Van hardware naar software

Dat ligt totaal aan het genre ;) Bijvoorbeeld Hardstyle - if you like it or not - is niet te doen met enkel en alleen hardware. Alleen voor de kick heb je al tientallen plugins nodig,.

dat is gewoon onzin.......je kan dat net zo makkelijk met hardware doen....
 
Euhh. Software voor een jaar? Ik heb pakjes sigaretten waar ik langer mee doe. Zie ik iets niet helder of is dat zeer uitzonderlijk: software slechts 1 jaar gebruiken?

Als je het beschouwt als vluchtig ga je ook niet al te teleurgesteld raken wanneer de bouwer de stekker eruit trekt, het zwikkie overgekocht wordt door Apple of het spul opeens niet meer draait op de nieuwste versie van je OS :)

Je gaat alleen maar prettig verrast zijn als iets al meer dan 10 jaar prima draait :P
 
Sluit me aan bij skeletVm. Het is persoonlijk, net als de eeuwige analoog/digitaal discussies en goedkoop/dure tulpkabeltjes in de audiophile hoek. Gelukkig maar dat er gemeenschappelijke en verschillende meningen en ervaringen zijn dat houd het interessant.
 
Maar als jij beweert dat het alleen met software kan. En iemand anders beweert dat het ook met hardware kan. Wat heeft het dan voor nut om hard JA en NEE te gaan roepen. Je zou ook kunnen vragen hoe hij dat dan doet of om voorbeelden vragen toch?

Ik heb inmiddels wel geleerd dat je ergens een bepaald beeld over kunt hebben, maar dat iets ook anders kan dan jij denkt. Sta ervoor open. Dan kun je nog eens verrast worden. Ik spreek uit ervaring ;)
 
Nee uiteraard niet bij normale vsts, in replika zit geen aparte in/uitgang voor de feedback, anders zou het kunnen. Maar de bitwig fx hebben wel de mogelijkheid om een normale vst in het feedback pad te zetten. Of in de tank van de reverb, dat soort dingen. En de built in fx zijn zeer goed. Ik heb replika ook maar het is niet moeilijk soortgelijke fx te maken met de bitwig delays + fx in feedback path. Je kan de hele chain opslaan als preset.
Ik weet dat het in ableton kan met max maar dat is zeer cpu intensief en niet altijd even makkelijk. Daardoor gebruikte ik het haast nooit.

En inderdaad begin ik meeste hardware synths ook te beperkt te vinden, vandaar mijn eurorack verslaving, prachtig om je eigen ideale synth samen te stellen en rare routes te verzinnen.

het was ook te mooi om waar te zijn natuurlijk, maar ik dacht, wie weet kunnen ze in bepaalde signaal api's inhooken. Maar goed, dat ze het in hun eigen plugins kunnen is natuurlijk ook al heel mooi.

Die eurorack verslaving is precies de reden waarom ik er zelf maar voor gekozen heb om niet aan euroracks te beginnen, ik ken mezelf en dat gaat gigantisch uit de hand lopen als ik die kant op ga, Dus ik hou het mooi bij VST achtige oplossingen zoals reaktor 6 :D
 
Wat leven we toch in een luxe, dat we kunnen kiezen tussen hardware en software. :P
 
Wat leven we toch in een luxe, dat we kunnen kiezen tussen hardware en software

Vind ik ook want als je alleen hardware moet aanschaffen dan loop het aardig in de papieren.
En zeker als je lekker hands on wilt zijn.
Maar.....het lekker pielen met knoppen en schuiven is wel zo leuk en al heb je met een goede controller best wel het een en ander gelinkt dan nog vind ik de beleving toch net even anders dan een gewone hardware synth voor je neus.
Het wordt dan een puur subjectief iets misschien maar beleving is zowiezo toch al subjectief.
 
het was ook te mooi om waar te zijn natuurlijk, maar ik dacht, wie weet kunnen ze in bepaalde signaal api's inhooken. Maar goed, dat ze het in hun eigen plugins kunnen is natuurlijk ook al heel mooi

Het is wel een interessant idee, want ik denk dat het technisch wel mogelijk is. Stel dat iemand een multi out delay maakt waavan 1 ouput de feedback is, en deze weer via de sidechain input binnen krijgt, dan kan je daar ook weer vsts tussen hangen.
 
ITB is nix mis mee...OTB is nix mis mee...de combi hardware-software is nix mis mee. Je moet simpelweg op zoek naar de methode die voor jou en je muziek het beste werkt.

Ik gebruik graag externe hardware i.c.m. computer software, en probeer die zo perfect mogelijk op elkaar af te stemmen. En dat perfect op elkaar afstemmen is iets dat niet stopt.

(en over) Hardstyle...lekker Hakkeeh!!! Echt wel goede muziek hoor, maar ik zou het niet zelf willen maken.

't is even geleden, maar menn wat een feest...
 
ITB is nix mis mee...OTB is nix mis mee...de combi hardware-software is nix mis mee. Je moet simpelweg op zoek naar de methode die voor jou en je muziek het beste werkt.

Ik gebruik graag externe hardware i.c.m. computer software, en probeer die zo perfect mogelijk op elkaar af te stemmen. En dat perfect op elkaar afstemmen is iets dat niet stopt.

(en over) Hardstyle...lekker Hakkeeh!!! Echt wel goede muziek hoor, maar ik zou het niet zelf willen maken.

't is even geleden, maar menn wat een feest...
De Energiehallen in R'dam in de jaren '90 en de Houtrusthallen in de jaren '90: dat waren pas hakkuh feesten. Toen werden het bier, de joints en de pillen niet gereguleerd, ha ha. ;) Idioot dure Australian trainingspakken aan (twee over elkaar heen anders ben je een watje!) Nike Air Maxen aan, kop kaalschren en gaan met die banaan. Ik kon die polyester pakken niet betalen en die zouden van de chemicaliën in het lab meteen aan mijn benen vastsmelten dus ik had een staart (mocht ook, als het maar geen burgerlijk kapsel was) en een spijkerbroek. Driehonderdenvijftig Gulden voor die Air Maxen had ik ook niet, en als ze één ervan lek staken liep je de rest van het jaar scheef.

[on topic] Toen werd de gabberhouse overigens nog gemaakt met hardware neem ik aan.... :)
 
Software trackers bestonden toen ook al en daar werden al dikke tracks mee gemaakt. :P
 
@ MeneerJansen, mijn reactie op post #97: Haha, mooi verhaal!!! :okdan:

En gabbers hadden die pillen op zo'n "World of Madness" feest wel nodig anders hielden ze het fysiek gewoon niet vol.
 
Hardware versus software...

Altijd weer verbaas ik me over het religieus fanatisme dat de kop opsteekt als men open van gedachten wil wisselen over subjectieve onderwerpen. In synthesizerland vaak: analoog vs digitaal, het ene apparaat vs het andere, hardware vs software...

Vaak ontaard het al snel in beperkt onderbouwd welles, nietes. In plaats van te luisteren, te delen en er van te leren.

Om me desondanks toch maar voorzichtig op dit mogelijk glibberige pad te begeven. En met het risico vele open deuren in te trappen en belerend over te komen...

Alles heeft zijn voor- en nadelen. Maak gebruik van de voordelen van wat je hebt of wat je je kunt veroorloven en zoek voor jou passende oplossingen voor de nadelen of gebreken.

Er zijn vandaag de dag heel veel voor velen bereikbare middelen te vinden in hardware en software. Nog niet zo lang geleden koste dat fortuinen. Daarbij staat de techniek ook niet stil. Vooral voor hardware een issue. Vandaag state-of-the-art; morgen beperkt en verouderd (met uitzondering van bewezen klassiekers).

Hardware is geen software, dus verschillen zijn er zeker. Maar om alle hardware of software over 1 kam te scheren is ook erg kort door de bocht. Het ene stuk hardware (of software) kan iets anders dan het andere stuk hardware (of software). Maar is het ene daarom beter of slechter dan het andere?

Er is veel te zeggen voor hardware, en met name analoog. Het geeft, juist door zijn "tekortkomingen" (niet geheel deterministisch), extra dynamiek in het signaalpad (zoals frequentie- en fase dynamiek en niet-lineaire vervormingen).

Software is per definitie veel deterministischer (voorspelbaar) van aard en vaak ook flexibeler. Elke vorm van "onvoorspelbaarheid" moet daar juist expliciet ingebracht worden. Maar in de virtuele wereld zijn inmiddels weinig beperkingen. Veel is maakbaar of benaderbaar.

En wat is dan de positie van digitale hardware in deze discussie? Dit is toch met evenveel recht software (die op hardware draait)?

Hoe dan ook: de discussie rond de hardware versus software is een eindeloze. Daarbij context afhankelijk en meestal subjectief.

Maak gebruik van de voordelen van wat je hebt (hardware en/of software) of wat voor jou haalbaar en praktisch is. En zoek waar nodig een voor jou passende oplossing voor eventuele tekortkomingen of beperkingen.

Beperkingen maken overigens ook creatief. In de jaren 70 maakte Jean-Michel Jarre zijn klassiekers met (wel veel maar) naar huidige maatstaven beperkte technische middelen. Hetzelfde gold ook voor Kraftwerk, Tangerine Dream, Klaus Schulze en Vangelis (slechts voorbeelden).

Hardware is niet beter dan software. Software niet beter dan hardware. Voor elk is wat te zeggen. En in beide werelden en in mengvormen ervan valt prima te leven.

Voor mijn eigen situatie sprekend: mijn software kan niet hetzelfde als wat mijn hardware kan/kon. Maar andersom is net zo waar. Mijn creativiteit werd de afgelopen jaren steeds meer geremd door beperkingen van hardware. Ik ben nu blij met de variëteit en flexibiliteit van software.

Ik sinds een paar jaar virtueel (en als extra uitdaging: gratis) gegaan en heb daar in elk geval geen spijt van.

Mijn belangrijkste overwegingen:

Aan de VOORDELEN kant van software (t.o.v. hardware)
- hardware (PC/laptop) en software (DAW/VST) (eindelijk) snel genoeg om niet (snel) tegen de grenzen aan te lopen.
- een gestaag groeiend aantal zeer bruikbare (in mijn geval gratis) VST's (tussen vele mindere...)
- aanzienlijk goedkoper (in mijn geval gratis) dan (steeds nieuwe) hardware. Het kost me nu vooral stroom en tijd ;-)
- aanzienlijk minder ruimte nodig (nu: laptop, midi-controller, DAC, koptelefoon, evt. monitors)
- verplaatsbaar, mobiel (binnenshuis en buitenshuis)
- aanzienlijk meer variëteit (in apparaten) en flexibiliteit (in routing en configuratie)
- geen gedoe met project starten/archiveren/wisselen (gewoon file, new/save/open/render ipv plaats van config/patches/audio archiveren/laden/opnemen).
- geen analoog naar digitaal en terug issues.
- software is te kopiëren/klonen: bij tekort (of geheel gebrek) aan polyfonie of multi-timbraliteit: laad een kopietje van de VST voor extra stemmen of klanken in dezelfde of een andere track

Aan de NADELEN kant van software:
- niet veel dat niet gecompenseerd wordt door de variëteit en flexibiliteit van software
- voor complexere apparaten kom je toch snel in het commerciële circuit (maar meestal nog steeds goedkoper dan vergelijkbare hardware)

Als de synth engines van mijn (digitale) hardware er als (gratis) software zou zijn ging ik die V.A.S.T. en SY-ker (pun intended) weer gebruiken (als aanvulling op al het andere). Hun tekortkomingen in bijvoorbeeld grootte, gewicht, user-interface, digitale I/O en rekenkracht (polyfonie, effecten) mis ik minder.

Ik hoor veel mensen "klagen" over het gebrek aan "beleving" en interactie met je apparaten via "echte" knoppen en schuiven. Ik mis de gebrekkige interfaces van mijn (digitale) hardware helemaal niet. Dat was veel gepruts op kleine schermpjes en knopjes. En vele pagina's vol met parameters. Rechtstreekse bediening via eigen knoppen/schuiven voor al die honderden (duizenden?) klankbepalende parameters zou voor dat soort machines een enorm schakel- en schuif paneel opleveren. Voor (qua architectuur) relatief eenvoudige substractieve synthesizers ligt dit vast anders want dan vooral Pitch-, Filter- en Amp settings en ADSR's.

My two cents. Het is maar een mening. Doe er je voordeel mee of negeer het.
 
Back
Top