Korg ARP 2600

Het is soms verbazingwekkend hoe sterk de blik gericht is op het verleden, van degenen die zich bezighouden met elektronische muziek.

Nou, de 'klassieke' wereld kan er ook aardig wat van. Altijd een digitale piano proberen te maken die hetzelfde klinkt als de beste (oude) grandpiano... ;)
 
Ik zie niet in wat het probleem is van het opnieuw uitbrengen van deze synth. De markt wordt gewoon bediend, er is keus zat, voor ieder wat wils.
Als je met het huidige aankondigde aanbod van synths nog niet vooruit kan, dan ligt dat niet aan de spullen die voor handen zijn.

Laat maar komen deze Karp. :okdan:
 
Het is soms verbazingwekkend hoe sterk de blik gericht is op het verleden, van degenen die zich bezighouden met elektronische muziek. Het begint in dit draadje al met de video van JMJ, gaat over een nummer op een album dat 41 jaar geleden verscheen. Enthousiaste reacties als tof en goed nieuws wanneer Korg blijkbaar de synth gaat nabouwen die op dat oude album is te horen. Tja.

Op zich ben ik het met je eens dat de toekomst interessanter is, en vol kan zitten met niet eerder vertoonde instrumenten en sounds.

Toch voel ik me het meest aangetrokken tot veelal eenvoudige synths met warm geluid (of minder eenvoudige zoals deze Arp). Ik ben simpelweg minder vaak de sounds waar ik van hou tegengekomen bij meer moderne instrumenten. Dus als zo’n reissue wordt aangekondigd, dan ben ik ook geïnteresseerd.
 
Korg heeft toch wel een reeks eigenzinnige instrumenten uitgebracht.
Korg Prologue, en Vocal Kick bv.
In dit opzicht is BH vergelijkbaar met Huwai en Korg meer een Samsung op de telefoon markt.
Sterker nog eigenlijk is Korg die hele analoge revival gestart in de tijd van de Monotron of zoiets.

Anyhow ik zie het probleem niet. Toch vet een 2600?
Kies gewoon een instrument dat je bediend. Simpel of niet.
Staat de klank je aan en heb je de doekoe dan gaan.
Met een beetje geluk word het oorlog tussen Korg en Bh en dan gaat er innovatie komen.

Met Disharmonic zijn FPAA techniek maak mij aub een synth
Per voice 2 * VCO --> Realtime granular engine --> 12 filters --> elke grain in zijn eigen filter vca
1 * Multisample layer
:P

Maar idd een piano is ook vet:D
 
Ik ben benieuwd of deze korg versie net zoals de originele 2600 versie komt met een houten kast. En zou er zoals de korg arp odyssey ook een selectie mogelijk zijn van de diverse filter types die er ooit op de 2600 hebben gezeten. Iig ben ik erg enthousiast over dit nieuws. Voor moderne optie's gebruik ik eurorack en/of software :D
 
Ik heb ooit een ARP 2600 in het echt gezien en mogen "bepotelen". Het is echt wel indrukwekkend.
 
Korg heeft toch wel een reeks eigenzinnige instrumenten uitgebracht.
Korg Prologue, en Vocal Kick bv.
In dit opzicht is BH vergelijkbaar met Huwai en Korg meer een Samsung op de telefoon markt.
Sterker nog eigenlijk is Korg die hele analoge revival gestart in de tijd van de Monotron of zoiets.

Anyhow ik zie het probleem niet. Toch vet een 2600?
Kies gewoon een instrument dat je bediend. Simpel of niet.
Staat de klank je aan en heb je de doekoe dan gaan.
Met een beetje geluk word het oorlog tussen Korg en Bh en dan gaat er innovatie komen.

Met Disharmonic zijn FPAA techniek maak mij aub een synth
Per voice 2 * VCO --> Realtime granular engine --> 12 filters --> elke grain in zijn eigen filter vca
1 * Multisample layer
:P

Maar idd een piano is ook vet:D

Ik weet nog helemaal niks van die digitale en analoge arrays. Maar ik moet het eerst nog zien dat ze oude analoge synths uit het water blazen.

Anyway ik ben voor klassieke synths bedrijven die juist oude analoge technologie weer omarmen.
 
Wat ik graag zou zien op analoge synths is modulatie van de adsr knoppen dmv (syncable) lfo's.
Ik vind dat er erg veel muzikale winst te behalen valt door het spelen met deze knoppen tijdens arpeggio's, baslijntjes. Maar op een of andere manier heeft niemand dit nog bedacht.
(Qua modulair zal dit wel lukken overigens, maar da's weer een ander verhaal)
 
Wat ik graag zou zien op analoge synths is modulatie van de adsr knoppen dmv (syncable) lfo's.
Ik vind dat er erg veel muzikale winst te behalen valt door het spelen met deze knoppen tijdens arpeggio's, baslijntjes. Maar op een of andere manier heeft niemand dit nog bedacht.
(Qua modulair zal dit wel lukken overigens, maar da's weer een ander verhaal)

Bedoel met analoog dat de ook oscillators analoog moeten zijn? De Pro-2 bijv. kan het (met z’n digitale oscs) wel.
 
Korg heeft toch wel een reeks eigenzinnige instrumenten uitgebracht.
Korg Prologue, en Vocal Kick bv.
In dit opzicht is BH vergelijkbaar met Huwai en Korg meer een Samsung op de telefoon markt.
Sterker nog eigenlijk is Korg die hele analoge revival gestart in de tijd van de Monotron of zoiets.

Anyhow ik zie het probleem niet. Toch vet een 2600? :P ..................

Maar idd een piano is ook vet:D
+1
En de Korg Trident . Veel al af geschilderd als kerkorgel.. maar met micro tweaken haal je er zulke warme geluiden uit dat hij de clean klinkende jup8 ver achter zich laat. Subjectief natuurlijk.
 
Als je met het huidige aankondigde aanbod van synths nog niet vooruit kan, dan ligt dat niet aan de spullen die voor handen zijn.

Wat ik graag zou zien op analoge synths is modulatie van de adsr knoppen dmv (syncable) lfo's. (...) Maar op een of andere manier heeft niemand dit nog bedacht.

Kijk, zo zie je dat er toch dingen zijn die je graag zou hebben op analoge synths en het maar afwachten is of dat in de toekomst ook gaat komen. En dit is een mooi voorbeeld van een functie wat potentieel mogelijk is, je kunt nog veel meer dingen bedenken. Met nieuwe technologie kan ook veel meer mogelijk worden, maar dit komt niet zomaar uit de lucht vallen, het vergt wel ontwikkeling van die technologie. Mijn punt is juist dat die ontwikkeling vertraging oploopt wanneer teveel kopers liever heruitgaven willen van instrumenten die eigenlijk rijp zijn voor het museum. Als een fabrikant merkt dat het gemakkelijk geld kan verdienen met het uitbrengen van oude meuk, dan is er geen prikkel om met iets nieuws te beginnen.
 
Kijk, zo zie je dat er toch dingen zijn die je graag zou hebben op analoge synths en het maar afwachten is of dat in de toekomst ook gaat komen. En dit is een mooi voorbeeld van een functie wat potentieel mogelijk is, je kunt nog veel meer dingen bedenken. Met nieuwe technologie kan ook veel meer mogelijk worden, maar dit komt niet zomaar uit de lucht vallen, het vergt wel ontwikkeling van die technologie. Mijn punt is juist dat die ontwikkeling vertraging oploopt wanneer teveel kopers liever heruitgaven willen van instrumenten die eigenlijk rijp zijn voor het museum. Als een fabrikant merkt dat het gemakkelijk geld kan verdienen met het uitbrengen van oude meuk, dan is er geen prikkel om met iets nieuws te beginnen.

vertraging? Nou we scheewen al jaren om analoge synths. Dit is juist dikke winst voor het synth aanbod en het lijkt erop dat de markt juist groeit.
Al hoewel dat speculatie van mijn kant.
Je stopt zo een bh model D in een euro rack met een doepfer voltage controlled envelope en een lfo en demian kan zijn ding doen.

De vraag naar 'innovatie' in synth land lijkt mij een beetje op 'pop muziek zuigt'.
die innovatie is er wel maar net als in muziek is er niets echt nieuw. Alle synthese technieken zijn wel al uitgevonden. Maar het combineren daarvan daar zit de innovatie.
denk dat het moeilijk is voor een veel eurocrack / modular gebruiker om die beperkingen te accepteren.
maar ja neem nou alle ingredients van een model D en kijk maar wat dat totaal in eurorack kost.

voor heel specialitische dingen kun je kun of diy of euror gaan.
 
Het is soms verbazingwekkend hoe sterk de blik gericht is op het verleden, van degenen die zich bezighouden met elektronische muziek. Het begint in dit draadje al met de video van JMJ, gaat over een nummer op een album dat 41 jaar geleden verscheen. Enthousiaste reacties als tof en goed nieuws wanneer Korg blijkbaar de synth gaat nabouwen die op dat oude album is te horen. Tja.

Laten we voor het gemak het even beperken tot analoog, misschien heerst de gedachte dat er toch niks nieuw is te verwachten op dat gebied en het verleden daarom zo dominant is. Dat zou best een misvatting kunnen zijn. In de digitale wereld kennen we de FPGA (Field-Programmable Gate Array), de nieuwe Waldord Kyra is gemaakt met deze technologie. Op analoog terrein bestaat ook zoiets, de Field-Programmable Analog Array (FPAA). Deze technologie is echter nog niet zo gevorderd als de digitale versie. Maar er worden wel vorderingen gemaakt, ook op het gebied van analoge synthese. Met name Georgia Tech, een technische universiteit in de VS, is hiermee bezig. Het lukt al om bouwstenen van een analoge synth, VCO's, VCA's en VCF's, daarmee te maken. Nu nog vrij traditionele vormen, zoals een ladderfilter in het geval van de VCF, maar dan wel in één keer 12 exemplaren daarvan op een enkele FPAA.

Potentieel kan dit leiden tot een analoge supersynth zoals we nog niet hebben gezien, er komen dan mogelijkheden in zicht die nu erg moeilijk zijn om te realiseren. Zo'n synth stelt alles wat we tot nu toe hebben gezien op analoog gebied in de schaduw, ook de oudjes die altijd zo worden geroemd door liefhebbers van analoog. Maar de ontwikkeling kan wel wat hulp gebruiken. Steun van een fabrikant die synths maakt zou natuurlijk een hele mooie duw in de rug zijn, die fabrikant kan in de toekomst door deze investering als eerste zo'n analoge supersynth op de markt brengen.

Maar nee, dat doet zo'n fabrikant niet. Die steekt de yens niet in de analoge synth van de toekomst. Liever in een heruitgave van een oud beestje dat, op een paar jaar na, een halve eeuw oud is. Het zal vooral met demografie te maken hebben. Wanneer de generatie babyboomers te oud is om zich bezig te houden met de oude meuk, dan zal de blik gericht kunnen worden op de toekomst. Maar zover is het nog niet. Met elk verkocht exemplaar van deze Korg zal de analoge synth van de toekomst weer een beetje verder naar achteren worden gedrukt. Maar veel plezier met het spelen van Equinox 7, hoor.

FPGA,PLD,CPLD zit tegenwoordig in elk apparaat hé . De reden dat er momenteel ook dsp zaken met fpga gedaan worden is omdat ze tegenwoordig zo groot en betaalbaar zijn dat dit mogelijk wordt en dit gewoon héél flexibele bouwsteentjes zijn. Je kan er een ARM core in configureren , een graphic controller , ethernet en USB controller IP's , en dan realtime wat nco's en filters ... ja alles kan gewoon ... in realtime als het moet.

Anadigm (FPAA) prrobeert al 10 jaar volgens mij hun producten te slijten op pro audio beurzen. In 2017 zou Fabulous Silicon met de Paradigm uitkomen, een configureerbare analoge synth met FPAA's dus ... ik denk dat ze ofwel failliet zijn ofwel was het gewoon een reclame stunt van Anadigm ... wat ik erover gehoord heb is dat die FPAA's het echt nog niet zijn hoor . Mooie toekomstmuziek dat wel , maar in de praktijk echt nog niet goed genoeg ...

Ik snap je frustratie ergens wel maar geen vernieuwing zonder eerst het verleden compleet uit te melken dank ik dan :dubbel: ... en gaat een met FPAA's configureerbare analoge synth zoveel extra te bieden hebben dan ???
 
Back
Top