The Lost Art Of Sampling - Sound On Sound

Artificial Soul

Stamgast
Lid sinds
19 Maart 2005
Berichten
225
Locatie
Gouda
Wellicht dat veel van jullie dit al kennen...

Op de website van Sound On Sound staan hele uitgebreide artikelen over sampling, zowel de geschiedenis van de ontwikkeling als informatie over hoe je zelf het beste een gesampled instrument kan maken en waar je bijvoorbeeld op moet letten bij velocity switching, aliasing, toonhoogte, etc.

The Lost Art Of Sampling - Part 1
The Lost Art Of Sampling - Part 2
The Lost Art Of Sampling - Part 3
The Lost Art Of Sampling - Part 4
The Lost Art Of Sampling - Part 5
The Lost Art Of Sampling - Part 6
The Lost Art Of Sampling - Part 7

In Artikel 1 staat ook informatie over o.a. de mellotron en ook hoe men vroeger met tape crossfading konden maken door de tape schuin af te snijden en dan aan elkaar te plakken. Erg interessant!

Voor degenen die dit nog niet kennen wilde ik dit graag delen. Je kan de artikelen uitprinten zonder dat al die reclame en banners etc ook worden afgedrukt
 
Hey thanks, zat net te denken aan een boek over multi sampling.
Ik ken de serie, maar ga er een printout van maken want ik multisample als een malle :).

Cheers
 
Goeie actie.
Ik ken de serie ook, maar durf niet met zekerheid te beweren dat ik alle parts heb gelezen.

Doe jij ook "deep sampling"?
Fotorealistisch samplen zeg maar.
Ik doe dat niet, maar vindt dat ook erg interessant.
waarschijnlijk ga ik daar nooit aan beginnen omdat ik het idee heb dat dat al veel gedaan is en het niveau wat reeds bestaat eigenlijk onhaalbaar is voor een gewone leek zoals ik.
 
Doe jij ook "deep sampling"?
Fotorealistisch samplen zeg maar.

Wat is dat en waar vind ik daar meer info over?
Ik maak vaak mulisamples met 1, 2 of 3 velocity layers, soms elke key soms elke 3e.. .soms round-robin of soms gewoon een paar keys voor bv in de Blofeld.
Wil nu wat creatiever instrumenten gaan maken waarin je bv de attack van een gitaar gebruikt of de release van een piano en daarna een synth tone.
Laatst multisamples gemaakt van vinyl waarin de C noot 4 min speelt via een draaitafel (vestax PDX3000) met midi input die 3 octaven haalt.
Klinkt heerlijk.
Kun je ook pitch mod's met je hand doen enzo :dj:.
>Met sampling kun je veel ideen uit de echte wereld vertalen naar niet bestaande instrumenten. Laatst een audio transducer gekocht, mijn blofeld via een AMP door een 24v lamp naar de speaker gejaagt en geleerd dat een SM57 in condoom onder water prima opnames kan maken.

Ik vind het samplen overigens super saai maar het resulaat is vaak goed bruikbaar en daar doe ik het wel voor.
 
"Deepsampling"

Ik heb dat woord een aantal keer voorbij zien komen in youtubes en beschrijvingen van onder andere 8DIO.
Ik heb geen uitgebreide info over deze term, maar ik denk dat bedoeld wordt dat een instrument in al zijn facetten wordt gesamplet.
Elke noot gesamplet met meerdere velcity layers en round robins. Daarnaast zie je vaak mooie legato scripts met voor elke overgang een aparte sample (dus van C naar C#, C naar D, C naar D# etc. en dat met meerdere velocity layers en round robins).

Gekkenwerk dus :)

Op deze manier snap ik dat je op een gegeven moment libraries van tientallen gigabytes krijgt.
Ow en ik vergeet de multi microphone setup: close far, decca etc
 
"Deepsampling"
Gekkenwerk dus :)
ja inderdaad.

Snap dat dat voor movie scores en zo belangrijk is maar idd niet mijn cup of tea.
Natuurlijk is een fretloos snaar instrument wel 1 van de moeilijkste te capturen instrumenten.
Vind het wel leuk om naar te kijken.
 
Als je als componist echt een 100% accuraat gesampled instrument wilt gebruiken kan je vind ik nog beter in samenwerking gaan met muzikanten die het akoestische instrument kunnen bespelen. Ook vind ik het bijvoorbeeld onzin om een piano te samplen met pak 'm beet 20 velocity-waarden voor elke toets, wat neerkomt op 1760 samples. Dan heb je een gigantische sample-library en dus ook een computer nodig met genoeg RAM en vermogen om die hele sample-library te kunnen laden.

Mijn sampler heeft 128 MB RAM, dus ik kan er onmogelijk zo'n enorme library inproppen. Mijn stagepiano heeft een grand piano sound van maar 64 MB en toch klinkt deze piano nog beter dan veel software-piano's van in de gigabytes.

Ik vind dat een instrument - of het nou akoestisch is of gesampled - mooi moet klinken en dat je er goed mee moet kunnen spelen. Samplers bevatten niet voor niks filters en modulators - daarmee kan je een dynamisch bespeelbaar instrument ontwerpen. En als je een piano wilt multisamplen, dan zou je dat op de volgende manier kunnen doen: fortissimo (velocity 120-127), forte (100-119), mezzoforte (60-99) en piano (0-59). Voor de rest maak je gebruik van lowpass-filters en andere parameters om dynamiek in het instrument te krijgen.
 
Ook vind ik het bijvoorbeeld onzin om een piano te samplen met pak 'm beet 20 velocity-waarden voor elke toets, wat neerkomt op 1760 samples. Dan heb je een gigantische sample-library en dus ook een computer nodig met genoeg RAM en vermogen om die hele sample-library te kunnen laden.

Daar is dus disk streaming in het 32 bit OS tijdperk voor bedacht. GigaSampler, Halion en Kontakt hebben/hadden dat bijvoorbeeld. Dan wordt slechts een klein deel van de sample in het RAM geheugen geladen.
 
Ik had die bekende DX-100 presets muti-gesampeld en dat klinkt toch erg vet,DX-100 daarna meteen verkocht.
 
Daar is dus disk streaming in het 32 bit OS tijdperk voor bedacht. GigaSampler, Halion en Kontakt hebben/hadden dat bijvoorbeeld. Dan wordt slechts een klein deel van de sample in het RAM geheugen geladen.

Dan nog kan dat misgaan. Misschien geen ramp thuis in je studio, maar als het fout gaat tijdens een optreden is dat wel erg.
 
Voor de geïnteresseerden:

Hier alle artikelen in PDF-formaat. Op de website van S.O.S. staat dat je de artikelen in PDF-formaat kan aanschaffen, maar deze bestanden heb ikzelf gemaakt: internet-pagina's geëxporteerd en bewerkt met Open Office. Was nogal werk, maar ik had deze artikelen al een hele poos geleden ontdekt en ik wil ze goed doornemen. Voor mezelf lukt dat beter als het overzichtelijke documenten zijn.

Ik denk niet dat het op deze manier illegaal is, want de inhoud op zich is via Sound On Sound wel vrij toegankelijk voor iedereen. Maar anders kunnen de mods de bestanden in de bijlage verwijderen.
 

Attachments

  • Lost Art Of Sampling - Part 1.pdf
    878,3 KB · Bekeken: 197
  • Lost Art Of Sampling - Part 2.pdf
    285,2 KB · Bekeken: 193
  • Lost Art Of Sampling - Part 3.pdf
    862,2 KB · Bekeken: 207
  • Lost Art Of Sampling - Part 4.pdf
    373,2 KB · Bekeken: 199
  • Lost Art Of Sampling - Part 5.pdf
    347,1 KB · Bekeken: 240
  • Lost Art Of Sampling - Part 6.pdf
    278,1 KB · Bekeken: 200
  • Lost Art Of Sampling - Part 7.pdf
    499,2 KB · Bekeken: 223
Back
Top