Akai MPC One

https://www.akaipro.com/mpc-one

dims.jpg


Kleine versie van de Live voor een kleinere prijs.

MPC One Hardware Features:
• Brilliant 7-inch multi-touch display
• 16 velocity-sensitive RGB pads
• 2GB RAM, 4GB onboard storage
• MIDI In/Out
• 4 TRS CV/Gate Jacks, 8 Outputs Total
• USB Flash & SD Card storage

Available imminently, priced at 639UK
 
die CV mogelijkheden uit de X zijn wel rudimentair : enkel gate en note en velocity gaat/kan naar CV, en dan enkel nog 0-5 V

ik hoop dat ze ooit maken zodat je ook MIDI cc / modulaties naar de CV uitgangen kan sturen, maar aangezien ik nog maar weinig mensen hierover heb achter vragen/klagen, vrees ik ervoor (het is een beetje, hardste klagers krijgen eerst bedient, wb firmware updates)
 
De kritiek die Akai krijgt is niks nieuws. Akai luistert namelijk ERG SLECHT naar wat de klanten willen.
Update na update en bepaalde features blijven maar achterwege terwijl de concurentie dat allang heeft.
Mind you dat ze qua hardware setup nu het 3e jaar ingaan (de X en de Live) en nog steeds kan men niet diskstreamen en hebben ze slechts 8 tracks.
Sinds Kort kunnen ze wel integreren met Ableton maar zoals velen zeggen, als Ableton een pre was dan hadden ze wel een Push gekocht.

De grootste groep klanten ( 90% !!) zijn de zogenaamde beatmakers die al decennia lang gebruik maken van de Mpc teneinde samples te maken, te choppen en uiteindelijk hun beats te maken. Mbv Protools en andere software werd het geheel verder afgemaakt.

Met de X en de Live hadden ze na lange tijd weer een echte standalone machine terug. Hier was toch echt behoefte aan en dat heeft Akai ansich goed opgepakt.
Nu komen ze met een nieuw concept dat nog veel betaalbaarder is maar tegelijkertijd ook veel beperkter.
Het gemis van een accu is tot daar aan toe maar als je gaat besparen op storage, RAM en aansluitingen dan ben je niet goed bezig.
Wat voorbeelden:

Het aansluiten van een ouderwetse draaitafel kan niet eens aangezien er geen dedicated Phono line in meer op zit (zoals op de X en de Live). Opnemen vanaf vinyl gaat dus alleen met de wat modernere (vaak kwalitatief mindere) spelers.
Geen Bluetooth en Wifi connectiviteit anno 2020, terwijl we dat wel zagen op de X en de Live.
Smallere pads, kleiner zelfs als op een MPK mini, terwijl je graag je form factor hetzelfde houd (een standaard aanhouden).
Te weinig aansluitingen en vooral storage is minimaal en slecht uitbreidbaar.

Het lijkt erop dat Akai bewust bezig is zijn klanten weg te jagen door te bezuinigen op de verkeerde zaken en de software blijft ver achter.
Als Native Instruments uitkomt met een stand alone Maschine dan is het voor veel beatmakers over en uit voor de MPC.
 
Laatst gewijzigd:
Die storage beperking vind ik het grootste minpunt,die ingebouwde turntable preamps zijn ook niet hi-end ,elke degelijke Hi-Fi pre-amp zal beter zijn als wat in zo een MPC zit,daarop zou ik niet te veel beoordelen.

Van achteruitgang kan je nu nog niet spreken,de X is nog steeds beschikbaar en dit nieuw 'tussen'-model dient enkel als overbrugging naar een ander X product of Live+ model binnen 1 of 2 jaar.
 
Ik denk juist dat deze enorm goed gaat verkopen, de meeste mensen die sampelen vanaf vinyl hebben echt wel een mixer ertussen zitten , dus het gemis van een phono pre amp is geen ramp. Ook allerlei features die je zou kunnen verzinnen als je flink gevorderd bent die nu missen gaan zeker niet in de weg zitten bij het gebruik van deze MPC. ik denk juist dat als je hiermee begint met iets als een Novation bass station erbij je voor niet teveel geld een meer dan prima start hebt.

Ik heb een tijdlang een MPC 2000 XL gehad en hoewel ik tijd technisch gezien nooit zoveel tijd voor muziek heb was het wel mijn meest productieve tijd. Uiteindelijk altijd spijt gehad dat ik die weggedaan heb. Ik ga deze dan ook zeker uitproberen met een kleine eurorack setup ernaast. Fun en productiviteit gegarandeerd denk ik.

En vergeet niet, de MPC 2000 XL van weleer had niet een kwart van de mogelijkheden van deze. Less is more zeg maar.
 
Ik snap dat gezeur over die phono pre amp ook niet. Ik heb wel geteld ooit 1 x m'n platenspeler zonder mixer aan m'n sampler gehangen en dat was ik snel zat.
 
Mind you dat ze qua hardware setup nu het 3e jaar ingaan (de X en de Live) en nog steeds kan men niet diskstreamen en hebben ze slechts 8 tracks.
Die opmerking hoor je vaker en eerlijk gezegd vind ik dat spijkers zoeken op laag water. Wanneer is dat nou echt een praktisch issue? Ik heb de X en de Live een behoorlijke tijd en nog nooit heb ik gedacht "kak, had ik nu maar diskstreaming". Volgens mij is het vaak het geval dat iemand daar een issue mee heeft en dat de halve community dat na-papagaait zonder dat ze er echt praktisch last van hebben. Van die 8 audio tracks heb ik er überhaupt nog nooit 1 van gebruikt. Veel mensen denken dat ze maar 8 tracks met samples kunnen gebruiken en dat is niet. Die 8 tracks gebruik je als je er bv een hele track als backing of een stem onder wilt hebben. Ik gebruik alleen de "reguliere" programs met samplegroups, drumgroups , instruments, MIDI en cv. En daar heb je er (nagenoeg) onbeperkt van.
Ik weet niet waar je het percentage van 90% vandaan hebt gehaald, maar ik behoor iig tot de andere 10%. De X is volgens mij ook populair onder modular gebruikers (zoals ik) vanwege de 8 CV/gate uitgangen. Ik vind het een heerlijke bak om mee te werken, al vanaf het begin. Alle zaken die Akai later heeft toegevoegd (de Air FX en software instrumenten bv) zijn voor mij alleen (hele fijne) extra's. En het fijne is dat Akai nog steeds bezig blijft met dingen toe te voegen. Niet iedereen zal die interessant vinden, maar het geeft iig aan dat ze het product niet laten vallen en voor grotere wijzigingen niet direct een V2 van de hardware gaan maken en de V1 eigenaren laten stikken.

Als ik ook een gokje mag doen dan denk ik dat het merendeel van de X/Live gebruikers hun apparaat voornamelijk thuis gebruikt. Dan werk je vaak aan 1 nummer tegelijk en is dat geheugen echt wel ruim voldoende. Ik bedoel, je hebt dan bijna 800 MB aan sampleruimte. Mijn complete ProTools sessies van nummers zijn meestal kleiner dan dat en dan heb je het over complete stems. Met de band hebben we een Live gebruikt als de basis waar alle instrumenten mee meespeelden. Die was maxed-out qua geheugen (de toegift moest even via een ander kaartje), maar daar konden we prima een set van 1,5 uur mee doen. Een kwestie van ook een beetje creatief omgaan met de ruimte die je hebt, net als met alle oudere samplers. Ik heb liever een instrument met een fijne interface waar ik mijn hoofd niet over hoef te breken dan diskstreaming. Akai heeft wat mij betreft twee top apparaten in de markt gezet. (Alleen het song-gedeelte is wat mij betreft op de RS7000 nog wat beter, maar je moet wat te wensen overhouden).

Ik vind dat de One eigenlijk Live had moeten heten en andersom. De One is veel meer een live apparaat vanwege de knoppen en CV uitgangen. Ik denk dat veel modular gebruikers zo'n apparaat wel zien zitten om live mee te gaan spelen. Het ontbreken van een batterij is dan vrijwel een non-issue; ik zou nooit op batterijstroom live gaan spelen. En waarschijnlijk heb je dan toch nog andere apparaten bij die wel stroom vragen. De Live is fijn voor op de bank of onderweg, erg fijn schetsboek. Maar voor live te tweaken is hij wat minder hands-on.
 
Die storage beperking vind ik het grootste minpunt,die ingebouwde turntable preamps zijn ook niet hi-end ,elke degelijke Hi-Fi pre-amp zal beter zijn als wat in zo een MPC zit,daarop zou ik niet te veel beoordelen.

Van achteruitgang kan je nu nog niet spreken,de X is nog steeds beschikbaar en dit nieuw 'tussen'-model dient enkel als overbrugging naar een ander X product of Live+ model binnen 1 of 2 jaar.

Nou, laat mij eens zien dan waar ik in NL gewoon de X kan kopen ?
De Live is overal uit de lijsten gehaald en de X heeft een steeds langere levertijd, soms tot wel 11 weken .... Heel apart, zeker gezien de Akai Pro website nog alle producten levert en de One nog niet eens te krijgen is.
De Phono ingang is voor sommigen mischien geen ding maar op alle recente standalone's (MPC 4000, 5000, Mpc X, en de Live) zat hij gewoon. Dat de kwaliteit op andere manieren beter is zal best maar zoiets kost vrijwel niet extra en voegt voor het MPC gevoel bij sommigen wat toe.
En ja, ik heb op mijn MPC 4000 de draaitafel er permanent aan hangen. Kan me niet voorstellen waarom dat dan lastiger is dan welke andere bron dan ook.
 
Nou, laat mij eens zien dan waar ik in NL gewoon de X kan kopen ?
De Live is overal uit de lijsten gehaald en de X heeft een steeds langere levertijd, soms tot wel 11 weken .... Heel apart, zeker gezien de Akai Pro website nog alle producten levert en de One nog niet eens te krijgen is.
De Phono ingang is voor sommigen mischien geen ding maar op alle recente standalone's (MPC 4000, 5000, Mpc X, en de Live) zat hij gewoon. Dat de kwaliteit op andere manieren beter is zal best maar zoiets kost vrijwel niet extra en voegt voor het MPC gevoel bij sommigen wat toe.
En ja, ik heb op mijn MPC 4000 de draaitafel er permanent aan hangen. Kan me niet voorstellen waarom dat dan lastiger is dan welke andere bron dan ook.

Misschien heeft de coronavirus wel iets mee te maken want meeste producties zit namelijk in China!
 
Idd wel de hoofdprijs. De laatste prijzen die ik zag waar iets boven de 1500 euro voor de X en de Live was overal 945 euro.
Ik heb het gevoel dat de importeur de restanten op die manier heeft weg gedaan om ruimte te maken voor nieuwe hardware en dat dit wellicht een restantje is bij die zaak zelf.
Zal ze morgen wel even bellen overigens.

De grote jongens zoals Bax en Thomann kunnen niet leveren, dus dat zegt wel wat.
Dijkman Amsterdam (ook geen onbekende op dit vlak) kan er ook niet meer aankomen en volgens hun bronnen zit de hardware aan hun End of Life cycle en dat de ONE de eerste stap is naar wellicht een nieuwe reeks.
We gaan het zien.

Bedankt voor de Link overigens !
 
Tonecontrol euro 1519,- https://www.tonecontrol.nl/akai-mpc-x
En in de UK bij Andertons maar dan zit je misschien met stekker die weer anders is, of zit er een paar verschillemde plugs bij?
Bij anderen is ie momenteel een tijdje uitverkocht maar wel leverbaar over een aantal weken, kan best met het Coronavirus te maken hebben.
 
Die opmerking hoor je vaker en eerlijk gezegd vind ik dat spijkers zoeken op laag water. Wanneer is dat nou echt een praktisch issue? Ik heb de X en de Live een behoorlijke tijd en nog nooit heb ik gedacht "kak, had ik nu maar diskstreaming". Volgens mij is het vaak het geval dat iemand daar een issue mee heeft en dat de halve community dat na-papagaait zonder dat ze er echt praktisch last van hebben. Van die 8 audio tracks heb ik er überhaupt nog nooit 1 van gebruikt. Veel mensen denken dat ze maar 8 tracks met samples kunnen gebruiken en dat is niet. Die 8 tracks gebruik je als je er bv een hele track als backing of een stem onder wilt hebben. Ik gebruik alleen de "reguliere" programs met samplegroups, drumgroups , instruments, MIDI en cv. En daar heb je er (nagenoeg) onbeperkt van.
Ik weet niet waar je het percentage van 90% vandaan hebt gehaald, maar ik behoor iig tot de andere 10%. De X is volgens mij ook populair onder modular gebruikers (zoals ik) vanwege de 8 CV/gate uitgangen. Ik vind het een heerlijke bak om mee te werken, al vanaf het begin. Alle zaken die Akai later heeft toegevoegd (de Air FX en software instrumenten bv) zijn voor mij alleen (hele fijne) extra's. En het fijne is dat Akai nog steeds bezig blijft met dingen toe te voegen. Niet iedereen zal die interessant vinden, maar het geeft iig aan dat ze het product niet laten vallen en voor grotere wijzigingen niet direct een V2 van de hardware gaan maken en de V1 eigenaren laten stikken.

Als ik ook een gokje mag doen dan denk ik dat het merendeel van de X/Live gebruikers hun apparaat voornamelijk thuis gebruikt. Dan werk je vaak aan 1 nummer tegelijk en is dat geheugen echt wel ruim voldoende. Ik bedoel, je hebt dan bijna 800 MB aan sampleruimte. Mijn complete ProTools sessies van nummers zijn meestal kleiner dan dat en dan heb je het over complete stems. Met de band hebben we een Live gebruikt als de basis waar alle instrumenten mee meespeelden. Die was maxed-out qua geheugen (de toegift moest even via een ander kaartje), maar daar konden we prima een set van 1,5 uur mee doen. Een kwestie van ook een beetje creatief omgaan met de ruimte die je hebt, net als met alle oudere samplers. Ik heb liever een instrument met een fijne interface waar ik mijn hoofd niet over hoef te breken dan diskstreaming. Akai heeft wat mij betreft twee top apparaten in de markt gezet. (Alleen het song-gedeelte is wat mij betreft op de RS7000 nog wat beter, maar je moet wat te wensen overhouden).

Ik vind dat de One eigenlijk Live had moeten heten en andersom. De One is veel meer een live apparaat vanwege de knoppen en CV uitgangen. Ik denk dat veel modular gebruikers zo'n apparaat wel zien zitten om live mee te gaan spelen. Het ontbreken van een batterij is dan vrijwel een non-issue; ik zou nooit op batterijstroom live gaan spelen. En waarschijnlijk heb je dan toch nog andere apparaten bij die wel stroom vragen. De Live is fijn voor op de bank of onderweg, erg fijn schetsboek. Maar voor live te tweaken is hij wat minder hands-on.

Mbt ruimte doelt men (en ik) meer op de directe Storage. Je houd namelijk slechts 2GB over om je eigen creaties op te slaan en je hebt slechts 2GB aan Sound data ipv de 10GB reguliere data !
Dat vind ik anno 2020 een dingetje, en JA ik weet het, je kunt een ext SSD eraan hangen, SD card erin proppen maar niks is zo fijn als een super snelle 500GB SSD erin duwen en Nooit meer over storage na te moeten denken en dat voor tegenwoordig minder dan 90 euro !
Ext SSD gaat dan overigens via een USB 2.0 poort ! Ook niet bepaald 2020 te noemen en het verschil is dan flink te noemen met 3.0.

En ja, vroeger waren de mannen van staal en de schepen van hout. Allemaal leuk hoor, net zoals less is more en andere nostalgische spreuken maar de realiteit zegt wat anders, kijk maar eens naar de loop die DAW's hebben gelopen het afgelopen decennium en dus het gebruik maken van computers, controllers, modules en de hele mikmak. Alles behalve minimalistisch en schijnbaar is er gewoon behoefte aan moderne Hardware en de daarbij behorende passende standaards.

Zal een zeikerd zijn maar als als je op het Akai MPC forum kijkt dan zie je mensen al jaren klagen over met name de software, slechte en trage updates en ook de beperkingen. Heb je het allemaal nodig ? Waarschijnlijk niet maar men verwacht er wellicht gewoon meer van.

P.s. Vwb RAM storage moet je ook verder kijken dan wat je NU kan .... Updates en extra features kunnen mank gaan op beperkte opslag en dus sneller uitgekakt zijn.
Meer storage is vwb hardware nog nooit een nadeel geweest (voor zover ik me kan herinneren) andersom is het weleens vaak de bottleneck geweest van uitbreidbaarheid en tegenwoordig Firmware updates.
 

hele uitgebreide video tutorial van Akai mpc one
 
Zal een zeikerd zijn maar als als je op het Akai MPC forum kijkt dan zie je mensen al jaren klagen over met name de software, slechte en trage updates en ook de beperkingen. Heb je het allemaal nodig ? Waarschijnlijk niet maar men verwacht er wellicht gewoon meer van.

P.s. Vwb RAM storage moet je ook verder kijken dan wat je NU kan .... Updates en extra features kunnen mank gaan op beperkte opslag en dus sneller uitgekakt zijn.
Meer storage is vwb hardware nog nooit een nadeel geweest (voor zover ik me kan herinneren) andersom is het weleens vaak de bottleneck geweest van uitbreidbaarheid en tegenwoordig Firmware updates.
In zekere zin volg ik je wel, voor wat betreft de One en het opslaggeheugen. Echter, waar op het MPC forum zo veel over geklaagd werd was het werkgeheugen (er zit 2GB in maar je kunt effectief maar iets van 800 MB gebruiken vanwege het OS). Wat ik daar las en wat voor mij ook de reden is om niet meer op dat forum te komen is dat er bijna alleen maar geklaagd werd, al vanaf dat de X en Live aangekondigd werden. Dat zet een bepaalde toon en ik denk dat er veel gebruikers zijn die niet constant lopen te klagen op dat forum omdat ze gewoonweg tevreden zijn met het apparaat. Je moet gewoon niet alles geloven wat mensen als enorme, onoverkombare problemen stellen.
Uiteraard is meer opslag- en werkgeheugen fijn. Maar de X en Live kun je gewoon een harde schijf in zetten en ben je klaar. Persoonlijk heb ik er een SD kaartje inzitten van 64 GB en krijg ik van z'n lang zal ze leven al niet vol. Voordeel van een SD is dat je 'm makkelijk even overzet (bv van X naar Live of naar PC en vise versa). Vroeger was dat geheugen meer een issue omdat je daar steeds om beperkingen heen moet werken. De X en Live zijn voor mij de eerste samplers waar ik die beperking juist niet voel. Maar dat kan ook met mijn manier van werken te maken hebben.

Uiteindelijk hebben alle apparaten die veel met de PC samenwerken en updatees kunnen/moeten krijgen een kortere lifecycle. Er zal vast op termijn een opvolger komen, maar dat wil niet zeggen dat de X of Live slechte apparaten zijn. Zoals gezegd, ik heb (bijna) geen enkele klacht over de ondersteuning en commitment van Akai, updates blijven vooralsnog gewoon komen. Ik ken een hoop producten waar dat niet het geval is (geweest). Uiteindelijk gaan ze een keer stoppen met de updates en dan weet je dat er weer een shitstorm aan boze commentaren komt. En met het volgende product van Akai herhaalt die cirkel zich weer. Voor sommige mensen is het nooit goed (genoeg).
 
In zekere zin volg ik je wel, voor wat betreft de One en het opslaggeheugen. Echter, waar op het MPC forum zo veel over geklaagd werd was het werkgeheugen (er zit 2GB in maar je kunt effectief maar iets van 800 MB gebruiken vanwege het OS). Wat ik daar las en wat voor mij ook de reden is om niet meer op dat forum te komen is dat er bijna alleen maar geklaagd werd, al vanaf dat de X en Live aangekondigd werden. Dat zet een bepaalde toon en ik denk dat er veel gebruikers zijn die niet constant lopen te klagen op dat forum omdat ze gewoonweg tevreden zijn met het apparaat. Je moet gewoon niet alles geloven wat mensen als enorme, onoverkombare problemen stellen.
Uiteraard is meer opslag- en werkgeheugen fijn. Maar de X en Live kun je gewoon een harde schijf in zetten en ben je klaar. Persoonlijk heb ik er een SD kaartje inzitten van 64 GB en krijg ik van z'n lang zal ze leven al niet vol. Voordeel van een SD is dat je 'm makkelijk even overzet (bv van X naar Live of naar PC en vise versa). Vroeger was dat geheugen meer een issue omdat je daar steeds om beperkingen heen moet werken. De X en Live zijn voor mij de eerste samplers waar ik die beperking juist niet voel. Maar dat kan ook met mijn manier van werken te maken hebben.

Uiteindelijk hebben alle apparaten die veel met de PC samenwerken en updatees kunnen/moeten krijgen een kortere lifecycle. Er zal vast op termijn een opvolger komen, maar dat wil niet zeggen dat de X of Live slechte apparaten zijn. Zoals gezegd, ik heb (bijna) geen enkele klacht over de ondersteuning en commitment van Akai, updates blijven vooralsnog gewoon komen. Ik ken een hoop producten waar dat niet het geval is (geweest). Uiteindelijk gaan ze een keer stoppen met de updates en dan weet je dat er weer een shitstorm aan boze commentaren komt. En met het volgende product van Akai herhaalt die cirkel zich weer. Voor sommige mensen is het nooit goed (genoeg).

Mee eens, op fora zie je idd meer mensen die klagen dan mensen die tevreden zijn, zo werkt dat vaak idd.
Zelf trek ik het me niet teveel aan want ik ben zelf immers opzoek naar een X of het liefst een Live en zou die keuze niet maken als ik denk dat ik er niet mee uit de voeten kan.
De One vind ik prachtig om te zien maar als snel viel die een beetje af vanwege de eerder vermelde beperkingen in mijn ogen, zeker tov de X en de live die zoals je zelf al aangeeft in weze geen beperkingen hebben qua opslag en opties hebt.
1 groot voordeel is er wel met de One, de firmware en de hardware is grotendeels identiek aan de X en de Live, dwz dat dus de X en de Live ook nog even zullen genieten voorlopig van updates !
Als er namelijk een compleet nieuw product was gekomen met een compleet andere basis dan was het voor de 'oudere garde' heel snel einde oefening aangezien de prio qua ontwikkeling dan naar het nieuwste speeltje gaat (zoals we eigenlijk contant zien in de electronica wereld).
 
ik vond wel dat we recht hadden van klagen aangezien op de doos stond/staat : 2GB of sample memory !
Ik weet niet (meer) of het als zodanig op de doos stond (die heb ik niet meer). Maar Akai had daar iig wel duidelijker over moeten zijn om klachten te voorkomen, ja. Maar loop je vaak tegen de limiet aan?
Ik vond dit trouwens wel een interessante test m.b.t. het geheugen van de X en Live:
https://www.mpc-tutor.com/how-much-memory-mpc-live-mpc-x/
 
Back
Top