SuperCollider, Faust, Nyquist, etc.

Dat is beetje een bevestiging van wat ik zoal online tegenkwam over Faust, het is gericht op het bouwen van applicaties. Daarom zou ik meer interesse hebben in Nyquist, dat kan kennelijk werken als een interpreter zodat je gemakkelijk iets kan maken en het direct proberen. Dat naast de mogelijkheid om plugins voor Audacity te creëren. Maar goed, aan de andere kant kun je met Faust meer als je er helemaal induikt.
 
Als het lukt wil ik ze allebei gaan gebruiken. Ik ga nu eerst even met Faust door om te zien of ik dat voor elkaar krijg. Daarna komt Nyquist aan de beurt.
 
Ik bewonder je bereidwilligheid om dit te gaan doen, als je om de gegenereerde code nog een applicatie moet bouwen om er iets mee te kunnen, dan is het zeker niet de weg van de minste weerstand! :halleluja
 
Wat trouwens nog niet aan bod is gekomen: Sonic Pi. Simpel en heel geschikt voor live coding. Voorbeelden hier.
 
Dat Sonic Pi lijkt weer net iets te simpel. Overigens krijg ik Faust niet aan de praat, van alles geprobeerd maar er blijven allerlei foutmeldingen optreden. Mijn Linux versie is ook al weer oud en wordt niet meer ondersteund. Ik denk dat dat het is. Zodra ik mijn systeem geüpgraded heb zal ik het nog eens proberen...
 
Jammer dat het niet lukt, hopelijk later wel met een nieuwere versie van Linux.
Het is wat simpel, inderdaad. Maar het is wel een gemakkelijke, directe manier van werken. Iets tussen Sonic Pi en Faust, dat zou mooi zijn. Het gemak van de ene, de kracht en mogelijkheden van de andere.
 
Na allerlei andere programma's te hebben bekeken die (althans op mijn Linux-computer) helaas allemaal hun problemen hadden, kom ik nu toch weer op Sonic Pi uit. Dat programma deed het aanvankelijk ook niet, maar de AppImage versie (waar nog aan gesleuteld wordt) start tenminste en geeft geluid. Wel volop Xruns! Misschien is aan dat laatste iets te doen?
 
Probleem opgelost. De ingestelde waarde bij de rode pijl was veel te laag, met de waarde in onderstaande screenshot werkt het wel goed:

JACK.png
 
Heb het net zelf gecompiled. Had wel redelijk veel dependencies nodig, maar was niet moeilijk verder. Laatste versie van git.

Ik heb 0 xruns en heb een behoorlijk complexe patch geladen. (eoa voorbeeld dat er bij zat: "Sonic Dreams")

Hier kun je best wel leuke algorave dingetjes mee maken denk ik, maar die UI en interface zijn wel echt ontiegelijk lelijk zeg.
Heel erg ongemakkelijk voor mijn ogen 8D


ProgHead dat heeft meer met je geluidskaart te maken dan met het programma natuurlijk ;)

Ik heb met mijn M-audio kaart een buffersize van 256 en 3 periods/buffer. whatever works natuurlijk. Als deze setting voor jou beter werkt zul je dit ook merken bij andere programmas.
 
Ik zie wel dat je nu een latency van 92.9 msec hebt, dit is echt veeeeel te hoog voor een beetje redelijk studio gebruik. (alles boven ~10-15ms ga je 'fysiek' merken als latency)
Mijn audio omgeving draait nu op 5.8msec, en daar ben ik ruim tevreden mee.
 
Is er een eenvoudige instelling om die latency omlaag te krijgen?
 
Het moon-rise voorbeeld van Sonic Pi speelt goed af, dus voor mij reden genoeg om met dit programma verder te gaan. :)
 
De latency wordt bepaald door een combinatie van frames/period (buffersize) en periods/buffer.
Hier zul je dus wat aan moeten tweaken om tot een meer redelijke (rond de 10ms) latency te komen (natuurlijk wel met goede kwaliteit en geen xruns).

Wat voor interface heb je eigenlijk?
 
1.png
2.png
3.png


Bovenstaande zijn de opties voor de interface, maar zoals je ziet maakt dat voor de latency geen verschil. Ik denk dat dit de optimale instelling is (anders krijg ik Xruns), en voorlopig is mij dat ook goed genoeg. Je moet je van mijn studio ook niet te veel voorstellen, meer dan een computer op een tafeltje in een verloren hoekje boven de afvalbak in de keuken met een klapstoeltje daarbij is het niet. Het is maar om wat te hobbyen... :D
 
Back
Top