beroepsopleiding voor geluidsystemen op events

allstyles

Stamgast
Lid sinds
30 oktober 2018
Berichten
443
Locatie
Vriezenveen
Vind het geluid op grote events echt heerlijk, mits goed afgesteld, en zou eigenlijk wel iets willen doen in die richting.
Is er iemand hier die ook zoiets gedaan heeft?!

Kwam zelf hierop uit; https://www.livesoundeducation.nl/

toevallig iemand hier die die opleiding gedaan, of tips wat er nog meer is?!
 
Hoe oud ben je en waar woon je? Heb je al iets van voorkennis of praktijkervaring?
En wat wil je precies doen - speakers plaatsen en inregelen? Live bands afmixen? Bij kleinere firma's en kleinere evenementen kunnen die dingen nog wel eens door dezelfde persoon gedaan worden, maar hoe groter de firma of het evenement hoe groter de specialisatie/hoe kleineer de variatie in het werk.
En het werk in onze sector klinkt véél leuker dan het is, vooraleer je bijna 3000 euro spendeert aan een opleiding zou ik maar ns dubbelchecken of je dit wel écht wil... Als je hier geen passie voor hebt dan ga je het niet redden op de lange termijn... Ik kan wel een paar horrorverhalen vertellen als je wil - licht is wat dat betreft wel "iets" erger dan geluid, stel je een festivalterrein voor waar àlles gebouwd is en dan blijkt er ergens een storing in het dmx-signaal te zitten (slechte kabel, slechte connector, spanningsval..?) begin dan maar te zoeken, in de gietende regen, en het moét op tijd klaar zijn en het moét allemaal werken - kapotlachen lol...
Als er in je lokale jeugdclub optredens zijn, wie doet daar dan het geluid? Neem eens contact op met die mensen voor een babbel, bied eventueel aan om een paar jobs gratis te doen - via een baantje of een stageplaats bij een goede firma kan je ook zonder opleiding interessante dingen gaan doen en veel bijleren.
Afhankelijk van je leeftijd en woonplaats kan ik je misschien wel ergens introduceren, stuur ook gerust een pm als je vragen hebt of enkele tips wil afhankelijk van de richting waarin je graag zou evolueren.
 
Heb zelf een tijdlang als vrijwilliger bij een poppodium in Haarlem gewerkt, en heb het zo ver kunnen schoppen daar tot geluidsman. Dit heeft een aantal jaar gekost om zo ver te komen. In die die tijd waren er hier geen tot bijna geen opleidingen voor.
Die ouwe van me werkt er nog steeds als vaste kracht en heeft hiermee ook veel te maken met stagiaires die tegenwoordig een opleiding doen in dit gebied. Het zijnde als licht of geluidsman (of vrouw). Wat ik van hem hoor is dat er steeds meer en meer geluid/licht mensen met een opleiding zijn, maar dat deze moeilijk een boterham mee kunnen verdienen. Een van deze redenen is dat de band deze persoon ook moet betalen, en dat de meeste bands niet zo heel veel geld verdienen. Doordat de meeste poppodia eigen mensen hebben, is de keus snel gemaakt om door voor een iemand te kiezen die ze er gratis bij krijgen bij het poppodium.
Doordat er dus steeds meer mensen afstuderen in dit vak, is de markt ook verzadigt geraakt. Hierdoor kom je moeilijk aan de bak, en al helemaal voor de betere klussen op grotere festivals en evenementen.

Zoals hier boven ook word verteld, kan je beter kijken of je in de buurt ergens kan meedraaien voor nop of bij een plaatselijk poppodium aan de slag kan als vrijwilliger. Dit kost je dan alleen tijd en houdt je je geld in de zak voor andere dingen.
 
Ik heb Sound Education in Utrecht gedaan. Daarbij zaten toen ook 2 lessen live geluid bij van Raymond Tabak die nu ook les geeft bij Live Sound Education.
De kwaliteit van Sound Education heb ik niks op aan te merken, een zeer goede opleiding voor het geld. Ik heb daar echt heel veel bruikbare kennis aan over gehouden.
Ik ga er wel vanuit dat de live-geluid opleiding net zo goed is.

Dat gezegd hebbende...
Ik ben het wel eens met de reacties hierboven. Zoveel geld steken in een opleiding om enkel live-geluid te leren is nogal een gok.
Ik heb zelf ook een tijdje bij een poppodium als vrijwillig geluidstechnicus gewerkt en het is inderdaad lang niet altijd even leuk of interessant. En das nog binnen ipv op een nat festivalterrein.
Ik deed meestal de monitoren. Artiesten zijn vaak een PITA en geven niks om geluid omdat dat hun taak niet is, maar je moet wel altijd vriendelijk en behulpzaam zijn.
Er werkten daar ook meerdere mensen die professioneel in het live geluid zitten en de horrorverhalen vliegen je om de oren. Je moet er idd echt een passie voor hebben om dat te doorstaan.
De ergste verhalen gingen vaak over de lange uren 's avonds en in het weekend, het niet slapen door clusters van optredens achter elkaar, en de oververmoeidheid die daarop volgt.
Het klinkt misschien allemaal wat ontmoedigend maar het is meer bedoelt om duidelijk te maken dat het gewoon een moeilijk vakgebied is waar je niet heel gemakkelijk je brood mee verdient.
Het leukste aan het vak is denk het sociale aspect, er zijn weinig beroepen waarbij je zo veel verschillende kleurrijke persoonlijkheden ontmoet.

Het advies wordt nogal eentonig zo, maar je kunt het beste beginnen bij een lokaal poppodium of theater om het vak te leren kennen.
Geef je op als vrijwilliger bij kleine festivals in de buurt om wat meer te leren over de verschillende werkwijze buiten.
Heb je vrienden of kennissen die een groot feest organiseren? Bied jezelf aan als geluidman.
 
Stap bij PRG in Nederland binnen en zeg dat je geluidtechniek wil doen en je bereid bent eerst kisten met kabels te vullen, vrachtwagens te laden en in de modder te pleuren.
De hoofdtechniekers houden je scherp in de gaten.
Je zal jezelf moeten bewijzen. Ik kan je verzekeren dat het keihard werken is, soms afzien. Uren, noch dagen. Geen 9-5 en slecht betaald.
Na verloop van tijd 'mag' je misschien al eens iets meer. Als blijkt dat je talent hebt, gaat de rest vanzelf en zal je vanzelf op cursus gaan om te leren hoe je bv line-array moet inregelen.
Zelfs als je eerst op cursus gaat, blijf je een groentje en zal je eerst flights met kabels 'mogen' vullen. Het is een enkeling die van de schoolbank meteen mag mixen. Dat betekent dat je een natuurtalent bent.
Besef echter dat er veel gegadigden zijn, en weinig uitverkoren die het schoppen tot system-tech, FOH of MON-egineer, zeker bij grote bedrijven die ook de leukste producties doen.
Feit is wel dat als je met de grote boys mee mag, je wel in situaties komt die niemand anders meemaakt... ;-)
 
Ik deed meestal de monitoren. Artiesten zijn vaak een PITA en geven niks om geluid omdat dat hun taak niet is, maar je moet wel altijd vriendelijk en behulpzaam zijn
De ergste verhalen gingen vaak over de lange uren 's avonds en in het weekend, het niet slapen door clusters van optredens achter elkaar, en de oververmoeidheid die daarop volgt.

Zo herkenbaar.
En sluit me dus aan wat hier al allemaal is gezegd.
 
Hoi, ik ben in 1998 binnengelopen bij Tivoli in Utrecht en kon toen daar “stage geluid” doen. Opleidingen waren er nog niet. Ik werd intern opgeleid door collega’s. Een half jaar later werkte ik als Free lance technicus voor Tivoli. 2 jaar later ging ik er in dienst en ik ben nog steeds technicus bij TivoliVredenburg. In de tussentijd heb ik door Nederland gereisd als vaste technicus voor oa Ellen ten Damme, Stuurbaard Bakkebaard, Orphanage, Wealthy Beggar, Lilian Hak, Nobody Beats the Drum en Pitto. Ben ik ongeveer overal in Europa en 2 weken in Amerika geweest als technicus van T. Raumschmiere. Ook Europa en 3 tours door Zuid Amerika gedaan met After Forever en Epica. Al die tijd is soms zwaar geweest, ik was vaak laat thuis, het was allemaal niet even gezond maar t was vooral absoluut geweldig. Prachtige avonturen.

Als je goed met mensen om kan gaan, goed op jezelf en je gezondheid kan letten, als je je sociaal gedraagt en oh ja, ook technisch weet wat je aan het doen bent is dit een prachtige baan. Rijk wordt je er niet van, in geld uitgedrukt. Zeer rijk aan ervaringen.
Ja, muzikanten kunnen soms lastig zijn, maar de meeste waarderen jou en je vak. Zeker als jij je vriendelijk, professioneel en flexibel opstelt.

De spoeling is door de vele opleidingen inderdaad dun geworden. Binnenlopen bij PRG, Ampco, Purple, Peak of Stagelight en aan de slag gaan is er niet meer bij. Dat doe je via een stage. Vanuit de Herman Brood Academie of een van de vele andere opleidingen. Misschien dat Raymond ook zoiets gaat regelen bij Live Sound Education, dat weet ik niet. Wel dat als je beslist die opleiding te gaan volgen dat je waarschijnlijk van mij les microfoontechniek zal krijgen :)

Als voorbereiding zou je jezelf alvast kunnen trainen in het leren herkennen van frequenties, zodat je al goed weet welke frequentie daar staat rond te zingen op de monitor van de zanger en je dat op de graphic eq van zijn mix er een beetje uit kan halen.

Succes!

PS: Alle geluidsbedrijven in NL hebben zich te houden aan de arbowet. Dus als jij niet te lang gaat zuipen na je klus krijg je prima voldoende slaap.
 
ten eerste: Super bedankt voor alle antwoorden!!!! :okdan:

Het verbaasd mij dat er zoveel animo voor is om dit te doen, terwijl als ik probeer achter een opleiding te komen wat dit soort technieken leert het naar mijn idee allemaal maar niche is :frons:

Lange dagen, rare tijden, slepen met spul, wil allemaal prima.
Het doel zou wel zijn om bij grote/middelgrote events het geluid te regelen, geluidsplan maken, opzetten, testen, enz.

Juist omdat het zo een onregelmatige/niche job zou zijn (dacht ik), had ik verwacht dat met een aparte opleiding met een focus op geluid je er prima werk in zou moeten kunnen vinden.



Het gaat mij eigenlijk echt om het live geluid afstellen en hoe dat werkt! (dat daar gesleep en getrek bij hoort en rare tijden is duidelijk!)

Iemand tips waar ik dat dan zou kunnen leren?!


(De tip om onderaan te beginnen met slepen en trekken begrijp ik, wil ik ook prima mee helpen,. maar mijn focus zou echt het geluid zijn.)
 
Ik heb geen idee van je reeds gedane scholing of leeftijd om die studiekeuze/beroepsopleiding te maken ? Maar ...

Als je met de gegeven reacties (die absoluut niet onwaar zijn) genoeg ontmoedigd bent maar toch een mogelijkheid wil vrij houden...
Raad ik je aan een goede elektronica opleiding te volgen. Daar leer je werkelijk hoe de dingen gemaakt worden en dienen te werken. Het vormt een zeer goede basis om al die apparaten en hun functies te begrijpen. Meer theorie dan praktijk wel, maar...
Je hebt dan een zeer brede basis, waarmee je nog veel meer richtingen uit kunt dan enkel klank- of lichtman. Eenmaal geleerd, maken ze je niets meer wijs van wat en hoe de dingen werken. 10 x sneller heb je toestellen doorgrond en weet hun mogelijkheden en beperkingen. Welke speakers parallel of in serie gezet kunnen worden en hoe. Waarom die kabel niet dik genoeg is, waarom daar oversturing ontstaat, of geluid wegvalt, enzomeer.

P.s. als er veel opleidingen binnen een sector ontstaan, is dat ook dikwijls het gevolg van werkloosheid of beperkte verdiensten binnen die sector.:D
 
Ik heb geen idee van je reeds gedane scholing of leeftijd om die studiekeuze/beroepsopleiding te maken ? Maar ...

Als je met de gegeven reacties (die absoluut niet onwaar zijn) genoeg ontmoedigd bent maar toch een mogelijkheid wil vrij houden...
Raad ik je aan een goede elektronica opleiding te volgen. Daar leer je werkelijk hoe de dingen gemaakt worden en dienen te werken. Het vormt een zeer goede basis om al die apparaten en hun functies te begrijpen. Meer theorie dan praktijk wel, maar...
Je hebt dan een zeer brede basis, waarmee je nog veel meer richtingen uit kunt dan enkel klank- of lichtman. Eenmaal geleerd, maken ze je niets meer wijs van wat en hoe de dingen werken. 10 x sneller heb je toestellen doorgrond en weet hun mogelijkheden en beperkingen. Welke speakers parallel of in serie gezet kunnen worden en hoe. Waarom die kabel niet dik genoeg is, waarom daar oversturing ontstaat, of geluid wegvalt, enzomeer.

P.s. als er veel opleidingen binnen een sector ontstaan, is dat ook dikwijls het gevolg van werkloosheid of beperkte verdiensten binnen die sector.:D

39 jaar, mbo international handel,... dus totaal wat anders :geslaagd:
Elektronica opleiding leek mij ook zeer nuttig, maar zoals ik het zie, als mensen breed opgeleid zijn kunnen ze met van alles iets, ik heb juist het idee dat specialisatie handiger is dan weet je veel van weinig, maar lijkt mij handiger.

Omdat ik nu in de handel zit, denk ik ook meer in die richting,... handel verschuift naar grote bedrijven die alles hebben, of je moet een specialisatie hebben om te overleven.

Grootse tegenslag van dit bericht vind ik dat ik er achter kom dat dit toch een beroep is waar je schijnbaar moeilijk tussen komt, ook al heb je er verstand van.
 
Grootse tegenslag van dit bericht vind ik dat ik er achter kom dat dit toch een beroep is waar je schijnbaar moeilijk tussen komt, ook al heb je er verstand van.

Ergens verstand van hebben is natuurlijk meer dan enkel een opleiding volgen, de meeste kennis vergaar je door jaren ervaring op te doen.
 
Grootse tegenslag van dit bericht vind ik dat ik er achter kom dat dit toch een beroep is waar je schijnbaar moeilijk tussen komt, ook al heb je er verstand van.

Ik zou eerst een keer proberen bij een of ander bedrijf of je zonder vergoeding of een kleine een dagje mag meelopen, als je het dan nog steeds leuk vind ga je verder je plan smeden.

Ik heb zelf ook wel eens met de sector te maken waar jij in wil werken, af en toe een keertje is best geinig, maar dag in dag uit in de event / licht / geluid sector bezig zijn is een ander verhaal.
 
Je kan ook investeren in een eigen soundsysteem en op de prijs gaan concurreren, maar ook dat biedt geen harde garanties dat je de top zal bereiken... Ga alleszins uit van een parcours van minimaal 5-10 jaar om te geraken waar je wil zijn, althans volgens wat ik rondom mij zie (wat uiteraard ook vrij beperkt is). Ben eigenlijk wel benieuwd welke tijdsspanne de andere pro's in dit gesprek erop zouden plakken...
 
Ergens verstand van hebben is natuurlijk meer dan enkel een opleiding volgen, de meeste kennis vergaar je door jaren ervaring op te doen.

eens,.. maar ervaring opdoen doe je als je er mee bezig bent, maar bepaalde spullen/termen/gebruiken zul je toch eerst moeten kennen, voordat je ervaring met de apparatuur kunt opdoen :biertje:
 
Ik zou eerst een keer proberen bij een of ander bedrijf of je zonder vergoeding of een kleine een dagje mag meelopen, als je het dan nog steeds leuk vind ga je verder je plan smeden.

Ik heb zelf ook wel eens met de sector te maken waar jij in wil werken, af en toe een keertje is best geinig, maar dag in dag uit in de event / licht / geluid sector bezig zijn is een ander verhaal.

Dat leek mij ook nog wel een goed idee, en vaak is het helaas ook eerder wie je kent dan wat je kent :engel:
 
eens,.. maar ervaring opdoen doe je als je er mee bezig bent, maar bepaalde spullen/termen/gebruiken zul je toch eerst moeten kennen, voordat je ervaring met de apparatuur kunt opdoen :biertje:

Dat pik je vanzelf op tijdens het je ervaring. ;) Ervaring is meer is meer dan alleen apparatuur, er komt wel meer bij kijken dan dat.
 
Live sound Education is n prima start. Alleen zit komend jaar al vol.

Zou ook om volgend seizoen of later gaan,...
Maar reviews en meningen worden zeker gewaardeerd :okdan::halleluja

Zo kan ik mij een beeld vormen of het wat voor mij is, en of het klopt wat ik denk wat het is :eureka:


Mocht het toch zover komen dat ik hier verder in wil, ga ik zeker volgende periode eens een open dag checken of er nog verder in duiken!!

Mocht iemand mij een keer een dag mee kunnen laten lopen met iets dergelijks, dan zou ik zeker wel een leuke dag voor die persoon kunnen verzinnen, hopelijk houd diegene dan wel van de duiksport :engel:
daar kan ik namelijk wel veel in betekenen *D
 
Systeem techniek is wel een beetje de top. Naast geluidsman voor bekende bands.

Er is een groot midden en laag segment. Van audio boeren uit de drive in hoek tot grote bedrijven die ook meer doen dan alleen geluid.

Op een opleiding leer je veel theorie maar zonder praktijk ben je nergens.

Snelste route is misschien toch via een lokale soos beginnen en dan later via een bedrijf certificaten halen voor bepaalde systemen. En je dan zelf er steeds meer in verdiepen.

In 9 van de 10 systemen in NL stelt systeem techniek niets voor. Als je echt grote stadion’s en hallen voor popconcerten wil doen is de spoeling heel dun.

Als je dat in 10 jaar lukt heb je geluk.

En vergeet niet dat de gunfactor ook erg meespeelt. Dus je moet wel je plek een beetje weten en niet te bijdehand zijn.

Realiseer je ook dat het een mbo beroep is. En leiding gevende vaak intern zijn doorgeschoven. Nou is dat in veel bedrijven gebruikelijk maar als je iets anders gewend bent dan zou ik beeldvorming omtrent je persoon goed in de gaten houden.

Verder is de kwaliteit van geluidstechnici in nl best ok maar bedrijven die grotere Events doen zijn erg met prijs bezig. Er wordt soms amper winst gemaakt bij bijv festivals omdat er veel concurrentie is.

Dus draaien ze ook op veel stagiaires die net klaar zijn. Dat zijn niet de beste maar wel de goedkoopste.

Houd er rekening meer dat je daar een tijd tussen zit. En je veel concurrentie hebt. Ze nemen zo iemand anders. En arbo is nodig maar je moet wel soms dagen van 12+ uur draaien in het commerciële circuit. Hou zelf wel altijd in de gaten dat je goed slaapt. En dat andere mensen dat niet doen. Vooral bij freelancers die in drukke periodes veel uren maken.

En de commerciële audio wereld is wel wat anders dan het theater/pop sector. Ze hebben allebei voor en nadelen. Beste is in bij allebei ervaring op te doen.
 
Ik denk dat je weinig gaat hebben aan een opleiding omdat er de laatste 15 jaar zoveel is veranderd. Je hoeft echt niet te weten waarom je luidsprekers parallel of in serie plaatst, of rekening te houden met de minimale laadimpedantie van een versterker.. dat was de vorige eeuw. Tegenwoordig zijn luidsprekers actief, voorzien van meerdere versterkers en bepaal je voor elke unit individueel wat ie doet.
https://www.youtube.com/watch?v=bA_E6OhLnzo
Er is tegenwoordig zoveel mogelijk.. Een cardioid opstelling maken met subwoofers (lage tonen richting het podium wegzuigen zeg maar) was vroeger ook mogelijk maar doordat nu iedere luidspreker gestuurd kan worden is het makkelijker te realiseren..
Dit is tevens ook allemaal kennis die je niet gaat nodig hebben om achter de FOH te komen (mix voor een band doen zeg maar). :)
Hou er ook rekening mee dat de gemiddelde act op een festival vaak zijn eigen sound engineer mee heeft. Die weet als geen ander waar bv bepaalde fx of 'n solo zit.. of misschien de zanger gaat playbacken. ;)

Ergens klein beginnen.. en niet teveel verwachting hebben van inkomsten en er op die manier inrollen. Er zijn zoveel mensen die dit al hun hele leven doen.. en vaak wordt er ook geworven in het ons kent ons circuit. Een vacature zul je ook niet zo snel ergens tegenkomen.
Maar misschien het opbouwen 'van' wel een circuit waar je kan beginnen.. gewoon simpel met luidsprekers sjouwen... dat is ook best cool.. (vind ik)
https://www.youtube.com/watch?v=bsMyyFOE5-Q

Dit vind ik zelf ook heel interessant, een kijkje binnenin de speaker zelf:
https://www.youtube.com/watch?v=mP3qSOf4jcw
https://www.youtube.com/watch?v=R36BzEm6eAQ
Lijkt klein.. maar deze luidsprekers hebben verticaal een hele kleine spreiding en door meerdere units boven elkaar te hangen wordt de geluidsdruk vermeerderd. De banaanvorm van de array is dus bedoeld voor het richten van de luidsprekers.
 
Laatst gewijzigd:
Back
Top