Let op “James” uit “Valkenburg” op Marktplaats...of in elk geval de accountduur.

Tboy

Stamgast
Lid sinds
7 januari 2006
Berichten
147
Locatie
Aarde
Let op “James” uit “Valkenburg” op Marktplaats...of in elk geval de accountduur.

In het verleden had ik kennelijk de naïeve gedachte dat gebruikers die reeds lange tijd gebruik maken van Marktplaats (let op: DE Marktplaats, dus niet op Synthforum) enigszins betrouwbaar zouden moeten zijn.

Enkele dagen geleden kwam ik een advertentie tegen van een goochemerd die reeds 13 jaar actief was of eigenlijk, helaas nog, is. Na contact met Marktplaats zou zijn account zijn verwijderd. De advertentie (Makenoise Black&Gold, waarvan de foto’s van Ebay waren geript) blijkt te zijn verwijderd, maar het account echter niet. Hoewel naam en plaats kunnen worden gewijzigd kan de duur van het account niet worden gewijzigd. Ik weet dat velen van jullie persoonlijk ophalen, maar net als ik doet niet iedereen dat. Let hier dus op mocht hij weer adverteren.
 
Een mooi voorbeeld van als het te mooi is om waar te zijn is dat ook zo. Die set voor 500 euro was echt veels te mooi om waar te zijn. Als dan ook nog eens blijkt dat de adverteerder in een uithoek van het land woont kan je ervan uit gaan dat het scam is.
 
Tja, in dit geval doet het duidelijk bellen rinkelen, ook met het ontbreken van enige contactgegevens, maar ze zullen ongetwijfeld leren en meer realistische prijzen vragen waardoor het minder doorzichtig wordt. Dat gebeurt nu al op Modulargrid en verkoopgroepen op Facebook. De kern is hier dat ook accountduur helaas niet van toegevoegde waarde hoeft te zijn en dat Marktplaats beperkte moeite doet dit soort 8o) 8o) te weren, zij het dat ze dagelijks de nodige meldingen binnen zullen krijgen.
 
Ah ok, wel balen dat dit ook al op modulargrid gebeurd, zag dat wel als een plek waar je nog vertrouwen kon hebben in de mens. Naïviteit / goedgelovigheid kan eigenlijk gewoon helemaal nergens meer.
 
Verlies van goedgelovigheid is wat mij betreft het moeilijkst te verteren. Gelukkig is de Facebook community informatief wat betreft scammers.
 
Nou, ik had het met een juno106 voor 650 euro in Valkenburg. Vanuit Eindhoven best te doen, dus ik berichtje sturen ik kan zo langs komen. Dat was gelijk goed, icm met een zeer raar geformuleerd ander antwoord ben ik toch niet in de auto gestapt. Ben dan ook benieuwd of je dan ergens aanbelt en er gewoon iemand woont de van niks weet, ofdat er iemand klaar staat om je cash te jatten. Dat laatste lijkt me onwaarschijnlijk trouwens ivm hoge pak kans.
 
Ik kreeg in het verleden een adres op in Utrecht en na wat zoeken zou daar ondermeer ooit een bedrijf zijn gevestigd, die overigens nog steeds geregistreerd staat bij de kvk, met de naam ‘Cat in the sack’. Dat was al een omen...
 
Ik kreeg in het verleden een adres op in Utrecht en na wat zoeken zou daar ondermeer ooit een bedrijf zijn gevestigd, die overigens nog steeds geregistreerd staat bij de kvk, met de naam ‘Cat in the sack’. Dat was al een omen...

Hadden ze zich niet "Scammers B.V." kunnen noemen o.i.d.:P? Kat in de Zak De "Winkel" is wel heel doorzichtig...
 
Het bedrijf is officieel, ze produceren wat de naam zegt, maar ik vermoed dat de scammer zelf een ‘twisted’ vorm van humor had...
 
Heimwee naar Speurders het papieren krantje met advertenties. Toen nog niet iedereen eerst op Reverb of Discogs keek wat de hoogste prijs voor iets was. Toen was te mooi om waar te zijn nog echt waar.
 
opgelet met oude bestaande accounts op 2dehands of Marktplaatsdie al lang niet gebruikt worden, en plots hebben ze een mooie deal: gehackte accounts! heb hier helaas ook een nare ervaring mee gehad.
 
Ik heb al jaren niets op marktplaats verkocht. Dus als ik nu iets neer zet voor een mooie prijs ben ik verdacht. :D

Vraag me toch altijd weer af wie het meeste baat heeft bij deze bangmakerij. ;-)

Edit: waar ik op let is de categorie van de feedback die de persoon gekregen of gegeven heeft. Voorbeeld wat ik ooit al in een andere thread aanhaalde was een account van een mevrouw die van alles deed in poppenhuizen en opeens een JD 990 te koop had voor veel te weinig.

Dus ik gereageerd en ja hoor, mes op de keel en ik mocht mijn geld houden.

Maar kreeg wel wat mee...

Iemand interesse 20 poppenhuizen?
 
Laatst gewijzigd:
Heimwee naar Speurders het papieren krantje met advertenties. Toen nog niet iedereen eerst op Reverb of Discogs keek wat de hoogste prijs voor iets was. Toen was te mooi om waar te zijn nog echt waar.

Bij ons had je de Snuffelkrant.. veel gekocht en verkocht. Ik kan me geen negatieve ervaringen herinneren.
 
Bij ons had je de Snuffelkrant.. veel gekocht en verkocht. Ik kan me geen negatieve ervaringen herinneren.
Ik ook niet. Je had ook nog De Vondst, zo'n gele krant. Via die heb ik mijn MS-20 gekocht, maar is wel het enige instrument wat ik via die weg gekocht heb.
 
opgelet met oude bestaande accounts op 2dehands of Marktplaatsdie al lang niet gebruikt worden, en plots hebben ze een mooie deal: gehackte accounts! heb hier helaas ook een nare ervaring mee gehad.
Dat hoeft niet gehackt te zijn: Zo heb ik accounts wel gevolgd door ze als 'favoriet' bij te kunnen houden; Marktplaats heft accounts niet (altijd) op. Dat kan een tactiek zijn, met elk nieuw account is een nieuw mailadres noodzakelijk. Maar dat betekent dat een scammer dus na een 'afkoelperiode' weer kan gaan adverteren met dat niet verwijderde account. En aangezien naam en woonplaats ongelimiteerd kan worden aangepast zul je niet in de gaten hebben dat het dezelfde persoon betreft, mits je ze nog als favoriet hebt opgeslagen.
Ik heb jaren geleden bij MP gevraagd om een mogelijkheid een blacklist voor jezelf te kunnen maken, maar daar doen ze gewoon niets mee.
 
Back
Top