Van hardware naar software

Alex Omega

a.k.a Brainthief
Lid sinds
7 augustus 2002
Berichten
5.296
Locatie
Almere
Ik zat vol aandacht DJ41s' thread te lezen en ik bedacht me,

Waarom niet ook een digitale studio beginnen. redenen:

Mijn synths zijn ook software......

Digitale studio heeft zo wat voordelen, total recall. portable (laptop) met extra dsp ZEKER net zo vet als
VA. Slijt niet.

Nadeel: geen knoppen, oplossing: controllers.

Grote voordeel hardware inspiratie tijdens tweaken....

Ik vraag me af hoever je dat benaderd met een controller, het hands on gevoel.
Is dit voor mij toe te passen?

Virus Powercore + Novation Remote (bv) = net zo makkelijk als een desktop virus?

Zijn er ervarings deskundige?


Reden van dit alles: een portable studio zou ik wel erg fijn vinden maar dan wel met de zelfde kwaliteit en handson controll
als mijn huidige spullekes...

kan dat?

Oja, ik maak geen moeilijke elekronische bliepjes muziek maar gewone simpele: trance/ hardtrance/progressive/ techtrance....


Dus: wat is mijn studio equivalent maar dan helemaal digitaal.
 
Ik constateer dat soft-synths een beetje éénheidsworst is,ik kan bij de meeste geen of weinig verschil in klank onderscheiden,de eentjes en nulletjes zijn hetzelfde,uitschieters zoals native vb:fm,arturia moog,absynth,atmosphere,en sommige anderen,maar verder?Maar dat is instrumenten virtueel nabootsen,van mensen die er kaas van hebben gegeten,de rest is op één rij te plaatsen te soft.Voordeel is je computer omtovert tot een complete studio.En dat scheelt veel geld,nadeel,iedereen klinkt hetzelfde.En dat heb je niet als je met hard-ware bezig bent.Beter investeren in goede tweedehands synths,kost misschien iets meer,maar je hebt meer je klassiekers die een ander niet heeft,en je klinkt ook anders,wat door mensen zoals ik erg gewaardeerd wordt,en die dat consumptie-muziek die je tegenwoordig hoort een beetje doorbreekt.
 
Re: Van hardware naar software

Origineel geplaatst door Alex Omega
[BDus: wat is mijn studio equivalent maar dan helemaal digitaal. [/B]
Lukt je denk ik niet: Software-only is een andere manier van denken en werken. Je zou het op het eerste gezicht niet denken, maar op een of andere manier werkt het gewoon heel anders. En bovendien, die compounder, die vind je niet zo snel in software.
Je moet het zelf maar eens proberen om je alleen tot software te beperken.
 
@sinew: Ik ben het met je eens dat VSTi minder klinken dan mijn huidige hardware maar met zo'n powercore
geval gaat dat niet helemaal meer op, tenminste dat geloof ik.

@Protohuman:alleen soft heb ik nog nooit geprobeerd! ik gebruik afentoe de v-station voor een bij geluidje maar meestal
is het 4x virus 4xQ wat ik gebruik....

Maar wat ik mij afvraag, met zo'n controller die VST aansturen? dat moet toch lijken/ voelen als hardware?
Ik geloof dat die dingen standaard al geprogd zijn voor het aansturen van (noem een dwarsstraat) FM7 of
ander NI spul....

Ik hoor hier ook dingen van Luitjes als Forcesupreme en Dave P.L. die volgens mij alles soft doen en dat klinkt gewoon lekker. o.k. nu krijgen we weer een koks discussie. blablabla....

Wat ik er mee bedoel met vette DSP = geluidsopwekking zeker o.k.

Qua fx-plugins heb ik geen idee.

Waar ik wel bangvoor ben dat het niet uitnodigd voor mij, ik ben mijn bakkies gewend....
Ik ben dus 100% voor een controller
 
Ik zeg maar zo ik zeg maar niets...

Man, de ultieme feeling met je synth is toch de interface ; toetsen spelen, knoppen draaien, patches kiezen, met je pitchbend en modwheel spelen....en zo realtime in het apparaat zelf sounds veranderen...

Ook al klinkt software goed, ik zou zo erg die eigenlijke synthkast en knoppen en schuiven willen voelen met mijn klauwen !!
 
Origineel geplaatst door sinew1958
Ik constateer dat soft-synths een beetje éénheidsworst is,ik kan bij de meeste geen of weinig verschil in klank onderscheiden,de eentjes en nulletjes zijn hetzelfde,uitschieters zoals native vb:fm,arturia moog,absynth,atmosphere,en sommige anderen,maar verder?Maar dat is instrumenten virtueel nabootsen,van mensen die er kaas van hebben gegeten,de rest is op één rij te plaatsen te soft.Voordeel is je computer omtovert tot een complete studio.En dat scheelt veel geld,nadeel,iedereen klinkt hetzelfde.En dat heb je niet als je met hard-ware bezig bent.Beter investeren in goede tweedehands synths,kost misschien iets meer,maar je hebt meer je klassiekers die een ander niet heeft,en je klinkt ook anders,wat door mensen zoals ik erg gewaardeerd wordt,en die dat consumptie-muziek die je tegenwoordig hoort een beetje doorbreekt.

mee eens...

Als je met veel projecten bezig bent en deze lopen door elkaar heen
dan is de overstap naar software wel een optie, dan is snelheid van
het afleveren van een product belangrijk maar dat gaat wel
ten kosten van de kwaliteit.
De fabrikanten zijn wel goed op weg met het verbeteren van softsynths,
maar nog steeds is de kwaliteit niet helemaal zo als hardware.
 
Origineel geplaatst door Bass
Ik zeg maar zo ik zeg maar niets...

Man, de ultieme feeling met je synth is toch de interface ; toetsen spelen, knoppen draaien, patches kiezen, met je pitchbend en modwheel spelen....en zo realtime in het apparaat zelf sounds veranderen...

Ook al klinkt software goed, ik zou zo erg die eigenlijke synthkast en knoppen en schuiven willen voelen met mijn klauwen !!

idd er zit glas tussen, dat vind ik nu jammer :D
 
Origineel geplaatst door Digimod
idd er zit glas tussen, dat vind ik nu jammer :D

Jammer ??? dat is k*t :D
 
Origineel geplaatst door sinew1958
Ik constateer dat soft-synths een beetje éénheidsworst is,iedereen klinkt hetzelfde. En dat heb je niet als je met hard-ware bezig bent.

Tsja, dat zijn weer van die lege uitspraken. Veel mensen in de IDM gebruiken heel veel software en klinken die allemaal hetzelfde? Het gaat erom wat je zelf uit zo'n softsynth haalt en hoe je je eigens sound en stijl eruit kan halen. En met hardware klinkt zeker iedereen anders? In de trancemuziek klinkt ook iedereen anders sinds ze die Roland JP8000 gebruiken.:confused:
 
Een VA is ook niets anders dan een computer zonder beeldscherm.
Maar dan met knoppen en schuiven.

Tegenwoordig kan je die ook los kopen voor bij de computer.
Misschien dat het niet zo opgevallen is maar in de winkels worden die dingen bij pallets vol verkocht tegenwoordig.
 
Die overstap naar softsynths is niet zo heel erg groot en moeilijk. Ik was er zelf ook een beetje op tegen, maar omdat ik enige tijd niet bij mijn synths kan was ik op zoek naar een andere oplossing en toen was de keuze voor soft snel gemaakt.

Ik heb een laptopje met daarop wat gratis softsynths (superwave) en cubase VST. Als je het forum hier in de gaten houd, dan komen er iedere maand wel een paar voorbij. Een controller kan je vaak ook wel op marktplaats vinden voor een schappelijk prijsje en je bent klaar.

Het werken met softsynths vindt ik wel anders. Je hebt iets minder directe controlle, maar met een beetje oefening krijg je alles wel werkend en ook ook een fatsoenlijke manier.

Helemaal als je harde setup krijg je het nooit, omdat je dan voor iedere synth een andere controller nodig zou hebben. Ook het selecteren op het scherm van een softsynth voordat je hem kan gebruiken is anders.

Ik zou gewoon een paar softsynths downloaden en kijken of het wat voor je is.
 
Origineel geplaatst door BananaWorld

Helemaal als je harde setup krijg je het nooit, omdat je dan voor iedere synth een andere controller nodig zou hebben.

Templates ?
 
Origineel geplaatst door fuse
Een VA is ook niets anders dan een computer zonder beeldscherm.
Maar dan met knoppen en schuiven.


Dat bedoel ik, is een proggie die draait op een powercore niet net zo vet als originele?
volgens mij is de powercore Virus hetzelfde als die ik hiero heb.

Maar wie heeft ervaring met controllers? Dat novation ding heeft knoppen zat,
niet veel minder dan mijn hardware virus. handige sliders voor adsr zelfs!

Mischien eerst een contoller scoren :eureka:
 
Origineel geplaatst door Bass
Ik zeg maar zo ik zeg maar niets...

Man, de ultieme feeling met je synth is toch de interface ; toetsen spelen, knoppen draaien, patches kiezen, met je pitchbend en modwheel spelen....en zo realtime in het apparaat zelf sounds veranderen...

Ook al klinkt software goed, ik zou zo erg die eigenlijke synthkast en knoppen en schuiven willen voelen met mijn klauwen !!

Dat is het dillema!
 
Ik ben nu zelf met een Doepfer (controller) aan het spelen als aanvulling op de knoppen die ik al op mijn synth kan gebruiken voor software.

Werkt toch erg leuk hoor!

Specs doepfer midi controller

Ook erg belangrijk: Veel hardware is duur, veel software al snel een stuk minder duur.

Het is natuurlijk wel nodig om voor jezelf te bedenken wat je minimaal nodig hebt. Een midikeyboard is bijvoorbeeld toch echt wel een pre!



Andere midi controllers
 
Templates ?

Controllers hebben helaas geen templates voor alles softsynths. Je kan ze zelf maken, maar kost wel veel tijd. Daarnaast is het ook best irritant om van template te wisselen, maar waarschijnlijk is dit ook gewoon een kwestie van wennen.

Gezien het aantal mensen dat softsynths gebruikt tegenwoordig mogen we er echter wel vanuit gaan dat ze van goede kwaliteit zijn en dat er ook goed mee te werken valt.
 
Origineel geplaatst door BananaWorld
Controllers hebben helaas geen templates voor alles softsynths. Je kan ze zelf maken, maar kost wel veel tijd. Daarnaast is het ook best irritant om van template te wisselen, maar waarschijnlijk is dit ook gewoon een kwestie van wennen.

Gezien het aantal mensen dat softsynths gebruikt tegenwoordig mogen we er echter wel vanuit gaan dat ze van goede kwaliteit zijn en dat er ook goed mee te werken valt.

koop een logic control met logic en je hebt ALLE parameters van ALLE softsynths zonder moeilijk te doen inclusief de naam van de parameter direct op faders of draaiknoppen (je kunt met een druk op de flip knop direct switchen)

Ik doe 90% digitaal en dat getal word steeds meer, veel tracks zijn zelfs 100% digitaal terwijl ik toch best een redelijke studio heb.

Digitaal takes over..
 
Hmmm....... eigenlijk nog nooit naar gekeken die die logic control interface. Dat zou natuurlijk wel een goede oplossing zijn voor veel problemen. Hebben we het helaas over een controller van meer dan 1000 euro. Maar het is niet ondenkbaar dat er binnenkort betaalbare alternatieven op de markt komen.

Eigenlijk is dit probleem ook wel te overkomen voor de handige mens. Een controller als de Novation remote werkt ook al met verschillende templates en behringer heeft ook al een setje controllers op de markt (en nog vele anderen).

Ik vindt dat het soft wel een goedkoop alternatief biedt en met de standaard controller (in mijn geval oxygen 8) kom ik een heel eind.
 
Origineel geplaatst door da goose
koop een logic control met logic en je hebt ALLE parameters van ALLE softsynths zonder moeilijk te doen inclusief de naam van de parameter direct op faders of draaiknoppen (je kunt met een druk op de flip knop direct switchen)

Damn! dat klinkt goed! alleen Logic betekend wel dat ik een "Goudreinet" moet kopen :(

Hoe gaat dat bij bv Novation remote en het toekennen van functies?

Hoe weet je wat wat is met die templates?

Kijk, bij mijn hardware bakkie s is over nagedacht qua indeling, filter secties, oscilators, adsr ...dat soort
dingen zit allemaal bij elkaar. is dat ook zo bij die templates?
 
Back
Top