Korg ARP 2600

(...) bouwsteentjes (...) wat ik erover gehoord heb is dat die FPAA's het echt nog niet zijn hoor . Mooie toekomstmuziek dat wel , maar in de praktijk echt nog niet goed genoeg (...) en gaat een met FPAA's configureerbare analoge synth zoveel extra te bieden hebben dan ???

Dat is wat ik ook zeg, een technologie als de FPAA is nu nog niet voldoende ontwikkeld. Het staat voor deze toepassing wat dat betreft nog in de kinderschoenen, maar het is toch al aardig wat nu mogelijk is. De basisbouwstenen lukt al, en je krijgt bv. een ladderfilter dat nu ongeveer 0,75x1,5mm ruimte in beslag neemt. Dat is met 180nm technologie, dat moet vast nog beter kunnen. Dat recente pogingen nog niet echt een goed resultaat opleveren, dat zegt nog niet zoveel over de eigenlijke technologische basis. Eind jaren '50 hadden de Amerikanen raketten, maar de helft ontplofte voortijdig. De basis was echter aanwezig. Toen men het besluit nam om naar de maan te gaan kwam de ontwikkeling in een stroomversnelling en de raket die uiteindelijk de klus klaarde leek op sommige punten op de ontplofte exemplaren van tien jaar eerder, maar op andere punten niet, vanwege een grote technologische vooruitgang. Dat de FPAA's van nu vrij primitief zijn en vroege initiatieven om daar iets mee te doen dan ook "ontploffen" is eigenlijk niet zo vreemd. Dat zegt echter nog niks over wat een doorontwikkelde versie in de toekomst kan. Maar om daar te komen kost wel moeite, en net als destijds met de race naar de maan, geld.

Wat je ermee kunt doen als we een doorontwikkelde versie krijgen in de toekomst, veel meer bouwsteentjes tot je beschikking krijgen om leuke dingen mee te doen voor weinig geld. Bijvoorbeeld:

Alle synthese technieken zijn wel al uitgevonden. Maar het combineren daarvan daar zit de innovatie. (...) Je stopt zo een bh model D in een euro rack met een doepfer voltage controlled envelope en een lfo en demian kan zijn ding doen. (...) en kijk maar wat dat totaal in eurorack kost.

Als we ons beperken tot de aanname dat in het combineren van technieken de innovatie zit, dan is er ook al heel wat mogelijk. Het is niet zo moeilijk om een synth voor te stellen met talloze bouwsteentjes, analoog aan modules in een modular. Alleen dan krijg je er een heleboel die je naar hartelust kunt combineren. Het voorbeeld wat demian wil is dan waarschijnlijk moeiteloos te realiseren. En nog veel meer dingen, dingen die je met Eurorack vandaag waarschijnlijk hooguit een beetje kunt emuleren, met vele modules die in totaal vele, vele tienduizenden euro's kosten. Daarom een supersynth die dat allemaal kan en nog meer, uiteraard met een hoge mate van polyfonie, voor een paar duizend euro. En er zijn vast nog andere invalshoeken te bedenken.

Dare to dream. Daar begint alles mee als je vooruitgang wil en in de toekomst iets wil bereiken.
 
als Jarre het zegt hoef ik m ineens niet meer :(

Gelukkig voor jou kan je hem gerust kopen. :D


s-l300.jpg
$T2eC16J,!zUE9s38-IyNBRzgg8Yksg__60_57.JPG
 
Herbie is een koning. Voor wat betreft de ontwikkeling van nieuwe technologie en innovatie is het goed je te realiseren dat daarvan bijna alles door de overheid gesubsidieerd is dan wel in opdracht van de overheid (van een ieder welk land dan ook) De gedachte dat ontwikkeling sneller gaat door het aan de markt over te laten is een die niet strookt met de realiteit. De verfijning en toepasbaarheid wordt wel vaak door bedrijven gedaan, maar de eerste ontwikkeling door overheden.

Dit klinkt paradoxaal maar een bedrijf kan niet lang ontwikkelen om tot echte doorbraken te komen. In zekere zin is de hele privatisering en marktwerking die nu zo wordt doorgevoerd iets dan ontwikkeling en innovatie in de weg staat. Zodra de genoemde ontwikkelingen in een stadium komen dat ze toepasbaar worden voor Korg , Roland , Yamaha en Behringer dan gaat het echt wel worden toegepast. Tot die tijd kijken en werken ze op zijn hoogst alleen mee in projecten om een vinger aan de pols te houden.

We zullen het nog even moeten doen met de oude techniek ;) En dan een is een Korg 2600 best leuk , als je plek hebt.
 
Daarom kopieerde de USSR zeker Amerikaanse synths en komen er zoveel doorbraken uit Noord-Korea en Venezuela...
 
Voor wat betreft de ontwikkeling van nieuwe technologie en innovatie is het goed je te realiseren dat daarvan bijna alles door de overheid gesubsidieerd is dan wel in opdracht van de overheid (...) De verfijning en toepasbaarheid wordt wel vaak door bedrijven gedaan, maar de eerste ontwikkeling door overheden. (...) We zullen het nog even moeten doen met de oude techniek

Voor het eerste valt wat te zeggen, een mooi voorbeeld is Chowning en wat Yamaha vervolgens met z'n ideeën deed. Het leverde Stanford University ook nog jarenlang een leuk bedrag op. Maar wat betreft het laatste, de marktwerking speelt natuurlijk ook een rol welke kant een bedrijf kiest om op te gaan. Als de markt steeds enthousiast is over alweer een heruitgave van iets ouds, het is geen stimulans om met iets nieuws te beginnen. Dat kan wel even wachten voor zo'n bedrijf, eerst geld verdienen met het oude spul heeft dan prioriteit. Zou de markt geen interesse hebben en het duidelijk is dat potentiële kopers echt iets nieuws willen, de fabrikanten zouden vast met meer interesse rondkijken wat zoal gaande is op de universiteiten en meer geneigd zijn een leuk dealtje te maken zoals destijds met Chowning en Stanford.
 
haha, d'r wordt hier echt gedaan alsof er geen innovatie meer plaats vind omdat er een paar synths opnieuw worden uitgebracht in de vorm van clones en re-issues.
De markt wordt overspoeld met van alles de laatste jaren, je kan echt geen onbevredigde wensen meer hebben op het gebied van modular, software en hardware.
Enige probleem is nog de portomonee, verder is alles aanwezig wat je maar wensen kan.
 
haha, d'r wordt hier echt gedaan alsof er geen innovatie meer plaats vind omdat er een paar synths opnieuw worden uitgebracht in de vorm van clones en re-issues.
De markt wordt overspoeld met van alles de laatste jaren, je kan echt geen onbevredigde wensen meer hebben op het gebied van modular, software en hardware.
Enige probleem is nog de portomonee, verder is alles aanwezig wat je maar wensen kan.

100% mee eens.
 
Enige probleem is nog de portomonee, verder is alles aanwezig wat je maar wensen kan.

Dit ja. De dood in de pot voor alle vooruitgang.


"Het is duur, maar alles hebben we nu wat we maar wensen om te komen waar we willen zijn."
(Uitspraak van T-Ford bezitter, anno 1909)
 
Het is soms verbazingwekkend hoe sterk de blik gericht is op het verleden, van degenen die zich bezighouden met elektronische muziek


Nonsens.
Het is de meest fantastische tijd ooit en wat jij zegt dat niet gebeurd is juist wat er wel gebeurd. Er zijn prachtige moderne synths van Waldorf en Sequential Arturia Yamaha Korg (onbekendere merken) etc. Moderne synths die vooruit kijken zoals jij dat noemt. Het aanbod van eurorack is nog nooit zo groot geweest waar nieuwe rechnieken (zoals CV via USB) elkaar vinden wat geweldige modules opleverd. En nu worden er ook nog eens betaalbare klassiekers gemaakt waar veel mensen al jaren om vragen. Ik snap niet dat je niet ziet dat dit de meest innovatieve tijd ooit mbt synthesizers.
 
Dit ja. De dood in de pot voor alle vooruitgang.


"Het is duur, maar alles hebben we nu wat we maar wensen om te komen waar we willen zijn."
(Uitspraak van T-Ford bezitter, anno 1909)



Ja, en 640Kb is genoeg voor iedereen. ;)
 
En nu worden er ook nog eens betaalbare klassiekers gemaakt waar veel mensen al jaren om vragen. Ik snap niet dat je niet ziet dat dit de meest innovatieve tijd ooit mbt synthesizers.

Het gaat in de discussie die ik begon om analoge synths, en daar zien we inderdaad nog niet veel innovatie. Tenminste niet in de zin dat het technologisch echt anders is dan we al hebben gezien. Een grote sprong vooruit, daar is het wachten op. Die klassiekers staan de ontwikkeling m.i. in de weg, zolang kopers juist dat willen.

Ja, en 640Kb is genoeg voor iedereen. ;)

O ja, die hadden we ook nog! :D
 
Het gaat in de discussie die ik begon om analoge synths, en daar zien we inderdaad nog niet veel innovatie. T

Analoog is juist technische een achteruitgang. Ik bedoel vanuit louter technische perspectief.
Dus daar ga je geen innovatie krijgen.
Ook al is FPAA betaalbaar dan is het de vraag hoe analoge filter bv daarin klinken en zullen de synth componenten in de FPAA gebaseerd zijn op oude techniek.
Moog ladder, diode distortion etc.

De huidige innovatie van vadaag zit hem naar mijn mening in hybride oplossingen en interfaces.

- Korg Prologue
- Sequencial Prophet X
- Waldorf Quantum

Maar ook meer hybride integratie tussen DAW en de analoge wereld.

Het gaat tegenwoordig helemaal los en analoge heruitgaves zijn maar een klein stukje van de taart!

Maar ik realizeer me ook dat 'beste' techniek, meest lfo's ed niet de beste klanken hoeft te betekenen en je de wereld van instrumenten en sounddesign niet alleen vanuit techniek benaderd moet worden.
Er is een zekere mate van kunst en voodoo magic nodig.

Fumio [I schreef:
Mieda[/I]]When he looked at my first synth schematic, he told me, “Takahashi-kun, your circuits are functional, but they are not musical. Musical instruments do not need perfect waveforms and correct operating points. You need to use the transistor for what it is. As long as it sounds good, it’s OK.”
 
Er is een zekere mate van kunst en voodoo magic nodig.

Ben het niet helemaal eens met het andere wat je zegt, maar met dit wel! En een discussie over technologie is best interessant en soms misschien een beetje nuttig, maar wat je hier zegt is belangrijker. :okdan:

Om nog even terug te komen op zoiets als FPAA's, het is niet bij voorbaat zeker dat synthese hetzelfde moet zijn als de traditionele methoden. Een verregaande integratie van bouwstenen maakt misschien nog andere methoden mogelijk. Maar inderdaad afwachten hoe dat zal klinken, dat wel.
 
Laatst gewijzigd:
Ik ben geen elektrotechnicus, maar analoog is toch gewoon analoog? Met andere worden, er kan 1 stroom door een draadje lopen op een bepaald moment en dat is het?:? Ik snap de innovatie niet die op analoog vlak moet plaatsvinden.... Willen we dan een analoge Serum?, dat er dan 2 dia projectors in je synth zitten, je daar dia's voor kan kopen, omdat het 2 dia's zijn is het 3d, dus kan je daar een analoge wavescanner osc van maken oid :stupid
 
analoog is toch gewoon analoog? (...) Ik snap de innovatie niet die op analoog vlak moet plaatsvinden....

Of je innovatie wilt op analoog terrein, dat is een ander verhaal. Kom je al snel in een discussie over analoog vs digitaal en daar hebben al genoeg mensen blaren aan hun vingers aan overgehouden van het tikken op het toetsenbord. Er zullen vast mensen zijn die analoog achterhaald vinden en digitaal superieur is voor nieuwe dingen. Daar zit ook wat in. Maar dit is wel tegen de achtergrond van analoog zoals we dat nu kennen. Nieuwe technologie kan ons best nog 'ns wat laten horen wat verrassend goed is. Dat is het onderzoeken waard.
 
Of je innovatie wilt op analoog terrein, dat is een ander verhaal. Kom je al snel in een discussie over analoog vs digitaal en daar hebben al genoeg mensen blaren aan hun vingers aan overgehouden van het tikken op het toetsenbord. Er zullen vast mensen zijn die analoog achterhaald vinden en digitaal superieur is voor nieuwe dingen. Daar zit ook wat in. Maar dit is wel tegen de achtergrond van analoog zoals we dat nu kennen. Nieuwe technologie kan ons best nog 'ns wat laten horen wat verrassend goed is. Dat is het onderzoeken waard.

Ik ben het met het laatste eens. Ik ben zelf geen fanboy van analoog of digitaal, ik denk meer van best of both worlds, maar een fysieke synth vind ik wel heel leuk. Toch grijp ik bijna altijd een softsynth vanwege het gebruiksgemak. Modulair lijkt me leuk, om echt meer geluid ansich te verkennen.

Analoog is natuurlijk tegenwoordig wel echt een nichemarkt (in zijn algemeenheid), eigenlijk alles tegenwoordig is digitaal, dus waarschijnlijk gaan we daar de meeste innovatie zien. Op een handje vol fotografen, muzikanten, audiofielen en wetenschappers na zijn wij analogen wel een beetje een uitstervend ras 8~
 
Analoog is natuurlijk tegenwoordig wel echt een nichemarkt (in zijn algemeenheid), eigenlijk alles tegenwoordig is digitaal, dus waarschijnlijk gaan we daar de meeste innovatie zien. Op een handje vol fotografen, muzikanten, audiofielen en wetenschappers na zijn wij analogen wel een beetje een uitstervend ras 8~
Gek dat Behringer dan vooral analoge (kloon) synths aan het maken is en ze verkoopt als zoete broodjes.


Ik denk dat Korg hier de boot een beetje mee gemist heeft en Uli volgend jaar met een nog niet half zo dure versie gaat komen die ook nog eens meer features heeft.
 
Ik denk dat de innovatie toch uit de AI hoek moet komen, en dingen zoals Max Msp waar de mogelijkheden eigenlijk al onbegrensd zijn. Dat in combinatie met meer tactile zaken als analoge synths en interfaces tussen mens en machine. Tot die tijd is het best leuk om eens een 2600 te hebben. Er is mijns inziens niets op tegen. Alles wat je creativiteit stimuleert moet je benutten.
 
Back
Top