Go Go Eurorack! Behringer case & Moog modular modules

Behringer zet weer een stap richting Eurorack. Een grote case en een sneakpreview van een aantal modules:



Modules zijn klonen van de Moog Modular: 904A (lp filter), 923 (dual lp/hp filter), 911 (eg) en een CP3A (mixer).
 
Laatst gewijzigd:
Dat klopt niet helemaal wat je daar zegt.
Als ik een CNC machine instel en dan 100 stuks laat draaien/freezen zijn ze allemaal hetzelfde

het gaat hier over electronica man

Als the pick and place machine van de componenten bvb iets sneller is ingesteld om geld te besparen/tijd te winnen kan dat voor een hogere foutmarge zorgen,en ik vermoed dat het zo is bij behringer.

Of een goedkopere tinlegering

Dunnere printbanen

Dunnere pcb mask coating,of helemaal geen

Slechte vertinning van blootstaande delen,door te dunne laag of door een te snel door het bad te gaan,waardoor de erop gesoldeerde componenten de las komt lost te staan na periode van krimpen uitzetten door gebruik,etc.etc..

Dat is wat het verschil maakt en als ja dat doortrekt naar connectoren,headers,flatkabels,ja dan kan het niet anders dat je per x aantal toestellen een hogere foutmarge hebt.

Dat nemen ze er natuurlijk gewoon bij,en zolang het binnen de garantieperiode is geen probleem voor de klant,die krijgt gewoon een nieuw,maar na die periode,tja dan zit je met de gebakken peren.
 
Laatst gewijzigd:
Als je ziet wat een flatscreen TV van een meter tegenwoordig kost (en hoeveel SMD componenten daar inzitten) dan vraag ik me af of we dat voor instrumenten ook niet kunnen doortrekken.
Mijn Panasonic flatscreen TV is al 10 jaar oud en heeft veel meer draaiuren (dankzij kids en vriendin) dan mijn studio en die werkt nog steeds perfect.

Ik kan me voorstellen dat de hypermoderne fabriek van Uli op een soortgelijk kwaliteitsniveau werkt als andere grote fabrieken.
Modern Roland spul= SMD, modern DSI spul = SMD en ga zo maar verder.
De vraag is dus gewoon zit er een verschil op de fabriek van Behringer en die van bv. Roland en DSI.

Ik denk dat er veel meer kan mislopen op het gebied van ontwikkelen (de kwaliteit van Uli's kopieermachine) en kwaliteitscontrole dan op het zuivere print plaat gebeuren.
En dan hebben we nog de (supermarkt)prijs van al dat spul. Dat wordt gewoon niet hersteld bij defecten... .
In de garantieperiode het je recht op een nieuw toestel en daarna zal je de lokale McGuyver moeten aanspreken, die er dan hoogstwaarschijnlijk niet wil aan beginnen omdat de waarde van het toestel niet in balans is met de herstelkosten.

Tis maar wat je wil... .
 
dan vraag ik me af of we dat voor instrumenten ook niet kunnen doortrekken.
Liever niet hiero, SMT of TH maakt qua werking niks uit, TH is onderhouds vriendelijker en daarom prefereer ik dat.

SMT is vooral om dingen kleiner te krijgen handig denk ik.
 
het gaat hier over electronica man

Als the pick and place machine van de componenten bvb iets sneller is ingesteld om geld te besparen/tijd te winnen kan dat voor een hogere foutmarge zorgen,en ik vermoed dat het zo is bij behringer.

Of een goedkopere tinlegering

Dunnere printbanen

Dunnere pcb mask coating,of helemaal geen

Slechte vertinning van blootstaande delen,door te dunne laag of door een te snel door het bad te gaan,waardoor de erop gesoldeerde componenten de las komt lost te staan na periode van krimpen uitzetten door gebruik,etc.etc..

Dat is wat het verschil maakt en als ja dat doortrekt naar connectoren,headers,flatkabels,ja dan kan het niet anders dat je per x aantal toestellen een hogere foutmarge hebt.

Dat nemen ze er natuurlijk gewoon bij,en zolang het binnen de garantieperiode is geen probleem voor de klant,die krijgt gewoon een nieuw,maar na die periode,tja dan zit je met de gebakken peren.

Zeker gaat het hier over electronica en ik heb er minder verstand van dan de gemiddelde hier.
Maar je vergeet in het citeren m'n stukje over Toyota en Ferrari en in auto's zit een hoop electronica.
En toch ondanks dat Ferrari voor een groter deel met de hand gebouwd wordt is een Toyota betrouwbaarder over het algemeen en dat terwijl als je een Ferrari onderdeel moet kopen je veel meer betaalt dat die van Toyota.
Natuurlijk zal er hier en daar in het produktieproces bespaard worden maar daar staat wel een 10 keer zo lage prijs tegenover als ik bijv Moog vergelijk met Behringer.
De minimoog is nog te koop voor een kleine 4000, ongeveer 13 keer duurder maar of ie 13 keer langer meegaat?
En ik neem aan dat ook eentje uit 1970 zo af en toe wat aan moet gebeuren.
Moog begon natuurlijk in een tijd dat er gewoon minder concurrentie was en produktie anders was dan tegenwoordig dus dat toen de prijzen hoger lagen is wel logisch.
Maar ik betwijfel of tegenwoordig die 4000 euro wel gerechtvaardigd is?
Stel dat Behringer aan vertinning, betere printbanen enz wat meer uitgeeft dan verwacht ik niet dat zo'n model D kloon daardoor een paar duizend gaat kosten, zo duur zijn electronica onderdelen niet.
Ik ben trouwens benieuwd of een mother 32 of een Werkstatt ook 40 a 50 jaar meegaat net als die ouwe minimoog.
Maar goed; 4000 is niet voor iedereen haalbaar dus ik ben blij met een producent als Behringer en als er dan kwaliteitsverschil in zit wat wel logisch zou zijn voor zo'n prijs dan neem ik dat op de koop toe.
 
Zowel voor de argumenten van egres als willem1958 valt iets te zeggen. Dat de kwaliteit van een Behringer anders is dan een Moog, waarschijnlijk wel. Maar het verschil in prijs, daar spelen ook andere factoren een rol. Ik denk dat het nog te vroeg is om echt wat te zeggen over de kwaliteit op de iets langere termijn van de spullen die nu uit de nieuwe fabriek rollen van Uli B. Je kunt je voorstellen dat Behringer doet aan het cutten van corners om de prijs laag te houden, maar het produceren van grote aantallen is misschien nog belangrijker daarvoor. Behringer is aardig bezig om te groeien, op dit pad kun je je ook niet teveel permitteren om dingen te doen wat afbreuk doet aan de kwaliteit. Want dan zou Uli B. zichzelf op de wat langere termijn in de voet schieten, het verschil in kwaliteit in vergelijking met andere fabrikanten kan dus ook niet heel groot worden.
 
Zeker gaat het hier over electronica en ik heb er minder verstand van dan de gemiddelde hier.
Maar je vergeet in het citeren m'n stukje over Toyota en Ferrari en in auto's zit een hoop electronica.
En toch ondanks dat Ferrari voor een groter deel met de hand gebouwd wordt is een Toyota betrouwbaarder over het algemeen en dat terwijl als je een Ferrari onderdeel moet kopen je veel meer betaalt dat die van Toyota.
Natuurlijk zal er hier en daar in het produktieproces bespaard worden maar daar staat wel een 10 keer zo lage prijs tegenover als ik bijv Moog vergelijk met Behringer.
De minimoog is nog te koop voor een kleine 4000, ongeveer 13 keer duurder maar of ie 13 keer langer meegaat?
En ik neem aan dat ook eentje uit 1970 zo af en toe wat aan moet gebeuren.
Moog begon natuurlijk in een tijd dat er gewoon minder concurrentie was en produktie anders was dan tegenwoordig dus dat toen de prijzen hoger lagen is wel logisch.
Maar ik betwijfel of tegenwoordig die 4000 euro wel gerechtvaardigd is?
Stel dat Behringer aan vertinning, betere printbanen enz wat meer uitgeeft dan verwacht ik niet dat zo'n model D kloon daardoor een paar duizend gaat kosten, zo duur zijn electronica onderdelen niet.
Ik ben trouwens benieuwd of een mother 32 of een Werkstatt ook 40 a 50 jaar meegaat net als die ouwe minimoog.
Maar goed; 4000 is niet voor iedereen haalbaar dus ik ben blij met een producent als Behringer en als er dan kwaliteitsverschil in zit wat wel logisch zou zijn voor zo'n prijs dan neem ik dat op de koop toe.

Je vergelijking Toyota/Ferrari is niet in verhouding,moet eerder zijn Toyota/Rolls Royce omdat Ferrari en andere top cars heel fragiele nauwkeurige techniek bevatten (ik verwijs dan niet naar de electronica alleen maar naar de nauwkeurigheid waarmee de mechanische onderdelen moeten werken en aan hogere toerentallen,temperaturen en krachtwerking,bij een Toyota zal de tollerantie anders/groter zijn...) en dat staat los van dat het met de hand gebouwd is of niet.

Behalve de slechte keyboard contacten en af en toe tuning moet je zelden iets anders doen op een vintage Minimoog,ik heb al gehad dat een potmeter vervangen moet worden maar dat is heel zelden,idem voor de schakelaars.
 
Laatst gewijzigd:
Je vergelijking Toyota/Ferrari is niet in verhouding,moet eerder zijn Toyota/Rolls Royce omdat Ferrari en andere top cars heel fragiele nauwkeurige techniek bevatten (ik verwijs dan niet naar de electronica alleen maar naar de nauwkeurigheid waarmee de mechanische onderdelen moeten werken en aan hogere toerntallen,temperaturen en krachtwerking,bij een Toyota zal de tollerantie anders/groter zijn...) en dat staat los van dat het met de hand gebouwd is of niet.

Behalve de slechte keyboard contacten en af en toe tuning moet je zelden iets anders doen op een vintage Minimoog,ik heb al gehad dat een potmeter vervangen moet worden maar dat is heel zelden,idem voor de schakelaars.


Het verklaart voor mij nog steeds niet goed dat een 13 keer zo hoge prijs verklaarbaar is en ik denk dat niemand goede redenen kan aandragen voor het erg grote prijsverschil?
Ik denk dat Behringer best wel een Model D kloon kan uitbrengen met de kwaliteit van een Moog en gaat ie net zoang mee maar dan zal ie nog steeds geen 4000 kosten, bij lange na niet of denk jij van wel?
Een Rolls is ook 20 keer zo duur als een Toyota maar dat betekent niet dat elke cent gerechtvaardigt is vanwege de kwaliteit.
Voor een behoorlijk deel is het ook naam en imago en status tenslotte.
Er rijden heel veel mensen meer in een Toyota dan in een Rolls omdat de meesten een Rolls niet kunnen betalen en onderhouden.
Dan hoor ik ook geen commentaar van Rolls rijders waarom niet iedereen in een Rolls rijdt dus wat is er op tegen dat mensen die of een kleine beurs hebben of er simpelweg minder geld voor over hebben een Toyota rijden?
Ik zie het probleem niet en zo zie ik ook niet wat het probleem is dat mensen een Behringer kopen, degenen die het willen en kunnen betalen die kopen een Moog, simpel toch?
ik snap niet dat mensen zich zo druk maken over de keus van een ander of Behringer steeds weer naar beneden halen zoals een aantal mensen hier op het forum.
 
Ik zie het probleem niet en zo zie ik ook niet wat het probleem is dat mensen een Behringer kopen, degenen die het willen en kunnen betalen die kopen een Moog, simpel toch?
ik snap niet dat mensen zich zo druk maken over de keus van een ander of Behringer steeds weer naar beneden halen zoals een aantal mensen hier op het forum.

Natuurlijk,de essentie is zuiver technisch maar klankmatig is er aan verbonden,dat is gewoon een feit.

De positieve kant los van het technische/klankmatige is dat je met Behringer verder altijd winnaar bent omdat je nooit veel geld kwijt bent als je het aankoopt of als iets stuk zou gaan na de garantie periode of indien je het toestel niet zo graag hebt en terug wil verkopen.

Dan ben je bij de duurdere merken wel steeds goed in het zak gezet op al deze 3 vlakken.

De negativiteit tov Behringer komt vooral omdat ze misleiden met looks van vintage exemplaren terwijl het resultaat meestal minderwaardig is (bvb fine tuning van de osc op de pro-1) of anders klinkt filter van de Pro-1,MS-101 die vrij anders klinkt VS een SH-101 etc.

Als de looks van die instrument helemaal anders was geweest met een eigen origineel design dan was dat bashen heel erg minder geweest.

Nu keer op keer kan je niet anders dan te vergelijken met het origineel vermits ze je iets willen doen geloven dat niet is,echter het is wat het is en dan moet je die kritiek kunnen aanvaarden.

Het is ook opletten als er geen kritiek zou zijn zou Behringer nog meer corners zou kunnen afsnijden (om te besparen of nog goedkoper te gaan) waardoor het klankmatige resultaat nog verder kan afwijken van het origineel,dus die kritiek (als het gaat over vergelijking van sound en kwaliteit van onderdelen natuurlijk en niet over het copiergedoe van Behringer) is altijd positief op dat vlak en in ons eigen belang.
 
Laatst gewijzigd:
egres; ik weet dat Behringer hier en daar net niet helemaal 1 op 1 kopiëen uitbrengt bij sommige modellen en dat dit voor sommigen een no go is snap ik.
Maar on the other hand; als je ziet wat je wel krijgt voor het geld dan vind ik dat er hier op het forum af en toe teveel nadruk wordt gelegd op wat niet goed gaat ipv wat er wel goed is aan een bepaalde kloon.
Voor mij telt een 100% exacte kopie van een oudere synth wellicht wat minder zolang de kloon goed klinkt en in de buurt zit.
Roland, Korg en alle andere big brands hadden dit kunnen doen maar de enige die het oppakt is Behringer en dat vind ik prijzenswaardig.
Moog bracht dan wel een reissue uit maar nog steeds voor een prijs die voor velen een paar stappen te ver is, Behringer brengt het binnen handbereik voor mensen en dan stel je andere eisen.
Om even terug te komen op het Toyota/Rolls verhaal; aan een Rolls stel je ook andere eisen en terecht als je ziet wat je betaalt maar dat wil niet zeggen dat Toyota geen goede auto's maakt uiteindelijk.
Als ik zie hoe Behringer met z'n nieuwe fabriek wel een paar stappen heeft gezet wat kwaliteit betreft ivm vroeger dan vind ik dat ze een goede prijs/kwaliteits verhouding leveren.
Hoe het zich over 5 jaar houdt is nog afwachten natuurlijk maar voorlopig hebben een hoop mensen er lol mee.
Nu ze een case uit gaan brengen voor waarschijnlijk een hele aardige prijs zit men ook nu alweer commentaar te geven terwijl nog niemand 'm in z'n handen heeft gehad.
Niemand is verplicht 'm te kopen, als de case tegenvalt koop dan een duurdere case die perfekt is maar om nu alweer met commentaar klaar te staan vind ik wel erg snel door de bocht.
 
.....een hele aardige prijs zit men ook nu alweer commentaar te geven terwijl nog niemand 'm in z'n handen heeft gehad.
Niemand is verplicht 'm te kopen.....
maar om nu alweer met commentaar klaar te staan vind ik wel erg snel door de bocht.
Helaas is dat het aard van het beestje....
ik denk dan ook dat egres van sinterklaas elk jaar een flinke voorraad aan flessen azijn krijgt....

Als autist viel me het op en dacht het al langer;
je mag het kopen, het hoeft niet!

smartphones zitten vol met miniatuur onderdelen en kunnen gerepareerd worden. Waarom een synth dan niet?

In modularland worden smt onderdelen steeds meer gebruikt.... net als dat veel filtermodules 1 op 1 clones zijn en daar hoor je niemand over....

zeiken om het zeiken kan je ook tot kunst verheffen 8o)
 
Als ik zie hoe Behringer met z'n nieuwe fabriek wel een paar stappen heeft gezet wat kwaliteit betreft ivm vroeger dan vind ik dat ze een goede prijs/kwaliteits verhouding leveren. Hoe het zich over 5 jaar houdt is nog afwachten natuurlijk

Daar ben ik vrij optimistisch over, voor de apparaten die nu uit de nieuwe fabriek komen. Ook al kun je verwachten dat de kwaliteit wat minder is in vergelijking met andere fabrikanten, en de uitval procentueel gezien over tijd ook wat groter is, hier zit wel een zeker maximum aan. Met andere woorden, je mag ook verwachten dat Uli B. en z'n mensen wel een idee hebben wat deze apparaten over tijd gaan doen en dat het aantal apparaten met uitval en gebreken niet al te hoog zal zijn. De markt voor deze producten is niet zo groot dat je je business helemaal kan laten afhangen van first time buyers. Over twee, vijf, misschien tien jaar wil Uli B. ook graag nog iets verkopen aan de mensen die op dit moment hun eerste apparaat van Behringer in huis halen. Dat gaat hem niet lukken als het apparaat dat nu nieuw uit de doos komt al over een paar jaar de geest geeft.
 
Daar ben ik vrij optimistisch over, voor de apparaten die nu uit de nieuwe fabriek komen. Ook al kun je verwachten dat de kwaliteit wat minder is in vergelijking met andere fabrikanten, en de uitval procentueel gezien over tijd ook wat groter is, hier zit wel een zeker maximum aan. Met andere woorden, je mag ook verwachten dat Uli B. en z'n mensen wel een idee hebben wat deze apparaten over tijd gaan doen en dat het aantal apparaten met uitval en gebreken niet al te hoog zal zijn. De markt voor deze producten is niet zo groot dat je je business helemaal kan laten afhangen van first time buyers. Over twee, vijf, misschien tien jaar wil Uli B. ook graag nog iets verkopen aan de mensen die op dit moment hun eerste apparaat van Behringer in huis halen. Dat gaat hem niet lukken als het apparaat dat nu nieuw uit de doos komt al over een paar jaar de geest geeft.

Ik hoop dat je gelijk krijgt, het is gewoon wat dat betreft afwachten en ik heb te weinig verstand van electronica om te zien welke kwaliteit Behringer erin stopt.
De lage prijs zal deels met onderdelen enz te maken hebben maar aangezien electronica relatief goedkoop zijn denk ik dat vooral de lokatie en de opzet van de nieuwe fabriek van invloed zijn op de prijs.
Natuurlijk zijn mensen ook vergevingsgezinder als een goedkope synth wat korter meegaat.
Als ik kijk naar wasmachines bijv dan kosten ze minder dan vroeger maar ze gaan ook niet meer 22 jaar mee zoals m'n eerste wasmachine die ik ooit kocht en dat was nog de op één na goedkoopste in de winkel ook.
 
Niemand bij korg, roland, yamaha en de rest had in de 70/80's verwacht dat de apparaten zo lang zouden meegaan....

Eerst zien dan geloven.... laten we over 10-15 of 25jr kijken wat de uitkomst van deze discussie is. Totdan is het koffiedik kijken :)
 
Lijkt me wel lastig zeg, de hele tijd bang zijn dat je synth ermee stopt omdat nieuwe technologie gebruikt is ;)

Ja he, ben vast een angstig ventje :D
Serieus er gaan wat verhalen de ronde over Prologues die er zo maar mee kappen en terug naar korg moeten.
maar gelukkig heb ik 3 jaar garantie via thomann dacht ik.
 
smartphones zitten vol met miniatuur onderdelen en kunnen gerepareerd worden. Waarom een synth dan niet?

In modularland worden smt onderdelen steeds meer gebruikt.... net als dat veel filtermodules 1 op 1 clones zijn en daar hoor je niemand over....

zeiken om het zeiken kan je ook tot kunst verheffen 8o)

Het is niet dat je het niet meer kan herstellen,maar dat het veel moeilijker wordt en dat je minder snel iemand zal vinden die het kan of wil doen.

Bij euroracks heb je geen gezeik omdat men niet probeert de klant wijs te maken dat iets is wat het eigenlijk niet is.

Trouwens gezeik beperkt zicht niet to Behringer,kijk naar Korg die na het gezeik toch ware grootte exemplaren uitbrengt.

Dus al dat gezeik betekend meer dan fora opvulling voor wie slim genoeg is om het nut ervan te verstaan.
 
Roland, Korg en alle andere big brands hadden dit kunnen doen maar de enige die het oppakt is Behringer en dat vind ik prijzenswaardig.
Moog bracht dan wel een reissue uit maar nog steeds voor een prijs die voor velen een paar stappen te ver is, Behringer brengt het binnen handbereik voor mensen en dan stel je andere eisen.
Om even terug te komen op het Toyota/Rolls verhaal; aan een Rolls stel je ook andere eisen en terecht als je ziet wat je betaalt maar dat wil niet zeggen dat Toyota geen goede auto's maakt uiteindelijk.
Als ik zie hoe Behringer met z'n nieuwe fabriek wel een paar stappen heeft gezet wat kwaliteit betreft ivm vroeger dan vind ik dat ze een goede prijs/kwaliteits verhouding leveren.
Hoe het zich over 5 jaar houdt is nog afwachten natuurlijk maar voorlopig hebben een hoop mensen er lol mee.
Nu ze een case uit gaan brengen voor waarschijnlijk een hele aardige prijs zit men ook nu alweer commentaar te geven terwijl nog niemand 'm in z'n handen heeft gehad.
Niemand is verplicht 'm te kopen, als de case tegenvalt koop dan een duurdere case die perfekt is maar om nu alweer met commentaar klaar te staan vind ik wel erg snel door de bocht.
Misschien is het een goed idee, gezien dit thema blijft terugkeren, om ons niet in de valkuil te laten lopen van "vergelijkende waren", of gelijke behandeling in gelijke gevallen. Ze zijn niet gelijk.

Behringer is Behringer, en Moog is Moog. Alsin "een kat = geen hond" of "een appel = geen peer".
Ik kan mij verkleden als wat-dan-ook, maar dat mààkt niet dat ik het ook ben. Behringer kan zijn eigen "onderstel" maken en er een Ferrari of RR kap overheen zetten, of een hint daarnaar.. maar dan BEN je het nog niet.

Zodra je de Behringer serieus gaat beschouwen en beoordelen, op wat het insinueert te zijn door de kap alleen, ga je nat: ongeacht of je positief of negatief bent t.a.v. Behringer. Behringer speelt gewoon heel slim in op de psyche: De ene hersenhelft wilt graag dat het ding ECHT is wat het lijkt te zijn, wie wilt er nu geen minimoog van 799,-. De andere hersenhelft weet dondersgoed dat het onzin is.
Dat heet Cognitieve Dissonantie :verkoght: en die lossen we het liefst op naar Consonant, bijv door het kijken van Vergelijk-Filmpjes op YT die toch écht bevestigen dat je met de Clone net zo goed af bent. Het past helemaal bij deze tijd van Surrogaat-Alles, plastisch fantastisch, alles is Na-Maakbaar.

Ik beschouw het op zichzelf en probeer door die kap heen te kijken en idd, je lijkt prima waar voor je geld te krijgen maar imho > kan het dus NOG goedkoper als die insinuerende Vintage-OpSmuk eraf zou zijn :)
 
Laatst gewijzigd:
Misschien is het een goed idee (...) als die insinuerende Vintage-OpSmuk eraf zou zijn

Ik voel met je mee, maar zo binair is het ook niet helemaal. Denk dat veel kopers van een Behringer ook wel weten dat het niet hetzelfde is, maar iets kopen dat "goed genoeg" is voor hun doel. Ze kunnen een benadering van het origineel kopen voor een prijs die betaalbaar is. Er zullen heus wel mensen zijn die alleen afgaan op de kap alleen, maar veel kopers zullen zich vooraf beter informeren en weten van de verschillen met het origineel en deze accepteren. En het is de vraag of die verschillen soms echt zo groot zijn, als je ze naast elkaar zet en het droge geluid gaat vergelijken zal het verschil duidelijker zijn, maar in een eindmix? Ik vraag me zelfs af of een purist en kenner van het origineel in dat geval altijd het verschil kan horen.
 
Back
Top