sampler i.c.m. Yamaha 01x verstandig?

DJ41

Lid sinds 1834
Lid sinds
20 december 2001
Berichten
1.910
Locatie
Nieuwerkerk a/d IJssel
Ik heb een leuke aanbieding gehad voor een akai sampler (S3000). Is dat slim om te doen i.c.m. een Yamaha 01x?
De geluidsinterface van de Yamaha is 24bits/96khz en de Akia Sampler gaat tot 16 bits.44.1hz.

Zou het dan beter zijn, om een softsampler (of gewoon een audio spoor in Cubase SX) te gebruiken en gebruik te maken van de betere kwaliteit van de Yamaha 01x?
Ik twijfel erover een sampler te nemen om mijn PC te ontlasten, omdat die ook al veel sofsynths gaat draaien.

Wie heeft er advies?

:confused:
 
Wat wil je met de sampler doen? (Alleen drums of....)

Een S3000 haalt het niet tov een goede softsampler maar als je een achterhaalde pc hebt en heel veel met samples werkt kun je em waarschijnlijk beter ontlasten.
 
Re: sampler i.c.m. Yamaha 01x verstandig?

Origineel geplaatst door DJ41
Ik heb een leuke aanbieding gehad voor een akai sampler (S3000). Is dat slim om te doen i.c.m. een Yamaha 01x?
De geluidsinterface van de Yamaha is 24bits/96khz en de Akia Sampler gaat tot 16 bits.44.1hz.

Zou het dan beter zijn, om een softsampler (of gewoon een audio spoor in Cubase SX) te gebruiken en gebruik te maken van de betere kwaliteit van de Yamaha 01x?
Ik twijfel erover een sampler te nemen om mijn PC te ontlasten, omdat die ook al veel sofsynths gaat draaien.

Wie heeft er advies?

:confused:

Zelf gebruik ik een min of meer vergelijkbare hardware combo: S5000 [+usb board+16xout] + SI-24, en dat werkt erg fijn. Daarbij heb ik geen krachtige pc [AMD 1100 mhz] dus die wil ik enkelt voor sequencen gebruiken, dus een hardware sampler past me mooi. Maar of m'n sampler de overgang naar Ableton Live gaat overleven weet ik niet, met Logic gebruikte ik hem i.i.g. altijd en jij wil naar SX3 dus daar liggen ook weer overeenkomsten.

Maar.....je eerste thread na herintroductie was een statement dat je alles digitaal wilde. Altijd aan je concept blijven vasthouden denk ik!
 
Hoe compleet is die S3000? Zit/kan er een EB-16 4-channel FX expansie in en mischien wel een extra filterkaart? (IB304F)?

Ik denk dat dat ook wel handig is om te weten ter overweging aangezien die opties het ding mischien wel een stuk interessanter voor je maken. (ik kan die EB-16 gebruiken als losse effect unit!)

De S3000XL (S3000 zal het hetzelfde zijn neem ik aan) werkt intern met 28 bits. De D/A converter biedt je 18-bits met 8 maal oversampling. (Zie blz. 2 van de S3000XL manual.)

Samples zelf zijn 16 bit, 44.1 Khz of 22.05 Khz.

Hoe dat zit met de digitale uitgang weet ik niet maar zover ik kan zien geeft deze gewoon platweg 16-bit. Persoonlijk sluit ik het ding liever analoog aan omdat ik het idee heb dat de SP-DIF killer/kouder klinkt.

Als die S3000 ook 8 uitgangen heeft dan kan je die ook gebruiken maar dan zit je weer analoog natuurlijk.

Persoonlijk ben ik tevreden met de geluidskwaliteit en ik heb tot nu toe nog nooit iets gehad wat zo goed klinkt qua sampling, maarja mischien ben ik niks gewend. ;)
 
kun je mij dat uitleggen..

kun je mij dat uitleggen..

..ik neem toch aan dat in dit geval de sterkte van de ketting wordt bepaald door de zwakste schakel? Dus de 16-bits 44 kHz van de sampler is dan toch maatgevend voor de uiteindelijke resolutie van het geluid? Of is het zo dat de combinatie van deze 16 bits sampler met een 24 bits mengtafel tot een nog lagere "opname"-resolutie leidt?

Als dat laatste níet het geval is, dan zou jouw vraag toch eigenlijk moeten zijn: "Klinkt die S3000 een beetje?". Dat je een combinatie met een 24 bits tafel op het oog hebt, is in dezen dan toch niet van belang? Of snap ik iets niet?

Gewoon een weetje, weet je...


Groeten,
Pjeut.
 
Als je bedoelt met "uiteindelijke resolutie van het geluid" de totale mix, dan nee. Alles blijft 24/96. De digitale data van de sampler wordt geconverteerd van 16/44.1 naar 24/96.

Het verschil tussen 44.1 en 96 is een verhoogde samplefrequentie dwz. met 96 haal je hogere frequenties en ja die zijn hoger dan 20Khz, dwz. boven een normaal gehoor. Bij 44.1 zit je eigenlijk net aan die grens van (precies gezegd) 22.05Khz.

Zover ik het snap is een hogere samplefrequentie enkel van voordeel als je van digitaal naar analoog gaat (vanwege allerlei DAC filter zaken). Als je 44.1 upsamplet naar 96 en dat door een DAC stuurt dan kan de kwaliteit beter zijn dan een DAC van 44.1. (is dit zo?)

Voor transport (digitale link) maakt het zover ik weet niks uit.

De bitdiepte (24 bit ipv 16 bit) is zonder problemen te converteren zonder informatieverlies. 24-bit biedt je een 256 maal hogere resolutie dan 16, dwz. kleinere details in niveau zijn waarneembaar.
 
Dus dan had...

Dus dan had...

DJ41's vraag moeten zijn: "Die S3000; is dat wat?".

Groet, Pjeut.
 
Mijn vraag was : Is er een merkbaar verschil in kwaliteit tussen de yamaha 01x geluidsinterface met een softsampler en een S3000? Mocht de Yamaha 01x beter klinken, omdat die hogere specs heeft, dan blijf ik denk ik met een software sampler werken. Maar omdat ik een leuke aanbieding heb gekregen voor die S3000, werd ik daar benieuwd naar.

Excuus als mijn vraag een beetje raar gesteld was/is. :confused:
 
No Sweat, DJ41...

No Sweat, DJ41...

...Ik stelde de vraag alleen maar omdat er bij sommige threads soms een technisch verhaal te grondslag ligt wat ik niet ken. Door sommige woorden en zinnen krijg ik dan wel het idee: er is hier meer aan de hand dan dat met woorden in de thread vermeld staat. Ik dacht even dat dit hier ook aan de hand was, maar dus niet.

Bedankt en succes!

Pjeut.
 
de s3000 is een prima sampler idd.
maar het gebruiksgemak van een softie is velen malen hoger.
ik denk dus dat de s3000 je qua gebruiksgemak vies gaat tegen vallen. zit er scsi op?
 
Origineel geplaatst door chromisX
Het verschil tussen 44.1 en 96 is een verhoogde samplefrequentie dwz. met 96 haal je hogere frequenties en ja die zijn hoger dan 20Khz, dwz. boven een normaal gehoor. Bij 44.1 zit je eigenlijk net aan die grens van (precies gezegd) 22.05Khz.

Sorry maar dit klopt niet helemaal. Wanneer je sampled met een bemonsteringsfrequentie van 44,1 kHz, is de hoogste frequentie 20kHz, niet 22,05kHz. Dit noemt men het Brickwall filter, welke een oneindige steilheid heeft.
Even tussendoor, ontopic maar weer.:D
 
Re: sampler i.c.m. Yamaha 01x verstandig?

Origineel geplaatst door DJ41
Ik twijfel erover een sampler te nemen om mijn PC te ontlasten, omdat die ook al veel sofsynths gaat draaien.

Ik weet verder eigenlijk niks van software, maar: de 01X dient toch mede als een soort externe geluidskaart? Als dat zo is, dan zou je pc niet echt last hebben van een softsampler, want óf hij gebruiikt je pc, die verder vrij is omdat de 01X de softsynths doet, óf het gaat net als de softsynths via de 01X. Waarbij het de vraag is of de 01X het dan nog kan trekken, maar dat weten anderen vast wel (áls die 01X inderdaad als externe geluidskaart kan dienen natuurlijk... ;) ).
 
Back
Top