SSL presenteert de “Origin”

73F29DD1-204E-4429-8124-E7C3A211729A.png
De “Origin” wordt gemaakt zoals de technologie was in 1980/90 . Puur analoog waarop 1000de tracks zijn gemixed. Voor de echte fanaten van de 80s dus. Je moet er waarschijnlijk ook gelijk een kerncentrale bij laten bouwen en 10 airco’s. Maar dan heb je wel iets. Of is een API mixer vol met 500 series ook voldoende. Wie zal het zeggen.
 
Zou cool zijn om met 30 freaks een SSL te kopen a 1700 euro . Ergens midden in het land zetten in een bunker en dan kan je 1 dag per maand dat ding gebruiken.

Ik zou het vet vinden maar kompleet onhaalbaar.

voor ongeveer dat bedrag heb ik laatst een SSL Fusion aangeschaft zodat ik alle dagen van de maand, 24 uur per dag kan klooien met het echte SSL gigantische top geluid.
ik vind de ruis wel een stuk minder van de vintage drive sectie. dat had wat mij betreft niet mogen zijn zo...wie weet heeft deze tafel dat ook bij die drive functie bij de gain.
 
Wat zijn de voordelen van deze mixer dan?

voor een hobbist is dit totale onzin om aan te schaffen vind ik..of je hobby moet zijn het aanschaffen van veel te dure pro spullen....je hebt denk ik een stuk meer lol van een leuke mixer met veel karakter.
 
je hebt denk ik een stuk meer lol van een leuke mixer met veel karakter.

Is niet relevant want een SSL heeft evenveel verschillend karakter tov van de mixer die jij karaktervol zou vinden.

De keuze van mixer zal vooral afhangen van de soort producties die je er mee wil ondersteunen,met een SSL kan je vrijwel alles coveren tot broadcast spul toe.
 
Is niet relevant want een SSL heeft evenveel verschillend karakter tov van de mixer die jij karaktervol zou vinden.

De keuze van mixer zal vooral afhangen van de soort producties die je er mee wil ondersteunen,met een SSL kan je vrijwel alles coveren tot broadcast spul toe.

goh goh, wat serieus ineens...! :-)))
ik zeg alleen maar:
voor een hobbist is dit totale onzin om aan te schaffen vind ik..of je hobby moet zijn het aanschaffen van veel te dure pro spullen.

dat lijkt me toch best zinnig en relevant en om te zeggen! maar misschien ben je professioneel bezig zo te horen..''''producties ondersteunen'''...enz..

met 'karakter' bedoel ik lekker klooien met goedkope betaalbare spullen die toch veel ballen hebben. inplaats van een gigantische SSL tafel aan te schaffen met
alle toeters en bellen in de hoop dat je muziekjes ineens 20000% beter gaan klinken. In werkelijkheid werkt het toch allemaal wat subtieler en met minder ingeblikte kant en klare 'Magic'... je hebt ook nog verschillen in SSL. er is niet 'een', 'de' SSL klank. er is oud vintage en strak modern....blabalbla,,..enz...

ik heb nu wat pro spullen in huis en mijn ervaring is dat juist de (voor dit forum zo belangrijke! ) synthesizer veel minder profiteert van die dure apparatuur.
gitaren , basgitaar, akoestische drums en dergelijke juist des te meer....die hebben grillige klanken..grillige volume verlopen,,grillige frequentie bewegingen.
een synthesizer heeft gemiddeld een veel rustiger klankbeeld en een rijk en evenwichtig frequentiespectrum.

een gitaar gaat dus juist een stuk beter en rijker klinken via al die pro spullen maar gemiddeld beinvloed het de klank van een synth (en soortgelijke klanken) een stuk minder...als ik een synth of piano keyboard achtige klank wat meer mojo wil geven dan kies ik tegenwoordig voor de wat meer aggressieve apparatuur inplaats van de pro 'smooth' apparatuur.
 
Ja maar ik vraag wat de voordelen zijn van deze mixer, en dan geef je als antwoord dat het totale onzin is om deze mixer aan te schaffen als hobbyist, maar dat is helemaal niet wat ik vroeg.
Wil 't nog steeds weten.
 
Ja maar ik vraag wat de voordelen zijn van deze mixer, en dan geef je als antwoord dat het totale onzin is om deze mixer aan te schaffen als hobbyist, maar dat is helemaal niet wat ik vroeg.
Wil 't nog steeds weten.
dat was mijn reactie op je vraag.. inderdaad geen antwoord :-)

maar de voordelen zouden zijn dat je een top SSL mixer in huis hebt die je mischien eerder tegenkomt in een gemiddelde pro topstudio.
dus eerder als je beroepsmatig met geluid en muziek werkt en vooral ook je buiten de computer afmixt en dergelijke, anders heb je nog niet
veel aan dit veel te dure ding.

je krijgt een mengtafel met hele goede, en ik denk modern klinkende, SSL preamps (en met de nieuwe drive knop voor extra vintage mojo), 'muzikale' SSL EQ en ook nog eens de bekende SSL compressors. en daarbij alle bekende toeters en bellen die bij een prof tafel horen.

ik zie de voordelen alleen als je zeer intens op prof gebied met muziek bezig bent. dit lijkt me toch nogal overdreven als je lekker klooit met wat synth partijtjes over elkaar heen leggen. vergelijkbaar met een race auto kopen en dan van je huis naar de bakker rijden...vandaar dat ik zei: beetje too much voor een hobbist. weinig voordelen denk ik ...
 
goh goh, wat serieus ineens...! :-)))
ik zeg alleen maar:
voor een hobbist is dit totale onzin om aan te schaffen vind ik..of je hobby moet zijn het aanschaffen van veel te dure pro spullen.

dat lijkt me toch best zinnig en relevant en om te zeggen! maar misschien ben je professioneel bezig zo te horen..''''producties ondersteunen'''...enz..

met 'karakter' bedoel ik lekker klooien met goedkope betaalbare spullen die toch veel ballen hebben. inplaats van een gigantische SSL tafel aan te schaffen met
alle toeters en bellen in de hoop dat je muziekjes ineens 20000% beter gaan klinken. In werkelijkheid werkt het toch allemaal wat subtieler en met minder ingeblikte kant en klare 'Magic'... je hebt ook nog verschillen in SSL. er is niet 'een', 'de' SSL klank. er is oud vintage en strak modern....blabalbla,,..enz...

ik heb nu wat pro spullen in huis en mijn ervaring is dat juist de (voor dit forum zo belangrijke! ) synthesizer veel minder profiteert van die dure apparatuur.
gitaren , basgitaar, akoestische drums en dergelijke juist des te meer....die hebben grillige klanken..grillige volume verlopen,,grillige frequentie bewegingen.
een synthesizer heeft gemiddeld een veel rustiger klankbeeld en een rijk en evenwichtig frequentiespectrum.

een gitaar gaat dus juist een stuk beter en rijker klinken via al die pro spullen maar gemiddeld beinvloed het de klank van een synth (en soortgelijke klanken) een stuk minder...als ik een synth of piano keyboard achtige klank wat meer mojo wil geven dan kies ik tegenwoordig voor de wat meer aggressieve apparatuur inplaats van de pro 'smooth' apparatuur.

Dan moet je opletten wat je typt want je verwijst duidelijk naar de mixer en dat is niet relevant want die volgens jouw karaktervolle mixer zou even duur kunnen zijn,of nog duurder,dat is niet duidelijk
wat je bedoelde vandaar mijn opmerking.

Mixen op een hi-end analoge mixer is toch voornamelijk bedoelt om hi-end te mixen niet om kleur te geven aan de muziek,dat laatste kan je pre-mix op je instrumenten toepassen.

Eenmaal je zo een dure mixer geproeft heb is het wennen om terug met budget spul te werken,hoe 'karaktervol' deze ook
moge zijn,je muziek zal niet beter van worden maar wederom dat is weer een niet relevante opmerking.

Dat je mix beter wordt is een feit want zelfs als je slecht mix zal het toch beter zijn gezien de specificaties.

Ik verwijs hier naar de THD dan,het mixt gewoon makkelijker,je moet maar eens met een 'karktervolle' Studiomaster met slechte THD en dan op een SLL of iets anders werken,je keuze zal snel gemaakt zijn tenzij je specifiek een bepaalde sound wil ,daarom ik duidelijk had aangegeven dat het afhangt van het soort van productie dat je wil ondersteunen.

Verder als je zoiets aanschaft als hobbist heeft dat weinig van onzinnigheid ...tenzij je hem koopt en bijna niet gebruikt ,dan wel natuurlijk,maar dat geldt voor de aanschaf van alle gear,zowel duur als goedkoop.
 
Wat zijn de voordelen van deze mixer dan?

Het gaat niet om voor of nadelen maar het gaat om de feature set en de klank
Waarom iemand voor een SSL Origin tafel kiest:

- 1. genoeg kanalen, kun je ook aan meerdere mixen tegelijk werken
- goede drive sound
- 2. goede pre-amp ( voor mensen met alleen synths niet echt belangrijk, Meer voor als je ook met MIC's werkt, bv de sm57 vraargt veel van een preamp )
- muzikaal EQ
- lekkere compressie
- balanced direct outs
- 3. 16-2 busses

Mede om punt 1, 2 en 3 is deze tafel voor de meeste hier idd overkill. Een SSL X desk is ook leuk :)
Maar ja ik heb ook een Presonus ADL600 high end preamp. Heb ik die nodig ?
Ok deze tafel is natuurlijk wat extremer gezien zijn grote.
 
Dus eerst door de "StudioMaster" en dan door de "SSL"
dat deed ik dus altijd verkeerd

smiley
 
Nou,ik weet wel wat je bedoelde,het gaat erom dat je geen 50k dure mixer nodig hebt om leuke muziek te maken die goed klinkt. :)

of goede muziek die leuk klinkt...daar ben ik dan weer meer voor!

een goed muzikaal idee is voor mij wat telt en waarmee je me het meest kan raken...en dan maakt het niet meer uit hoe het klinkt..gemaakt op
een oude cassette gemixt op huis tuin keuken speakers,,,of via een SSL tafel gemixt in een topstudio.

ik ben een muzikant/componist.....geen so called 'producer '
 
Het gaat om (voor mij ) om de headroom de eqs en de gemakkelijke routing en de preamps. Alhoewel deze meestal clean zijn heb je voor een normale mainstream band vaak wel een hoop nodig , en natuurlijk om je tracks na een bepaalde routing weer op line level niveau te houden. Hoe meer stroom er door een tafel gaat in principe heb je als de fabrikant het goed doet meer headroom ( dat is vanaf 0 db tot dat je distortion hoort je krijgt er dan een sausjes bij en compressie dynamics die op een natuurlijke wijze verandere. ik heb het dan niet over een spl Neos mixer van 120 volt. Eqs die perfecte freq boost met muzikaliteit. Zonder kwaliteitsverlies “even “ nog door een strip halen. Waarvan je er toch genoeg hebt. 88 in totaal. Submixen door een groephalen. Dat kan natuurlijk anders ook allemaal wel daar ben ik mij van bewust. Het is wel natuurlijk 1 sound die je krijgt. Mocht je 5 jaar uit trekken voor zoiets kan je van elk goed merk een stereo paar aan schaffen. Kost heleboel tijd en ruimte omdat te integreren. Ultimat is natuurlijk de REDD.37 ;)
 
Laatst gewijzigd:
Het gaat om (voor mij ) om de headroom de eqs en de gemakkelijke routing en de preamps. Alhoewel deze meestal clean zijn heb je voor een normale mainstream band vaak wel een hoop nodig , en natuurlijk om je tracks na een bepaalde routing weer op line level niveau te houden. Hoe meer stroom er door een tafel gaat in principe heb je als de fabrikant het goed doet meer headroom ( dat is vanaf 0 db tot dat je distortion hoort je krijgt er dan een sausjes bij en compressie dynamics die op een natuurlijke wijze verandere. ik heb het dan niet over een spl Neos mixer van 120 volt. Eqs die perfecte freq boost met muzikaliteit. Zonder kwaliteitsverlies “even “ nog door een strip halen. Waarvan je er toch genoeg hebt. 88 in totaal. Submixen door een groephalen. Dat kan natuurlijk anders ook allemaal wel daar ben ik mij van bewust. Het is wel natuurlijk 1 sound die je krijgt. Mocht je 5 jaar uit trekken voor zoiets kan je van elk goed merk een stereo paar aan schaffen. Kost heleboel tijd en ruimte omdat te integreren. Ultimat is natuurlijk de REDD.37 ;)

werk jij als beroeps technicus/mixer/enz of iets dergelijks? zo klinkt het. waar/ wat doe je?
 
Ben wel benieuwd naar de specs van de preamp. niets kunnen vinden op hun site.
De ADL600 werk op 600v rail 2 rail -125 dBu noise floor, 72DB MIC gain, 42db voor line en instrument. Dit mede omdat dit high voltage klasse A is krijg je er goed de transients uit.

Zou me niet verbazen dat er naar een HPF dat je ook het eq kan uitzetten en dus zo alle bussen direct naar je AD converter kan sturen.
Wat erg mooi is aan de Origin is dat het dust de taak van alle outboard in 1 klap overneemt en de DAW alleen een recorder word.

Is het dan beter als je je source materiaal eerst eq'd ipv van droog naar de ad converter te sturen?
Ik bedoel aan de ene kant lijkt dat van niet omdat je dan het geluid aanpast maar aan de anderekant kan je zo meer uit je AD converter halen.
 
werk jij als beroeps technicus/mixer/enz of iets dergelijks? zo klinkt het. waar/ wat doe je?

Nee joh het is mijn hobby dat is veel gevaarlijker.
 
Nee joh het is mijn hobby dat is veel gevaarlijker.

maar je bedoeld dat je ergens (thuis, studio ergens,,...of misschien live.) als technicus te werk gaat achter een grote tafel?

bij het woord hobby denk ik toch eerder aan lekker thuis klooien met muziekspulletjes en niet zo bekommeren om diep-
gaande aspecten van muziek en techniek. of is dat de hobby? het weten maar niet uitvoeren? kan ook natuurlijk! :-)
 
Vroeger een stuk of 10 keer gedaan , maar onzeker werk ben ik er mee gestopt. Nu probeer ik lekker zonder stress met neumann u47 ‘s en v72 leuke dingen op te nemen. Compressortje hier en daar Cloon hier cloon daar, neve hier Neve daar , vergelijken. Mocht ik ooit eens de kans krijgen een bv SSL te bemachtigen tja dat is een droom. Mijn voorbeelden zijn natuurlijk net zo als andere Bob clearmountain en Steve Albini. Waarschijnlijk eindig ik met een sslsix. Twee ssl strips 3 v72 een 5032/5043 en een Microphone cassette tg channel.
 
Laatst gewijzigd:
Vroeger een stuk of 10 keer gedaan , maar onzeker werk ben ik er mee gestopt. Nu probeer ik lekker zonder stress met neumann u47 ‘s en v72 leuke dingen op te nemen. Compressortje hier en daar Cloon hier cloon daar, neve hier Neve daar , vergelijken. Mocht ik ooit eens de kans krijgen een bv SSL te bemachtigen tja dat is een droom. Mijn voorbeelden zijn natuurlijk net zo als andere Bob clearmountain en Steve Albini. Waarschijnlijk eindig ik met een sslsix. Twee ssl strips 3 v72 een 5032/5043 en een Microphone cassette tg channel.

had je voor die 10 keer iets van opleiding of zo gedaan? of andere manier van ervaring op doen?
vind het best snel om na 10 keertjes te stoppen met iets wat eigenlijk, zo te lezen , je passie is..nou ja, je zal je redenen wel hebben..

ik heb ooit een paar dagen mogen assssisssteren in Wisseloord studioos ..voelde me er als een vis in water.
heb ook wel een passie voor echte studioos en zou er zo kunnen wonen!

Maar mijn aller grootste passie is toch muziek schrijven, spelen en opnemen. zo ver als personen in dit topic de diepte in gaan met technische
informatie gaat mij te ver. ik verdiep me veel meer nu in het creatieve proces want ergens ligt daar toch het belangrijkste deel.vertrouwen en bouwen op gevoel/intuitie.... techniek is ergens minder belangrijk maar je moet wel wat weten natuurlijk. maar technische specs van tafels? ik denk dat veel mensen in studioos zich daar niet zo mee bezig houden...kopen en gebruiken!

maar ik heb nu sinds kort wel een SSL Fusion en nog wat ander pro spul..dat is even wennen maar ik leer beetje bij beetje hoe ik er mee kan werken.
ik heb vandaag SSL gevraagd of de Fusion Drive hetzelfde is als de Drive op de Origin..dat zou leuk zijn.(nog geen antwoord gehad)

raar maar waar: ik heb zelf pas iets gebouwd ..een stereo drums (maar ook andere instr) fat-maker machin. kosten: nog geen 10 euro.
maar de klank is raak! (vind ik). ik heb dus ook apparatuur die boven de 1000 euro kosten,die ook zoiets zouden moeten doen maar mijn zelfbouw doet meer aan mijn verwachting en is de beste fatmaker die ik heb nu...dat zet je toch wel aan het denken!! maar misschien zie ik iets
over het hoofd/oren.

ik kan me vaag herrineren dat ik ooit las dat er wel grote verschillen in klankkarakter zijn tussen de oude en nieuwe SSL ..resp: vintage warm en meer clean hifi.
vandaar mischien dat deze tafel die drive knop heeft bij de channel gain.
 
Analoog mixen is wel overrated, de sjeu moet er al zitten en dan is de mixer enkel een fine tuner.

Leuk voor mensen met een vintage studio misschien.
 
Back
Top