SSL presenteert de “Origin”

73F29DD1-204E-4429-8124-E7C3A211729A.png
De “Origin” wordt gemaakt zoals de technologie was in 1980/90 . Puur analoog waarop 1000de tracks zijn gemixed. Voor de echte fanaten van de 80s dus. Je moet er waarschijnlijk ook gelijk een kerncentrale bij laten bouwen en 10 airco’s. Maar dan heb je wel iets. Of is een API mixer vol met 500 series ook voldoende. Wie zal het zeggen.
 
Leuk voor de nostalgie liefhebbers, maar de meeste mensen die een grote tafel hadden (4000/5000/9000 whatever) hebben die al jaren geleden weggedaan. Oo een gegeven moment was het meer bezig zijn met die tafels en alle mankementen (computers die niet fijn werkten, kanalen die werden afgeplakt) dan met muziek bezig zijn. Leuk, meer niet.
Het voelt een beetje alsof Marlboro weer pruimtabak op de markt brengt.

Je moet dit soort tafels ook onderhouden. Zelfde als met een synths van die leeftijd. Als je ze 30/40 jaar laat wegrotten krijg je idd opstapelende problemen.

En meeste serieuze profi studios doen dat ook gewoon. Die hebben daar aparte afdelingen voor of service level agreements voor na de aankoop.

Moet trouwens wel zeggen dat ik vaker gare digitale mixers dan analoge ben tegengekomen als geluidsman. Maar dat zal zeker met onderhoud te maken hebben.
 
Moet trouwens wel zeggen dat ik vaker gare digitale mixers dan analoge ben tegengekomen als geluidsman. Maar dat zal zeker met onderhoud te maken hebben.

Onderhoud,nee hoor,die hardware dat ze daarin stoppen is niet voorzien voor intensief gebruik ,simpel
 
Bericht door een moderator:
Dag allemaal. Zoals jullie kunnen zien heb ik de thread opgeschoond.
Niet alle posts die ik heb verwijderd zijn op zichzelf afkeurenswaardig, slecht of beledigend, dus het kan zijn dat hier en daar goed bedoelde steun, bevestiging of inhoud verloren is gegaan.
Ik heb geprobeerd zo veel mogelijk mixer-relevante-technische inhoud te laten staan.
Posts die (al dan niet goed bedoeld) als doel dienden een ander aan te spreken op gedrag, commnicatievaardigheden of andere omgangsvorm heb ik verwijderd.
Ook als dit op respectvolle en constructieve wijze gebeurde. Dus voel je a.u.b niet direct afgewezen of bekritiseerd door ons als je ziet dat één van jouw posts weg is.
Mocht iemand graag toch de ander hier op zitten blijven aanspreken dan is PB of email een geschikter kanaal.
Je kan ook overwegen te bellen of samen een biertje te drinken in de kroeg. De laatste suggestie geniet overigens mijn persoonlijke voorkeur maar dat is uiteraard bijzaak. :)
 
Onderhoud,nee hoor,die hardware dat ze daarin stoppen is niet voorzien voor intensief gebruik ,simpel

Ja is ook zo. Op 1 plek is de tafel net 3 jaar oud. Maar daar wordt verder weinig onderhoud gedaan.
 
Dat maakt het dan toch onderhouds gevoelig?

Als je schakelaars of encoders moet beginnen vervangen is er eerder sprake van herstelling

Op een studio of live tafel ga je eerder preventief onderhoud doen,als je wacht tot het helemaal niet meer werkt dan is het dringende herstelling ipv onderhoud.

Maar het komt erop neer dat je weing preventief onderhoud kan doen op de meeste digitale tafels,omdat de componenten en bouw anders is als analoge tafels (op grote tafels dus)

Op grote analoge tafels provol componenten heb je te maken met veel warmte productie,dit zorgt voor hevig krimpen en uitzetten = slechte contacten

Het is daarom dat in grote studios die dikke SSL etc, gewoon aan blijven staan,dag en nacht zodat de temperatuur stabiel blijft in de tafel.

Ik heb paar jaar terug een grote 32 channel TLaudio VTC Tube console gehad ,ik had deze 2dehands gekocht,helemaal alle channels eruit alles nagekeken etc,schakelaars pots gereinigd,tip top.
Wel het duurde steeds ongeveer 3 uur als je de tafel aanzet vooraleer al het getik en gekraak weg is,zowel in het audio signal pad als de buitenkant van de mixer zeg maar die kraakt langs alle kanten door uitzetting van het metaal,zo warm werdt die.(en daar zit dan niks in kwa electronica,in zo een SSL9000 channel zit dat propvol componenten.)

Dus je kan je wel voorstellen zo een 48 of 96 channel SSL9000
 
Dank voor de uitleg, wat houdt dat preventief onderhoud in?

Preventief onderhoud is onderhoud op alles wat tekenen van slijtage kan vertonen of indikatie vertoont dat het dreigt stuk te gaan maar nog niet stuk is.
(hierin kan ook inbegrepen zijn contacten reinigen van de channel kaarten bvb)
 
Nah.. je vraagt en je krijgt antwoord en dan is het offtopic.. lol

Ik vind het tof dat Egres zo in detail alles weet toe te lichten in ieder geval. :okdan:
 
Ik snap wel wat onderhouden is hoor, het gaat mij te ver off topic.

Het verschil zit hem dat meestal encoders of membraanschakelaars bvb op digitale mixers je geen onderhoud kan geven in de zin van contactspray,de tijd tussen een op weg naar slecht functionerend component tot op het moment dat hij te gek gaat doen zodat hij niet meer gebruikt kan worden is veel korter op deze componenten tov analoge potentiometers of de mechanishe schakelaars die je terugvind op grotere analoge consoles.

In die zin is dus preventief onderhoud heel moeilijk op digitale mixers,je moet bijna weten wanneer die gek gaat doen en het component dus vervangen voor het onbruikbaar wordt.
Op analoge mixers kan je dat veel beter inschatten wanneer iets bijna aan vervanging toe is voor het ondbruikbaar wordt.

Dan heb je nog het verschil tussen een makkelijkere herstelbare through-hole on site analoog component herstelling van 1 channel uit een analoge console t.o.v een defect ergens op een vol geladen smt board die in staat voor meteen 8 kanalen of weet ik veel wat,dat moet dan ff naar het fabriek voor herstelling of omruilen,dan is je mixer death,onbruikbaar ,terwijl de analoge console gewoon kan blijven werken met 1 channel minder...
 
Laatst gewijzigd:
Wat een toffe bak, misschien over 40 jaar eens op ebay kijken
 
Back
Top