Yamaha CS80 reparatie

De CS80 is en blijft toch een machtig mooi toestel, zowel klank- als designwise (ja, ik weet dat dit subjectief is). Jammer dat hij financieel totaal niet bij mijn budget past, niet qua aankoop en niet qua onderhoud. Maar dat neemt niet weg dat dit een droomtoestel is en blijft.

Veel succes ermee :okdan:

En ja ... ook ik hou me aanbevolen voor één (of meerdere) audio demo's ;).

:doei:
 
Kijk dit is nou een mooi echt verhaal!

Niet van die leegwaterhoofd-stories "Ja, mijn norse overbuurman sprak nooit een woord, totdat mijn overbuurvrouw voor de deur stond en vertelde, ja mijn man is er niet meer, wil je even helpen de kamer opruimen, en ja wat zag ik daar toen staan...? Een yamaha CS80, blinked en spelend.........de aardig buurvrouw zei toen, ach jongenman, doe mij een plezier als je hem kan optillen en meenemen, is die helemaal gratis vn jou en ben ik ervan af......."

Veel plezier ermee, het is je gegund! :)
 
Ja, en toen bleek dat je niet genoeg in de sportschool had gezeten en je die bak van 82 kilo niet kon tillen. Toen heeft dat vrouwtje hem maar aan iemand anders gegeven.
 
Ja, en toen bleek dat je niet genoeg in de sportschool had gezeten en je die bak van 82 kilo niet kon tillen. Toen heeft dat vrouwtje hem maar aan iemand anders gegeven.
Misschien was ie slimmer dan gespierd en had ie een steekwagentje bij zich?
 
Gelukkig had hij de steekkar, haalde de CS80 weg en wat bleek, erachter zat een EMS Synthi nog helemaal in de originele ongeopende verpakking.......gewoon nieuw! ..:)))

Zo kunnen we weer oneindig verder, laten we het maar bij dee echte houden, zie graag je filmpies tegemoet.
 
Jammer dat hij financieel totaal niet bij mijn budget past, niet qua aankoop en niet qua onderhoud.
Deckards Dream. Die is nog betaalbaar en gewoon 1:1 kopie. De CS80 is en blijft een ouwe doos met een hoog nostalgisch gehalte en te stevig prijskaartje. Zo bekijk ik dat. Maar absoluut niet op mijn verlanglijstje. De DS80 van Behringer daarintegen wel. Het is handenwrijvend afwachten wat Behringer van bakt...

Wel heb ik groots respect voor de conservators van deze legacy. Want die zijn nodig.
 
Deckards Dream. Die is nog betaalbaar en gewoon 1:1 kopie. De CS80 is en blijft een ouwe doos met een hoog nostalgisch gehalte en te stevig prijskaartje. Zo bekijk ik dat.
1:1 kopie is wel een overstatement. Op het vlak van de elektronica zijn er behoorlijke verschillen, maar nog veel belangrijker: je mist de performance controls van het origineel. Polyfone aftertouch en een ribbon controller. Dus die moet je dan nog via een ander keyboard zien te vinden en dat is niet zo evident. Wat dat betreft is de Behringer een interessant gegeven. Als ze die ook nog seventies kunnen laten klinken, komen we ergens. :) Los van voorgaande is een Deckard's Dream een heel mooi klinkende synth die hoogstwaarschijnlijk alle klanken kan bieden die je uit een CS80 hoopt te halen.
 
Deckards Dream. Die is nog betaalbaar en gewoon 1:1 kopie. De CS80 is en blijft een ouwe doos met een hoog nostalgisch gehalte en te stevig prijskaartje. Zo bekijk ik dat. Maar absoluut niet op mijn verlanglijstje. De DS80 van Behringer daarintegen wel. Het is handenwrijvend afwachten wat Behringer van bakt...

Wel heb ik groots respect voor de conservators van deze legacy. Want die zijn nodig.

Die Deckards Dream kan inderdaad indrukwekkende klanken leveren maar dan zonder de specifieke speelhulpen die een CS80 een CS80 maken. In mijn mail had ik het ook duidelijk naast de klank over het design van de bak. Nu is dat natuurlijk volledige persoonlijk; wat de één supermooi vindt, vindt de ander spuuglelijk en er zijn er ongetwijfeld die de polyfone CS-serie als een orgel beschouwen. Maar ik behoor dus tot een andere categorie :). Begin jaren 90 heb ik ooit een CS80 bij Mill's Music in Wilrijk - BE onder handen gehad. Toen had ik hem zelfs tweedehands kunnen kopen voor 20.000 BEF (500€). Lange tijd heb ik er ontzettend veel spijt van gehad om die niet gekocht te hebben. Maar als ik dan nu zo enkele restauratieprojecten bekijk, ben ik er toch niet meer zo rouwig om. Als ik zie hoeveel kennis, geduld en centen zo'n restauratie inhoud dan pas ik daarvoor. Ook het verbruik van 180W is ook niet mis dus neen ... een CS80 in huis hoeft voor mij absoluut niet.

Maar ik blijf het dus nog steeds één van de meest ontzagwekkende instrumenten vinden, tezamen met een Oberheim 8-voice (die ik ook ooit eens vroege jaren 80 bij die Mill's Music heb mogen bewonderen).

Maar net zoals jij, zit ik wel met enige spanning te wachten op de DS80. En dan maar hopen dat de polyfone aftertouch ook nog deftig reageert, de ribbon controller een deftige lengte heeft én dezelfde functionaliteit als het origineel etc etc etc.

:doei:
 
Gelukkig had hij de steekkar, haalde de CS80 weg en wat bleek, erachter zat een EMS Synthi nog helemaal in de originele ongeopende verpakking

Volgens mij heeft ie ook nog 'gewoon' een cs80 voor zichzelf staan. ;)
 
Erg gaaf en wat een traject. Heel veel plezier er mee en super om te zien dat hij echt bij een synth liefhebber staat en niet bij iemand als investeringsobject.

Blijft de CS-80 ook zo mooi klinken als dat je altijd voorgesteld had?
 
Nog even en dan klaar.
 

Attachments

  • 0AAB9F99-2A14-4DCD-93B4-60C7F4ACF918.jpeg
    0AAB9F99-2A14-4DCD-93B4-60C7F4ACF918.jpeg
    281,7 KB · Bekeken: 140
  • AEEC9235-0052-49FC-9B12-95722667C1FF.jpeg
    AEEC9235-0052-49FC-9B12-95722667C1FF.jpeg
    325,8 KB · Bekeken: 131
Back
Top