Roland komt met nieuwe grooveboxen, MC-101 en MC-707

Roland komt met nieuwe grooveboxen, MC-101 en MC-707



mc-707_front_gal.jpg
 

Attachments

  • img_products_08.jpg
    img_products_08.jpg
    145,2 KB · Bekeken: 288
Last edited by a moderator:
Inmiddels beginnen ze al op de 2dehands markt te komen.Als je geduld hebt altijd zo goed als nieuw en een pak goedkoper.
 
Hoi. Ik heb verleden jaar kort een Jupiter Xm gehad. De sounds waren top, maar ik kon niet wennen aan het vele menu-diven. Destijds heb ik de Xm omgeruild voor een Hydrasynth.

Nu vroeg ik me af in hoeverre de MC101 als synth engine gebruikt kan worden waarbij ik de Hydrasynth als MIDI keyboard gebruik. Indien dit kan, kan ik dan ook gebruik maken van de velocity sensitivity en polyfonische aftertouch features aanwezig op de Hydrasynth keyboard?
 
Hoi. Ik heb verleden jaar kort een Jupiter Xm gehad. De sounds waren top, maar ik kon niet wennen aan het vele menu-diven. Destijds heb ik de Xm omgeruild voor een Hydrasynth.

Nu vroeg ik me af in hoeverre de MC101 als synth engine gebruikt kan worden waarbij ik de Hydrasynth als MIDI keyboard gebruik. Indien dit kan, kan ik dan ook gebruik maken van de velocity sensitivity en polyfonische aftertouch features aanwezig op de Hydrasynth keyboard?
Ja, dat kan. Dat is zelfs één van de meest gebruikte toepassingen voor de 101 die ik lees.
Als onderdeel in een grotere setup, waar ze vooral de synth engine gebruiken (en de effecten)

Minus de polyfone aftertouch. Dat kennen de 101 / 707 niet.
Wel de standaard aftertouch.
Die kun je mappen via de matrix (en is meestal al gemapped, maar ik zet aftertouch meestal uit, omdat die nogal heftig reageert)

Dus dan heb je voor een 'prikkie' een polyfone (als in voices) virtuele synth met 3000+ presets gebaseerd op de Zen core engine.
Verwacht overigens geen top ervaring met sound designen op de 101.
Dat is op de 707 al een crime en de 101 geeft nog minder feedback wat je aan het doen bent.
Wat dat betreft is het hopen op een online editor, zoals ze volgens mij voor de Verselab al gemaakt hebben.

Maar ik moet zeggen dat de standaard presets waarschijnlijk genoeg bieden om jaren vooruit te kunnen.
En voor dik € 400 heb je dan best wel een bak geluid voor 'weinig' en krijg je er nog wat mini groovebox features bij.
 
Ja, dat kan. Dat is zelfs één van de meest gebruikte toepassingen voor de 101 die ik lees.
Als onderdeel in een grotere setup, waar ze vooral de synth engine gebruiken (en de effecten)

Minus de polyfone aftertouch. Dat kennen de 101 / 707 niet.
Wel de standaard aftertouch.
Die kun je mappen via de matrix (en is meestal al gemapped, maar ik zet aftertouch meestal uit, omdat die nogal heftig reageert)

Dus dan heb je voor een 'prikkie' een polyfone (als in voices) virtuele synth met 3000+ presets gebaseerd op de Zen core engine.
Verwacht overigens geen top ervaring met sound designen op de 101.
Dat is op de 707 al een crime en de 101 geeft nog minder feedback wat je aan het doen bent.
Wat dat betreft is het hopen op een online editor, zoals ze volgens mij voor de Verselab al gemaakt hebben.

Maar ik moet zeggen dat de standaard presets waarschijnlijk genoeg bieden om jaren vooruit te kunnen.
En voor dik € 400 heb je dan best wel een bak geluid voor 'weinig' en krijg je er nog wat mini groovebox features bij.
Top! Heeft de MC101 alle synth modellen uit de Xm? Dus de Jupiter 8, Juno 106, JX-8P?
 
Top! Heeft de MC101 alle synth modellen uit de Xm? Dus de Jupiter 8, Juno 106, JX-8P?
Dat durf ik je niet te zeggen.
Ik weet dat bepaalde modellen (fantom dacht ik) een uitgebreidere 'zen core' hebben (met meer opties), maar de 707 is mijn enige Roland synth, dus kan ze niet vergelijken.
 
Top! Heeft de MC101 alle synth modellen uit de Xm? Dus de Jupiter 8, Juno 106, JX-8P?
Heeft de zen core tech dus kun je de klanken van J8,Juno,enz.laden.
 
Heeft de zen core tech dus kun je de klanken van J8,Juno,enz.laden.
Er zitten beperkingen aan compatibiliteit tussen de types. Dat heb ik iig gelezen en gehoord.
Zie bijv. hier voor packs en hun compatibiliteit.

Ik ben zelf nog (lang) niet toe aan het kopen van nieuwe geluiden, dus voor mij is de Zenology nog een brug te ver.
De 707 heeft nog meer dan genoeg voor mij om vooruit te kunnen.
Ik heb me dan ook nog niet verder verdiept in deze materie om er meer zinnigs over te kunnen zeggen. :)
 
Volgens mij worden die Zen Core synth model expansions alleen ondersteund door de Jupiter X(m).
 
Er is een nieuwe versie uit:

[ Ver.1.71 ] MAY 2021
  • Scene Chain Function Added
  • Count-In Function Added
  • Added Functions to the Chord Designer
  • Added Function to the Audio Insert
  • Added Function to the Looper Track
  • Delay/Reverb Send Added to EXT IN and PC IN
  • Added Functions to the SCATTER
  • Added Function to the Metronome Position
  • Added Shortcuts
Bug Fixes
[.....]
 
Er is een nieuwe versie uit:

[ Ver.1.71 ] MAY 2021
  • Scene Chain Function Added
  • Count-In Function Added
  • Added Functions to the Chord Designer
  • Added Function to the Audio Insert
  • Added Function to the Looper Track
  • Delay/Reverb Send Added to EXT IN and PC IN
  • Added Functions to the SCATTER
  • Added Function to the Metronome Position
  • Added Shortcuts
Bug Fixes
[.....]
Check.
Gisteren gedownload.
Mijn meest gemiste 'feature' zit er in.
Count-in :) :) :)
Scheelt weer een heel loopje wachten voordat je noten in kunt spelen.
Dat scene chainen moet ik me nog even goed in verdiepen.
Wat ik zo las, was dat echt wel de meest gevraagde feature, dus mooi dat die er ook in zit.
En die andere updates zijn ook echt fijn. Ik moet zeggen dat het me meevalt dat er nog een update is gedaan door Roland.
 
Zo, vanavond een keer door de cloud manager - 707 soundbanks gescrolled en er 27 geïnstalleerd op m'n 707 (totale kosten incl. BTW net geen € 29,-)
Met in totaal ongeveer (ik heb ze niet opgeteld) 400 patches en iets van 20 drumkits. Er zal echt wel wat overlap zitten, maar wat ik er nu van gehoord heb, zijn deze met wat meer zorg samengesteld dan de stock patches.
Ik verwacht dat ze wel redelijk 'voice intensive' zullen zijn (dus veel polyfonie opeten), maar daar krijg je dan ook lekkere sounds voor terug.
Lopende projecten vragen veel van mijn vrije tijd, dus de 707 staat verder even in een hoekje te wachten, maar dit bevalt me erg goed.

Natuurlijk kan je prima sound design doen op de 707, maar ik merk dat ik daar minder energie van krijg dan het tweaken van bestaande patches en die dan gebruiken.
Ieder zo z'n ding blijkbaar.
 
Natuurlijk kan je prima sound design doen op de 707, maar ik merk dat ik daar minder energie van krijg dan het tweaken van bestaande patches en die dan gebruiken.
Ieder zo z'n ding blijkbaar.

En daar is helemaal niets mis mee. Wat ik b.v. op de Yamaha Montage doe is die mega "zingende en dansende" performances uit elkaar trekken en dan de losse parts saven als nieuwe performances/sounds waar ik wel nut voor heb. Maar dan nog zou ik zonder die verschrikkelijk drukke kermis performances nooit op de losse geluiden gekomen zijn. Inspiratie kan uit elke hoek komen :)

En om op topic te blijven: ...die je dan weer kan samplen met de 707 :D
 
En daar is helemaal niets mis mee. Wat ik b.v. op de Yamaha Montage doe is die mega "zingende en dansende" performances uit elkaar trekken en dan de losse parts saven als nieuwe performances/sounds waar ik wel nut voor heb. Maar dan nog zou ik zonder die verschrikkelijk drukke kermis performances nooit op de losse geluiden gekomen zijn. Inspiratie kan uit elke hoek komen :)

En om op topic te blijven: ...die je dan weer kan samplen met de 707 :D
Ja idd. No right or wrong.
Ik heb wel een nadeel ontdekt trouwens (ik wist van het bestaan, maar hier is het wel heel jammer).
De drumkits hebben bijna allemaal 4 octaven aan samples, maar je kunt er maar een zeer beperkte set van gebruiken op de 707 (afspelen lukt via een extern keyboard, opnemen niet)
En daar zitten heel bruikbare one shots tussen....
Toch maar Roland lief aankijken of we meer dan 16 pads kunnen opnemen.
(zal wel niet, maar goed....)
 
  • Duimpje
Duimpjes: L56
Back
Top