Van hardware naar software

@Kwurqx: ik kan me goed vinden in je verhaal. Maar laat ik nu juist houden van oude analoge synths die "one function per button" hebben. Dus geen menu's enzo. Dan is hardware soms makkelijker dan VST's. Ik vind een DAW en allerlei openstaande vensters, VST's etc. soms minder overzichtelijk dan hardware (zal wel iets met leeftijd te maken hebben, ha ha). En draaien aan VST knoppen met de muis: die knopjes zijn zo klein, ik schiet snel door en soms krijg ik ze niet makkelijk naar 0 of 100% (muis tegen de bovenkant van me beeldscherm).

Oeps! Dit zo lezende ben ik een echte hardware dweper zeg! :o:

Maar de combo hard- en software is onmisbaar. :)
 
Was een paar dagen geleden bij Midi Amsterdam en verbaasde me echt over de ontiegelijk kleine knopjes van de hardware zoals de Volca's maar ook de Dreadbox Erebus, de Korg Monologue en de Roland bakjes. Goedemorgen, wat zijn die dingen behept met kleine knoppen!

Had indertijd een Korg Prophecy. Heerlijk expressieve synht. Maar die knoppen, man man man, hoe ze die er ooit op hebben kunnen zetten. Kreeg er bij voortduring kramp van in mijn jatten, zo snel gleden die er vanaf. Eerst na verkoop ervan bedacht ik me dat ik er ook andere op had kunnen zetten. Stom dat ik daar niet eerder aan had gedacht.

De ene hardware is de andere niet. Ben door ruimtegebrek wel een fan van desktop modules maar dan moeten die wel een beetje normale grootte van knoppen hebben.
 
@Kwurqx: ik kan me goed vinden in je verhaal. Maar laat ik nu juist houden van oude analoge synths die "one function per button" hebben. Dus geen menu's enzo. Dan is hardware soms makkelijker dan VST's. Ik vind een DAW en allerlei openstaande vensters, VST's etc. soms minder overzichtelijk dan hardware (zal wel iets met leeftijd te maken hebben, ha ha). En draaien aan VST knoppen met de muis: die knopjes zijn zo klein, ik schiet snel door en soms krijg ik ze niet makkelijk naar 0 of 100% (muis tegen de bovenkant van me beeldscherm).

Oeps! Dit zo lezende ben ik een echte hardware dweper zeg! :o:

Maar de combo hard- en software is onmisbaar. :)


@MeneerJansen

De een wil knoppen en schuiven kunnen voelen.
De ander wil knoppen en schuiven kunnen zien. :P

Ik zit inmiddels ook met zo'n 50+ leesbrilletje naar die miniscule VST interfaces te turen :beard:

---
Klopt dat de direct fysieke interactie met een hardware apparaat ook wat waard is. Wat voor een software apparaat deels is te ondervangen met een wat meer uitgebreide programmeerbare MIDI-controller.

Klopt ook ook precieze bediening bij veel apparaten lastig is.
Bijv. geen +1/-1 increment steps mogelijk of geen cijfertje af te lezen of in te voeren.
Dat is dan echt wel een nadeel van een aantal software apparaten.

Klopt ook helemaal dat de software wereld het er niet overzichtelijker op maakt. Ook een stuk minder stabiel in configuratie (ten opzichte van een meestal relatief stabiele overzichtelijke hardware studio).

En ook heeft elk "apparaat" weer zijn eigen interface. Overigens: de blokletter interfaces met vele submenu's van mijn (digitale) hardware synthesizers waren ook apparaat-specifiek en werkten nog veel meer als rem op de creativiteit dan de vaak priegelige digitale grafische tegenhangers in VST land.

Klopt ook helemaal dat er in je DAW gemakkelijk een complexe brij ontstaat van virtuele apparaten en routing (die meestal ook nog varieert per track/project).

Naast "hardware" en "software" is er natuurlijk ook nog het verschil tussen "analoog" en "digitaal"....

Kortom "software" en "hardware" en "analoog" en "digitaal" hebben elk hun voor- en nadelen.
En zijn er ook nog vele mengvormen mogelijk.

Ieder zijn voorkeuren, overwegingen en compromissen.
Er is inmiddels genoeg (bijna...) bereikbare keuze.

Voor mij heeft de flexibiliteit en prijs (gratis) van software apparaten in een DAW het uiteindelijk toch wel gewonnen van mijn hardware.
 
Back
Top