Nieuwe studio bouwen: Hoeveel groepen en wat op welke groep aansluiten

MonoTron

Initiating Sequence..
Lid sinds
13 januari 2004
Berichten
6.104
Locatie
de paddestoel op m'n teen
Zoals de titel al aangeeft ben ik bezig met een nieuwe studio in mijn nieuwe huis waar ik pas in ben getrokken.
In mijn vorige studio had ik last van oude elektra in huis, geen aarde en zeer weinig stopcontacten.
Daar had ik dus diverse stopcontacten zelf aangelegd (doorgelust vanuit bestaande) en een batterij aan verlengsnoeren.

In mijn nieuwe studio (gedeelte van garage + nieuw te bouwen aanbouw) heb ik reeds stroom waar ook diverse lichten en enkele tuinverlichting op aangesloten is.
Daarnaast wil ik een aparte groep aanleggen richting de studio waar alleen studio apparatuur op aangesloten zal worden.

De vraag is nu wat de minste kans op ruis op de audio zal geven:

Er zijn berichten waarin wordt aangegeven een soort ster aan te leggen, 1 verlengsnoer op het stopcontact en hierop vervolgens diverse verlengsnoeren aansluiten waarop de synths e.d.worden aangesloten. Dit is niet volledig mogelijk vanwege de afstand, maar zo zou ik een aantal "sterren" kunnen aanleggen.
Hierbij zou ik op diverse plekken slechts 1 stopcontact moeten aanleggen in de muur.

Verder had ik het idee om mijn studio pc en wellicht ook mixer/versterker/speakers op de reeds bestaande groep aan te leggen en alle andere gear op de nieuw aan te leggen groep.
Dit om ervoor te zorgen dat PC en geluidsinstallatie niet kunnen storen met de audio kabels van de synths en drumdozen, alhoewel ik niet zeker weet of deze vlieger wel opgaat.

Oftewel, zijn mijn ideeën zinvol of heeft iemand anders nog goede tips?
 
ik geloof niet zo in dat 'ruis' verhaal.
Heb je wel is een scope aan je 230V gehangen? en fluctueerd het te veel?
Anders kun je een 'power conditioner' kopen.
Goede apparatuur filtert toch al het DC signaal? Je kan je beter op je bekabeling focussen voor minder noise. ( hoogwaardig koper, zo kort mogelijk, gebalanceerd )
Tenzij je in een gebied met regelmatige bliksem woont.

Ik heb alles op twee groepen en als ik mijn preamp vol open draai hoor ik niet van inteferentie van mijn computer. De preamp en DAW zitten op dezelfde groep.

https://www.soundonsound.com/sound-advice/q-how-can-permanently-stop-mains-noise-my-studio

Hier zeggen ze eigenlijk hetzelfde.

Ben verder geen expert maar ik zie geen relatie in 230v groepen en noise.
Ik zit trouwens op dezelfe groep als de wasmachine:D:D:D
 
Nope, nooit een scope gebruikt of gemeten, maar dat heeft nu ook geen zin meer, aangezien ik ondertussen ben verhuisd.
Ik had sowieso geen aarde in de studio, dus dat kan ook flink wat ruis veroorzaakt hebben. Heb iig wel eens een lichte spanning gevoeld aan mijn pc, dus echt helemaal oke was het niet.

Zal je links een doorlezen, dank daarvoor!
Wasmachine is een mooie oscillator toch ;)
 
Ik heb net mijn studio gebouwd. 1 groep waar ook de schuur op zit. Op deze groep zit mijn lichtnet van de studio. Verder 1 groep voor de computer en toebehoren. En dan nog een groep voor mijn instrumenten.
Heb geen ruis of andere randgeluiden.
 
Ik sluit me hierbij aan. Verschillende groepen lijken me niet heel belangrijk als je er geen hele rare dingen aan hangt. Een power conditioner voor audio apparatuur hielp bij mij enorm. En de rest los je op met goede gebalanceerde kabels. Jammer dat niet alle synths (ik kijk naar jou Dave Smith!) gebalanceerde uitgangen hebben.
Het is extra opletten als je synths via usb aansluit. Midi is netjes via een optocoupler geisoleerd. Usb is dat niet en kan storing van je computer via de usb aarde in je audio signaal injecteren.
 
Ik heb net mijn studio gebouwd. 1 groep waar ook de schuur op zit. Op deze groep zit mijn lichtnet van de studio. Verder 1 groep voor de computer en toebehoren. En dan nog een groep voor mijn instrumenten.
Heb geen ruis of andere randgeluiden.

Zoiets was ik dus ook van plan. Lijkt me een handige gescheiden manier van stroomvoorziening.

Tja rare dingen doen...
Ik heb geen power conditioner en was ook niet van plan deze aan te schaffen.
Verder, wat is raar...?
Een stuk of 30 oudere synths en drumdozen aansluiten via twee patchbays, is dat raar? Geen idee :D
Waarschijnlijk wel aangezien ik met verhuizen 1 verhuisdoos vol met verlengsnoeren had...
 
Back
Top