Akai MPC One

https://www.akaipro.com/mpc-one

dims.jpg


Kleine versie van de Live voor een kleinere prijs.

MPC One Hardware Features:
• Brilliant 7-inch multi-touch display
• 16 velocity-sensitive RGB pads
• 2GB RAM, 4GB onboard storage
• MIDI In/Out
• 4 TRS CV/Gate Jacks, 8 Outputs Total
• USB Flash & SD Card storage

Available imminently, priced at 639UK
 
Iemand enig idee of deze mpc’s ook in staat zijn tot Conditional trigs zoals in Elektron spul? Of iets wat daarop lijkt en enige mate van onvoorspelbaarheid kan introduceren?
 
Waaar heb je deze kennis vandaan? dat stream from disk roepen ze al jaren.. volgens mij is de blackbox de enige die dat doet.

Kijk even naar de produktpresentatie in de clip van Sonic State.
Daar wordt verteld dat er nog een aantal updates aankomen zoals stream from disk.
 
Laatst gewijzigd:
ik heb nooit interesse gehad in een MPC na een mpc1000 te hebben gehad. Wat een gaar ding....
Man maar deze doosje zijn wel erg leuk.

Ik zie dat er ook een looper in zit. Denk dat bij Roland MC707 de synths veel beter zijn maar toch.

Is de Akai force niet een stuk beter? Lekker zo je bassgitaar erin en gaan :) Wel jammer dat die geen fx send heeft.

Zoals eerder gezegt, de groovebox oorlog is begonnen dus beste effe afwachten wat er allemaal komt en op de prijzen die mogelijk zakken..

- Deluge ... hmm net niet, gare synths, moelijke interface
- MC707 ... net niet, vette synths, tenzij external sequencing eindelijk komt
- MPC lijn erg leuk maar de synths zijn wel gaar lijkt me
- OP1.. tja echt een toy, heb er 1, synths zijn wel leuk maar ja...niet een daw vervanger
- Korg.. .waar is Korg!!!

Ik kan en ga nog geen keuze maken. Ook wil ik zien dat Akai echt hun beleid aanpast want in het verleden hebben ze veel producten met bugs verlaten zonder support.
 
Aangezien ik niet bekend ben met de MPC software vraag ik me af in hoeverre je sequences kan editen in de software zodat het niet zo voorspelbaar wordt.
Is bijv note repeat, probability en velocity per step in te stellen, daar kan ik niet goed iets over vinden op het net.
 
Heb gisteren de djs-1000 binnen gekregen, wat een heerlijk apparaat, geweldige workflow,.... volgens mij een zwaar ondergewaardeerde sampler...
Ik produceer geen tracks, ik jam ermee live en tijdens dj sets.

En eigenlijk gehaald omdat ik al tijdje keek naar een sampler en de mpc-one voorbij kwam.... :dubbel::dubbel:
 
Aangezien ik niet bekend ben met de MPC software vraag ik me af in hoeverre je sequences kan editen in de software zodat het niet zo voorspelbaar wordt.
Is bijv note repeat, probability en velocity per step in te stellen, daar kan ik niet goed iets over vinden op het net.
Ik ben geen heel ervaren MPC gebruiker maar dat soort automatisering is volgens mij meer Elektron's manier van werken. Uiteraard kun je wel velocity per note instellen, het wordt gewoon weergegeven zoals je hebt ingespeeld/gedrumt. De MPC past meer bij mijn workflow dan bv een Octatrack, vond ik een drama om mee te werken. De MPC is een stuk simpeler in gebruik en veel overzichtelijker. De toevoeging van een 3 softinstrumenten (mono en polysynth en een electronische piano) vond ik geweldig. En ze gaan binnenkort ook nog een drumsynth toevoegen, helemaal leuk. Ik heb een Live om op de bank of onderweg mee te pielen en een X voor in de "studio", super creatieve apparaten. Die One had ik ook overwogen als ik geen Live had, maar het gebrek aan batterij was dan wel een minpunt geweest.
 
Ik ben geen heel ervaren MPC gebruiker maar dat soort automatisering is volgens mij meer Elektron's manier van werken. Uiteraard kun je wel velocity per note instellen, het wordt gewoon weergegeven zoals je hebt ingespeeld/gedrumt. De MPC past meer bij mijn workflow dan bv een Octatrack, vond ik een drama om mee te werken. De MPC is een stuk simpeler in gebruik en veel overzichtelijker. De toevoeging van een 3 softinstrumenten (mono en polysynth en een electronische piano) vond ik geweldig. En ze gaan binnenkort ook nog een drumsynth toevoegen, helemaal leuk. Ik heb een Live om op de bank of onderweg mee te pielen en een X voor in de "studio", super creatieve apparaten. Die One had ik ook overwogen als ik geen Live had, maar het gebrek aan batterij was dan wel een minpunt geweest.

Deze werkwijze zit in Studio One in pattern mode waarbij je heel makkelijk per step de waardes voor note repeat, velocity en probability hebt.
Ik zag een clip over randomness in MPC maar dat zag er zo bewerkelijk uit dat ik me niet kon voorstellen dat men voor MPC wat zich toch best wel op beatmaking richt geen snellere/betere manier had en in de manual kon ik er niet veel over vinden.
De One ziet er heel goed uit maar ik hoop dat de meegeleverde software ook handig is zodat het een goede aanvulling is binnen Studio One en Ableton (die ik ook gebruik)
Voor een snelle indruk zie deze clip, vanaf het begin zie je meteen hoe logisch dat in elkaar zit; https://www.youtube.com/watch?v=iGtf6_eWav4
 
Ik snap die hele probability hype sowieso niet. Ja het is leuk als je aan het jammen bent maar voor een serieus nummer wil je toch meer zekerheid over je break, roffels ed? Maar sinds elektron dat heeft hoor je bij iedere drumbak heeft het probability??
 
Ik snap die hele probability hype sowieso niet. Ja het is leuk als je aan het jammen bent maar voor een serieus nummer wil je toch meer zekerheid over je break, roffels ed? Maar sinds elektron dat heeft hoor je bij iedere drumbak heeft het probability??

Afwisseling voor mij is leuker dan iets wat continue herhaald wordt, dat verveeld op den duur.
En zeker is het leuk als je aan het jammen bent want 10 min lang hetzelfde gaat vervelen bij sequences
Maar daarnaast kan probability ook leuke ideëen geven voor inspiratie.
Voor je arrangement intro/chorus/breaks enz ga je wel het een en ander een beetje indelen natuurlijk maar ook dan kan probability binnen een aantal maten nog steeds leuke resultaten geven, je laten verrassen kan soms ook aardig zijn.
Maar goed; iedereen heeft zo z'n eigen manier om met muziek bezig te zijn.
 
MPC lijn niet meer echt gevolgd. Wat is nou het grootste verschil tussen dit en een AKAI Force?
 
MPC lijn niet meer echt gevolgd. Wat is nou het grootste verschil tussen dit en een AKAI Force?

De Force is meer Ableton Live in een doosje en de MPC one is meer traditioneler , meer de MPC work flow. In de lijn van de 2000(XL) MPC 1000, Live en X.
(Heel kort uitgelegd )
 
Zal ook weer afhangen van hoe goed de software is.
De MPC live is na zijn introductie volledig de grond ingeboord op basis van bugs en tekortkomingen in de software.
Ondertussen schijnt er echt enorm veel verbeterd te zijn maar of alles nu perfect is heb ik zelve nog niet kunnen ondervinden.
Ik denk dat dit wel een belangrijk iets is want de software van de MPC One, MPC X en MPC live zou dezelfde zijn.
Dat is op zich ook goed nieuws voor mensen met de oudere units (X en live), want die weten nu dat de software verder zal worden ontwikkeld.

Zijn er hier mensen die vandaag de MPC X of MPC Live gebruikers? Ik lees er weinig van en kan geen topic vinden:z.
 
De MPC live is na zijn introductie volledig de grond ingeboord op basis van bugs en tekortkomingen in de software.
...
Zijn er hier mensen die vandaag de MPC X of MPC Live gebruikers? Ik lees er weinig van en kan geen topic vinden:z.
Ik denk dat dat een beetje het standaard internet negativisme is. Ik heb zelf een X sinds dat die verkrijgbaar was en een Live bijgekocht een paar maanden later. Wellicht gebruik ik 'm anders dan de gebruikers die 'm de grond in boren, maar ik heb eigenlijk nooit problemen gehad. Ontzettend stabiele machines, in 1 van mijn bandjes is een MPC Live (niet die van mij) de basis geweest waar alles omheen draaide. werkte als een zonnetje.
Zeker met de toevoeging van de softinstruments zijn het bijzonder krachtige en capabele apparaten. De X is de centrale hub voor al mijn modulair spul en voldoet aan al mijn verwachtigingen (overtreft ze zelfs). Met een komende update komt er nog een drumsynth bij, wordt het nog leuker.
 
Back
Top