Korg Wavestate

korg-fm-wavestate1-770x425 (1).jpg


Somehow Future Music Magazine managed to send out their latest edition a day early and have gazumped Korg by having a complete review of their brand new Wavestate keyboard a day before it was due to be announced.

https://www.gearnews.com/leak-korg-i...izer-tomorrow/
 

Attachments

  • korg-fm-wavestate1-770x425 (1).jpg
    korg-fm-wavestate1-770x425 (1).jpg
    98,1 KB · Bekeken: 325
...
3 Zijn de galmeffecten dezelfde als die van de Opsix? Daar zit bijvoorbeeld een mooie shimmer in.
Na.v. je vraag heb ik alle reverb modellen in de wavestate bekeken dit weekend, en een shimmering reverb zit er niet in. Daarna heb ik gekeken of je dit geprogammeerd kunt doen en dat is inderdaad wel mogelijk door het shimmering effect in 1 van de wavestate lanes programmeren. In het volgende voorbeeld is dat exact wat ik gedaan heb. Elke stap verhoogt de pitch van je gespeelde noten via mod sources zodat elke vierde tel de pitch verhoogt wordt. Dan krijg je een shimmering patch zoals ik die hier gemaakt heb.

 
Het is niet hetzelfde, maar wel creatief en het klinkt mooi en daar gaat het om! Nu ben je niet alleen de forumexpert van de Kronos, maar ook van de Wavestate! Het is zeer indrukwekkend wat ermee kan, maar de tekortkomingen zijn mij te ernstig om tot aanschaf over te gaan, dus ik wacht geduldig op de opvolger van de Kronos (die ik overigens niet daarvoor ga inruilen).
 
Het is niet hetzelfde, maar wel creatief en het klinkt mooi en daar gaat het om! Nu ben je niet alleen de forumexpert van de Kronos, maar ook van de Wavestate! Het is zeer indrukwekkend wat ermee kan, maar de tekortkomingen zijn mij te ernstig om tot aanschaf over te gaan, dus ik wacht geduldig op de opvolger van de Kronos (die ik overigens niet daarvoor ga inruilen).
niet om er een uitgebreide discussie over te voeren maar ik ben gewoon nieuwsgierig, welke ernstige tekortkomingen bedoel je dan?


ernstige tekortkomingen klinkt nogal heftig. En heel eerlijk, ik zou die zo niet kunnen benoemen. Wel een paar verbeterpunten:
- beter keyboard
- hold key per layer knop in hardware vorm in plaats van via het menu
- reverb send fx per layer (die mist nu, is nu voor alle layers tegelijk wat je eigenlijk niet wil)

Maar meer zou ik er eigenlijk zo op voorhand niet weten, dus ik ben wel benieuwd aangezien iedereen andere eisen heeft natuurlijk.
 
Laatst gewijzigd:
Inderdaad heeft iedereen zijn eigen eisen. Gezien de prijs mag er niet te veel worden gemopperd, maar dat doe ik toch want ik ben best bereid meer te betalen voor een volwassen instrument.
De grootte van het klavier is geen punt. Komt mij wel goed uit gezien de ruimte die ik heb. Een oktaafje meer zou wel fijn zijn.
Ernstig is het ontbreken van aftertouch.
Je kunt er geen pedalen op aansluiten.
Je kunt geen eigen samples laden.
De synth komt uit in eenzelfde periode als de Opsix maar qua effecten is er beknibbeld.
Geen interne voeding maar daar kan ik mee leven.
Geen audio-ingang, dus geen Wavestation A/D-functionaliteit.
Het display zit te hoog. Ik zie dat liever een stuk lager zonder hoge draaiknoppen ervoor.
Onoverkomelijk of de spreekwoordelijke druppel is de onmogelijkheid van system exclusive bulk dump. Wat kost dat nou om dat in te bouwen?
Al mijn grieven kunnen worden opgelost als er een nieuw workstation met een ingebouwde Wavestate komt. Maar eerst gaat Korg zo veel mogelijk van de nieuwe synths proberen te verkopen dus dat duurt nog wel even.
 
Ik heb niet de hele thread gelezen en heb een vraag. Ik heb zelf de Wavestation SR gehad en bezit nu de Wavestation VST. Zijn de basissamples hetzelfde of zijn er toevoegingen? In de Interface stond volgens mij dat het dezelfde samples zijn als vroeger + de samples van de bijbehorende cards.
 
Ik heb niet de hele thread gelezen en heb een vraag. Ik heb zelf de Wavestation SR gehad en bezit nu de Wavestation VST. Zijn de basissamples hetzelfde of zijn er toevoegingen? In de Interface stond volgens mij dat het dezelfde samples zijn als vroeger + de samples van de bijbehorende cards.
alle samples van de wavestation SR zitten erin en kun je herkennen aan de _w identicatie in de naamgeving. Ook een aantal van die bekende presets zitten er in (zoals skijam), daarnaast is er 2 gigabyte aan extra nieuwe samples toegevoegd.

Dus samenvattend, de originele wavestation had 2MB aan samples die je in de wavestate kunt herkennen aan de _w naamgeving, de wavestate bevat meer dan 2 gigabyte aan samples. Dus 1000 keer groter kwa samples dan de originele wavestation.

wat ook goed om te weten is dat veel van de nieuwe samples ook wavetables zijn waarmee je met de offset gebruik kunt maken van de positie binnen de wavetable (is ook te automatiseren), daarnaast zitten er extra features in zoals 12 filtertypes, of het maken van je eigen filters (zoals een moog ladder filter of een stepped quantised filter)of dingen als waveshaping (ook via modulation sources), het gaat allemaal heel erg ver en diep en dat voor elke layer apart, dus vier synthesizers met allemaal dezelfde features. Het is echt enorm indrukwekkend als je een beetje into sound design bent.

Als je meer een preset speler bent of meer van de computer editors bent dan zou ik deze synth overslaan. De presets vind ik zelf niet zo heel goed en je moet echt wel iets van sound design weten om hier echt je weg in te kunnen vinden, maar als je het eenmaal door hebt dan is het een indrukwekkende synth vind ik (zeker als je ambient / new age sounds mooi vindt).
 
Laatst gewijzigd:
Korg uur geprobeerd, wat een zielloze klank. Menig vst klinkt beter en wellicht beter te editten.Keybed is net speelgoed. Ben misschien verwend maar deze prijs kwaliteit matched niet in mijn ogen/oren.
 
Ik hoop toch stilletjes dat is de Wavestate zullen uitbreiden,een 61 key versie (zoals met de argon serie),met een pak meer knoppen,is me de meerprijs wel waard.
Of iemand die er een controller voor maakt.
Mijn hoop is werkelijkheid geworden.
Toch wat op 2dehands te vinden nu, voor de grote broer?
 
ik blijf het een geweldige synth vinden en echt een synth voor mijn type muziek. Gebruik hem echt elke dag.

hier een soundscape stukje die gemaakt is met drie eigen sounds op de korg wavestate
 
Jij bent meesterlijk met deze bak!
thanks,
het is gewoon een inspirerende bak voor mij om mee te experimenteren. Drones maken erop is ook leuk. Hier twee voorbeelden van drones die ik gemaakt heb. De eerste is een drone met percussie en sound scapes. De tweede is helemaal random, daar druk je 1 noot in en dan neemt de wavestate het volledig over en is echt alles wat er gebeurd volledig random, geen enkele keer speelt die hetzelfde.

Drone Monk


Zone Drone Drift in C (unattended generative ambient)


die tweede zet ik af en toe gewoon aan op de achtergrond, op de 1 of andere manier vind ik die rustgevend en elke keer is die toch weer anders door alle randomizers op de step lanes en mod matrix.
 
dit vind ik ook wel een mooie sound in de wavestate. In deze heb ik een wavesequence gemaakt met als basis een bel sound, waarbij ik in de andere layers pad wavesequences heb geprogrammeerd waarbij de envelopes dynamisch reageren op de aanslaggevoeligheid waarbij ik de modulation matrix kan sturen via het modwheel in combinatie met mijn hold pedal (vanaf 52 seconden).

 
Toffe demo's quifster! :halleluja

Ik blijf het toch wel een mooie bak vinden hoor, ook al snap ik wel dat er kritiek is op het keyboard etc. Maar puur als programmeerbak / experimentele geluidenmachine heeft Korg hiermee toch weer iets interessants op de markt gezet.
 
De wavestate wordt steeds vergeleken met de Wavestation, maar ik vind het ook gewoon heel erg M1 2.0 klinken. Zeker de meerlaagse combi sounds zoals Jason Lives lijken al erg Wavestation-ig. Alleen was de M1 altijd heel snel door de polyfonie heen en was het achter elkaar zetten van geluiden een helse klus.
 
De wavestate wordt steeds vergeleken met de Wavestation, maar ik vind het ook gewoon heel erg M1 2.0 klinken. Zeker de meerlaagse combi sounds zoals Jason Lives lijken al erg Wavestation-ig. Alleen was de M1 altijd heel snel door de polyfonie heen en was het achter elkaar zetten van geluiden een helse klus.
dat kan heel erg goed kloppen,
er is namelijk een 2 gigabyte sample library aan boord van de wavestate met de history van korg samples. De M1 samples (zoals de piano en organ bass) zitten er ook voor een groot gedeelte in.

Je kunt hem overigens wel in 'wavestation' mode gebruiken, als je dat wil dan zet je de Collection filter van de sounds op wavestation en dan kun je alleen uit de 2 MB van originele wavestation samples kiezen.
 
nog een nieuwe wavestate only track gemaakt, ik heb twee performances hiervoor gemaakt op de wavestate en die gecombineerd tot 1 track (dus in totaal 8 layers).

In dit nummer is de basis een tikkende klok waar een rustige piano melodie samenvalt met string / pad geluiden
 
Back
Top