Wat voor specs voor desktop PC 24 sporen opnemen en processen

tobias

Stamgast
Lid sinds
16 juli 2014
Berichten
198
Beste forumleden,

Ik heb een tijd terug via marktplaats een pc aangeschaft, echter merk ik dat als ik meerdere sporen ga processen ik superhard irritant digitaal gestutter/gekraak hoor. De CPU of ramgeheugen zijn volgens mij dan overloaded.

Laat ik eerst even mijn workflow beschijven. Zoals de titel vermelde neem ik 24 sporen geluid op. Deze komt uit vanaf een soundcraft ghost in mijn motu 24 i/o. Hier zitten vaak al effecten (verbje delay) bij. Vervolgens ga ik het digitaal processen. Soms moet ik de verbs en delay opnieuw opnemen als ik te veel heb veranderd in de computer.

Aangezien ik de effecten vaak opnieuw opneem is latency soms een probleem. Hoewel je dit kan afstemmen in mijn daw (ableton) merk ik toch dat er een timing verschil in zit (bij de delay dan). De volledige 24 sporen opnemen klinkt toch anders. Dit beschouw ik meestal als een klein probleem.

Het echte probleem zit hem in het digitale gekraak. Ik zag dat de CPU en RAM de verschillende EQ's en compressors niet aankunnen.

Dus mijn vraag: Wat voor specs raden jullie aan om audio te processen? hoeveel geld moet je hier tegenaan gooien?

dankjewel!
 
check https://www.synthforum.nl/forum/synth-software/overig-software/162517-het-grote-latency-topic

Ik heb een redelijk oude PC (X79 UD3) met een trage 6 Core Xeon (2.4GHZ) 16GB heb dees ooit gekocht puur voor de DPC latency waardes.
Kan daar wel zo een beetje alles mee doen wat ik nodig heb.

- patform ?
- mobo ?
- ram ?
- dpc test gedaan?

ik superhard irritant digitaal gestutter/gekraak hoor. De CPU of ramgeheugen zijn volgens mij dan overloaded.
Das een aaname. Kan aan veel andere factoren liggen.
Zie het latency topic.
 
Ik heb een tijd ook met een 24io gewerkt. Fijne audio interface! Ik had met mijn stok-oude i7 920 van een jaartje of 8 oud eigenlijk nooit problemen. Ook niet op de lagere latency standen.

Als je klank-verschillen krijgt vanwege latency zou ik zowieso eens goed over je signal chain nadenken. Dit zou je moeten kunnen oplossen door geen directe signalen en signalen via de computer door elkaar heen te gebruiken. Als je alles via de computer monitort zou latency alleen te horen moeten zijn als een kleine vertraging en die zou voor al je tracks hetzelfde moeten zijn. Latency compensation kan niet compenseren voor het verschil van een track die direct via je mengtafel naar je monitors gaat en eentje die eerst via je computer gaat. Dan maakt het niet uit hoe klein je je buffers maakt.

Het zou helpen als je wat meer informatie geeft, wat zijn je buffer instellingen? Op welke sample-rate draai je? Wat voor processor/hoeveel ram heb je? Hoeveel en welke plugins draai je ongeveer?
Je kan ook nog eens kijken of er niet stiekem allerlei zooi op de achtergrond mee draait. Als je computer alles wat naar schijf geschreven wordt eerst door een virusscanner haalt ga je ook gekraak krijgen. Een andere boosdoener zijn vaak dropbox en andere sync programma's die op de achtergrond draaien.
 
dankjewel voor de snelle antwoorden. Ik zal als zo thuis ben even de specs erbij halen. Ik weet iig dat die erg weinig werkgeheugen heeft (4gb). Voor de anders specs moet ik bij de computer zijn.

Qua plugins: ik draai voornamelijk fabfilter plugins. zijn meestal een stuk of 16 sporen (na alle overbodige zooi eruit te hebben gegooid) en dan met name eq's en compressors. Tja wat heb je nodig om een mix rond te maken. meestal 1 of 2 plugins per spoor.

ik draai verder windows 7 voor de motu kaart.
 
Hier wat specs die ik heb gevonden:

Processor: AMD athlon II X2 220 processor 2.80 GHz
RAM: 4.00 gb

Ik hoop dat deze informatie ergens goed voor is!

Ik heb ooit via taskmanager een test gedaan en zag toen dat de CPU en memory flink gemaxed waren tijdens het mixen.
 
Ja volgens mijn is de AMD athlon II X2 220 best een mager beesje en best oud.
Dat kan wel de reden zijn dat je nieuwe software niet goed kunt draaien en/of meerdere sporen kunt opnemen.

Mijn tip. als je weinig geld wilt besteden, Koop het bijna beste van een 5 jaar terug.
Check voor je MOBO de dpc (deferred procedure calls) performance ( windows ).
Google daarna op issues en performance van die MOBO.

Of een tip gebaseerd op mijn eigen ervaring:
Ik heb een Gigabyte X79 UD3 2e hands van ebay gehaald incl cpu.
Zag die CPU (6 core Xeon) ook voor 10e op ebay staan. 16GB erin en gaan.
Draai nu onder windows stabiel 2 motu firewire interfaces.
 
Ik heb op basis van de informatie van flyweight en 4-tek uitgezocht wat de mogelijkheden zijn om de pc te verbeteren. Knelpunten zijn de cpu en de ram. Ook omdat ik windows 7 moet draaien voor de motu kan ik niet een te nieuw moederboard nemen om de upgrade te doen.

Ik ga zaterdag ochtend even naar een pc zaak in leiden. Ik zal daar vast een dealtje kunnen maken voor moederboard, ramgeheugen en CPU. Als jullie nog op of aanmerkingen hoor ik het graag.

Enorm bedankt voor de hulp!
 
Let op de dpc latency. Als je zomaar een mainboard koopt en deze presteerd slecht betreft de dpc performance dan ben je zuur.

Ik heb jaren lang dropouts en crackles gehad door een slecht main board.

zie het latency topic voor meef info. En google op op doc en je mainboard
 
Ik zal daarop letten. Goeie tip! crackles en dropouts klinken erg bekend. Ik zal het ook met de computerzaak bespreken.
 
Ga nou maar eerst eens je latency verhogen. Ik draai prima 24 sporen op machines van 16 jaar oud.

En neem gewoon op 44,1 en 16 bit op.
 
Back
Top