Hoe verkoop / koop ik eurorack op internet

Zwerver

Ingeburgerd
Lid sinds
15 januari 2014
Berichten
75
Locatie
ZWOLLE
Goedendag mede Synthforummers,

Ik ben sinds een jaar aan eurorack begonnen en heb wat modules gekocht die goed waren om te leren maar die ik nu aan het verkopen ben. Ook ben ik aan het kijken naar 2e hands modulair op Reverb, Modular Grid & etc. Iedereen geeft een voorkeur voor het zogenaamde "pay pall" maar de reviews liegen er niet om. De zogenaamde buyers protection is ver te zoeken en ze houden je geld vast of keren niet uit en nog wat soortgelijke acties.

Waarom is iedereen zo geil op dat Pay Pall? Wat zijn de alternatieven? Bank overschrijving? Zijn er niet betrouwbaardere oplossingen?

...:D
 
via FB verkoopt redelijk vind ik.
PP friends & family only doe ik, geen fee, geen service, direct je geld. En als ze niet akkoord gaan kopen ze maar elders - ik ben ook geen oplichter, verkoop goeie spullen. Heb stilaan een naam opgebouwd bij mensen die ik als referentie kan opgeven.
 
PayPal is wel een makkelijke en snelle methode voor internationale betalingen, zeker buiten de EU. Heb er zelf nooit problemen mee gehad, maar ik gebruik het alleen maar bij bedrijven of personen die goede feedback krijgen. Daarnaast gebruik ik een credit card binnen PayPal zodat ik 2 lagen veiligheid heb: bescherming van PayPal zelf en als die het af laten weten kan ik nog bij Visa zelf aankloppen. Voor ontvangen gebruik ik dezelfde methode als klinkske .
 
Ja precies dat friends and family zie ik inderdaad veel voorbij komen. Ik ga er dus toch niet onderuit komen als ik eurorack koopjes wil jagen. Maar over het algemeen krijgen jullie je centen gewoon direct binnen? Ik lees er zoveel slechte reviews over het is bijna bizar. Klanten service is ook ruk zegt men.
 
Voor kopen en verkopen heb ik eigenlijk alle mediums gebruikt behalve Reverb, dus SF, Marktplaats, FB groups, MuffWiggler en ModularGrid.

PayPal werkt op zich prima, gebruik het heel vaak. Twee keer een issue gehad, dan kom je er achter dat de support van PayPal best dramatisch is. Iig 1 tip: gebruik bij het aanmaken van het account niet je roepnaam maar je voornaam zoals op je paspoort staat. Omdat ze bij het aanmaken van een PayPal account daar geen controle op doen kun je daar later problemen mee krijgen. Ik had gewoon mijn roepnaam gebruikt en kon daar jaren prima mee betalen en betaald worden. Totdat ik over een bepaalde financiële grens ging wat betreft inkomsten. Toen werd mijn account geblokkeerd totdat ik bepaalde officiële documentatie aan kon leveren ivm belastingdienst. Echter, op geen enkel officieel document stond mijn roepnaam, alleen mijn officiële voornaam (doopnaam). En het aanpassen van het PayPal account naar mijn voornaam kon niet zonder documentatie (waar mijn roepnaam op moest staan). Na weken/maanden van over en weer gepingpong is het uiteindelijk gelukt om het om te zetten. Al die tijd kon ik dus geen gebruik maken van het account.

En je moet (als het kan) alert zijn op fouten van verkopers. Ik heb twee keer gehad dat de verkoper een verkeerd e-mail adres gaf (typefouten). In het eerste geval was het betaald via de Friends & Family optie, het tweede via de "goods & services" optie. In beide gevallen heb ik zo'n 10 dagen moeten wachten voordat het geld terug gestort werd door PayPal. Ook al was de fout snel ontdekt; blijkbaar kunnen/mogen ze dat geld dan niet snel terugstorten.

Ik heb 1 keer gehad dat een koper via TransferWire wilde betalen, maar dat is uiteindelijk niet doorgegaan. Schijnt inmiddels ook een meer gebruikt alternatief voor PayPal te worden.
 
Ja precies dat friends and family zie ik inderdaad veel voorbij komen. Ik ga er dus toch niet onderuit komen als ik eurorack koopjes wil jagen. Maar over het algemeen krijgen jullie je centen gewoon direct binnen? Ik lees er zoveel slechte reviews over het is bijna bizar. Klanten service is ook ruk zegt men.
Ja, je geld krijg je direct, daar heb ik nooit problemen mee gehad. Ik maak het dan ook altijd meteen weer over van PayPal naar mijn bank. Ik gebruik de laatste tijd F&F alleen bij dingen onder de €100,- of als ik de reputatie van de verkoper ken. Maar ik vind het dan ook niet erg om zelf de fees voor mijn rekening te nemen.
 
Daarnaast gebruik ik een credit card binnen PayPal zodat ik 2 lagen veiligheid heb: bescherming van PayPal zelf en als die het af laten weten kan ik nog bij Visa zelf aankloppen.
Ik doe dat soms ook, maar vraag me eerlijk gezegd af of dat bij problemen wel een oplossing gaat zijn. Want de CC maatschappij trekt dan de betaling in waardoor je bij PayPal in de min komt te staan (heb ik weleens gehad door een bankbetaling in te trekken omdat ik m'n geld eerder terug wilde hebben). PayPal blokkeert dan je rekening totdat je weer in de plus staat. Dus moet je alsnog je saldo op PayPal aanvullen.
 
Ik doe dat soms ook, maar vraag me eerlijk gezegd af of dat bij problemen wel een oplossing gaat zijn. Want de CC maatschappij trekt dan de betaling in waardoor je bij PayPal in de min komt te staan (heb ik weleens gehad door een bankbetaling in te trekken omdat ik m'n geld eerder terug wilde hebben). PayPal blokkeert dan je rekening totdat je weer in de plus staat. Dus moet je alsnog je saldo op PayPal aanvullen.

Hmm, dat is wel een goed punt eigenlijk. Zoals gezegd heb ik gelukkig nooit problemen gehad met PayPal dus deze schijnzekerheid nooit uit kunnen proberen.
 
ik heb ook ooit zo'n geblokkeerde PP rekening gehad omdat de koper na 3 dagen plots ongelukkig was over zijn aankoop. PP doet dan heel drastisch, blokkeert je rekening en haalt 't geld af (je staat dan in de min) Bovendien kreeg ik ponden gestort en moest ik dat aanzuiveren met euro's, omwisselen dus - ondertussen was de pond gestegen en stond ik alweer in de min, zo kreeg ik de zaak niet gedeblokkeerd, ik was razend. Heeft weken gekost voor 't rond was (paypal belt je ook als je dat wil, maar dat maakte 't amper sneller wegens regeltjes, wetten en procedures) Daarom verkoop ik enkel nog friends & family.
En die verkoper was dom, kostte 'm retour kost en ik verkocht 't goed later voor een hogere prijs elders (ik had 't m voorspeld dat ie 't beter zelf verkocht, maar meneer was moedwillig)

Moraal: laat de koper in je eigen munt betalen.

en trap niet in links met paypal betaalverzoeken... Als de verkoper een oplichter is en je gebruikt zo'n valse link die je op een fake website brengt - (die ze heel goed namaken) hebben ze je paswoord en vieren ze feest op je kosten. Was recent nog in 't nieuws.
 
Ik heb met een betaling via paypal gehad dat net toen ik een synth had opgestuurd ging de ontvanger plotseling naar het buitenland voor een week.
Het geld duurde op die manier ook wel anderhalve week voor het op m'n rekening stond.
Ik heb me nu maar voorgenomen om vanaf nu eerst het geld te laten storten op m'n bankrekening en niet meer iets te doen met paypall alleen nog bij aankopen bij plugin boutique of zo.
 
Ik heb met een betaling via paypal gehad dat net toen ik een synth had opgestuurd ging de ontvanger plotseling naar het buitenland voor een week.
Het geld duurde op die manier ook wel anderhalve week voor het op m'n rekening stond.
Dat is wel heel raar. In principe als je op de betaal knop van PayPal drukt dan is het overgemaakt en krijgt de verkoper direct z'n geld. Dus lijkt me dat er iets anders aan de hand was? Daar heb ik (met inmiddels 100+ transacties) iig nog nooit van gehoord of meegemaakt. Sowieso zou ik pas versturen als je je geld hebt.
 
Dat is wel heel raar. In principe als je op de betaal knop van PayPal drukt dan is het overgemaakt en krijgt de verkoper direct z'n geld. Dus lijkt me dat er iets anders aan de hand was? Daar heb ik (met inmiddels 100+ transacties) iig nog nooit van gehoord of meegemaakt. Sowieso zou ik pas versturen als je je geld hebt.

Nu ik het nog 'ns probeer terug te halen was het idd geen paypall maar marktplaats met de gelijk oversteken funktie, dat duurde toen wel wat langer dan ik had verwacht.
 
Ik heb vele tientallen transacties gedaan via Paypal. Nooit een probleem gehad.
Mensen die een slechte ervaring hebben zullen vaker geneigd zijn een review te schrijven.
 
...
Iig 1 tip: gebruik bij het aanmaken van het account niet je roepnaam maar je voornaam zoals op je paspoort staat. Omdat ze bij het aanmaken van een PayPal account daar geen controle op doen kun je daar later problemen mee krijgen. Ik had gewoon mijn roepnaam gebruikt en kon daar jaren prima mee betalen en betaald worden. Totdat ik over een bepaalde financiële grens ging wat betreft inkomsten. Toen werd mijn account geblokkeerd totdat ik bepaalde officiële documentatie aan kon leveren ivm belastingdienst. Echter, op geen enkel officieel document stond mijn roepnaam, alleen mijn officiële voornaam (doopnaam). En het aanpassen van het PayPal account naar mijn voornaam kon niet zonder documentatie (waar mijn roepnaam op moest staan). Na weken/maanden van over en weer gepingpong is het uiteindelijk gelukt om het om te zetten. Al die tijd kon ik dus geen gebruik maken van het account.
....

Heb vorig jaar precies hetzelfde gekloot gehad; bijna twee maanden voor het was opgelost.
Support hangt sterk af van het IQ van degene die helpdeskdienst heeft;
Vele malen opnieuw uitleggen dat ik in 2002, toen paypal nog niets voorstelde, mijn roepnaam zonder problemen kon invoeren en gebruiken.
Weken soebatten zonder resultaat, ook per telefoon, en ineens was het binnen een dag geregeld door een snuggere medewerker (hebben ze daar ook een paar van).

Sinds PP een EU bankvergunning heeft moeten ze op witwassen controleren, en daar zijn ze wat in doorgeschoten.

Vervelende is dat je vaak nauwelijks/niet om Paypal heen kunt, met name voor betalingen aan/van privépersonen buiten de EU.
Is een soort monopolist; zou je eigenlijk de ACM op af moeten sturen.

Verder inderdaad oppassen met krankzinnig onvoordelige wisselkoersen en commissies.
Als verkoper loop je met PP ook meer risico's dan als koper en F&F biedt dan wel weer enig soelaas.
Blijft gewoon een naar bedrijf.

Binnen Nederland en EU houdt ik zowel als koper en verkoper vast aan vooruitbetaling per IBAN, maar bijv. Ebay maakt je dat heel moeilijk.
 
Nu ik het nog 'ns probeer terug te halen was het idd geen paypall maar marktplaats met de gelijk oversteken funktie, dat duurde toen wel wat langer dan ik had verwacht.

Ja, dat klopt. Marktplaats houdt het geld vast op een tussenrekening totdat de ontvanger de ontvangst heeft bevestigd of totdat er een week voorbij is en er geen klacht is ingediend. Bij een goede transactie bevestigt de koper direct bij ontvangst en heb je je geld snel. Maar als je zo'n ik-start-mijn-computer-alleen-op-zaterdag-op treurwilg te pakken hebt, kan het ruim een week duren voordat je je geld hebt. Ik gebruik het zelf niet meer, ik wil het geld op mijn rekening hebben (of in elk geval een bevestiging van betaalverzoek) voordat ik iets verstuur en als je me niet vertrouwt dan koop je het maar bij een ander.
 
Ik heb zelf goeie ervaringen met Paypal F+F en koop en verkoop op Kleinanzeigen, MG, Reverb en Facebook synth groepen. Op al die sites goeie ervaringen. Kleinanzeigen komt meer op vertrouwen aan, meer nog geldt dat voor MG, maar praktisch altijd aankopen gedaan met Paypal F+F. Bij kopen ga ik praktisch altijd gegevens en het verleden van de verkoper na, met name op Facebook binnen de groepen is dat goed te doen, daar tref je peeps als Robin Rimbaud, Matthias Puech en Paul Tas aan. Reverb is heel goed in communicatie, heel hulpvaardig, bij de eerste verkoop moest ik langer wachten tot nadat het pakket was ontvangen en de koper ontvangst aangaf. Daarna ging het van een leien dakje.
 
Dat is wel heel raar. In principe als je op de betaal knop van PayPal drukt dan is het overgemaakt en krijgt de verkoper direct z'n geld. Dus lijkt me dat er iets anders aan de hand was? Daar heb ik (met inmiddels 100+ transacties) iig nog nooit van gehoord of meegemaakt. Sowieso zou ik pas versturen als je je geld hebt.

Paypal heeft ook een soort cheque-functie voor sommige betalingen (bv. naar ongeverifieerde accounts), en dan kan zoiets gebeuren.
 
Back
Top