Modal: Argon 8

Modal komt met een 8 voice wavetable synth voor onder de 1000 dollar!

vst ondersteuning, uitgebreide mod matrix met 11 sources, 52 destinations. Features
  • True 8 voice polyphony
  • Road ready Steel and Aluminium chassis
  • 120 carefully crafted wavetables split into 24 banks of 5 morphable waveform sets,covering virtual analogue classics through to cutting edge EDM and many from the original Modal 002 as well as a whole range of mathematically generated tables. Additional PWM bank and 4 noise/modulation banks accessible on Oscillator 228 static wavetable processors including de-rez, wave folders, wave shapers, phase shapers and rectify that can be applied to the 120 wavetables to give a mind boggling array of permutations and new waveshapes
  • 32 high resolution wavetable oscillators, 4 per voice, with 8 types of oscillator modifier including: Phase Mod (FM), Ring Mod, Amp Mod, Hard Sync and Windowed Sync
  • FATAR TP9/S Full size 37 key keybed with both velocity and aftertouch
  • 1.54 inch large OLED display – that provides instant visual feedback to the user at all times of playing/editing
  • Bourns continuous rotary encoders throughout as standard
  • A 4-axis joystick that can be assigned to a huge range of modulation destinations and virtually ‘locked’ when desired
  • Three dedicated envelope generators for AMP, MOD and FILTER that can be accessed independently or all three simultaneously including negative (reverse) versions.
  • Two pole morphing resonant filter
  • Waveshaping distortion
  • Three incredibly powerful independent and user configurable stereo FX engines that can create sophisticated Delays, lush Reverbs, Flanging, Phasing, and Rich Choruses
  • Glide/Portamento with both legato and staccato modes
  • Hugely powerful “Mod Matrix” with eight assignable slots with four additional fixed routes, 11 mod sources and 52 destinations
  • 500 patch memories, all fully editable and ships with 300 factory programs and 200 user patch spaces. Patch upload and download through the free MODALapp
  • Two Audio rate LFO’s with tempo sync (one poly, one global). Polyphonic LFO can sync to frequency divisions
  • Inbuilt sophisticated programmable arpeggiator of 32 steps with rest capability with up to 2048 steps before repeating
  • Real time sequencer with number 512 steps with input quantise and four recordable /editable animations
  • Multiple keyboard modes, Mono, Poly, Unison 2, unison 4, unison 8, Stack 2 and Stacks
  • All time-based FX, LFO’s and sequencer arpeggio can be either clocked internally or externally
  • Sync in/out
  • Full size MIDI five pin din sockets
  • Full size quarter inch jacks for both audio and external control such as sustain and expression.
  • 3.5 mm stereo input with ability to route incoming audio through the FX
  • Free dedicated app that works on Mac, PC, iOS, Android and works under VST3 and AU.
bron: http://www.synthanatomy.com/2019/09/...nder-1000.html

Click image for larger version  Name:	Modal-Electronics-Argon8-1024x559.jpeg Views:	1 Size:	47,8 KB ID:	3703516

Click image for larger version  Name:	Argon-8--1024x606.jpeg Views:	1 Size:	51,4 KB ID:	3703517

Click image for larger version  Name:	Modal-Electronics-Argon8-editor-1024x732.jpeg Views:	1 Size:	44,0 KB ID:	3703518
 
Last edited by a moderator:
Kunnen de gebruikers van deze synth mij even vertellen wat die beter doet dan bv. Arturia Pigments, Ableton Wavetable, Waves Codex, Serum, ...
En dan niet enkel de fysieke knoppen, want dat gaat voor elke hardware synth op tov een softsynth.
Maar waarom je dus juist kiest voor deze en niet een softsynth (eventueel met midi controller om ook echte knoppen te hebben)?
 
Zijn er ondertussen nog nieuwe ervaringen met de Argon8?

Ja. Firmware 2.0 biedt een aantal fantastische features. (bv soundmorph tussen voorgeprogrammerde akkoorden... !) Ik ga niet opsommen wat allemaal. Wordt eventueel lid van de Modal FB groep en dan kan je zelf alle pro's en contra's over de Argon 8 lezen.
Ik heb het toestel nu ongeveer 2 maand en tarcht steeds zo neutraal mogelijk te zijn in m'n opinie. (de meeste bezitters van om het even apparaat zijn in veel gevallen vooral positief over hun eigen bezit...LOL)

Waarom heb ik de A8 gekocht ? Voornamelijk 2 reden : ik had een 2de klein (master) klavier nodig dat ik voor m'n computer scherm kon zetten. En kon gebruiken als controller én liefst ook een leuke synthengine had.
Ik had een paar opties : Hydra (net te groot / prijs) Wavestate (iets duurder, klinkt fantastisch maar wou geen samples als synthengine) en de A8.
Hoewel m'n Summit ook wavetables biedt, de wavetables van de A8 zijn heel erg uitgebreid, lees gevarieerd. De klank van de A8 lijkt op het eerste zicht 'digitaal', je komt er snel achter dat hij erg 'organisch' klinkt, op sommige
momenten op het analoge af...
De Hydra heeft dan weer meer toeters en bellen, persoonlijk vind ik die 'star' klinken. (maar dat hoeft ook absoluut geen probleem te zijn - alles is bruikbaar)

Wat mooi is, of misschien eigenaardig is dat je met de A8, ondanks hands on draaiknoppen, in combinatie met de Modal app (editor) tot fantastische resultaten komt.
De A8 klinkt erg eigenzinnig (net zoals de Hydra) en ik kan met geen enkel van mijn andere synths (hard én soft) tot vergelijkbare resultaten komen.
Anderzijds is het een beetje een koude douche als je de A8 voor het eerst hoort. Je vraagt je af hoe fabrikanten er in slagen om hun eigen producten zo fout te laten klinken.

Gelukkig zijn er intussen op YT een aantal demo's die het tegendeel bewijzen.
https://www.youtube.com/watch?v=KAmrHtAYhOw

Tot slot is er de prijs. Als je die in acht neemt, dan krijg je voor de A8 verdomd veel synth.

Wat zij de minpunten ? Te beperkte MOD slots. (al vind ik dat persoonlijk geen issue, de community dringt er bij Modal toch op aan om dat zeker uit te breiden)
De reverb is van benauwend slechte kwaliteit. Hoewel dat bij sommige patches verassend bijdraagt, is die zeker voor een zware revisie vatbaar.

De A8 had een probleem met een te laag volume (output) maar dat is met v 2.0 (gelukkig) verholpen. Een ander merkwaardig iets (en waarover ik ook een erg onduidelijk/ dubbelzinnig) antwoord van Modal kreeg :
Zelfs in Midi LOCAL OFF blijft de Modal CC uitsturen. Dat is knap vervelend want als je hem als master klavier wil gebruiken, hoor je bv ook bend of volume CC's op de A8 die je eigenlijk bedoeld zijn om naar een ander midi kanaal te sturen. Dus als je een andere MIDI track in je DAW selecteert en bv bend gebruikt voor een andere synth, hoor je de A8 ook benden...Dat verdwijnt dan wel in playback, tijdens een opname is dat knap storend.

Toen ik Modal vroeg wat de zin is van LOCAL OFF als CC's (zoals bv bend, volume) worden blijven verstuurd, vonden ze dat normaal...(uh ??) en is volgens hen bedoeld om te kunnen blijven werken mer de Modal App.
Dat is een halfslachtige uitleg want gesteld dat de draaiknoppen in Local off mode ook worden uitgeschakeld (zoals dat bv bij de Novation Summit en de meeste synths het geval is) dan nog kan je toch met de editor blijven werken ?
In mijn geval is de A8 via midi din verbonden met m'n DAW en gebruik ik de USB in 2de verbinding met mijn Macbook Pro als 2de computer die dan de Modal app draait. Best of both worlds.
(het is ook mogelijk om die app als VST plugin te gebruiken)

Het zou dus geen luxe zijn om een extra feature te hebben die de draaiknoppen loskoppelt van de synthengine. Als midi dan IN & OUT verbonden is werkt dat zoals het normaal zou moeten werken en kan je rustig die knoppen gebruiken.
Los van het feit of je USB of Midi als verbinding met je computer gebruikt.

Maar het ook weer niet onoverkomelijk. Ik zou willen besluiten met te zeggen dat de klank van de A8 veel goed maakt.
Het is een heel eigenzinnig (organisch) klinkend toestel. Ik denk dat vooral mensen die ambient/lounge/space/techno maken
hier een echte vriend aan kunnen hebben. De A8 is echt breed inzetbaar. Maar nogmaals, de presets zijn bedroevend en de meeste verhullen niet dat (zoals sommige gebruikers zeggen) het een little black monster is.
Dat wel moet worden getemd. Aandachtig vijzen is de boodschap. Maar de beloning is groot.


Kunnen de gebruikers van deze synth mij even vertellen wat die beter doet dan bv. Arturia Pigments, Ableton Wavetable, Waves Codex, Serum, ...
En dan niet enkel de fysieke knoppen, want dat gaat voor elke hardware synth op tov een softsynth.
Maar waarom je dus juist kiest voor deze en niet een softsynth (eventueel met midi controller om ook echte knoppen te hebben)?

Ben even wezen kijken naar de Arturia Pigments. Arturia heeft de eigenschap goed klinkende VST's én synths te maken. (mijn Origin was een van m'n beste synths ooit - helaas moeten verkopen wegens plaastgebrek)

Die Pigments lijkt een hoop toeters en bellen te hebben die de A8 niet heeft. En kost minder dan de helft van de A8 desktop.
Ik vind soft niet verkeerd, maar ik tracht het tot een minimum te beperken. (ik gebruik Kontakt, Omnisphere, Battery 3, Massive en FM8 + wat freeware)
De waarde devaluatie is te groot, gedoe met updates / incompatibiliteit met OS'en enz, en 2dehands moeilijker te verkopen.
Je kan haast niet zonder soft, maar zeg nu zelf, welke (muziek) software (synths) die 20 jaar oud zijn gebruik je nog...? Nada. 0. :beard:
 
Ik ben er nu een paar dagen mee bezig. Dan ben je knoppen aan't draaien en denk je "shit" wat een misbaksel. En plots is het daar. BANG..

Precies dit. Je moet er echt effe induiken. De Peak is uit de doos veel dikker, maar als je hier effe goed in duikt, maak je echt best bijzondere geluiden. Met de Peak ook hoor, maar de Peak en de Argon8 zijn wel echt goeie maatjes.

En ik ben ook geen fan van de reverb. De mix is echt een mix van nat naar droog. Zou graag de optie zien dat je het effect toe kan voegen, als een aux. Maar ik ben ook wel verwend met de FX van de A&H SQ5.... dan is alles een beetje moeilijk bij te benen.
 
^

Uit verschillende online demo's kon je al af en toe horen uit sweetspots dat je gave sounds uit dit ding kan halen.
 
Ja dat had ik ook al door. Maar als je die dan zelf net niet ken vinden... De stand heeft ook wel geholpen :) Klavier speelt ook echt heel fijn.

Merk wel dat het volume wel goed in kan zakken als je sommige dingen maakt. Maar goed, dat is nou eenmaal met wavetables en fase verschuivingen. Maar ook met die FX zakt het echt in als een malle.
 
Ik vind de Argon8 één van de meest interessantste nieuwere type synth's waar ik wel een oogje op heb.
Maar... hoe zijn de ervaringen met de sequencer / song mode? Daar lees je in de gebruikelijke media maar helaas weinig over.
 
Ok ik heb deze synth nu een aantal weken binnenstebuiten gekeerd. Mijn ervaring is breed als het om wavetables gaat en m'n referentie kader dan ook goed als het om klank karakter gaat..

Sja die Argon 8... Het is een redelijk kleurloze synth die heel heel hard op z'n staart getrapt moet worden wil je er echt klank karakter en dikheid uit krijgen.
Van alle wavetables die ik heb gebruikt vind ik het de meest plat, digitaal en levenloos klinkende wavetable synth. Het is een soort spartelende vis op het droge... RED MIJ.
Ik dacht altijd dat de waldorf blofeld plat en dun was... Maar in alle eerlijkheid die Modal 8 gaat daar nog ff een tand onder..
Het gebrek van een 3e oscilator is echt ernstig voor zulke relatief plat klinken de oscilators. De waveforms zijn tof maar ze klinken zo levenloos en digitaal.
Er zijn vst's die deze synth opvreten... Serum, love it or hate it.. Die kan je met wavetables vol rammen uit je klassieke bakken. Die knalt de modal 8 er uit en dan kom je op de software in een bakkie discussie.
Ja was de blofeld dat niet ook?? Nou die filters klinken toch wel lekker hoor en de dikte en organische klank die je met hard werken op de blofeld nog kan opwekken die mis ik op de modal 8... Er gaat een wereld voor je open als je de blofeld programmeert..

Het aller ergste aan de modal 8 vond ik nog de effecten sectie. Het idee van overkoepelende effecten vond ik tof, die chains kan je op iedere patch in laden...
Maar ja dan de kwaliteit.. Ik verwonder me er over dat ze zelf niet hebben geconstateerd met hun engineering team dat de effecten een complete downgrade zijn op de klank en oscilators.... Voor zo'n moderne bak zijn de effecten van een prutskwaliteit. Weg dynamiek, als die er al was, weg kleuring, weg transients..
De behringer deepmind effecten zijn gewoon bijna eventide waardig vergeleken bij deze flinterdunne effecten.

De sound kan heel ppg achtig zijn maar ook een stuk breder en digitaler. Heel afhankelijk vd waveforms.
In unison mode vond ik het niet om aan te horen hoe digitaal die voices zijn. Poly mode was voor mij de beste modus.

Het programmen was een heel tergend proces, strijden met de oscilators en zoeken naar sweetspots..
De sounds zijn in producties prima te verwerken, totaal niet opdringerig maar ze blijven plastisch en vrij futloos.
Ik had het idee dat ik toch naar een soort neefje van de microwave 2 zat te luisteren.
Bij hun demo's en teasers lijkt het wel alsof ze de 80's synthpop als doelgroep hebben.. Ik vraag me echt af waarom.. Heb ik een trend gemist?
Die 80's warmte haal je hier in ieder geval niet uit. Koop dan gewoon lekker een Kawai K3 voor 450 euro...

Dan de leuke positieve kanten wat dit moet niet als een zuur stuk overkomen.
De interface, de manier waarop je lfo's kan toewijzen, de xy modulatie, de mod matrix is best leuk en uitgebreid, het filter heeft een leuke morph feature maar blijft toch door de dunne oscilators erg vlak klinken. En ja dat morphen van wavetables is gaaf maar dit valt en staat wel heel erg met de harmonische content, die is best breed. De osc mod's zijn ook tof maar wederom met zulke flinterdunne platte oscilators is het echt geen meerwaarde aan klankdikheid.
De sequencer is onwijs gaaf, de step modulaties en het overkoepelende van de sequencer aan de patches is ook gaaf. Je kunt elke sequence inladen op iedere patch...
Het is jammer want het is leuk om met de argon te werken en de benadering is fris maar qua klank krijg je weinig waar voor je geld.
De software is tof en alle integratie is goed, bouwkwaliteit solide, fris design, maar alles valt en staat toch echt met klankdikheid en karakter van de oscilatoren.
Interfacing tof maar er zijn wavetable vst's die lekkerder klinken en meer karakter hebben.

Benieuwd naar de rest vd ervaringen.
 
DE VST's benaderen en overstijgen tegenwoordig de hardware synth's.Daarom heb ik één krachtige PC en een 3-tal hardware synth's.(Wat in de toekomst altijd kan veranderen,dat heb je met (soft)synth's nu eenmaal).
 
Ik ben wel enthousiast over de sounds die deze synth kan produceren, het blijft natuurlijk een smaak gevoelig kwestie (de een zweert bij een synth die de ander bagger vindt, wat fijn dat we zo waanzinnig veel keuze hebben momenteel .. : ) Echt een verademing dat een synth producent weer eens een fatsoenlijk toetsenbord in een instrument zet, voor mij gaat het behalve de sound ook om de 'feel' en het toetsenbord is toch waar veel fabrikanten ernstig op bezuinigen (als het al niet mini is dan voelt het wel flimsy en cheap zelfs op duurdere modellen).
De Argon8 heb ik nog niet zo lang dus met het editen heb ik nog niet zoveel ervaring maar de eerste indrukken zijn zeker goed. De effecten zijn misschien niet top maar als je hem standalone gebruikt kun je geluiden toch net even meer 'af' maken. Kortom weinig te klagen tot nu toe!
 

Modal Argon8 firmware 2.6 update adds new wavetables and more​

Modal-Electronics-Argon8-Firmware-2.6.001-678x381.jpeg


"De nieuwe firmware 2.6 voegt 12 nieuwe wavetable-banken met 60 geheel nieuwe golfvormen toe aan de Argon8-engine.
U kunt nu twee onafhankelijke wave-groepen gebruiken die elk 180 zorgvuldig vervaardigde wavetables bevatten, opgesplitst in 36 banken van 5 morphable waveform-sets.
In de golfgroep 2 vindt u ook een extra PWM-bank en drie ruis-/modulatiebanken voor meer experimentele geluiden.

Bovendien kunnen Argon8-gebruikers nu moeiteloos de afstemming van oscillator 2 koppelen aan de frequentie van oscillator 1 via een handige OSC2-afstemmodus.
Dit verhoogt niet alleen het aantal golfvormen, het vergroot ook het geluidsspectrum van de Argon8 aanzienlijk.
Vooral omdat je de nieuwe wavetables verder kunt vervormen/vormen met de 32 statische modifiers en dus nieuwe timbres kunt archiveren die voorheen niet mogelijk waren.
Bovendien heb je acht soorten oscillator-modifiers die je eindeloos vormplezier geven.
Een welkome update voor alle Argon8-gebruikers. Jammer dat je met de engine nog steeds niet je eigen waveforms/wavetables kunt laden.
Ik hoop dat dat in de toekomst wordt toegevoegd."
 
Heb onlangs een tweedehands gekocht en kijk een grote update 3.0 is daar.
Met tal van nieuwigheden.Echt zijn prijs dubbel en dik waard!Zeker de mijne.

Modal-Argon8-firmware-3.0-review.001.jpeg
 
Nieuwe synth van Modal:de Carbon 8,een nieuwe digitale polyfone synth met verschillende algoritmen.
  • two oscillators with new algorithms
  • multi-type filter with different flavors: ladder filter, SVF…
  • three envelopes
  • two LFOs
  • effects
  • FATAR keybed with velocity and aftertouch

modal-carbon8-front.jpg
 
De Argon 8 klinkt trouwens wel ontzettend mooi nog steeds, kwam net deze soundset tegen, toch wel weer yummie.

 
Ik heb de Argon gehad (helaas moeten verkopen wegens plaatsgebrek), en sinds een tijdje de Cobalt 8M.
Beide zijn verassende, om niet te zeggen bijzonder goeie synths met een uniek karakter aan een voor iedereen betaalbare prijs. Zo hoort het en vermoedelijk alweer een mooie toevoeging bij Modal!
 
Plaatsgebrek en tijdgebrek is hier ook een probleem. Ik heb een Argon 8 en 8x en Modal 8 en 8x. De x modellen zijn de doos nog niet uitgeweest, maar ik ga van de zomer als ik weer tijd heb én een airco, toch maar eens goed positioneren en aansluiten. De synths zijn te chainen zodat je 16 stemmen hebt ipv 8, wat bij deze synths wel nodig is als je met de mooie pads die er uitkomen aan de gang wil. 'T zijn echt wel heel goed klinkende synths die op een of andere manier niet zo heel populair zijn.
 
Back
Top