Behringer - System 100 Modular

Introducing eleven new Eurorack compatible modules – all of them authentic reproductions of original “System 100M” circuitry from 1975.
With ultra-fat oscillators and creamy filters the sound became famous in the early 80s used by artists like Depeche Mode, Human League, Tears For Fears but also Vangelis, Tangerine Dream and even Aphex Twin.
If you’re into super-fat bass sounds, in-your-face leads or flowing soundscapes, definitely check them out!

All modules are incredibly feature rich, have tremendous patching capabilities and a lot of them come with dual function, like:
- 112 dual oscillator with 3 waveforms, PWM and two sync modes
- 121 dual filter with 3-channel mixer per filter
- 130 dual VCA, again with dual 3-channel mixers
- 140 dual envelope has 3 outputs per ADSR plus a built in LFO that can be triggered and phase synced
- 173 gates module comes even with four gates that can switch audio and 6 quad buffered multiples
- 297 has a dual portamento controller plus two independent CV mixers
- 150 brings a ring modulator, 2 noise generators, syncable LFO and a sample and hold generator
- 172 module delivers a 6-step phase-shifter, an analog delay, an LFO and a gate delay
- 305 is an output module a four-band parametric EQ, a 4-channel mixer, line and separate headphone output and even a tuning oscillator
- 182 there is a powerful analog sequencer with either dual 8 steps or 1-16 steps and tempo, portamento and gate time controls
- 110 is a complete synth voice with VCO, VCA and filter in a single module

Leuk Leuk Leuk!
Ik zal de post updaten zodra prijzen etc bekend zijn.
 

Attachments

  • sys100.PNG
    sys100.PNG
    490,5 KB · Bekeken: 406
Laatst gewijzigd:
Heb erg weinig (kennis?) over ‘t modulaire wereldje, maar voor deze bedragen is het wel misschien de moeite om eens te proberen.. Beetje hetzelfde als die mixers van vroeger: verguisd door velen, maar fijn om mee te beginnen als je een arme beginner bent :okdan:
 
Last edited by a moderator:
Die envelope en multiple zowiezo,... maar voor het geld wat deze modules kosten, zal bijna het hele rijtje wel gekocht worden.... wat dreadbox modules erbij en je hebt een case waar je weer even mee kunt prutsen :mega::geslaagd::mexico:
 
Het is meer dat ik eigenlijk niet zo bekend ben met modulair, maar op zich wel geïnteresseerd. Misschien opent dit de deuren voor mij om toch de sprong een keer te wagen. Zit al n poosje met een minibrute 2s met zon rack module er aan vast, in mijn hoofd. Of dan tochbeter iets zoals behringer nu mee komt...?

Ik heb sinds een paar maanden ook zo'n 2S met nog een 6U rack eraan en ik heb nog wel wat ruimte voor het een en ander dus voor mij is waar Behringer mee bezig is goed nieuws.
En al ga ik nog een paar boutique modules er in stoppen; met nog iets van behringer erbij kost het me niet de hoofdprijs.
 
Last edited by a moderator:
Ja, dat voelde best goed 8)

Enfin, om on-topic iets te zeggen - het lijkt me dat op dit moment de prijs van een case en wat basic modules best hoog is voor veel mensen en dat dit ze wellicht over de drempel trekt. Eenmaal een rackje en wat modules en ze gaan zich vanzelf verder oriënteren op andere merken en mogelijkheden, net zoals zovelen hier die ooit begonnen met een prullerig grooveboxje of ander 'alles in 1 wonder' dat betaalbaar maar misschien eigenlijk helemaal niet zo geweldig was.

Denk het ook. Ik was enige jaren alleen met softsynts bezig (N.I. Kontakt, Reaktor en zo.) laatste zomer de Neutron (veel plezier met dat ding) in huis en nu bezig met de opbouw van mijn eurorackcase (2x 3u, 104hp) Veel Doepfer modules (nieuw en gebruikte) en enkele kits. Ik ga zelf ook wat eenvoudige modules zelf maken (multiples, vca, attenuators, ruisgenerator). Voor mensen zoals ik die niet een paar k euro willen of kunnen schuiven kan dit een mooie aanvulling zijn.
 
Eigenlijk is praten over smaak en sound zo subjectief dat je beter naar audio demo's kunt luisteren en voor jezelf kan bepalen of het wat is.

Dat vind ik wel een interessante stelling... Ik vind het namelijk juist interessant om het daar over te hebben. Ik leer daar van. Het is natuurlijk goed dat je zelf luistert, maar er zijn zoveel meer inzichten dan die van mij alleen, dat ik benieuwd naar waarom mensen wel/niet kiezen voor iets. Het helpt mij een beeld te vormen over wat ik wil/kan/mooi vind... Sommige smaak moet verworven worden en door te spreken met elkaar wordt de kans groter dat dat ook gebeurd. Dat er een moralistische kanttekening gemaakt wordt is prima, maar de activist uithangen hoeft niet en draagt ook niet bij aan een leuker forum (ik bedoel dat niet naar jou persoonlijk flyweight, ik gebruik je stelling als aanleiding).
 
Ff slordig berekend.
6 modules aan 100€? 5 aan 50€?
= 850€? voor een quasi complete Boland System 100 Modular?

Alleen al de educatieve waarde hiervan.
Ik ga dit helemaal doen :)
 
Dat vind ik wel een interessante stelling... Ik vind het namelijk juist interessant om het daar over te hebben. Ik leer daar van. Het is natuurlijk goed dat je zelf luistert, maar er zijn zoveel meer inzichten dan die van mij alleen, dat ik benieuwd naar waarom mensen wel/niet kiezen voor iets. Het helpt mij een beeld te vormen over wat ik wil/kan/mooi vind... Sommige smaak moet verworven worden en door te spreken met elkaar wordt de kans groter dat dat ook gebeurd. Dat er een moralistische kanttekening gemaakt wordt is prima, maar de activist uithangen hoeft niet en draagt ook niet bij aan een leuker forum (ik bedoel dat niet naar jou persoonlijk flyweight, ik gebruik je stelling als aanleiding).

Ja idd, ben het daar mee eens. Ik houd ook van alles omtrend muziek en opname. En praten en daarover denken is zeer leuk.
 
Ff slordig berekend.
6 modules aan 100€? 5 aan 50€?
= 850€? voor een quasi complete Boland System 100 Modular?

Alleen al de educatieve waarde hiervan.
Ik ga dit helemaal doen :)

Kan je nagaan hoeveel het kost als je op de eerste 2de handsjes wacht! :D

Maar even serieus mensen, hebben jullie wel eens buiten de synthmarkt gekeken?
Van zo'n beetje elke normale consumentenauto worden 4 kopieen gemaakt door elk groot automerk.
Bijna elke gitaar is een letterlijke kopie van een Fender, je koopt ze vanaf 40 euro bij de blokker tegenwoordig.
Als je 'the real thing' wil betaal je gewoon 2k voor een gitaar. Maar zelfs Fender heeft een budgetlijn (Squier) en maakt zelf goedkopere Fenders in Mexico en Azië.
 
Als Behringer dingen kloont die onlangs nog door andere fabrikanten uitgebracht zijn dan vind ik dat enigszins smerig. Als Behringer dingen kloont waar de markt al jaren om schreeuwt zijn het naar mijn idee simpelweg helden. Dus de 1:1 parts kloon van de Minimoog reissue was vrij achterbaks, het feit dat ze reissues van Korg ook herhalen vind ik ook wat karig maar dat Roland al jaren een goede dikke harde trap onder hun collectieve reten verdiend had is wel duidelijk. Ondanks dat ik de digitale reissues van ze wel degelijk erg goed vind klinken. Ook Dave Smith had die PRO-1 zelf uit kunnen brengen: hij deed het simpelweg niet.
 
Ik heb nu een Neutron en een Model D, eerst de Neutron gekocht, opgetogen dat ik een patchable (semi-) modular kon kopen voor 320 eu die min of meer vergelijkbaar is met m'n oude zelfgebouwde modular die al 25 jaar niet meer werkt, en al snel de D erbij gekocht toen ik me realiseerde dat ik een MIniMoog, absoluut onbereikbaar voor mij, erbij kon hebben die ook nog eens zodanig is aangepast dat die een hoop extra toevoegt aan die Neutron. En van die Neutron kun je zeggen wat je wilt, maar ik vind het een briljant en werkelijk creatief nieuw ding dat een heel nieuw hoofdstuk begonnen is voor mij, en ik denk dat ik niet de enige ben.
Ik ben verder begonnen met het resataureren van een deel van die oude synth, nu de moeite waard omdat ik met iedere module die ik herstel direct aan de slag kan dankzij de Neutron en D, en bouw ook nieuw spul,, deels zelf ontworpen, allemaal opgehangen aan die Neutron, de bare nesseciies van een basic system. Leuk te weten dat ik nu ook nog eens een module erbij ka kopen, want de meeste kant en klare modules kan ik echt niet betalen, of anders gezegd, voor dat geld kan ik meer moois zelf maken, en er dan nog zo'n Behringer extra module bij kopen voor het niet zo exotische basiswerk.

Maar nu iets anders, veel interessanter volgens mij: iemand enig idee wat er nog meer allemaal in de pijplijn zit aan Eurorack (of andere?) modules?
 
Last edited by a moderator:
Interessant!

De degelijkheid, tja....die moet zich uiteraard nog bewijzen, maar mijn DeepMind en Neutron houden zich tot nu toe goed. ;)
Ik zie deze modules wel zitten naast m'n System-500 modules.
Die kast gaat er sowieso komen.
 
Tja, maar dit is Synthforum en niet Moraalforum.

Bericht door een moderator:
Dit is een terechte opmerking en werkt beide kanten op. Ik zou eenieder dan ook willen vragen de discussie in deze draad te beperken tot het onderwerp zoals beschreven in de OP.

Ik heb de bezem door de draad gehaald en verwacht vanaf nu een volwassen discussie op inhoud.

Strooien met ziektes is overigens absoluut not done!


Ik kan me overigens wel nog herinneren dat ik hier ooit een draadje startte over het zelf clonen van een EMS synthi met PCB's van Derek Revell, en dat werd toen gesloten omdat.. tja.. dat kon dus niet. Dus.. hoe zit dat nu..

Bericht door een moderator:
Er zit een meldknop onder elk bericht. Gebruik hem. Een ander lid heeft dat nu voor je gedaan.
 
Vind dees wel beter dan de 55 klinken!iig de demo.... man man..was van plan niet meer eurocrack te consumeren... dat word moeilijk
 
Ik heb nooit serieus naar System 100M gekeken, wel een filter en adsr ooit gebouwd gebaseerd op dit systeem, dat klonk prima.

Zijn er specifieke modules uit deze reeks die er echt uit springen ?
 
Ze hebben net nog een hele serie ouderwetse MOOG modules aangekondigt, echt een hele flinke bubs! Echt antiek, denk Switched on Bach... Yumm... Een groot deel is, naast een twin filter, twin VCA en nog wat ook een heel stel stuurspannings-manipulators, heel nuttig spul wat ik er zo gauw van zag dat het leven met een groot systeem een stuk simpeler maakt, zoals een module om meerdere VCO's (of wat dan ook) aan te sturen en makkelijk ineens te verstemmen in octaven enzo.
 
Back
Top