Arturia Keystep Pro

Lek wat reeds gedicht is, dus geen link of extra info tot nu toe, wel plaatjes. Kom maar op met die NAMM!

keystep-pro-amperage-14-860x573.jpeg - Click image for larger version  Name:	keystep-pro-amperage-14-860x573.jpeg Views:	0 Size:	38,6 KB ID:	3731627
 

Attachments

  • 1. Main Image KeyStep Pro-860x319.png
    1. Main Image KeyStep Pro-860x319.png
    182,5 KB · Bekeken: 196
  • 1. Main Image KeyStep Pro Back-860x131.png
    1. Main Image KeyStep Pro Back-860x131.png
    37,9 KB · Bekeken: 196
de firmware is op zijn zachtst gezegd één grote puinhoop: hoe meer features je ontdekt, des te meer loop je keihard tegen de ontelbare bugs aan:

Het begint op een patroon te lijken bij Arturia, want dit doet denken aan de Microfreak. Jammer!
 
Ik heb hem nu sinds een week of twee in huis. Het ding is gewoon super inspirerend ..... als het allemaal zou werken zoals beloofd.

Misschien is het niet slecht de keystep pro nergens meer te verkrijgen is, want het ziet er allemaal wel leuk uit, maar de firmware is op zijn zachtst gezegd één grote puinhoop: hoe meer features je ontdekt, des te meer loop je keihard tegen de ontelbare bugs aan:

Steps kopiëren kan enkel binnen de eerste 16 steps. Ga je daarbuiten dan activeert hij gewoon een default step, bvb C4.
Als je de roller strip aanraakt en je hebt op een track meer dan 1 pattern geprogrammeerd, dan verspringt de sequencer zonder reden naar 1 van die patterns.
Als je een sequence leeg maakt (shift+clr ptn) en je progt nieuwe steps, dan komen da pas geclearde steps soms als bij wonder weer terug. Ook na saven/herstarten/step editen.
Als je een polyfone sequence naar monofoon omzet, dan zou de sequencer enkel de laagste noten mogen spelen. In de praktijk kiest de sequencer gewoon zelf welke noten belangrijk zijn.
Een pattern saven naar een 'lege' locatie werkt niet. Je moet het pattern copy/pasten.
Verder stuurt hij soms over usb en din midi een onstabiel clocksignaal.
Als je op een arpeggiator track een akkoord inprogt, dan speelt de arp deze noten niet. De arpeggiator werkt enkel via op het keyboard in real time gespeelde noten.
Af en toe crasht de sequencer gedeeltelijk waardoor bepaalde tracks niet meer willen meespelen, of bepaalde steps wegvallen. Herstarten is dan enige oplossing.

Anyway, fantastisch apparaat, maar een beetje te vroeg gereleased.
Het goede nieuws is dat je de meest gebruikte parameters via het miniscule schermpje kan editen. En hij heeft een werkende metronoom met speakertje !

Ouch, dat wordt wachten op de volgende firmware update dus.

Heb je er al drums mee geprogrammeerd? Hoe bevalt dat, en kan je dat toevallig vergelijken met een Beatstep Pro?
 
Drums programmeren is even eenvoudig als op de beatstep pro.
Je kan eenvoudig steps verschuiven, alleen is momenteel de velocity waarde standaard op 100 ingesteld. Je kan die wel wijzigen per step maar da's een heel gedoe. Zeker omdat het copy/paste verhaal nog niet goed werkt.

Anyway, de beatstep pro was in het begin ook een ramp, en die hebben ze toch redelijk ok kunnen maken.
Ik denk wel dat de volgende update een grote wordt. Arturia had tegen midden mei een update beloofd, maart die was blijkbaar niet goed genoeg. Althans, dat zeggen de Arturia mensen op hun forum.
 
Vandaag heeft Arturia een nieuwe firmware gereleased: [h=2]V 1.2.6[/h] [h=3]New features[/h]
  • New MIDI In implementation
  • In Split mode, making a new split replaces the previous one
  • In Auto sync + Stop, KeyStep Pro can now use its internal clock even if it has been slaved beforehand
  • Master tempo is kept when going back to Int
  • New Quantize ON / Quantize OFF screen message
  • New Copy /Paste a Page action has now a screen feedback
  • Patterns can now be changed when record is ON
  • New warning message "Can't paste steps between Drum and Seq"
[h=3]Improvements[/h]
  • MIDI clock is not sent anymore to USB when slaved to USB
  • In Step edit + Play, pressing a key no longer sends MIDI
  • When Slaved, tempo is now displayed in whole numbers only
  • When slaved, record count-in is now disabled
  • Notes played during count in and maintained on start are now recorded
[h=3]Bug fixes[/h]
  • Metronome default time division is now 1/4th
  • Solo now takes over Mute on Seq tracks
  • [Control mode] CC automation tracks can now be erased by holding erase and turning one of the CC knobs.
  • [Control mode] Activate a CC Track step no longer activate the other CC Tracks on this step
  • Hold and sustain pedal are now working correctly on track 2, 3 and 4
  • [Drum Track] All drum instruments are now copied when we copying a drum Track page
  • [Drum Track] Switching from Mono to Poly for the first time now sets all tracks lengths to the Mono length.
  • [Drum Track] Notes entered with Step Edit are no longer deleted when recording another Drum Instrument in Real Time
  • [Drum Track] The number of drum instruments playing on a step is now correctly capped to 16
  • [Drum Track] Extending a sequence after switching from Poly to Mono no longer creates unwanted notes
  • [Drum Track] All drum patterns now share the same Time division
  • CV Pitch Bend tuning is now correct
  • Pitch Bend range for voice 3 and voice 4 is now correctly saved
  • We can now copy steps outside of page 16
  • Paste empty steps on existing steps now erases them
  • Steps no longer need to be pressed twice to be deactivated if they were activated with Step Edit while the KeyStep Pro was stopped
  • Various LED fixes
 
En hoe bevalt deze nieuwe update nu ?
Ik ben namelijk benieuwd of jullie ergernissen zijn opgelost en welke verbeteringen nu zo zijn doorgevoerd.
 
Ik heb hem al enkele maanden en hij werkt redelijk ok nu. Een paar kleine ergernissen blijven nog. De arpeggiator werkt enkel via de keys, niet via de sequencer. Dus als je een akkoord progt in de sequencer en de arp activeert, dan speelt hij gewoon het akkoord en niet de arp.

1 tip: na de update even echt volledig resetten want bestaande projecten blijven buggy in de nieuwe firmware.

Bij mij hangt hij via usb aan een mio4, en als ik beide samen aan zet via de schakelaar op het stekkerblok, dan start de ksp niet helemaal op en werken de schermpjes niet. Als ik ze apart inschakel gebeurt het niet.

Anyway, hij staat nog steeds op mijn bureau als vervanger van de gewone keystep. Die kleine foutjes worden wel opgelost op termijn, maar als basis voor een live setup zou ik hem nog niet durven inzetten...
 
Het liefst had ik eigenlijk gewoon de normale keystep gehad maar dan met 3 octaven en een tempo display. Die eenvoud spreekt me meer aan dan de pro.

Ik volg je helemaal. Ik mis met name de tempo aanduiding op de KS. Wellicht een wat simpele moederklok module met tempo aanduiding voor mijn Eurorack. ff kijken of zoiets bestaat. Of anders later toch de KSP, gebruikt of als de prijs gaat zakken, nieuw.
 
Ik volg je helemaal. Ik mis met name de tempo aanduiding op de KS. Wellicht een wat simpele moederklok module met tempo aanduiding voor mijn Eurorack. ff kijken of zoiets bestaat. Of anders later toch de KSP, gebruikt of als de prijs gaat zakken, nieuw.

Exact. En tempo aanduiding is voor mij wel een must als ik werk met arpegiators en sequencers. Dan hoef je niet altijd met te (midi) syncen met je daw of delay en dan kun je de Keystep ook beter als master gebruiken.
Verder snap ik dat 2,5 octaafs keyboard van de gewone keystep niet. Waarom niet gewoon 3 octaven? Zoveel toetsen scheelt dat niet en je kan er gelijk een stuk meer mee. Ook dat de laagste toon niet op een C begint vind ik irritant. De Korg Volca's en Monologue hebben dat ook. De Keystep pro vind ik dan weer te uitgebreid voor hetgeen ik doe. Jammer want het concept vind ik wel tof.
 
Ook dat de laagste toon niet op een C begint vind ik irritant.

Een theorie waarom dit zo is, hier een draadje op GS over dit onderwerp:

One reason why some controller keyboards begin with F is simply to allow for all the self-taught keyboardists who only play in C major / A minor (black keys? who needs them? ) to complete a cadence, because then F is the subdominant and usually the lowest note you would have to "hit" in a basic accompaniment. In this manner, you would easily be able to add a new MIDI riff one track at a time in either Cmaj/Amin, and then transpose the take if necessary.

In fact, I believe this argument is so reasonable that I'm surprised that not more controller keyboards have adopted this design. On the other hand, it could then become slightly more confusing to operate the Oct+/Oct- buttons if the keyboard doesn't begin and end on C, which for many is the first scale to learn, and in consequence their original mental definition of an octave.
 
Ik vind het een volkomen onzinnige reden...haha. Net of alle nummers een sub dominant in die ligging bevatten en of alle nummers dan in C staan. De Monologue begint trouwens op een E omdat het een bas synth is en een basgitaar tot een lage E gaat. Men vergeet dan dat de meeste synth bas partijen veel lager gaan dan E en dat er ook 5 snarige bassen zijn die tot een lage B gaan. :) Gewoon een C als laagste toets is toch veruit het meest logische en overzichtelijke lijkt mij.
 
barend : Mijn speltechniek is even goed als de zangkunsten van Dries Roelvink, dus dat komt goed uit. ;) Iets groter zou inderdaad beter zijn, dat komt ook nog wel. :)
 
Back
Top