:
inderdaad, deze fout heb ik gemaakt. Snapte er niets van. Eens kijken of dat ik Leopard nog ergens heb liggen :frons:
Ik heb OS9 nog ...


Leopard is crap. Heeft mss wel de laatste Rosetta om software voor OSX 1.1 voor powerbook G3 te kunnen draaien.
Tiger is ouder en beter en werkt ook op intel en heeft ook Rosetta.

Leopard is lek Yoshimite ...

Snow Leopard 10.6.last update doet 32 bit.

High Sierra en Mojave doen de laatste 32 bit.

Ik gebruik de Mac Pro 1,1 nog met SL.
Fully specced.

En een Unibody Macbook.
DIe kan EL Cap, ma heb hem nonog voor snowloapard.

Sommige externe hardware is te duur om te kopen, Duur collorgrading stuff, Imacon scanners van 12.000 euo.
 
Back
Top