Eenvoudige hardware sample speler met note repeat en one-shot

Luctae

syncopaat
Lid sinds
6 juni 2010
Berichten
1.282
Locatie
't Gelders Eiland
Ik ben bezig met mijn live setup en ik zoek daar een eenvoudige sample speler bij om transitions te maken. Eentje waarmee ik ons-shots kan triggeren (zonder vast te houden), maar ook note repeat voor snare rolls. Dat wil ik dan ook graag nog per pad in kunnen stellen... Bestaat zoiets?

Ik heb een Akai MPX16 aangeschaft, maar nondedju wat een rampzalig apparaat. Zeer traag inladen, een editor die niet goed werkt, geen midi/tempo sync, dus ook geen instelbare note repeat. Niet best dus... Nu heb ik even gedacht om een Circuit te gebruiken, maar dat ding kan maar 60 sec aan samples opslaan (risers e.d.). Een aantal van de samples is ruim 15 sec, dus dan zit je al snel vol. Ook niet wat ik zoek dus.

Wat ik graag wil:
- compact
- pads
- note repeat & one-shot per pad
- voldoende sample opslagruimte
- prijs rond €200,- mag 2ehands zijn (met uitloop naar €250,-)

Heeft iemand suggesties? Alvast bedankt!
 
Ik weet niet hoe jouw live setup eruit ziet, maar mocht in deze setup een computer met DAW aanwezig zijn dan kan je Native Instruments Machine hiervoor gebruiken.
Een Machine Mikro voldoet aan alle 5 de punten die je noemt.
 
[h=1]Roland SP-404[/h] Die komt nog wel een voor rond de 250e voorbij.
En ga er zonder te kijken vanuit dat die dat kan.
Een andere optie is Android 6+ en een geschikte app proberen.
Heb Android sucsesvol met low latency kunnen gebruiken.
 
Ik weet niet hoe jouw live setup eruit ziet, maar mocht in deze setup een computer met DAW aanwezig zijn dan kan je Native Instruments Machine hiervoor gebruiken.
Een Machine Mikro voldoet aan alle 5 de punten die je noemt.

Je hebt helemaal gelijk... Ik probeer alleen weg te blijven van de computer. Mijn setup bestaat uit 2x digitakt, 2x digitone, 1x XONE DB2. Op het 5e kanaal wil ik graag wat sfx. Dat kan met een laptopje ernaast eventueel, dat vraagt niet zoveel van mn oude macbook air 2007 verwacht ik. Hierdoor word het wel minder compact allemaal. Het is dan echter wel weer goed betaalbaar... Ik neem m in overweging. Bedankt.
 
1 van de goedkoopste (en denk ik beste) opties is de Tsunami van Robertsonics:
https://robertsonics.com/tsunami/

€76,- bij Mouser:
https://nl.mouser.com/ProductDetail...coVuEPZ2ZTfGfu5Z0oleJwifdu5Y8ySoZAuAMtxjvGw==

Is ook een Eurorack variant van gemaakt:
https://www.tesseractmodular.com/eurorack-modules/nutella-tsunami

Alleen heb je dan nog een aparaatje nodig met pads of keys, maar daar kun je zo'n beetje alles met MIDI voor pakken.

Interessant idee... Maar daar moet een behuizing omheen, in beide gevallen. En in het geval van het eerste moeten er ook nog connectoren op gemaakt worden. Ik weet niet of ik dat allemaal netjes voor elkaar krijg met mijn zeer beperkte elektro-technische kennis.
 
[h=1]Roland SP-404[/h] Die komt nog wel een voor rond de 250e voorbij.
En ga er zonder te kijken vanuit dat die dat kan.
Een andere optie is Android 6+ en een geschikte app proberen.
Heb Android sucsesvol met low latency kunnen gebruiken.

Wat betreft opties is dit misschien wel de mooiste optie voor mij. Wel een dure... voor €250,- heb ik ze nog niet voorbij zien komen. Ik denk dat ik m maar eens in de gaten ga houden op MP. Heb je toevallig een idee van de verschillen tussen de versies die er zijn? Is een ouder modelletje ook werkbaar denk je?
 
Ik heb een SP404 gehad maar juist weggedaan omdat hij niet lekker samenwerkt. Met name de sequencer is heel beperkt en live niet te gebruiken. Maar wanneer je m kan aansturen vanaf de Digitakt wel weer goed te doen. Samples laden gaat supersnel en verder een heel erg degelijk apparaat.
 
http://metajack.org/synth-wiki/index...404_vs_SP404sx

Geen idee eigenlijk. Andere memory kaart en wat andere fx.
Hey maar je hebt 2 digitakts die kunnen toch doen wat je vraagt?

Thx voor dat overzicht..!

In theorie klopt het. In mijn worklfow is dat echter moeilijk te realiseren. Ik wil blind op een knop kunnen rammen die dan afspeelt wat ik wil (risers & fallers, drumrolls). Op de DT ben ik vooral bezig met sounds editten en mute/unmute acties. Verder wil ik mn handen dus vrij hebben, anders krijg ik t allemaal niet spits. Anders stijgt de foutgevoeligheid teveel. Eventueel zou ik misschien de drumrolls wel kunnen programmeren in elke track, dat zou kunnen. Misschien in combinatie met toch die mpx16. Even testen nog maar. Misschien rolls ook maar handmatig live doen dan ofzo...
 
Ik heb een SP404 gehad maar juist weggedaan omdat hij niet lekker samenwerkt. Met name de sequencer is heel beperkt en live niet te gebruiken. Maar wanneer je m kan aansturen vanaf de Digitakt wel weer goed te doen. Samples laden gaat supersnel en verder een heel erg degelijk apparaat.

Heb je een idee hoe zich dat vertaalt naar mijn situatie? Sequencen doe ik met de 4 digi's. Het apparaat hoeft alleen one-shot (die vrij lang kunnen zijn) en rolls te kunnen.
 
Interessant idee... Maar daar moet een behuizing omheen, in beide gevallen. En in het geval van het eerste moeten er ook nog connectoren op gemaakt worden. Ik weet niet of ik dat allemaal netjes voor elkaar krijg met mijn zeer beperkte elektro-technische kennis.
Ligt er aan of je een net afgewerkt product wil. Bij de kringloopwinkels liggen "behuizingen" genoeg! :D
En qua solderen valt het ook wel mee, alleen wat connectors er aan maken. Als je een kabel kunt solderen kun je dit ook wel. En anders misschien een handige kennis? Het is iig een erg goedkope en, voorzover ik heb gelezen, robuuste oplossing. Ik zit er zelf ook nog wel over te denken om er 1 aan te schaffen en er een Mellotron van te maken... Voordeel van de Tsunami is dat je met de config files veel controle hebt over looping, trigger opties e.d. . En onbeperkt qua samplelengte.
 
Yep, en ook nog eens (relatief) goedkoop.

Fraai nieuws, als je veel uitgangen wilt lijkt in alle opzichten (-1 *) een flinke vooruitgang tov een bulky oer hardware sampler met dure multi-output kaart.

*: OK, display...

'k Ga me er eens verder in verdiepen. Met name benieuwd naar latency (zal laag zijn neem ik aan), of 'ie multi-timbraal kan zijn, max-size vd supported memory-card etc
Oja, en of het klinkt...

Groet!
 
Ligt er aan of je een net afgewerkt product wil. Bij de kringloopwinkels liggen "behuizingen" genoeg! :D
En qua solderen valt het ook wel mee, alleen wat connectors er aan maken. Als je een kabel kunt solderen kun je dit ook wel. En anders misschien een handige kennis? Het is iig een erg goedkope en, voorzover ik heb gelezen, robuuste oplossing. Ik zit er zelf ook nog wel over te denken om er 1 aan te schaffen en er een Mellotron van te maken... Voordeel van de Tsunami is dat je met de config files veel controle hebt over looping, trigger opties e.d. . En onbeperkt qua samplelengte.

Die uitdaging die wil ik misschien wel met mezelf aangaan...! DUs even verder gekeken en gezocht naar midi sync, tbv loop functie, maar daar rept de manual niet over. Even de editor gedownload en ook daar kan ik niks vinden over midi sync. De manual heeft het wel of de loop-points die je in kan stellen en zodoende je bpm juist hebt. Maar dat is niet gesynct. Of zie ik iets over het hoofd?
 
Is een korg electribe sampler niet geschikt hiervoor?
Volgens mij heeft die niet zo veel geheugen of kan die niet zo'n lange samples op hogere kwaliteit? Ik heb voor een vriend van me ook al eens zo'n beetje hetzelfde vraagstuk onderzocht, maar volgens mij viel de Electribe daarom af. Maar kan zijn omdat dat dan een ouder (lees: goedkoper) model was.

Die uitdaging die wil ik misschien wel met mezelf aangaan...! DUs even verder gekeken en gezocht naar midi sync, tbv loop functie, maar daar rept de manual niet over. Even de editor gedownload en ook daar kan ik niks vinden over midi sync. De manual heeft het wel of de loop-points die je in kan stellen en zodoende je bpm juist hebt. Maar dat is niet gesynct. Of zie ik iets over het hoofd?
Ik denk dat MIDI sync bij een apparaat wat alleen als sample player bedoelt is niet zoveel nut heeft? Wat zou je daar dan mee willen doen? Zowel die Tsunami als die Akai MPX-8 en 16 zijn meer bedoelt voor puur afspelen van bestaand materiaal. Dus syncen doe je dan door je sequencer op een bepaald moment die samples te triggeren (of handmatig met keys of pads). Kun je een voorbeeld geven hoe je sync dan zou gebruiken?
 
Heb je een idee hoe zich dat vertaalt naar mijn situatie? Sequencen doe ik met de 4 digi's. Het apparaat hoeft alleen one-shot (die vrij lang kunnen zijn) en rolls te kunnen.
De samples van de SP404 kan je triggeren via Midi vanaf de digi. De hold/loop is per sample aan/uit te zetten en daar wordt ook aan vastgehouden wanneer de trigger via midi binnenkomt. Iedere noot een eigen sample, heel eenvoudig eigenlijk.
Wat mij dus tegenviel was dat je de sequencer van de SP404 wel tempo en start/stop gebruikt maar dat je niet live quantization kan toepassen of een beat kan meespelen en direct loopen. Dat zal van buitenaf moeten komen maar is een Digitakt/tone wel weer heel goed voor te gebruiken.
 
.... Dus syncen doe je dan door je sequencer op een bepaald moment die samples te triggeren (of handmatig met keys of pads). Kun je een voorbeeld geven hoe je sync dan zou gebruiken?

Die sync heb ik nodig om snare rolls exact in de maat te triggeren. Ofwel een sample die loopt (die moet ik dan altijd nog in de juiste lengte knippen, maar das niet zo erg). Makkelijker zijn nog de rolls d.m.v. note-repeat, zoals mpc's dat wel hebben. Met zo'n 404 zou ik ook rolls kunnen programmeren bijv. Het lijkt dat die 404 het meeste kan van wat ik wil. Vind m alleen te prijzig...
 
Back
Top