Muzikaal Gepiel dl. 7: Granulaire synthese

De leden van het orkest krijgen precies dezelfde opdrachten als in het originele stuk maar dan op andere tijdstippen. Dat is het idee, en hoe de geluiden van de instrumenten elkaar beïnvloeden in de akoestiek van de concertzaal of in de perceptie van de toeschouwers laten we buiten beschouwing. Het is zo al ingewikkeld genoeg. ;)

haha, o zo ja, de premisses zijn van belang (ook in de logika, zonder axioma's...). lijkt me dat dan het identiek wordt. met een window van 30 minuten...

het is inderdaad ingewikkeld, hoe dieper je er inkomt, komt er altijd een fase, ik begrijp er niets meer van, dat is teken dat je verder komt, en het toch al hebt ge-inkorpereerd. alleen zie dan 'ineens' meer, de kompliksiteit vergroot zich. dit is zeer herkenaar, bij elke studie, dunkt me...

EDIT: ben al blij dat ik het een beetje volgen kan, of redelik... maar nog altijd op een laag nivo, toch wellicht voldoende voor mij, om toch meer beheersing te verkrijgen..
 
Laatst gewijzigd:
Voor het daadwerkelijk muziek maken lijkt mij dit theoretische gegraaf niet zo van belang. Maar ja - ik ben een theoreticus, dus of het muziek oplevert maakt mij persoonlijk niet zo heel veel uit.

Ik heb mijn vraag ook nog elders gesteld, en het lijkt erop dat de fase van de Fourier getransformeerde in dit hele verhaal essentieel is. Gelukkig kunnen we hier tegenwoordig ook wiskundige formules posten, dus dat belooft nog wat. 8)
 
Ik had juist begrepen dat informatie over de volgorde van signalen bij de Fourier analyse verloren gaat, en dat dat de reden is voor het gebruik van de Gabor en dergelijke transformaties.
De onzekerheid blijft, bij een grotere tijdsresolutie dan een kleinere frequentieresolutie, en andersom.
 
Je kunt het vergelijken met het doorlezen van een berg handleidingen voor (oude) synthesizers. Het was heel leerzaam, maar om nou te zeggen dat het prettig weg las... Het genot komt bij dergelijke exersities meestal pas na afloop, wanneer je merkt dat je allerlei duistere zaken nu ineens wel begrijpt die je vroeger niets zeiden.
 
Ik was even in de verleiding om volop in de wiskunde van de Fouriertransformatie te duiken, maar dat doe ik toch maar niet. Het is nu zaak een geschikt granulair programmaatje te vinden om wat mee te experimenteren. Vink vermeldt in zijn eigen granulaire topic al het nodige. Ik ga eerst eens kijken wat ik daarvan kan gebruiken.
 
Het lijkt erop dat van de in het topic van Vink genoemde granulaire software de volgende programma's ook op mijn Linux computer werken:
Soundgrain (AJAX SOUND STUDIO)
Emmission Control 2
Argotlunar (VST)

Verder heb ik nog de volgende granulaire VST's:
GVST GGrain
Morfiki grANALiser
StoneVoices PolyGAS
Tweakbench Dropout

Dat is genoeg om mee te spelen. Later verder...
 
Ben begonnen met Emmission Control 2 en kon er binnen een kwartiertje al mee uit de voeten, werkt heel intuïtief. :)
 
Ben begonnen met Emmission Control 2 en kon er binnen een kwartiertje al mee uit de voeten, werkt heel intuïtief. :)

ik wilde al eerder reageren, en zou deze dan aanraden. zeer overzichtelik. en sja, onder supervisie van curtis road..
maar is een sterke granular, zeer sterke.

soundgrain, is weer sterk in andere vlakken. emmission control 2 lijkt me een granular die al de 'mogelikke velden' van granular toegankelik maakt.
 
Het duurde even voor ik PolyGAS aan de praat had, maar toen kwamen er met de presets dan ook prachtige spacey klanken uit! Vreemd genoeg moest ik daarvoor wel eerst de MIDI-volumeknoppen helemaal open draaien:

polygas.png
 
Oh oh oh! Wat ben ik nog een noob! :o: Bij het uitproberen van de volgende plugin weer hetzelfde probleem - blijkt het volume van de audio van mijn complete systeem te laag te staan. :D
 
Back
Top