Roland komt met nieuwe grooveboxen, MC-101 en MC-707

Roland komt met nieuwe grooveboxen, MC-101 en MC-707



mc-707_front_gal.jpg
 

Attachments

  • img_products_08.jpg
    img_products_08.jpg
    145,2 KB · Bekeken: 289
Last edited by a moderator:
Roland is erg sneaky. ik heb de MC707 ook echt serieus overwogen maar er zijn teveel beperkingen express in het ding gebouwd zodat hun apparaat niet de verkoop van andere apparaten in de weg zit.

- gehandicapte looper...tja anders verkopen de Boss loopers niet
- Gelimiteerd sound design knoppen.... het moet niet te comfortable editen zijn..

Die dingen die jullie noemen, zoals niet kunnen inspelen via extern keyboard? echt?

Verder een tof ding, je kunt er leuke dingen mee maar dit vind ik te opvallende beperkingen die ik niet accepteer.
 
Roland is erg sneaky. ik heb de MC707 ook echt serieus overwogen maar er zijn teveel beperkingen express in het ding gebouwd zodat hun apparaat niet de verkoop van andere apparaten in de weg zit.

- gehandicapte looper...tja anders verkopen de Boss loopers niet
- Gelimiteerd sound design knoppen.... het moet niet te comfortable editen zijn..

Die dingen die jullie noemen, zoals niet kunnen inspelen via extern keyboard? echt?

Verder een tof ding, je kunt er leuke dingen mee maar dit vind ik te opvallende beperkingen die ik niet accepteer.
Die gebrekkige midi implementatie is een bug (als je het mij vraagt). Het schijnt dat daar nog een update voor komt. (ik steek m'n hand er niet voor in het vuur, maar dat heb ik begrepen)
Ik heb overigens nog geen betere groovebox gevonden (die zonder bugs is en net zo lekker klinkt en snel werkt als de 707) dus neem het nog voor lief.

De looper is inderdaad beperkt. Ik vraag me af of andere grooveboxen dat beter doen trouwens. (wat mij betreft hadden ze hem er beter uit kunnen laten en andere dingen beter kunnen maken in de programmeer tijd die dat heeft gekost)
Maar als je echt een looper wilt, ben je beter af met een dedicated pedaal.
Dat wil je waarschijnlijk toch wel, want ik zou er zelf waarschijnlijker één willen waar ik op kan trappen (ipv met m'n hand moet bedienen)

Diep sound designen is geen pretje idd. Al gaat het best als je even bezig bent.
Maar ik ben blij dat het er iig op zit en of dat een sneaky keuze voor verkoop andere producten is, betwijfel ik.

Ik zou niet goed weten hoe je dat 'beter' kan doen met het gekozen design (klein scherm, fysieke knoppen vooral gefocussed op performen).
Je hebt zoveel opties om te bewerken dat dat niet lukt in de gekozen vormfactor (of je moet zoals Deluge allemaal SHIFT opties inbouwen, waar ik zelf geen fan van ben)....
Een touchscreen misschien, maar dan was er minder ruimte voor fysieke knoppen.
En ik vind zelf het compromis van de 707 fijn (MPC = veel scherm, te weinig knoppen, Deluge = geen scherm, te weinig info, te veel shift + algemene draaiknop opties).
Dan is de 707 manier voor mij de beste keuze.
Ok, na een echte synth natuurlijk met dedicated knoppen, of een PC editor met muis en genoeg scherm om alles te laten zien.
Je moet toch compromissen sluiten qua design en mogelijke functionaliteit.
 
ja idd het is een altijd een compromis. sommige dingen zijn wellicht niet express gedaan. maar sommige wel.
De mc707 is een leuke groovebox verder. en alle grooveboxen hebben bugs.
De Deluge heeft wel een echte audio looper en mogelijkheden voor een pedaal.
 
ja idd het is een altijd een compromis. sommige dingen zijn wellicht niet express gedaan. maar sommige wel.
De mc707 is een leuke groovebox verder. en alle grooveboxen hebben bugs.
De Deluge heeft wel een echte audio looper en mogelijkheden voor een pedaal.
De echte reden zullen we nooit weten idd, maar ik gok dat commerciële druk (live gaan) terwijl je onvoldoende tijd hebt gehad om iets 'af' te maken ook mee speelt.

Deluge ken ik niet goed genoeg om te weten hoe goed de looper werkt en de Deluge heb ik afgedaan als mogelijke vervanger voor m'n 707.
Tot dusver is de 707 voor mij de 'betere' keuze qua groovebox met een iets uitgebreider display en meer connecties (inputs, outputs, flexibele routing, extra midi out, audio over USB etc. etc.)
Past gewoon beter bij hoe ik momenteel muziek maak en de beperkte tijd die ik er in kan stoppen.
 
Groot fan van de MC-101 en MC-707 hier. De workflow van beide instrumenten bevalt zeer goed. Overigens kun je de MC-101 ook zien als een multitimbrale desktop synth met vier parts. Er is vrijwel niks op de markt wat zo goed klinkt, in dat formaat en voor die prijs. De presets zijn zeer uiteenlopend en over het algemeen klinkt het zeer goed. Alles wat je normaliter terug kunt vinden op een workstation, zit ook wel op de MC-101 en MC-707. Alleen die complexe combi's zoals Korg die heeft, zul je niet kant en klaar terugvinden hierop. Je kunt ze wel zelf maken natuurlijk, want je hebt vier of acht tracks beschikbaar, die je eventueel gelijktijdig via MIDI kunt aansturen. Ook heel mooi dat er ruimte is voor de SDZ uitbreidingen die je kunt kopen via de Roland Cloud Manager, voor ongeveer één euro per stuk. Overigens gebruik ik deze Grooveboxen voor heel andere muziek als waar ze oorspronkelijk voor bedoeld zijn: ambient i.p.v. dance. Sound design is wat priegelig natuurlijk op zo'n klein schermpje, alhoewel er ook de Zenology synth is voor de PC. De sounds die je maakt kun je dan importeren. Maar nogmaals, je hebt al zo ontzettend veel goede startpunten voor sounds dat je dat niet perse nodig hebt. En met de interne effects kom je ook nog een heel eind.

Eigenlijk moet ik een aparte pagina maken op mijn website met tips en trucs voor deze instrumenten, specifiek gericht op ambient muziek. *D
 
Eigenlijk moet ik een aparte pagina maken op mijn website met tips en trucs voor deze instrumenten, specifiek gericht op ambient muziek. *D
Ik houd je niet tegen.
Ik merk dat die patches van SDZ vele malen beter in elkaar zitten dan de stock patches.
Met als kanttekening, dat sommigen erg voice intensive zijn. Mogelijk was dat bij het maken van de stock patches een beperking die de sound designers kregen (zorg dat ze niet zo voice intensive zijn).
Want ik kreeg bij een aantal al snel voice stealing.

Maar dan nog, man, wat een lekker geluid.
En voor € 30,- heb je eigenlijk een compleet nieuwe set aan geluiden erbij gekregen.
 
Die dingen die jullie noemen, zoals niet kunnen inspelen via extern keyboard? echt?
Inspelen gaat wel, maar de mc707 (misschien de 101 ook, maar die heb ik niet) neemt de pitchbend en modwheel niet op.

En de deluge heeft weer dat de pitchbend range alleen maar +/- 12 semitones kan zijn, terwijl ik 2 semitones gewend ben. (Tenminste in het os wat ik geïnstalleerd heb. Volg de releases niet zo meer)
 
Ik vind de MC707 en de 101 erg leuk.
Vind ze niet super goed klinken maar ook zeker niet slecht.
Ben erg fan van de Roland SRX geluiden en heb daar wat kaartjes van in mijn XV5080.
De synth engine is ook erg goed betreft mogelijkheden. De XV5080 is de vader Zen core.
Overigens kun je de MC-101 ook zien als een multitimbrale desktop synth met vier parts.
nou ja niet echt omdat het ding niet remote geprogrammeerd kan worden met bv nrpn's, cc, sysex etc.
En op het doosje zelf heb je maar een beperkte set parameters.
had de 101 wel alle parameters net als de 707 voor de tone parts dan had ik die overwogen.
nu is het meer een preset doos met 4 parts.
 
Ik houd je niet tegen.
Ik merk dat die patches van SDZ vele malen beter in elkaar zitten dan de stock patches.
Met als kanttekening, dat sommigen erg voice intensive zijn. Mogelijk was dat bij het maken van de stock patches een beperking die de sound designers kregen (zorg dat ze niet zo voice intensive zijn).
Want ik kreeg bij een aantal al snel voice stealing.

Maar dan nog, man, wat een lekker geluid.
En voor € 30,- heb je eigenlijk een compleet nieuwe set aan geluiden erbij gekregen.
Je kan vaak nog wel door het handmatig instellen van de Voice reserve per track voorkomen dat je voice stealing krijgt. Bijv. voor een monosynth track met maar 1 partial moet je ook maar 1 voice reserveren. Standaard staat het ingesteld op 4 per track.
 
Inspelen gaat wel, maar de mc707 (misschien de 101 ook, maar die heb ik niet) neemt de pitchbend en modwheel niet op.

En de deluge heeft weer dat de pitchbend range alleen maar +/- 12 semitones kan zijn, terwijl ik 2 semitones gewend ben. (Tenminste in het os wat ik geïnstalleerd heb. Volg de releases niet zo meer)
Je kan pitch en mod wheel wel opnemen als motion. Je zult dan eerst één van de knoppen moeten toewijzen aan pitch en/of mod en de juiste CC, daarna kun je het volgens mij opnemen, ook met een midi keyboard (moet wel eerlijk zeggen dat ik hier nog niet veel mee heb gedaan, maar geloof wel dat het kan)
 
  • Duimpje
Duimpjes: L56
Je kan pitch en mod wheel wel opnemen als motion. Je zult dan eerst één van de knoppen moeten toewijzen aan pitch en/of mod en de juiste CC, daarna kun je het opnemen, ook met een midi keyboard.
Het is mij niet gelukt.
Niet via een extern keyboard. Alleen als ik handmatig één van de knoppen bediende op de 707.

Dit heb ik geprobeerd:
 
Je kan pitch en mod wheel wel opnemen als motion. Je zult dan eerst één van de knoppen moeten toewijzen aan pitch en/of mod en de juiste CC, daarna kun je het volgens mij opnemen, ook met een midi keyboard (moet wel eerlijk zeggen dat ik hier nog niet veel mee heb gedaan, maar geloof wel dat het kan)
Dacht idd dat dit een workaround was maar wist het niet zeker. Maar het is wel een beetje we een gedoe ;-)
 
Dacht idd dat dit een workaround was maar wist het niet zeker. Maar het is wel een beetje we een gedoe ;-)
Nou, de workaround is (voor zover ik weet) gewoon 2x opnemen. Eerst de midi noten via een extern keyboard en dan de automation via één van de lanes (met een fysieke knop op de 707).
In de huidige FW is het niet mogelijk om een pitch bend of mod wheel via een extern keyboard op te nemen (aka, het is mij niet gelukt).
Zelfs als je de midi CC vertaalt naar iets 'anders' op het keyboard lukte het mij niet. (en dat is voor mij geen oplossing, want dan kan ik m'n keyboard niet zomaar voor andere synths / daw gebruiken, zonder dat weer terug te draaien).
Enfin. Het is een bug of iets wat ze nog niet geïmplementeerd hebben wat soms jammer is.
 
Als je Soundpacks will kopen kun je die dan voorluisteren?
Ik wil wat soundpacks voor een vriend van me instaleren.
Die maakt voornamelijk ambient.
@Montfrooij en @Droomsfeer welke packs raden jullie aan? Heb nog gezocht naar eerdere post van jullie maar kon het niet terug vinden.

Wel grappig heb al wat patches voor zijn Deepmind en Matrixbrute geinstaleerd. Zo onderhoud ik zijn studio :)
 
Als je Soundpacks will kopen kun je die dan voorluisteren?
Ik wil wat soundpacks voor een vriend van me instaleren.
Die maakt voornamelijk ambient.
@Montfrooij en @Droomsfeer welke packs raden jullie aan? Heb nog gezocht naar eerdere post van jullie maar kon het niet terug vinden.

Ja, je kunt ze beluisteren via de Roland website of via de Roland Cloud Manager (waar je ze uiteindelijk gaat downloaden).

Zal even een lijstje maken voor je m.b.t. de ambient sound packs, want dat wilde ik toch al op mijn website plaatsen. Met een beetje handigheid kun je veel sounds wel tot een ambient iets transformeren, maar er zijn een heel aantal goede ambient specifieke packs die je het beste kunt nemen als basis voor ambient muziek.
 
De onderstaande lijst bevat de gehele collectie sound packs die gebruikt worden in mijn eigen studio. Deze zijn allemaal geïnstalleerd op de Roland MC-101 en Roland MC-707. De eerste 46 sound packs (SDZ001 t/m SDZ046), zijn gratis verkregen via de initiële aanschaf van de Roland MC-101. Dit betrof een eenmalige actie vanuit Roland, die inmiddels is verlopen. De overige sound packs (SDZ048 en verder), zijn zelf bijgekocht via de Roland Cloud Manager. De dikgedrukte en groengekleurde sound packs zijn uitermate geschikt voor achtergrondmuziek (Ambient, Berlin School, Kosmische Musik, New Age, Space, World, etc.). De overige dikgedrukte en oranjegekleurde sound packs, zijn niet specifiek bedoeld voor die genres maar bevatten wel redelijk wat bruikbare geluiden die kunnen worden toegepast in dat soort genres.
  • SDZ001 Crystal Mood (Chillout, Chill house)
  • SDZ002 Filigree (Downtempo, filmische muziekstijlen)
  • SDZ003 Futurity Beat
  • SDZ004 Hyperwave (Synthwave, Outrun)
  • SDZ005 Final Lap
  • SDZ006 Lo-Fi Beats
  • SDZ007 Heads of London
  • SDZ008 Twisted Trap
  • SDZ009 Back Streets
  • SDZ010 Platformer
  • SDZ011 LazerQ
  • SDZ012 The Whip
  • SDZ013 Opener
  • SDZ014 Panoram (Deep House)
  • SDZ015 Classic Groove
  • SDZ016 Electro Bass
  • SDZ017 Analog Plucks
  • SDZ018 Synth Strings and Pads
  • SDZ019 Metallic Plucks
  • SDZ020 Transitions and Risers
  • SDZ021 New Romantic
  • SDZ022 Keyboard Toolkit Vol. 1
  • SDZ023 Pangaea Heartbeat
  • SDZ024 Electro Zaps and Hits
  • SDZ025 Vapor Dance (Synthwave, Vaporwave)
  • SDZ026 Analog Pianos and EPs
  • SDZ027 Nu Sunset
  • SDZ028 Digital Leads
  • SDZ029 Shifting Visions (Downtempo, Electro, Trip Hop)
  • SDZ030 Hybrid Plucks
  • SDZ031 Last Dance (’80s Pop, Synthwave)
  • SDZ032 Ambient Pads
  • SDZ033 Ancient Discovery
  • SDZ034 Analog Bass
  • SDZ035 Selected IDM Works
  • SDZ036 Movement Pack
  • SDZ037 City Stories
  • SDZ038 World Instruments 1
  • SDZ039 Quiet Cage (Trap, filmische muziekstijlen)
  • SDZ040 Analog Polysynths
  • SDZ041 Modular Grooves
  • SDZ042 Digital Keys
  • SDZ043 Future Drill
  • SDZ044 Rave Pulses
  • SDZ045 Dub Pack
  • SDZ046 Vocal Injections
  • SDZ048 LA Synths
  • SDZ049 Retro Future
  • SDZ050 Digital Bass
  • SDZ052 Hybrid Winds
  • SDZ054 Airwaves
  • SDZ061 Dub Grooves
  • SDZ062 Communication Bass
  • SDZ063 Kosmische Musik
  • SDZ068 Ethereal Realms
  • SDZ071 Chicago House
  • SDZ072 Gothic Choirs
  • SDZ073 Escape from Megalopolis
  • SDZ074 Dual Personality
  • SDZ075 Minimal Techno
  • SDZ076 Sweep Pads and Pulsations
  • SDZ079 Classic Trance
  • SDZ080 World Instruments 2
  • SDZ081 Deep House
  • SDZ082 Chiptune Essentials
  • SDZ083 Midnight Earthbeat
  • SDZ084 Lush Plucks and Pads
  • SDZ086 Nu-Disco Essentials
  • SDZ087 Melancholica Sound Pack
  • SDZ088 The Drones
  • SDZ092 Ambient Acoustic
 
@flyweight Misschien een beetje schaamteloze zelfpromotie, maar ongeveer een jaar geleden heb ik een soundpack gemaakt voor de MC-101/MC-707 welke niet in het Roland lijstje staat, maar opzich wel bruikbaar is voor ambient :) Onderstaand wat voorbeelden die volledig met deze VHS soundpack zijn gemaakt. Wellicht interessant?



 
Back
Top