Maak 's wat Cinematic/Arty/Soundesign/Soundscape/Electronic/Experimental Shizzle

Wat voor metal box landscape zou dit zijn?
Een bouncing 808Je in een metal koude 'BladeRunner' wereld?
Mooi gedaan hoor.
qwe.png
 
Ik vind die dingen die jij maakt echt super goed klinken @scarum ! Om eerlijk te zijn red ik het niet altijd tot het einde van de β€œsongs”, maar die sound die je neer zet is echt gaaf.

In sommige filmpjes heb je je mengtafel op de achtergrond. Hoe gebruik je die tafel? Waarom heb je zoveel kanalen nodig?Gaat alles daar doorheen en mix je dan live?
 
Ik vind die dingen die jij maakt echt super goed klinken @scarum ! Om eerlijk te zijn red ik het niet altijd tot het einde van de β€œsongs”, maar die sound die je neer zet is echt gaaf.

In sommige filmpjes heb je je mengtafel op de achtergrond. Hoe gebruik je die tafel? Waarom heb je zoveel kanalen nodig?Gaat alles daar doorheen en mix je dan live?

@ohtar Thanks! Leuk om te horen. Voor wat betreft het helemaal afluisteren van tracks, gewoon aanzetten en vergeten dat het opstaat... :D

Wat uitleg:
Dit is mijn studio, ik gebruik geen computer / DAW, maar gebruik mijn Cirklon sequencer als brein van de studio. Hiermee kan ik alle hardware die je hier ziet aansturen. Inclusief de parameters van de effectapparaten. De mix maak ik op het mengpaneel met alleen externe hardware effecten. De opname is altijd een live improvisatie en wordt opgenomen in one-take. Er wordt over het algemeen na opname niet meer in geknipt. De stereo mix uit het mengpaneel gaat door een SPL Vitalizer Mk2 (die binnenkort vervangen wordt door een SPL Vitalizer Mk2-T), dan door de Thermionic Culture Culture Vulture via een RME Fireface UC de Mac in waar het wordt opgenomen in Wavelab. In Wavelab "master" ik de tracks aan de hand van EQ, compressie en limiting, maar dit is vrij minimaal.

Mijn tracks zijn veelal een mix van fixed architecture synths en modular, waarbij er vaak FX chains (FX into FX) gebruikt worden. Het mengpaneel heeft een belangrijke rol, omdat hier alles op binnenkomt, maar ook weer uitgestuurd wordt naar de verschillende effecten (en dan weer terugkomt). Als voorbeeld de track van gisteren, dit is de apparatuur die ik gebruikt heb, wat voor mijn doen behoorlijk weinig was:

De sequencers zijn de Sequentix Cirklon die alles aanstuurt, dus ook de master clock is voor de Intellijel Metropolis die in dit geval geen noten sequenct, maar een modulatiebron was.

De soundsources zijn de Qubit Electronix Nebulae V2, die een zelf opgenomen sample mangelt die gestuurd wordt naar de After Later Typhoon, maar ook naar de
4ms Dual Looping Delay, Dreadbox / Crazy Tube Circuits White Line Splash, Noise Engineering Desmodus Versio en de Happy Nerding FX Aid (deze FX routering gebeurt allemaal binnen de modular). De 4ms Dual Looping Delay en de After Later Typhoon gaan binnen de modular naar de Dreadbox / Crazy Tube Circuits White Line Splash en de Noise Engineering Desmodus Versio. Dit "modular" stereokanaal gaat op het mengpaneel via AUX naar de OTO Machines Bam.

De Steady State Fate Entity Bassdrum wordt getriggered door de End of Loop pulse uitgang van de Nebulae en gaat door de Noise Engineering Ruina Versio en dan door de T-Rex Effects Replicator. Dit
Dit "modular" stereokanaal gaat op het mengpaneel via een stereo Group naar de Strymon BigSky.

De Sequential OB-6 wordt gesequenced door de Cirklon en gaat via het mengpaneel naar de modular waar hij door de T-Rex Effects Replicator en dus ook de BigSky heen gaat. Parallel gaat de OB-6 op het mengpaneel door de Ensoniq DP/4 en de OTO Machines Bam, waarbij de Ensoniq DP/4 weer door de OTO Machines Bam gaat.

Wat betreft modulatie in de modular dat documenteer ik niet, want dat zou veel teveel werk worden.

Dit was qua patch een vrij simpele track. Normaliter hebben mijn tracks veel meer instrumenten die een rol spelen en is de routering van de effecten vele malen complexer. Dit is dus ook de reden voor het grote mengpaneel, de hoeveelheid gear, maar belangrijker nog de routering via de 8 auxen, 8 groups en de mono output naar modular en effecten. Daarnaast ben ik gaan houden van mixen op het mengpaneel, er is iets in het fysiek aan faders en EQ draaien wat in mijn brein werkt, waarbij dat in de DAW veel harder werken voor me was om een fatsoenlijke mix te krijgen. Ik werk inmiddels een jaar of 7, 8 op deze manier en ik wil nooit meer terug. Ook al is dit de meest onhandige en dure manier om electronische muziek te maken. :D

1653809059792.png


Als je wil weten hoe de switch van ITB naar hardware sequencen is gegaan, ik heb in begin 2017 onderstaande artikeltje geschreven:

From DAW to sequencer
Back in 1997 I was in a band called IndusTree, we worked with Impulse Tracker, which was a very cool way to make music, it looks very retro and matrix-y, but I just couldn't get the hang of it. My bandmate (Kasper Saurus) was the one who primarily programmed the tracks. And boy was he amazing at it! We had a lot of fun for a couple of years making music, me sitting next to Kasper and saying, maybe this sound there and maybe a swell here...

A few years passed, I'd gotten out of music for a while. When I got serious about making music again in 2005, I started with an early version of FL Studio. I didn't have any hardware back then, so FL was a great way to be able to create music, using vst's and samples.
I think I worked with FL for about a year or two, when I started my deleterious and expensive relationship with the dangerous hard drug called hardware.
😜

My first machine was a Creamware (software company) MiniMax ASB, quickly followed by a Roland TR-707 and a KORG Poly-61. I tried to sequence these with FL Studio, and tried to just play them without sync, but I found it all very limiting.

So I started to read about studio techniques, MIDI, sequencing, etc. etc. And soon the word "Cubase" (from Steinberg) would appear more often and often on the pages of the sites and forums I'd visit in search of the sacred knowledge.

So I "acquired"(
😁
) Cubase SX 3 and started learning. I spent the next 5 or 6 years working with Cubase (I purchased C6 and subsequent updates), sequencing and mixing many many tracks.
Thing is, about 3, 4 years ago, I got incredibly frustrated with sequencing my hardware with a DAW: a screen, a keyboard and mouse. I would start to shun my studio, feeling frustrated and depressed, the hardware just sitting there, gathering dust.

By the end of that period I had a brief, dark, low moment when I contemplated just selling it all.
Then I rediscovered hardware sequencing. I had worked once for a short period of time with the Yamaha RM1x, but it was too complicated for me at that stage. Now I felt that I was ready for it, so I went out and bought its' bigger brother the Yamaha Rs7000.

I felt the joy come surging back into my life and studio as I discovered the pleasures of not pawing a mouse, no! But turning knobs and pushing buttons, just like on the synths and drumcomputers, but now on the machine that would make the other machines sing!

The RS7000 is bulky. It's a big machine. Also, it's old. It was produced in 2001, so there were some limitations to it. I could live with those and I had a lot of fun with it, but the size and the workflow were things I couldn't get used to.

It was time to step it up. I'd heard of some mythical sequencers, like the Colin Fraser-built Sequentix P3 or the legendary genoQs Octopus, but they were out of my price range and I was a bit scared of those to be honest.

The top dog at the time (and for a reasonable price) seemed to be the Elektron Octatrack. But it was notorious. People would buy it, work with it for a couple of months, weeks, but mostly days, decide that they would be frustrated and feel stupid forever, never again making any music and sell the infernal black box to an unsuspecting or naive musician. The internet was full of horror stories.
I decided I needed to be brave and buy one. To my complete surprise I found the machine not at all hard to work with and have enjoyed the last year and a half putting the Octatrack to use.
Since I have a lot of hardware, I need a sequencer that can handle all those machines. If you don't know what I'm talking about, don't worry, it's only interesting to nerds!
😁
For those that do know what I'm talking about, I just recently bought a midi thru box with 25 outputs, that should tell you something!

All of this to say I started to run into the limits of my Octatrack. So now, I'm on the waiting list for the Cirklon by Sequentix GmbH. Hand built, specced out to the max and just fucking awesome and cool. And expensive. But worth it. I hope to be a proud owner sometime this summer.

Cubase is still an important part of my studio, but no longer as my main sequencer. Nowadays I have a fully paid-for Cubase 6 installed, but I use it only to record my tracks and do a tiny bit of processing before exporting.

I sometimes am drawn by the DAW way of sequencing and I will give in to it, and I'm grateful that I can, but sitting behind a screen with a mouse and keyboard is something that for me just doesn't compare to the satisfaction of using a hardware sequencer.
😊
 
Laatst gewijzigd:
GigantischπŸ‘€. Ziet er wel imposant uit. Hoe hou je het overzicht en welke apparaten gebruik je bijna niet?
Ik ben precies het tegenovergestelde aan het doen, downsizen tot het absolute minimum (nu 1 m2). Van 12 synths/samplers naar 4 :D en heb alles wat ik echt nodig heb.
 
GigantischπŸ‘€. Ziet er wel imposant uit. Hoe hou je het overzicht en welke apparaten gebruik je bijna niet?
Ik ben precies het tegenovergestelde aan het doen, downsizen tot het absolute minimum (nu 1 m2). Van 12 synths/samplers naar 4 :D en heb alles wat ik echt nodig heb.
Er zijn nauwelijks apparaten die ik niet gebruik, er zijn bepaalde apparaten die ik niet vaak gebruik (denk aan een Proteus 3), maar waarvan ik wel blij ben dat ik ze in mijn arsenaal heb. Als ik iets echt niet gebruik, verlaat het de studio. Om je een idee te geven, ik heb het afgelopen anderhalf jaar 99 tracks geproduceerd, dus ik maak nogal intensief gebruik van mijn hele studio.

Ik hoor vaak dat mensen gelukkiger worden van downsizen en dat is prima lijkt me. Ik heb de afgelopen 17 jaar mijn studio opgebouwd en ben door verschillende iteraties heen gegaan, waarbij ik langzaam maar zeker steeds meer in een stabiele configuratie terecht ben gekomen. Als ik nu iets koop is het ook al vaker een upgrade van mijn infrastructuur of randapparatuur (SPL Stereo Vitalizer Mk2 -> SPL Stereo Vitalizer Mk2-T; Eventide H3000 B-DFX, Thermionic Culture Culture Vulture, etc.), naast nog wat laatste zoekwerk naar de (voor mij) beste modular configuratie (pas sinds 4 jaar modular erbij).

Zo zijn in deze onderstaande foto van afgelopen week de Black Corporation Deckard's Voice en de AJH Synth Finalizer R-EQ weer terug naar Music Store omdat ze beiden -ondanks extensief research- in de praktijk toch niet in mijn flow passen (daarnaast was de DV was niet in orde) en komt er een Qu-bit Electronix Data Bender aan. Als volgende gaan waarschijnlijk de Manhattan Analog CVP en de Xaoc Devices Praga (4 kanalen) eruit en komt daarvoor in de plaats nog een WMD Performance Mixer + Channels uitbreiding (2x 6 mono kanalen, 2 stereo kanalen, 2x 2 stereo kanalen, dit is een upgrade dus). Simpelweg omdat ik kanalen tekort kom.

1653814808432.png


Ik heb graag keuze, en ik maak veel gebruik van layering in mijn tracks, waarbij ik ook dankbaar gebruik maak van de verschillende apparatuur die ik heb. Ik hoef niemand ervan te overtuigen dat meer gear beter is, maar ik ben er ook absoluut niet van overtuigd dat minder gear beter is (voor mij). Ik ben erg gelukkig met mijn studio.

Het overzicht? Dat heeft veel tijd en denkwerk gekost en veel kabels... :D

Blauw: mengpanelen
Rood: interfaces
Geel: patchbays
Groen: data (midi / CV)

Screen Shot 2022-05-29 at 10.46.37 AM.png
 
'Er kan geen mening zijn over wat een ander prettig vind'.
Ikzelf heb een zeer kleine ruimte en moet wel een beetje praktiseren.
Maar daardoor ontstaat en ontdek je ook een kunstvorm dat je met weinig veel kan bereiken.Een, mengeling van theorie,harmonie,counterpoint insteken in je muziekware.
 
-Slik- 8D en hoelang duurt het dan om eventjes n' nummer te patchen en te recorden?

Hhhhaaa, lekker achterover leunen.... Tok!:D
Mooie verzameling!
 
'Er kan geen mening zijn over wat een ander prettig vind'.
Ikzelf heb een zeer kleine ruimte en moet wel een beetje praktiseren.
Maar daardoor ontstaat en ontdek je ook een kunstvorm dat je met weinig veel kan bereiken.Een, mengeling van theorie,harmonie,counterpoint insteken in je muziekware.
Prima toch? Ieder zijn ding! = )

^ Mooi spul, de ruimte is goed benut. :D
lol d'r is inderdaad weinig plek over... :D

-Slik- 8D en hoelang duurt het dan om eventjes n' nummer te patchen en te recorden?

Hhhhaaa, lekker achterover leunen.... Tok!:D
Mooie verzameling!
Met de track uit het voorbeeld ben ik een uur of 5, 6 bezig geweest inclusief sounddesign, maar een meer complexere track kan wel tussen de 8 en 10 uur in beslag nemen.
 
...en binnenkort verschijnt er een nieuw album uit mijn ruimteschip op Diffuse Reality:

πŸš€
 
Tof hoor! Bedankt voor je uitgebreide antwoord. Helemaal geen daw en post mixing dus. Erg interessant!

Wat een toffe plek is dit forum toch:)
 
Ja,maar hadden we een beetje meer geld.Hoe zou onze studio er dan een beetje anders uitgezien hebben?
 
een track voor Metapop galaxy scoring challenge. Het idee was om een soort trailer muziek te maken. Er zat geen audio bij de video. Uiteraard was ik weer eens te laat om officieel mee te doen, maar wel plezier gehad hiermee.

 
Back
Top