Akai MPC One

https://www.akaipro.com/mpc-one

dims.jpg


Kleine versie van de Live voor een kleinere prijs.

MPC One Hardware Features:
• Brilliant 7-inch multi-touch display
• 16 velocity-sensitive RGB pads
• 2GB RAM, 4GB onboard storage
• MIDI In/Out
• 4 TRS CV/Gate Jacks, 8 Outputs Total
• USB Flash & SD Card storage

Available imminently, priced at 639UK
 
Havelock, bedankt voor de link ! Idd een enorm duidelijke review met iemand die er echt enorm veel verstand van heeft en in weze vrijwel alle ins en outs laat zien, Top !

ik vond wel dat we recht hadden van klagen aangezien op de doos stond/staat : 2GB of sample memory !

Ja, dat is op z’n minst misleidend en ik snap niet waarom ze zo scharrig met dat geheugen doen. Had het 4GB gemaakt en er was echt sprake geweest van gegarandeerd 2GB sample memory en dan had het OS ook genoeg ruimte gehad voor evt. Toekomstige uitbreidingen/updates, want we weten hoe dat gaat met updates (zie smartphones) die worden er doorgaans niet kleiner op en je houd steeds minder over.
Over smartphones gesproken, ook daar bedonderen ze al meer als een decennium de boel want met bijv. 64GB storage mag je bij zijn als je 54GB daadwerkelijk kunt gebruiken als hij uit de doos is en opgestart is.


Anyway, gesproken met een retailer en er is zelfs naar de UK gebeld.
Bottomline: Mpc Live is EXIT en is er niet meer en komt ook niet meer (op mischien een verstopt exemplaar in sommige winkels na), discontinued zoals dat heet.
de MPC one komt daarvoor in de plaats.

MPC X (mijn uiteindelijke keuze dus), heeft te maken met een productie achterstand in Japan en China (Corona ?) maar eind maart weer verwacht en komt zeker weer.
Tegen die tijd zal wellicht de One ook mee komen verwacht ik en dus in April zal de One en de X gewoon weer te krijgen zijn.
 
Heb afgelopen donderdag eentje binnengekregen via Music store in Keulen (hadden hem op voorraad).

Mooi ding, werkt snel en overzichtelijk. Pads zijn zonder meer van goede kwaliteit.
Leest in tegenstelling tot X en Live alle formaten SD cards (da's mooi !!).


Loopen gaat lekker snel met touch screen. Je hebt binnen mum van tijd keygroups gemaakt. De APK files die ik bewaard heb van mijn S5000/Z4 kan ik zonder problemen ingelezen. De 256 mb piano van S5000 b.v. in enkele seconden ingelezen en gelijk speelklaar :).

Effecten zijn te koppelen aan keygroups en/of programs. De synth sectie had wat mij betreft nog wat uitgebreider gemogen. Wel leuke voorraad filters maar de rest een beetje basic (had wat mij betreft een 2e lfo en toewijsbare aux env bij gemogen). Effecten zijn uitgebreid en van redelijk goede kwaliteit.

Enige wat ik een beetje mis een tweede midi-output. Heb nogal wat oude midi gear. Dat wordt puzzelen. Ergo absoluut geen spijt van, ook al heb ik al een Maschine MK3
 
Laatst gewijzigd:
Lijkt me een erg fijn ding. Doet me denken aan de Machine. Ik wil al een tijdje meer gaan doen met samples. Dit zou dan mijn eerste echte hardware sampler worden. Voor de rest gebruik ik voornamelijk Cubase om mijn tracks te maken gecombineerd met 'echte' instrumenten en hardware synths en drumcomputers. Ik ben nog aan het twijfelen tussen hardware of computer. Renoise of Ableton bijvoorbeeld.

Zouden jullie deze MPC One aanraden of computer? Of een andere sampler? Het moet vooral simpel, intuïtief en snel werken en uitnodigen tot creativiteit. Het is een moeilijke keuze waar ik al een tijdje mee rond loop. Ik kom er niet helemaal uit, dus alle hulp is welkom.
 
Digitakt?

Wat ik daar op mis zijn lekkere pads om iets in te spelen. Maar als je dat niet zoekt zou dat een mooie optie kunnen zijn.

ok bedankt. Nog meningen over hardware versus computer? En kun je standaard Cubase 6 zelf ook als sampler/slicer etc. gebruiken zonder een aparte sampler plugin?
En zo nee, welke sampler vst raden jullie aan? Hoeft niks fancys te zijn. Gewoon de standaard sample tweak functies. Niet te ingewikkeld.
 
ok bedankt. Nog meningen over hardware versus computer? En kun je standaard Cubase 6 zelf ook als sampler/slicer etc. gebruiken zonder een aparte sampler plugin?
En zo nee, welke sampler vst raden jullie aan? Hoeft niks fancys te zijn. Gewoon de standaard sample tweak functies. Niet te ingewikkeld.

Ik vind Cubase zelf nogal lastig om samples te editen etc. , denk dat dan audacity ofzo wel beter werkt ... Heb zelf een mpc1000 waar ik vnl. analoge synths mee sample, het is een andere manier van werken , sommige zaken zijn sneller/directer (Percussie sounds layeren en triggeren bv.). Ik ben zelf eigenlijk ook nog op zoek naar een softsampler , die TAL sampler is precies betaalbaar en ok. https://tal-software.com/products/tal-sampler

en die MPC one ziet er ook wel erg leuk uit natuurlijk :D
 
Heb afgelopen donderdag eentje binnengekregen via Music store in Keulen (hadden hem op voorraad).

Mooi ding, werkt snel en overzichtelijk. Pads zijn zonder meer van goede kwaliteit.
Leest in tegenstelling tot X en Live alle formaten SD cards (da's mooi !!).


Loopen gaat lekker snel met touch screen. Je hebt binnen mum van tijd keygroups gemaakt. De APK files die ik bewaard heb van mijn S5000/Z4 kan ik zonder problemen ingelezen. De 256 mb piano van S5000 b.v. in enkele seconden ingelezen en gelijk speelklaar :).

Effecten zijn te koppelen aan keygroups en/of programs. De synth sectie had wat mij betreft nog wat uitgebreider gemogen. Wel leuke voorraad filters maar de rest een beetje basic (had wat mij betreft een 2e lfo en toewijsbare aux env bij gemogen). Effecten zijn uitgebreid en van redelijk goede kwaliteit.

Enige wat ik een beetje mis een tweede midi-output. Heb nogal wat oude midi gear. Dat wordt puzzelen. Ergo absoluut geen spijt van, ook al heb ik al een Maschine MK3

Klinkt goed, dus als sampler voor op de keukentafel met een externe synth en wat effecten is dus prima :)
 
Ik vind Cubase zelf nogal lastig om samples te editen etc. , denk dat dan audacity ofzo wel beter werkt ... Heb zelf een mpc1000 waar ik vnl. analoge synths mee sample, het is een andere manier van werken , sommige zaken zijn sneller/directer (Percussie sounds layeren en triggeren bv.). Ik ben zelf eigenlijk ook nog op zoek naar een softsampler , die TAL sampler is precies betaalbaar en ok. https://tal-software.com/products/tal-sampler

en die MPC one ziet er ook wel erg leuk uit natuurlijk :D

Ok bedankt! Toch eens kijken wat ik ermee die dan. Deze MPC One of toch software. Die TAL lijkt me ook interessant. Blijft lastig!
 
Slave of Wave,

De pads zijn ietje kleiner dan normaal maar zonder meer van goede kwaliteit. Misschien zijn er nog betere in de markt maar deze voldoen volkomen. Je kunt er gerust keurige deuntjes mee inspelen, maar als echt professioneel melodieen wilt inspelen dan midikeyboard aansluiten met velocity en aftertouch. De Pads zijn (wat mij betreft) meer voor drums en voldoen uitstekend, ook als ik ze vergelijk met de Maschine MK3.
 
Ok bedankt! Toch eens kijken wat ik ermee die dan. Deze MPC One of toch software. Die TAL lijkt me ook interessant. Blijft lastig!

Zonder het over effecten te hebben, samplen via de MPC gaat echt veel sneller, intuïtiever en gedetailleerder dan via de computer vind ik. Laat staan via Audacity - goed programma, maar nogal 'clunky'.

Mijn vriendin heeft de One, ik heb de Live, en ik moet zeggen dat de kleinere pads waarvan ik dacht dat ze minder fijn zouden spelen eigenlijk even goed zijn - misschien soms zelfs beter voor het finger drummen omdat het een minder groot oppervlakte in beslag neemt. Ligt aan je smaak dus. Trouwens, als je geen midi keyboard hebt kan je ook gewoon Pad Perform gebruiken, en pads instellen in tal van scales en chords. Handig voor iets snel te reviewen.

Het enigste echte nadeel is dat de One maar 1 USB poort heeft, en 1 midi in + out. Dus een USB hub is wel nodig. Voor de rest is het quai dezelfde bak als mijn Live. De 4 outputs minder tov de Live zou ik alleen missen bij een live set, want ik mix graag alles op een mengtafel.
Het linken met een andere MPC Live/X/One via een ethernetkabel (met USB naar Ethernet adapter voor de Live) met Ableton Link, is dan weer echt top. Het synct snel, en je kan zelf onafhankelijk van elkaar op je eigen MPC liggen programmeren enzo. Echt leuk. :) De meeste euvels zitten wederom in de software (bvb dat het onmogelijk is om tracks te ordenen zonder ze te kopiëren en plakken), maar ik heb na een tijd er mee te werken mijn workflow er in gevonden. Het enigste waar ik nu op hoop in een volgende update is disk streaming, dan kan ik mijn Live pas echt Live gebruiken. :)
 
Zonder het over effecten te hebben, samplen via de MPC gaat echt veel sneller, intuïtiever en gedetailleerder dan via de computer vind ik. Laat staan via Audacity - goed programma, maar nogal 'clunky'.

Mijn vriendin heeft de One, ik heb de Live, en ik moet zeggen dat de kleinere pads waarvan ik dacht dat ze minder fijn zouden spelen eigenlijk even goed zijn - misschien soms zelfs beter voor het finger drummen omdat het een minder groot oppervlakte in beslag neemt. Ligt aan je smaak dus. Trouwens, als je geen midi keyboard hebt kan je ook gewoon Pad Perform gebruiken, en pads instellen in tal van scales en chords. Handig voor iets snel te reviewen.

Het enigste echte nadeel is dat de One maar 1 USB poort heeft, en 1 midi in + out. Dus een USB hub is wel nodig. Voor de rest is het quai dezelfde bak als mijn Live. De 4 outputs minder tov de Live zou ik alleen missen bij een live set, want ik mix graag alles op een mengtafel.
Het linken met een andere MPC Live/X/One via een ethernetkabel (met USB naar Ethernet adapter voor de Live) met Ableton Link, is dan weer echt top. Het synct snel, en je kan zelf onafhankelijk van elkaar op je eigen MPC liggen programmeren enzo. Echt leuk. :) De meeste euvels zitten wederom in de software (bvb dat het onmogelijk is om tracks te ordenen zonder ze te kopiëren en plakken), maar ik heb na een tijd er mee te werken mijn workflow er in gevonden. Het enigste waar ik nu op hoop in een volgende update is disk streaming, dan kan ik mijn Live pas echt Live gebruiken. :)


Ok, bedankt voor info! Daar heb ik echt wat aan.
 
Er is een nieuwe firmware update 2.8 :
 
Er is een nieuwe firmware update 2.8 :


Dikke update. Helaas heb ik nog steeds geen klik met al dat nieuwe Akai spul gehad op de MPC4000 na (valt die onder nieuw Akai?), maar dat lijkt alweer een eeuw geleden.
 
Nog een paar nachtjes slapen ;) Dit is de aankondiging van het nieuwe OS :D Zeker bruibaar dat er nu ook Midiinterfaces via USB op werken...
Maar nog steeds geen arranger/song mode of discstreaming..

Ben ook al iedere keer aan het kijken voor de OS update voor de Force.. die songmode was er in augustus vorig jaar al in een betaversie.. maar het schiet niet echt op allemaal.. :(
https://www.synthtopia.com/content/2...-beta-testers/
 
Ding is overal strak uitverkocht, Akai is aan het binnen lopen met de one volgens mij. Tweedehands zie je ze ook bijna nog niet dus mensen zullen wel tevreden zijn?
 
Back
Top