Hoe zorgen dat alles goed aangesloten is?

DJoA

Ingeburgerd
Lid sinds
30 december 2007
Berichten
30
Locatie
Belgium
Hey,

Ik zou al mijn analoge / digitale synths willen aansluiten naar een DAW programma (ik twijfel nog tussen Ableton of Logic... maar dat is een andere discussie :) )

Ik twijfel over het feit hoe ik alles moet aansluiten;

Nu gaat alles gewoon naar mijn mixer (een Behringer SX3242FX) en dan gewoon naar mijn monitors (2x Yamaha HS8).. puur analoog dus...

Wat ik graag zou doen is: zowel mijn hardware gebruiken en software (plug-ins) op een DAW.

Hoe richt ik mijn kamer in zodat alles, de 7 groepen, goed verloopt?

De groepen zijn;

1) Synths (10 stuks)

2) Effecten (reverb, compressor, enz.)

3) patch-bay

4) Mixer

5) Audio interface

6) DAW

7) monitors


Dank u :)

Djoa
 
DreamXcape

1) ik heb nog geen audio interface gekocht zolang ik niet 100% weet hoe ik het sowieso moet aansluiten. Maar ik dacht wel aan een Moto 24.

2) stereo

3) synths: JP-8000, TR-09, TB-03, Korg-Volca Bass, Korg-Volca Keys, Korg Volca FM, Moog Grandmother, JP-08, SH-01, TR-08
effects: 2x behringer mdx4600 , 1x tc electronics m350 effects, en nog wat kleinere pedals.

4) heel simpel.. ik neem een synth en sluit hem aan op een effect en die dan door naar de mixer. Ik gebruik nog geen patch-bay. (zelfde reden als punt 1, eerst kijken naar de aansluitingen dan kopen :) )

Toch bedankt voor uw interesse ;)
 
Laatst gewijzigd:
Als je alleen in stereo wil opnemen en je DAW daarbij wilt gebruiken hoef je eigenlijk niks aan te passen.
Er zit een extra 'main out' op de mixer die je op de ingang van een audio interface kunt aansluiten(in dat geval is een monitor controller wel aan te raden).
Als je de subgroepen niet allemaal in gebruik hebt zou je er daar 2 van kunnen gebruiken als stereo opname uitgang.

Voor geluid van je DAW kun je de uitgang van de audio interface aansluiten op 2 mono kanalen of een stereo kanaal van de mixer.

Is zo'n MOTU niet een beetje overkill voor alleen een stereo opname?
 
ik denk dat ik uw 2de vraag verkeerd begrepen heb de eerste keer. Ik wil alle kanalen 32 stuks naar de daw. Dus inderdaad losse sporen.
 
Alle 32 kanalen gaat lastig worden, niet alle kanalen op je mixer kun je naar een aparte uitgang routen.
Maar laten we uitgaan van de eerste 24 kanalen.

Je kunt de insert van de eerste 24 kanalen misbruiken als direct-out. Dit kun je doen middels een verloopje, of zonder verloopje door zelf je kabels te solderen.
Dit is een voorbeeld van zo'n verloopje, het schema staat er bij:
https://hosatech.com/products/analog-audio/insert-cables/doc-106/

Je hebt dan nog 4 stereo kanalen over voor de uitgangen van je audio interface, daar kun je bijvoorbeeld 4 groepen vanuit je DAW naar sturen.


Een andere oplossing is om de insert volledig te gebruiken, de send kant gaat dan vanuit elk kanaal naar je interface, de return kant gaat dan weer van je interface terug naar de mixer.
Op die manier kun je alle kanalen gebruiken voor zowel instrumenten als je DAW. Het nadeel is dat alle kanalen dan altijd eerst door de audio interface gaan.
 
Wel , hij heeft stuk of 8 synth zie ik, aangesloten op een patch bay, hij heeft ook compressors, reverbs enz. (die zijn ook aangesloten op zijn patch bay) en dit allemaal aangesloten op zijn mengpaneel. Hij werkt met cubase heb ik ook gemerkt. Mijn vraag is : hoe ziet zijn aansluiting er uit? Want zo wens ik het ook :) Toch bedankt voor uw tijd en hulp DreamXcape ;)
 
Back
Top