Hedon Academy: rechten en copyright

bombario

Ouwe rot
Lid sinds
9 januari 2004
Berichten
4.641
Locatie
Zwolle
Interessante bijeenkomst dit op di. 12 november in Hedon, Zwolle. Over rechten en copyright op muziek.

Deze editie is gefocust op de verschillende aspecten rondom creatief eigendom. Waar heb ik recht op als artiest? Waarmee kan ik onderhandelen? Wat kan ik zelf regelen en wanneer moet ik een advocaat inschakelen? Onze sprekers Sander Petit (alias de Dance Advocaat), oprichter van Petit Legal en Kiwan Leung van Approved Services staan met hun jarenlange ervaring klaar om alle vragen te beantwoorden.

Ik probeer er zeker bij te zijn :okdan:

https://hedonproductiehuis.nl/voorst...n-en-copyright
 
Last edited by a moderator:
Heel interessant! Helaas lukt het me niet om er bij te zijn, maar dit is een zwaar onderbelicht onderwerp in de scene. Vooral voor independent muzikanten kan dit onderwerp nogal eens onduidelijk of zelf verwarrend zijn.
 
Nou dom zou ik het zeker niet noemen. In principe ben jij de auteur en is het bij wet geregeld dat niemand zomaar jouw werk kan gebruiken. Geregistreerd of niet. Alleen als het geregistreerd wordt heb je iets meer poten om op te staan.

Al is het voor ons kleine artiesten, zonder label en legal team, vaak moeilijk om iemand "aan te klagen" als je muziek gejat wordt. Ik heb ooit uitgezocht hoe het in zijn werk gaat, maar dat is niet zo makkelijk als noob.

Een Poolse rapgroep had een van mijn tracks (Dimensions) wel heel duidelijk als inspiratie gebruikt (Planbe - Hollywood$). Dit heb ik gelukkig zelf met het betreffende label kunnen regelen, maar als dat niet het geval was zou het moeilijk zijn geweest en veel tijd en waarschijnlijk geld hebben gekost.
 
Back
Top