bijlevel - Danses de travers I, II en III (Erik Satie)

bijlevel

SWB
Lid sinds
29 november 2007
Berichten
1.272
Locatie
Delfgauw
Dit keer eens een bestaande compositie genomen, in dit geval van Erik Satie. Het stuk bestaat ui 3 delen, die qua compositie sterk op elkaar lijken, maar toch wat verschillen vertonen. Door per deel een totaal ander arrangement c.q. orkestratie te maken ontstaat er per deel een heel verschillende sfeer.

Overigens vind ik het werk van Satie verrassend modern, terwijl deze 'Danses de travers' in 1897 gecomponeerd zijn!

 
Interessante uitvoering van het werk van Satie. Maar eigenlijk wil ik een compositie van JOUW hand horen ;)
 
Ben het wel met payt eens. Je kan duidelijk met een klavier & synth-engine overweg, maar zelf een nummer maken vereist nog andere skills, die we hier spijtig genoeg niet te horen krijgen.
Blijft knap gedaan hoor! Ik zou dit niet kunnen.
 
Mooi gespeeld en het steekt knap in elkaar. Ik hou van het pianospel. Inderdaad jammer dat de compositie van Satie is.
 
Sorry maar andermans werk daar geef ik geen stem aan, los dat het prima klinkt. Anders had je zeker een pluim (stem) gehad.
 
Ik ben helemaal niet tegen het 'versynthen' van klassieke stukken. Het kan vele malen moeilijker en bewerkelijker zijn dan het zoveelste 'beatje' met wat 'pads' en wat 'stabs'. Mijn all time favourite: Daphnis et chloe van Ravel door Tomita, een waar meesterwerk.
 
Het resultaat is prachtig. Ik deel het sentiment dat ik liever een compositie van jou zou horen, iets waar jouw ziel in zit. Wat ik niet deel is de resolute afwijzing. Velen gebruiken samples / loops om hun muziek te maken en dan ben je een held terwijl je daar de sequentie van noten en de klank hergebruikt. Hier wordt alleen de sequentie van noten hergebruikt. In het kort: ik snap niet waarom hele loops wel als "origineel" gezien worden maar dit niet, maar dat ligt misschien aan mij. Ik vind het mooi gemaakt!
 
Iedereen die tot nu toe heeft gereageerd, hartelijk dank daarvoor! Gelukkig is de overheersende teneur dat de muziek in de smaak valt! Ik had wel verwacht dat er voor- en tegenstanders zouden zijn van het insturen van een niet zelf gemaakt nummer. Ik zelf til daar (natuurlijk :D) niet zo zwaar aan. Zoals bij mij heel vaak het geval is begint het creatieproces met een probeersel. Zo'n probeersel begint dan weer meestal met een moment van inspiratie. In dit geval was dat het bekijken van een YT-filmpje van iemand bij Spitfire, een gerenommeerd bedrijf van sampleproducten van zeer hoge kwaliteit. Dit keer werd gedemonstreerd hoe je met een samplebibliotheek van hun een compositie van Satie (het alom bekende 1st Gnossiennes) kon orkestreren. Dit sprak mij zo aan, dat ik zoiets ook wilde gaan doen, maar niet met dezelfde compositie. Al zoekende vond ik de 'Danse de travers' en met name de linkerhandpartij deed mij onmiddellijk denken aan een sequencer toepassing en dus iets voor het Synthforum. Toen ik mijn muziekcollectie eens nader bekeek, kwam ik van Kit Watkins notabene ook een bewerking van deze Satie-compositie tegen en dat zette mij aan tot het maken van deel I. En als je je verdiept in Satie kan je niet om Reinbert de Leeuw heen. Zijn uitvoering inspireerde mij tot het maken van deel II. Deel III is uiteindelijk het resultaat van een orkestratie-oefening. Dit is in een notendop het proces en het was uiteindelijk toch nog een behoorlijke klus, met name deel III, omdat ik, voor een in mijn oren een goed resultaat, toch de compositie moest aanpassen. Uiteraard is zo'n exercitie heel goed voor het analyseren van een bestaande compositie en dat helpt dan weer bij het maken van eigen nummers, waar ik trouwens al heel wat van heb :P (zie mijn Soundcloud of Bandcamp). Uiteindelijk is mijn doel altijd om domweg mooie muziek te maken en gezien de reacties tot nu toe is dat in ieder geval gelukt, denk ik.
 
Siper mooie sounds maar de compositie staat daar wel weer ver boven.
had daarim liever een eigen werk gehoord. Maar das meer een persoonlijk ding.
 
Redelijk cerebraal maar heeft toch ook wel een romantisch ondertoontje, (ik besef dat het van satie is, maar ik hoor deze uitvoering ook wel ergens in een Legend of Zelda spel als achterground muziek)
 
Vet, vanaf de 1e noten weet je mee mee te nemen, erg mooi gecomponeerd! Erg origineel weer, je bent een verhalen verteller, veel talent toch hier op het forum, leuk!

Edit, aah, da's net een beetje jammer, ik lees de commentaren, inclusief die van de maker pas achteraf, en zie nu dat het iets bestaands is. Wel heel mooi uitgevoerd!
 
Ik heb inmiddels 2 keer geluisterd en het is bijzonder indrukwekkend wat je gemaakt hebt. Ik kan er niks slecht over bedenken. Ja tuurlijk is het een bestaande compositie. Misschien is dat de enige commentaar, dat mits wat echte adaptatie aan het origineel er iets compleet nieuw kon ontstaan, want je voelt wel dat dat erin zit.
 
Back
Top