Korg Wavestate

korg-fm-wavestate1-770x425 (1).jpg


Somehow Future Music Magazine managed to send out their latest edition a day early and have gazumped Korg by having a complete review of their brand new Wavestate keyboard a day before it was due to be announced.

https://www.gearnews.com/leak-korg-i...izer-tomorrow/
 

Attachments

  • korg-fm-wavestate1-770x425 (1).jpg
    korg-fm-wavestate1-770x425 (1).jpg
    98,1 KB · Bekeken: 329
Hyper5nic : Ha, dat is leuk. Als Korg achterblijft met het toevoegen van functionaliteit (bv. sample upload) dan geeft dit hoop dat het via een andere route wel mogelijk gaat worden. :)
 
Right. Omdat ik steeds vecht met plaats te kort, besliste ik om mijn Modal Aron 8 te verkopen en een Wavestate te kopen. Ik zal eerst beginnen met de 'negatieve' aspecten van deze synth.
Onbegrijpelijk dat de alle knoppen, behalve de 8 MOD knobs geen Midi CC uitsturen. Dat is onbegrijpelijk voor een Korg product. Het kavier is ruk in vergelijking met de Fatar op de Argon.
Sommige samples klinken anders op het eerste, tweede en derde octaaf van het klavier. Bon, dat kan je nog enigzins camoufleren als je in meerdere layers werkt. Het belangrijkste blijft uiteraard de klank. Feit is dat de programmeurs hun uiterste best hebben gedaan en je vind toch wel erg interessante patches aan boord die alvast verraden dat dit ding héél erg breed inzetbaar is. Wel veel wxwwrrrooaaarsftsttgraaf ergpihqepig patches die totaal onbruikbaar zijn, maar wel het potentieel illustreren. Op het internet vond ik alvast bijkomende soundfiles die top zijn. Als ik punten moet geven op geluidskwaliteit, dan geef ik 7,5/10. Algemeen erg goed. Mijn JD990 (3 stuks - 8)) die ook PCM gebaseerd zijn, klinken echter een stuk 'warmer' Feit is wel dat de Wavestate ENORM veel mogelijkheden biedt (mss zelfs een beetje teveel vh goede) waardoor je wellicht niet snel uitgekeken raakt... Prijs in acht genomen is dit véél waar voor je geld. Toch als je kan leven met PCM-based wavesequensing en Vector.
 
Laatst gewijzigd:
Right. Omdat ik steeds vecht met plaats te kort, besliste ik om mijn Modal Aron 8 te verkopen en een Wavestate te kopen. Ik zal eerst beginnen met de 'negatieve' aspecten van deze synth.
Onbegrijpelijk dat de alle knoppen, behalve de 8 MOD knobs geen Midi CC uitsturen. Dat is onbegrijpelijk voor een Korg product. Het kavier is ruk in vergelijking met de Fatar op de Argon.

Sommige samples klinken anders op het eerste, tweede en derde octaaf van het klavier. Bon, dat kan je nog enigzins camoufleren als je in meerdere layers werkt. Het belangrijkste blijft uiteraard de klank. Feit is dat de programmeurs hun uiterste best hebben gedaan en je vind toch wel erg interessante patches aan boord die alvast verraden dat dit ding héél erg breed inzetbaar is. Wel veel wxwwrrrooaaarsftsttgraaf ergpihqepig patches die totaal onbruikbaar zijn, maar wel het potentieel illustreren. Op het internet vond ik alvast bijkomende soundfiles die top zijn.

Als ik punten moet geven op geluidskwaliteit, dan geef ik 7,5/10. Algemeen erg goed. Mijn JD990 (3 stuks - 8)) die ook PCM gebaseerd zijn, klinken echter een stuk 'warmer' Feit is wel dat de Wavestate ENORM veel mogelijkheden biedt (mss zelfs een beetje teveel vh goede) waardoor je wellicht niet snel uitgekeken raakt... Prijs in acht genomen is dit véél waar voor je geld. Toch als je kan leven met PCM-based wavesequensing en Vector.


ik vind het 1 van de top synths in mijn studio, ik kan ook niet echt begrijpen dat ze voor zo weinig geld te koop zijn. Het keyboard is inderdaad waardeloos dat er in zit, maar goed die gebruik ik toch alleen maar voor het programmeren van de sounds, daarna gaat die gewoon als sound module boven mijn andere synths en heb ik genoeg keyboards om hem te bespelen. Wel is me opgevallen dat de wavestate veel te ingewikkeld is voor de meeste gebruikers, mensen die korg synths kennen zullen er weinig moeite mee hebben, maar het is wel weer een aaneenschakeling van 100-en functies op 20 knoppen of zo die alleen in bepaalde modes voorkomen of via het indrukken van extra knoppen vooraf of tegelijk. Dat is voor heel veel mensen die hem hebben toch erg lastig blijkt het.

Wat leuk is om te weten: meerdere samples zijn ook wavetables, bij de sample selectie kun je dan via de index zetten welke offset je gebruikt (kan je uiteraard ook moduleren via de step lanes of via een willekeurige modulation matrix) en zo switchen tussen de verschillende samples binnen een sample.

Ook leuk dat je elke layer in single mode kunt zetten en gewoon als VA kunt gebruiken via de meegeleverde sine, square, triangle en noise waveforms. Dat maakt het ook erg gemakkelijk om standaard trance sounds te programmeren, zeker als je ook nog de waveshaper gebruikt of als je je eigen filter ontwerpt in multimode (met de modulation matrix gekoppeld aan je eigen ontworpen filter model, zoals bijvoorheeld het maken van de moog ladder filter kwa gedrag). Sowieso vind ik het top dat je in performance mode eigenlijk 4 wavestate engines tot je beschikking hebt die allemaal als aparte synth engine te programmeren zijn en zelfs in sync met elkaar gezet kunnen worden. De creatieve mogelijkheden daardoor zijn eindeloos naar mijn mening.

De sound zelf kun je overigens aanpassen via de EQ per performance. Standaard vind ik die inderdaad ook veel te koud, simpel op te lossen, maar wel raar dat dat moet per performance. Ik heb het opgelost door in de daw op de wavestate inputs een neutron EQ te zetten die de sound warmer maakt.

De meegeleverde presets zijn ook niet zo mijn ding, dus ik hem mijn eigen sounds erin geprogrammeerd.

Hier een paar voorbeelden van mijn eigen sounds:

4 layer performance sound (dus 4 engines tegelijk)


Programs


Program met waveshaper voorbeeld vanaf 2 minuten


Combinatie van single en multi programs in 1 performance (piano is single de rest multi)
 
Laatst gewijzigd:
Vind beide de wavestate en de Opsix tegenvallen kwa sound.
wavestate dingen kan ik prima met Camel Audio Alchemy maar dan met veel betere kwaliteit. Geen aliasing bv.
De opsix lijkt kwa sound ook geen waardige vervanger van mijn DX11 (tx81z met keys).
Maar mijn ervaring leert dat het heel moeilijk oordelen is als je de synth niet in je bezit hebt gehad.
Daar komt ook nog eens bij dat producten onaf op de markt worden gezet en wellicht er een goede update komt als ze weer de verkoop willen stimuleren.

De wavestate viel me direct tegen kwa geluid en de opsix had ik hoge verwachtingen van. Maar na een serie demo's zijn die erg ingezakt.

Lijkt me niets mis met een hoop shift functies als er maar wel labels op zitten.
 
Quifster, jij kan ook van iedere synth een epische bak maken. :halleluja:halleluja:halleluja
thanks :)

ik moet ook zeggen dat de wavestate het ook vrij eenvoudig maakt, je hebt 7 stepsequencers per layer aan boord (dus 28 in totaal) die je overal voor kunt gebruiken of dedicated voor de functie en het feit dat alle 4 de layers eigenlijk een complete zelfstandige synthesizer zijn maakt het vrij makkelijk om al snel goede resultaten te halen. De wave library aan boord is gigantisch groot dus voor alles is wel een wave te vinden wat je wil, zeker als je iets van sound design weet kun je alles vrij simpel aanpassen.

Maar de echte kracht ligt in die stepsequencers in combinatie met de modulation matrix, daar kun je praktisch alles mee, zo zit er een standaard arpeggiator aan boord met de standaard up / down patterns, maar gooi daar bijvoorbeeld een step sequencer naar toe die de noten aanpast of rest's toevoegt en je kunt zo je eigen arp pattern ontwerpen bijvoorbeeld. En zo zijn er talloze voorbeelden waar je dingen mee kunt doen zoals eigen ontwikkelde filters of morphing filters of afwijkende time sequences / random time sequences per step of bijvoorbeeld Square of random lfo's die je koppelt aan de start step id waarmee je bijvoorbeeld kunt switchen in gedeeltes van een pattern (waarbij je de lfo uiteraard ook weer kan koppelen aan modulation sources). Echt geweldig wat daar allemaal in kan. Het komt dicht in de buurt van omnisphere maar dan in hardware vorm.

De prijs is het meest bijzondere hieraan, 659 euro is echt een koopje naar mijn mening.
 
Laatst gewijzigd:
Klinkt als een bak voor mij, moest ik de tijd hebben om er helemaal in te graven. En die heb ik helaas niet. Heb je er nog externe FX bij nodig of brengen de interne je ook al een eind?
 
Lijkt me wel een leuke bak. Als je een goede patch bouwt dan klinkt het al gauw goed al druk je maar één toets in, als een hond die zichzelf uitlaat haast :)
 
Klinkt als een bak voor mij, moest ik de tijd hebben om er helemaal in te graven. En die heb ik helaas niet. Heb je er nog externe FX bij nodig of brengen de interne je ook al een eind?

als je niet echt veel tijd hebt dan zou ik het uitstellen als ik jou was. Het kost wel een paar dagen om de wavestate echt te doorgronden namelijk.
Externe FX heb je niet nodig, je hebt drie inserts per layer en 1 master send voor alle layers. Dat is ruim voldoende om je sounds tot leven te laten komen via de effecten.

De demo's die ik gepost heb zijn rechtstreeks vanuit de wavestate opgenomen zonder nabewerking, zo klinkt die standaard (er staan meer demos op mijn youtube mocht je meer willen horen van de wavestate).
 
Lijkt me wel een leuke bak. Als je een goede patch bouwt dan klinkt het al gauw goed al druk je maar één toets in, als een hond die zichzelf uitlaat haast :)

op zich wel, maar eigenlijk bouw je die performance dus zelf. Als je hem aanzet en je drukt een noot in dan hoor je gewoon een simpele Saw sound. Dus je moet dan wel je eigen ideeen in de step sequencers en modulation matrix inbouwen voordat je die ene noot kan aanslaan die alles voor je doet.
 
op zich wel, maar eigenlijk bouw je die performance dus zelf. Als je hem aanzet en je drukt een noot in dan hoor je gewoon een simpele Saw sound. Dus je moet dan wel je eigen ideeen in de step sequencers en modulation matrix inbouwen voordat je die ene noot kan aanslaan die alles voor je doet.

Ja dat bedoel ik ook - eerst even flink bouwen maar dan wordt het wel leuk. Ik heb via de arpeggiator-die-geen-arpeggiator is van de QY700 ook allerlei coole dingen kunnen bouwen doordat je gewoon akkoorden kon spelen en als meeging.
 
Kun je het kanaal eens doorgeven.zie het niet direct.Dank U.

ik kan het je wel makkelijker maken, hier zijn nog een paar wavestate demos van sounds die ik geprogrammeerd heb op de wavestate

tweede program is een arpeggiator voorbeeld


Dit zijn wat meer ambient programs


Wat voorbeelden van de wavestate in VA single mode met wat simpele trance sounds
 
Mijn eerdere post in deze draad over ruimtegebrek is dankzij forumlid Iwanw achterhaald.
Maar ik moet wel keuzes maken. Ik heb een paar vragen aan de bezitters waarvan ik vermoed dat het antwoord erop "nee" is. Ik baseer dat vermoeden op de - naar mijn mening gebrekkige - handleiding.

1 Is het mogelijk om via system exclusive bulk dump klanken extern op te slaan?
2 Heeft de wavesequencer een skip-functie, waarmee je gecontroleerd stappen kunt overslaan? Voor de Berlijnse School is deze functie van levensbelang.
3 Zijn de galmeffecten dezelfde als die van de Opsix? Daar zit bijvoorbeeld een mooie shimmer in.

Alvast bedankt!
 
Mijn eerdere post in deze draad over ruimtegebrek is dankzij forumlid Iwanw achterhaald.
Maar ik moet wel keuzes maken. Ik heb een paar vragen aan de bezitters waarvan ik vermoed dat het antwoord erop "nee" is. Ik baseer dat vermoeden op de - naar mijn mening gebrekkige - handleiding.

1 Is het mogelijk om via system exclusive bulk dump klanken extern op te slaan?
2 Heeft de wavesequencer een skip-functie, waarmee je gecontroleerd stappen kunt overslaan? Voor de Berlijnse School is deze functie van levensbelang.
3 Zijn de galmeffecten dezelfde als die van de Opsix? Daar zit bijvoorbeeld een mooie shimmer in.

Alvast bedankt!

hier de antwoorden:
1: nee kan niet via system exclusive, wel kun je een librarian downloaden die via de RNDIS driver razendsnel sounds kan opslaan en erin zetten in je wavestate. Die librarian draait uiteraard wel op je pc. (vergelijkbaar met een nord librarian vind ik het)

2: ja die heeft die via manipulatie van de start step en eventuele timing parameters per step, dat kun je zelfs helemaal regelen via modulation sources. Daarnaast elke step heeft een time parameter en dingen als rest. Maar je kunt bijvoorbeeld een step sequencer weer koppelen aan de parameter van welke step gespeeld moet worden, dat kan met random of zelf ingestelde values, en ook die step sequencer values die je zelf genereerd kun je weer moduleren zo kun je extreem diep daar allerlei truuken mee uithalen. Er zit bijvoorbeeld een preset in die 2 maal de eerste acht steps speelt en daarna 1 maal step 9 tot 16 en zo door. Maar daar ben je volledig vrij in hoe je dit allemaal wil programmeren. Gaat enorm diep die mogelijkheden (lees: de limieten van je eigen creativiteit)

3: Ik heb geen idee, maar je kunt kiezen uit een serie galm effecten. Ik herkende er wel veel korg reverbs in (zoals de overb), maar een shimmer reverb heb ik nog niet ontdekt (of mijn definitie van shimmer is anders)
 
Onbegrijpelijk dat de alle knoppen, behalve de 8 MOD knobs geen Midi CC uitsturen. Dat is onbegrijpelijk voor een Korg product.
Waarom is er voor deze keuze gekozen ?
Is dat om geld te besparen en hoe groot is deze gemis is dit nog te om zeilen of met een update te verhelpen ?
 
Back
Top