Korg: OPSIX

09jafgguj0b41.jpg


Een nieuwe FM bak van Korg. Meer info is nog niet bekend.
 
Geen MPE? ! Nu zelfs Live en Cubase MPE omarmen, zouden synth fabrikanten dat ook eens moeten doen en een voorbeeld aan Modal nemen. (ook qua prijs)
 
Niet eens aftertouch net als op de Prologue, alleen via midi.

Wat deze synth onderscheid van de DX11, TX81z, waveshaper, filters, custom algoritmes.
De DX11 kan pitch envelops.
Wellicht kan de Opsix pitch envelops per operator.

Het begint zo een beetje op FM8 in hardware jasje te lijken.
Een rack, module is hier wel welkom maar goed ik moet eerst DX11 master worden :)
 
Ocht it ericht at oeilijk eesbaar ijn, eeft at e aken et et eit at k en inger is. Eze s ojuist fgebeten oor ijn X7. Aloers reng at e s. :duivels:
 
Na een paar uur klooien kan ik zeggen dat ik (zeer) tevreden ben. De toetsen zijn niet het beste onderdeel in deze serie. De presets geven een divers klankenpalet weer. Als kanttekeningen hierbij wil ik wel plaatsen dat ik geen high end monitoren hebben, not at least. Dus of het ook keihard knort, gromt en loepzuiver is op topkwaliteit apparatuur kan ik niet garanderen. Ook is dit mijn eerste FM hardware bak. Dus ik kan het niet vergelijken met andere apparaten.
Met de zes faders en draaiknoppen is het zeer eenvoudig om het geluid dramatisch aan te passen. De extra golfvormen en mogelijkheden met de operators zijn denk ik wel erg leuk. Mijn voornaamste reden om tot aanschaf over te gaan was om wat meer in FM synthese te duiken. Of het me ooit gaat lukken om vanaf een INIT patch bij zo'n typische FM piano te komen durf ik nu nog niet te zeggen. Maar de zoektocht ernaar toe lijkt me sowieso erg leuk.
 
Voor de genen die een compleet beeld wil hebben van synthesizer hier een YouTube filmpje van het kanaal loopop de korg opsix :

 
Ik mag het meer en meer dit synthje,nu er wat demo's te horen zijn, krijg je er aardig wat klanken eruit en niet alleen FM klanken, met de klassieke filters van Korg,kun je FM klanken anders laten klinken.
Nee,begin de opsix meer te mogen dan die 2 anderen eigenlijk.
 
Na een paar uur klooien kan ik zeggen dat ik (zeer) tevreden ben. De toetsen zijn niet het beste onderdeel in deze serie. De presets geven een divers klankenpalet weer. Als kanttekeningen hierbij wil ik wel plaatsen dat ik geen high end monitoren hebben, not at least. Dus of het ook keihard knort, gromt en loepzuiver is op topkwaliteit apparatuur kan ik niet garanderen. Ook is dit mijn eerste FM hardware bak. Dus ik kan het niet vergelijken met andere apparaten.
Met de zes faders en draaiknoppen is het zeer eenvoudig om het geluid dramatisch aan te passen. De extra golfvormen en mogelijkheden met de operators zijn denk ik wel erg leuk. Mijn voornaamste reden om tot aanschaf over te gaan was om wat meer in FM synthese te duiken. Of het me ooit gaat lukken om vanaf een INIT patch bij zo'n typische FM piano te komen durf ik nu nog niet te zeggen. Maar de zoektocht ernaar toe lijkt me sowieso erg leuk.
Vind je hem niet te koud klinken?
 
Ik mag het meer en meer dit synthje,nu er wat demo's te horen zijn, krijg je er aardig wat klanken eruit en niet alleen FM klanken, met de klassieke filters van Korg,kun je FM klanken anders laten klinken.
Nee,begin de opsix meer te mogen dan die 2 anderen eigenlijk.
dat kan ik me wel voorstellen, fm synthese is toch ook wel een hele gave vorm om verder te ontdekken, dat gecombineerd met die mogelijkheden (met name modulation) van de korg dan kun je daar leuke dingen mee doen lijkt me.
 
V2.01 is uit:

opsix version 2.0.1 includes the following improvements:
- Improved the usability of the DATA ENTRY knobs for EFFECT operators.
- Pressing the plus and minus OP SELECT buttons at the same time will now select operator 1.
- When Global > SYS > USB Network is set to NCM, then reset via Factory Reset > Global or Reset > All, display now correctly reflects the internal value.
- Fixed an issue with importing programs from a DX7 via system exclusive messages when a program after 470 is selected. All programs after 501 will now be deleted when performing Factory Reset > All.
- Fixed an issue that could cause a crash when Unison Voices is set to 5 or 7 voices.
- Fixed LFO tempo precision when receiving MIDI clock with a lot of jitter.
- The currently sounding voice now properly reflects the random waveform when it is selected.
- Fixed a crash caused by running Update via USB while Time Machine is running on a Mac.
 
Wow ik zie nu pas die eerste versie / protoype? van de opsix, die fullsize aan het begin van deze thread. Die is mooi zeg. Onbegrijpelijk wat het uiteindelijk geworden is.
 
Korg USA Warehouse Outlet geeft een serieuze korting: 60% van de prijs eraf voor wie hem nieuw koopt.
Van +-770 euro naar +-340 euro.
Hopelijk doen ze in Europa ook zo'n soortgelijke sale.
 
Ik zag het langskomen, vooralsnog niet in Europa helaas.
 

Attachments

  • 1659373054305.jpg
    1659373054305.jpg
    118 KB · Bekeken: 60
Korg USA Warehouse Outlet geeft een serieuze korting: 60% van de prijs eraf voor wie hem nieuw koopt.
Van +-770 euro naar +-340 euro.
Hopelijk doen ze in Europa ook zo'n soortgelijke sale.
schijnt in europa niet te gebeuren, maar dit is wel een top deal inderdaad. Het lijkt er ook wel een beetje op dat het dus niet zo goed verkoopt dit model, als dat warehouse vol ligt met die opsix synths, want anders geef je toch niet zo'n gigantische korting tijdelijk. Dat doe je om je warehouse wat leger te maken.

Ik gebruik zelf de OPSIX Native VST, omdat ik liever vst's gebruik dan hardware, maar het is wel een beest van een FM synth. Ook wel een beetje te complex voor de meesten denk ik, maar er zitten echt innovatieve features in, zoals het kunnen creëren van je eigen synth models of de type operators die je tot je beschikking hebt.
 
Back
Top