Van hardware naar software

Mooi om te zien hoe de hardware-peeps hun investeringen verdedigen.

Wisten jullie dat bijv Massive Attack tegenwoordig gewoon softwarematig werkt terwijl ze vroeger megastudios hadden?
 
Met hardware maak je muziek. Met software maak je de muziek na.

Dat ligt totaal aan het genre ;) Bijvoorbeeld Hardstyle - if you like it or not - is niet te doen met enkel en alleen hardware. Alleen voor de kick heb je al tientallen plugins nodig, en dan heb ik het niet eens over het layeren van de audio samples wat erna komt.

Ieder zijn of haar ding hoor, maar doe mij maar liever software (met hier en daar wat hardware).
 
soft en hard versterken elkaar zo enorm tegenwoordig.
hardware bakken door software plugins, software shit door hw fx, peNdalen of door bv buizenamp reampen.
totall recall, miljard routingsmogelijkheden, slimme tools, charismatische hardware, dik analoog, extreem precies software..
belangrijkste is dingen te gebruiken die je inspireren om mee te klooien en je niet in de weg zitten in het proces.
sommige hw vind ik onmisbaar, en zeker sommige sw ook
alle ideeen die je er verder over hebt zijn zelfbelemmerende hoopjes stierenpoep
 
soft en hard versterken elkaar zo enorm tegenwoordig.
hardware bakken door software plugins, software shit door hw fx, peNdalen of door bv buizenamp reampen.
totall recall, miljard routingsmogelijkheden, slimme tools, charismatische hardware, dik analoog, extreem precies software..
belangrijkste is dingen te gebruiken die je inspireren om mee te klooien en je niet in de weg zitten in het proces.
sommige hw vind ik onmisbaar, en zeker sommige sw ook
alle ideeen die je er verder over hebt zijn zelfbelemmerende hoopjes stierenpoep

Helemaal mee eens. Soms is software beter, soms hardware. Gewoon gebruiken wat je nodig hebt.
 
Helemaal mee eens. Merk wel dat ik het verzadigingspunt bereikt heb qua hardware. Hoef niks extra's meer, maar merk toch ook dat ik enorm kan genieten van hardware. Van het weekend weer eens lekker patches gemaakt op de NL3. Dat vind ik toch het leukste om te doen op een hardware bak, met software beleef ik daar b.v. Minder plezier aan en ontbreekt het mij snel aan inspiratie. Effecten doe ik bijna altijd software matig, net als sampler.
 
Ik vind veel muzieksoftware gewoon niet aantrekkelijk om mee te werken. Cubase is een zaaddodend boekhoudpakket voor muzieknoten. En dan allerlei softsynths of effecten met een vintage look die daardoor een onhandige interface heeft en je altijd het gevoel hebt iets te missen. Ik mis een beetje de nieuwe BuzzTracker, Absynth etcetera. Nieuwe paden.
 
Helemaal mee eens. Merk wel dat ik het verzadigingspunt bereikt heb qua hardware. Hoef niks extra's meer, maar merk toch ook dat ik enorm kan genieten van hardware. Van het weekend weer eens lekker patches gemaakt op de NL3. Dat vind ik toch het leukste om te doen op een hardware bak, met software beleef ik daar b.v. Minder plezier aan en ontbreekt het mij snel aan inspiratie. Effecten doe ik bijna altijd software matig, net als sampler.

Ik vind veel muzieksoftware gewoon niet aantrekkelijk om mee te werken. Cubase is een zaaddodend boekhoudpakket voor muzieknoten. En dan allerlei softsynths of effecten met een vintage look die daardoor een onhandige interface heeft en je altijd het gevoel hebt iets te missen. Ik mis een beetje de nieuwe BuzzTracker, Absynth etcetera. Nieuwe paden.
Ik bezit erg weinig hardware dus dan is het denk ik makkelijk om te denken dat hardware lekkerder werkt dan software. Niets weegt wat mij betreft op tegen het inpluggen van kabels in een mixer en draaien aan hardware knoppen. Draaien aan software knoppen met een muis doe je precies 1 keer en dan druk je op "save". Want dat gepiel met die kliene knopjes en muis omhoog/omlaag en dan doorschieten: dat is een straf.

Aan de andere kant: als je echt veel hardware hebt dan is het op een gegeven moment (denk ik) ook niet meer leuk om 1 apparaat toe te voegen of uit je opstelling te halen: al dat gedoe met die snoeren die in de knoop zitten en waarvan je niet eens weer waar ze ook al weer van zijn... Als je eenmaal gewend bent aan een DAW waar je mee kunt lezen en schrijven is het een kwestie van 3 muisklikken en klaar ben je. Om nog maar te zwijgen van alle ruimte die hardware inneemt

Enige waar ik lastig mee om kan gaan is die combo van USB Midi, DIN Midi, CV sync, te weinig ingangen op mijn geluidskaart, volstrekt onbegrijpelijke DAW's, tegelijkertijd VST's, standalone applicaties en hardware in je DAW krijgen en de hele boel synchen. Pffff. Ik zou graag gaan voor:
  • OF: alles in 1 DAW (geen geklier met externe programmatuur, drivers, snoeren of hardware)
  • OF: alles aan elkaar verbinden op een jaren '70 manier: een gymzaal vol met synths, sequencers, CV sync, snoeren en een mengpaneel van 10 meter met 300 schuiven en 1 (één!) multitrack tape recorder.

Maar ja... Dat kun je beide wel vergeten helaas. :)
 
Ik vind veel muzieksoftware gewoon niet aantrekkelijk om mee te werken. Cubase is een zaaddodend boekhoudpakket voor muzieknoten. En dan allerlei softsynths of effecten met een vintage look die daardoor een onhandige interface heeft en je altijd het gevoel hebt iets te missen. Ik mis een beetje de nieuwe BuzzTracker, Absynth etcetera. Nieuwe paden.

Buzztracker was leuk ja. Heb nu beetje het zelfde warme gevoel bij Bitwig. Je kan alles aan elkaar koppelen. Bijvoorbeeld vst fx stoppen in het feedbackpad van een delay. Gooi er een granular effect op, pitch shifters, filters, saturators en je kan een hoop hardware peNdalen evenaren. Aan iedere vst(i) kan je ook lfos/random/stepsequencers/etc toevoegen. ook fijn dat het er niet zo zaaddodend uitziet als ableton
 
Vorig jaar één van de mannen van Front Line Assembly gesproken nu hun optreden in Rotterdam, en die vinden VSTi's HELEMAAL NIETS! Die maken gewoon alles met hardware. Ook in de studio. Niet alleen op het podium.

Als zij zich daar prettig bij voelen, vooral doen (hoor dat het vooral instrumentaal is - dus begrijpelijk). Een hardstyle kick - en again, if you like it or not - zullen ze nooit kunnen maken met alleen hardware. Oftewel: per genre is het verschillend denk ik. De een doet alles vanachter zijn of haar pc (met VST's, FX, etc.) - weliswaar gecombineerd met hardware, de ander houdt ervan om enkel en alleen met hardware bakken te werken. Alles heeft zijn voor- en nadelen. Gewoon gebruiken wat het beste bij je past, simple as that.
 
Hier de chain voor alleen maar de kick van een nr. En daarna moet je het ook nog eens layeren - waarbij je dus nog meer effecten nodig hebt. Succes met je hardware :P

 

Attachments

  • Schermafbeelding 2017-05-03 om 20.59.57.jpg
    Schermafbeelding 2017-05-03 om 20.59.57.jpg
    39,3 KB · Bekeken: 88
  • Schermafbeelding 2017-05-03 om 21.01.47.jpg
    Schermafbeelding 2017-05-03 om 21.01.47.jpg
    21,6 KB · Bekeken: 86
Buzztracker was leuk ja. Heb nu beetje het zelfde warme gevoel bij Bitwig. Je kan alles aan elkaar koppelen. Bijvoorbeeld vst fx stoppen in het feedbackpad van een delay. Gooi er een granular effect op, pitch shifters, filters, saturators en je kan een hoop hardware peNdalen evenaren. Aan iedere vst(i) kan je ook lfos/random/stepsequencers/etc toevoegen. ook fijn dat het er niet zo zaaddodend uitziet als ableton

bedoel je daarmee dat je bijvoorbeeld bestaande delays of vsti's intern kan uitbreiden met andere zaken? Dat zou wel enorm gaaf zijn als dat zo is.

bijvoorbeeld Replika XT delay, en dan de feedback daarvan koppelen aan een stepsequencer, of in bijvoorbeeld phoscyon een granular na de osc zetten, zijn dat echt dingen die mogelijk zijn in bitwig? Zo klinkt het een beetje als ik je verhaal lees.

dingen als lfos, stepsequencers of granular effects achter delays plaatsen kan ook in ableton, maar dat is altijd een serieel pad waarbij elk element los staat in dat seriele pad. Dat is niet zo geavanceerd als dat ik jouw verhaal begrijp van hoe het in bitwig werkt.

wat betreft sommige opmerkingen hier van inspiratie. Ik heb juist het tegenovergestelde, praktisch elke hardware synth vind ik saai, te beperkt kwa mogelijkheden (zelfs de korg kronos), maar zeker alle standaard subjective hardware synths. Voor mij begint het pas interessant te worden als ik het in software domein zit waar je inderdaad alles kan routen wat je maar wil in je pad en zo je uiteindelijke sound creeert. op een gegeven moment heb je het wel gehad met het standaard kunstje van een oscillator waarbij je wat harmonics weghaalt via een filter en envelope erovereen en maximaal nog een paar routing dingetjes om het iets levendiger te maken.

Hardware synths zijn gewoon vrij beperkt als je er over nadenkt en al 30 jaar hetzelfde eigenlijk. Via software is die limiet er niet meer, daar is je eigen fantasie meer de beperking. Dat je het draaien aan een knopje mist is onzin tegenwoordig, als je een paar goede midi controllers aanschaft is dat probleem praktisch helemaal automatisch voor je opgelost (helemaal als je in een NKS based setup draait).

Daarom vond ik je verhaal van bitwig ook erg interessant, ik hoop dat het zo werkt als dat ik jouw verhaal interpreteer. Wie weet wordt ableton dan ook getriggered om daar nog iets verder op uit te breiden als dat ze nu al doen..
 
Lekkere aan hardware is de schermloosheid. Gewoon eens iets anders dan je werk, waar je vaak de hele dag naar een scherm zit te turen.
Mooiste zou zijn de mogelijkheden van software, maar met een intuitieve schermloze workflow op een toetsenplank. Voice control? Brain control?
In die zin zijn die dingen als een TR808 of Pocket Operator wel cool. Daar wordt echt vernieuwend (ook al is de TR 808 heel oud) geinterfacet.
 
Hier de chain voor alleen maar de kick van een nr. En daarna moet je het ook nog eens layeren - waarbij je dus nog meer effecten nodig hebt. Succes met je hardware :P

http://www.youtube.com/watch?v=Z4zxWGUXi9M

Dat heet resamplen en dat wordt al sinds begin 2000 gedaan door iedereen die met een E-mu Ultra of zo drum'n'bass produceerde :P Volgens mij moet je wel met een dozijn variaties toe kunnen - het is alleen meer werk als je de hele chain door moet lopen om een EQ ergens in het midden aan te passen.
 
bedoel je daarmee dat je bijvoorbeeld bestaande delays of vsti's intern kan uitbreiden met andere zaken? Dat zou wel enorm gaaf zijn als dat zo is.

bijvoorbeeld Replika XT delay, en dan de feedback daarvan koppelen aan een stepsequencer, of in bijvoorbeeld phoscyon een granular na de osc zetten, zijn dat echt dingen die mogelijk zijn in bitwig? Zo klinkt het een beetje als ik je verhaal lees.

dingen als lfos, stepsequencers of granular effects achter delays plaatsen kan ook in ableton, maar dat is altijd een serieel pad waarbij elk element los staat in dat seriele pad. Dat is niet zo geavanceerd als dat ik jouw verhaal begrijp van hoe het in bitwig werkt.

wat betreft sommige opmerkingen hier van inspiratie. Ik heb juist het tegenovergestelde, praktisch elke hardware synth vind ik saai, te beperkt kwa mogelijkheden (zelfs de korg kronos), maar zeker alle standaard subjective hardware synths. Voor mij begint het pas interessant te worden als ik het in software domein zit waar je inderdaad alles kan routen wat je maar wil in je pad en zo je uiteindelijke sound creeert. op een gegeven moment heb je het wel gehad met het standaard kunstje van een oscillator waarbij je wat harmonics weghaalt via een filter en envelope erovereen en maximaal nog een paar routing dingetjes om het iets levendiger te maken.

Hardware synths zijn gewoon vrij beperkt als je er over nadenkt en al 30 jaar hetzelfde eigenlijk. Via software is die limiet er niet meer, daar is je eigen fantasie meer de beperking. Dat je het draaien aan een knopje mist is onzin tegenwoordig, als je een paar goede midi controllers aanschaft is dat probleem praktisch helemaal automatisch voor je opgelost (helemaal als je in een NKS based setup draait).

Daarom vond ik je verhaal van bitwig ook erg interessant, ik hoop dat het zo werkt als dat ik jouw verhaal interpreteer. Wie weet wordt ableton dan ook getriggered om daar nog iets verder op uit te breiden als dat ze nu al doen..

Nee uiteraard niet bij normale vsts, in replika zit geen aparte in/uitgang voor de feedback, anders zou het kunnen. Maar de bitwig fx hebben wel de mogelijkheid om een normale vst in het feedback pad te zetten. Of in de tank van de reverb, dat soort dingen. En de built in fx zijn zeer goed. Ik heb replika ook maar het is niet moeilijk soortgelijke fx te maken met de bitwig delays + fx in feedback path. Je kan de hele chain opslaan als preset.
Ik weet dat het in ableton kan met max maar dat is zeer cpu intensief en niet altijd even makkelijk. Daardoor gebruikte ik het haast nooit.

En inderdaad begin ik meeste hardware synths ook te beperkt te vinden, vandaar mijn eurorack verslaving, prachtig om je eigen ideale synth samen te stellen en rare routes te verzinnen.
 
Als zij zich daar prettig bij voelen, vooral doen (hoor dat het vooral instrumentaal is - dus begrijpelijk). Een hardstyle kick - en again, if you like it or not - zullen ze nooit kunnen maken met alleen hardware. Oftewel: per genre is het verschillend denk ik. De een doet alles vanachter zijn of haar pc (met VST's, FX, etc.) - weliswaar gecombineerd met hardware, de ander houdt ervan om enkel en alleen met hardware bakken te werken. Alles heeft zijn voor- en nadelen. Gewoon gebruiken wat het beste bij je past, simple as that.

Amen to that! :halleluja
 
De restwaarde van software bij verkoop is teleurstellend, daarom opteer ik voor hardware
EF
Dat werkt tot op zekere hoogte.

Koop je Komplete, dan kost dat 600 euro. Na 5 jaar is het niks meer waard. Afschrijving: 600 euro.
Koop je een Motif, dan kost die 3000 euro (of meer). Maakt niks uit. Na 5 jaar krijg je er nog maar de helft voor. Afschrijving: 1500 euro.

De restwaarde van de Motif is hoger, maar je schrijft wel meer af; en je sluit effectief 5 keer zoveel geld op in iets wat je dan nergens anders meer aan kunt besteden.

Als een studio investeert in een dik mengpaneel en op basis daarvan meer klanten aantrekt is dat een investering; als een producer z'n geld uitgeeft aan ReFX Nexus en er 10 plaatjes uitperst die het aankoopbedrag meer dan vergoeden is dat een investering. Anders is het gewoon geld uitgeven omdat je 't leuk vindt :)

Ik koop zelf software met het idee in het achterhoofd dat het het maar een jaartje uithoudt. Zolang je dat goed voor je houdt ga je ook niet als een gek plugins kopen, maar alleen wat hoogstwaarschijnlijk de moeite waard is. En naja - Komplete is natuurlijk overkill, maar zo gauw je Kontakt en nog iets anders wil hebben ben je met Komplete voordeliger uit :)
 
Ik koop zelf software met het idee in het achterhoofd dat het het maar een jaartje uithoudt.
Euhh. Software voor een jaar? Ik heb pakjes sigaretten waar ik langer mee doe. Zie ik iets niet helder of is dat zeer uitzonderlijk: software slechts 1 jaar gebruiken?
 
Back
Top