Behringer: de stand van zaken

Arv

Robot
Lid sinds
18 oktober 2001
Berichten
13.098
Locatie
Zuid Holland
Hoi synthvrienden, mijn goede voornemen dit jaar is om me weer wat actiever op dit forum te begeven. Maw, gelukkig nieuw jaar!

Uiteraard ben ik nog steeds actief met muziek bezig, maar buiten dat ik het forum de laatste jaren wat minder las, ben ik ook minder actief bezig geweest met het luisteren en beoordelen van nieuwe (analoge) synths. En dan met name de Behringer avalange aan nieuwe gear.

Ik vraag me af wat de gemiddelde mening is van de mensen die deze nieuwe speeltjes hebben aangeschaft, waar ik het belangrijk(er) vind dat je aan dat nieuwe speelgoed ook daadwerkelijk wat hebt en niet alleen leuk is om alle tafelruimte in te nemen. :)

Ik ben echt een blank sheet mbt Behringer, dus brand maar los met UW mening?
 
Ik zie het als een kans om de sound van een aantal classics voor weinig in bezit te krijgen.
Heb nu een bh Model D waar ik erg tevreden over ben.

Verder op de wishlist

- k2
- pro1
- cat
- wellicht een tweede model D

De sound van alle genoemde apparaten is meer dan goed.
ik ben ook erg fan van de formfactor. Al die keyboard synths nemen veel plaats in.
Zit nu een meubel te bedenken met 19 inch rack ruimte en waar de bh bakjes een prominente plek krijgen.

Dus een hele rij voordelen. Al hoewel ik ze niet allemaal ga kopen. Of gewoon wacht op het tweede hands aanbod.
Ik luister vaak uren voordat ik een synth koop. De ms20 had ik al eens maar prefereer de k2 om de formfactor.
 
Mijn mening is dat je veel bang voor buck krijgt. Build quality is voornamelijk goed, form factor is fun, geluid voor mij meer dan prima. Ik kijk voorlopig alleen maar naar Berhinger om mijn setup in te richten (qua synths dan tenminste)
 
En als je de hele nieuwe linie bekijkt, welke Bsynth is dan in jullie ogen het meest vernieuwend? (ook al is het een clone..).
 
Waar ik naar benieuwd ben is hoe ligt de Behringer synths in de mix van je track, en is het veel tweaken om een heerlijke sound eruit te krijgen in tune ook dan heh?
 
De model D is niet stabiel. Het origineel volgens mij ook niet.
Van de BH synths is de Deepmind het meest vernieuwend doordat je de fx ook kunt moduleren.
heb zelf geen interesse in de deepmind, omdat ik al een poly heb.
Je zou kunnen zeggen dat de deepmind een juno kloon is of op zijn minst inspired by.
Behalve de formfactor is er niets vernieuwend aan de kloons behalve de poly D omdat die gebaseerd is op de model d met extra functionaliteit.
Maar de poly D is wel weer een tikkie duurder.
 
Waar ik naar benieuwd ben is hoe ligt de Behringer synths in de mix van je track, en is het veel tweaken om een heerlijke sound eruit te krijgen in tune ook dan heh?

Ik kan me niet voorstellen dat dat een probleem is. Een -vintage- model D klinkt trouwens ook "droog", dus op dat vlak wordt het niet slechter.

Vergeet niet dat veel van die vintage bakken wel eens een onderhoud mogen krijgen, nog los van het feit dat ze geregeld geheel of gedeeltelijke de geest geven. Dat heb je met nieuw spul gelukkig niet (of je stuurt ze retour). Nee voor mij geen gare bakken meer. :D
 
Ik kan me niet voorstellen dat dat een probleem is. Een -vintage- model D klinkt trouwens ook "droog", dus op dat vlak wordt het niet slechter.

Vergeet niet dat veel van die vintage bakken wel eens een onderhoud mogen krijgen, nog los van het feit dat ze geregeld geheel of gedeeltelijke de geest geven. Dat heb je met nieuw spul gelukkig niet (of je stuurt ze retour). Nee voor mij geen gare bakken meer. :D

In de mix liggen betekent niet droog. Het is relatief begrip gebaseerd op andere geluiden.

Een dx100 bass klinkt gebalanceerd in de mix bij een 909 kick. Elke jaren 90 sample player of virtual analoge bak klinkt vaak dun in het laag waardoor je moet eq-en en compressen om er nog wat vetheid uit te krijgen. Althans als ze moeten opboxen tegen een echte 909 kick. Pak je een 909 kick sample uit een akai, die dunner klinkt, dan is het verschil veel kleiner.

Anyway wat je wil is zo dik mogelijke basis sound. Die kan je makkelijker dunner laten klinken als dat nodig is i.p.v. andersom. Namelijk een dun geluid dik laten klinken. Dat is vaak heel pittig en komt dan nog niet in de buurt.
 
De meeste zijn wel goed gelukt, maar het blijven natuurlijk kopieën van oude bakjes. Onder het stof van jeugdsentiment en nostalgie zit dan meestal een nogal beperkt ding met alle nukken van toen en maar weinig van het comfort van nu. Minimale modulatie, geen patches opslaan of initialiseren, nauwelijks midi ondersteuning, tuning/tracking, monofoon... En eigenlijk lijkt het ook allemaal wel verdomd veel op elkaar. Leuk spul, maar het doet je ook realiseren waarom dit destijds massaal werd weggedrukt door de digitale revolutie.
 
hahahaha humor.. :D

'T is toch ook maar waar je van houdt en wat je lekker vind. Alle shit muziek van nu vind ik niet om aan te horen, ik ga dus ook geen synths en plugs kopen die tot die sound leiden.
Lekker kutten met zooi wat ik leuk vind om mee te spelen, dat is voor mij de fun.

Het is net zoals met eten, ik eet graag wat ik lekker vind en wat ik al ken, ik kan elke dag wel iets nieuws proberen te eten, maar wat ik gisteren, vorige week, vorige maand en vorig jaar lekker vond, vind ik nog steeds lekker. Dus dat eet ik gewoon straks weer.

Het is allemaal vrij simpel eigenlijk.
 
Onder het stof van jeugdsentiment en nostalgie zit dan meestal een nogal beperkt ding met alle nukken van toen en maar weinig van het comfort van nu. Minimale modulatie, geen patches opslaan of initialiseren, nauwelijks midi ondersteuning, tuning/tracking, monofoon... En eigenlijk lijkt het ook allemaal wel verdomd veel op elkaar. Leuk spul, maar het doet je ook realiseren waarom dit destijds massaal werd weggedrukt door de digitale revolutie.

:D

ja idd analoog lijkt allemaal veel op elkaar. Maar dan ook al het analoog.

Voor mij zijn dit tijdloze classics en een verijking van sound in mijn muziek.
heel veel karakter. En idd geen patch geheugen maar dat heeft mijn drumstel ook niet en mijn gitaar ook niet. Die moeten ook bij tijds getuned worden.

Je zult nog heel veel goede muziek gaan horen uit die BH doosjes. Daar ben ik zeker van.
 
In de mix liggen betekent niet droog. Het is relatief begrip gebaseerd op andere geluiden.

Een dx100 bass klinkt gebalanceerd in de mix bij een 909 kick. Elke jaren 90 sample player of virtual analoge bak klinkt vaak dun in het laag waardoor je moet eq-en en compressen om er nog wat vetheid uit te krijgen. Althans als ze moeten opboxen tegen een echte 909 kick. Pak je een 909 kick sample uit een akai, die dunner klinkt, dan is het verschil veel kleiner.

Anyway wat je wil is zo dik mogelijke basis sound. Die kan je makkelijker dunner laten klinken als dat nodig is i.p.v. andersom. Namelijk een dun geluid dik laten klinken. Dat is vaak heel pittig en komt dan nog niet in de buurt.

Ik vind dat een raar gegeven. Een 909 sample uit een akai (ook daar heb je nog enorme verschillen) klinkt dus gebalanceerder (vetter?).

Ik kan begrijpen dat een sample anders gaat klinken afhankelijk van hoe hij geprocesseerd wordt. Maar je zal toch hoe dan ook moeten gaan mixen? Met die redenering zou je anders nooit moeten gaan mixen als je instrumenten "bij elkaar horen" (wat dat ook mag betekenen).

Persoonlijk (dat is dus enkel mijn standpunt), maar ik vond aan bv. een mini helemaal niks speciaals. Ik kan mij niet voorstellen dat de behringer méér gemixt zou moeten worden omdat het in het laag te dun klinkt, als de bedoeling net is om een kopie te gaan maken. Akkoord dat ze misschien niet 100% hetzelfde klinken, maar dunner in het laag, nee dat niet.
 
Ik heb hier een paar behringer apparaatjes staan, maar mixen is niet echt een probleem ofzo, mixen is sowieso iets wat je op gehoor doet voor een groot deel, een deel ook op verstand van zaken natuurlijk, maar de exacte afstemming van de mix doe je op je gehoor, en dat doe je net zolang tot het goed klinkt. Nu heb ik geen uitgebreide analyses gedaan of veel gemixed en ook is mijn ruimte niet acoustisch behandeld, maar mijn Behringer synths mix ik net zoals iedere andere synth die ik ook heb gehad. Gewoon mixen tot het goed klinkt. En dat gaat verder prima hier.
 
Ik vind dat een raar gegeven. Een 909 sample uit een akai (ook daar heb je nog enorme verschillen) klinkt dus gebalanceerder (vetter?).

Ik kan begrijpen dat een sample anders gaat klinken afhankelijk van hoe hij geprocesseerd wordt. Maar je zal toch hoe dan ook moeten gaan mixen? Met die redenering zou je anders nooit moeten gaan mixen als je instrumenten "bij elkaar horen" (wat dat ook mag betekenen).

Persoonlijk (dat is dus enkel mijn standpunt), maar ik vond aan bv. een mini helemaal niks speciaals. Ik kan mij niet voorstellen dat de behringer méér gemixt zou moeten worden omdat het in het laag te dun klinkt, als de bedoeling net is om een kopie te gaan maken. Akkoord dat ze misschien niet 100% hetzelfde klinken, maar dunner in het laag, nee dat niet.

Nee een 909 kick uit een akai sampler klinkt juist dunner. Neemt niet zoveel ruimte in, qua frequenties, in de mix.

Als ik mijn 909 kick sample met een sp1200 dan is er veel minder ruimte over de mix. En dus heb ik dikke bakken nodig om daar weerstand tegen te geven in de mix.
 
Samen met de "verscholen reverb" is dit wel de beste theorie die ik hier gelezen heb afgelopen week, good lord.
 
Samen met de "verscholen reverb" is dit wel de beste theorie die ik hier gelezen heb afgelopen week, good lord.

Ja zo leer je nog eens wat. :D

Als je een dikke vette kick laat sporten en afvallen en er dan een verscholen reverb op doet dan word het een aantrekkelijk beesje waar iedere vette dude wel.... :dubbel:

demian heb je wat nieuwer werk ergens online ataan?
 
demian heb je wat nieuwer werk ergens online ataan?

Nee niks, ik ben totaal a-productief momenteel, veel te weinig tijd om echt aan een track te werken helaas, misschien over een paar maandjes dat ik weer tijd heb hoop ik.
 
:D

ja idd analoog lijkt allemaal veel op elkaar. Maar dan ook al het analoog.

Voor mij zijn dit tijdloze classics en een verijking van sound in mijn muziek.
heel veel karakter. En idd geen patch geheugen maar dat heeft mijn drumstel ook niet en mijn gitaar ook niet. Die moeten ook bij tijds getuned worden.

Je zult nog heel veel goede muziek gaan horen uit die BH doosjes. Daar ben ik zeker van.

Nou ja, ik zeg natuurlijk niet dat het slecht of verkeerd is - het feit dat die oude bakken nog steeds geliefd zijn en de clones als warme broodjes verkopen zegt ook wel iets natuurlijk. Maar gezien de vraag in de openingspost vond ik het toch valide om op te merken dat de tijd en ontwikkelingen in die 30-40 jaar ook niet hebben stilgestaan (alhoewel dat duidelijk niet voor iedereen geldt hier :duivels: ) en dat lijkt me ook best iets om rekening mee te houden in je overweging.
 
Back
Top