Roland komt met nieuwe grooveboxen, MC-101 en MC-707

Roland komt met nieuwe grooveboxen, MC-101 en MC-707



mc-707_front_gal.jpg
 

Attachments

  • img_products_08.jpg
    img_products_08.jpg
    145,2 KB · Bekeken: 283
Last edited by a moderator:
Glenn Main laat zien hoe je een synthwave nummer op kan maken vindt het erg goed uitgelegd van hem :

 
Voor de 707 & 101 zijn er weer updates:

[ Ver.1.60 ] SEP 2020
Additional Functions
Please refer to the "MC-707 Update" for detailed information in the [ Owner's Manuals ].
  • Arpeggiator Function Added
  • USB-Related Functions Added (Generic Driver Function)
  • RANDOM TONE DESIGNER Function Added
  • SCATTER Functions Added
  • Sound Pack/SVZ Drum Import Function Added
  • Functions Added to the Total Effect Compressor
  • Sequencer Edit Functions Added
  • Added Shortcuts
Bug Fixes
The following bugs were fixed.
  • Please refer to the "MC-707 Update" for detailed information in the [ Owner's Manuals ].


Hier nog wat uitleg: https://static.roland.com/assets/media/pdf/MC-707_update_eng05_W.pdf
 
Voor de 707 & 101 zijn er weer updates:

[ Ver.1.60 ] SEP 2020

Zo, gaaf!

Nu ben ik even de weg kwijt in de termen, maar is die 'total effect compressor' nou de veel gevraagde 'sidechain compression'?
Nee toch?
Aangezien hij over de eindmix gaat en niet een specifiek kanaal / drumspoor kan gebruiken als 'trigger'.

Maar echt heel vet dat Roland zo veel updates uitbrengt.
Ik had er bijna één gekocht gisteren (2e hands) maar heb besloten om me eerst bij m'n huidige instrumentarium te houden en nog wat meer uit Reason te halen.
Beter voor mijn budget en mijn beschikbare tijd :)

Maar het jeukt nog wel, zeker nu een gemis (arp) ingevuld is door Roland.

Nu nog iets doen aan de laad / wegschrijf tijden van projecten en wordt een heel aantrekkelijk pakket!
 
Zo, gaaf!

Nu ben ik even de weg kwijt in de termen, maar is die 'total effect compressor' nou de veel gevraagde 'sidechain compression'?
Nee toch?
Aangezien hij over de eindmix gaat en niet een specifiek kanaal / drumspoor kan gebruiken als 'trigger'.

Maar echt heel vet dat Roland zo veel updates uitbrengt.
Ik had er bijna één gekocht gisteren (2e hands) maar heb besloten om me eerst bij m'n huidige instrumentarium te houden en nog wat meer uit Reason te halen.
Beter voor mijn budget en mijn beschikbare tijd :)

Maar het jeukt nog wel, zeker nu een gemis (arp) ingevuld is door Roland.

Nu nog iets doen aan de laad / wegschrijf tijden van projecten en wordt een heel aantrekkelijk pakket!

Nee, helaas nog steeds geen sidechain compressie.

Arp is heel uitgebreid! super nice

Ook ben ik heel blij met de class compliant midi over USB!


Zenology Pro is ook vandaag uitgebracht, ziet er heel nice uit. Wat mij alleen wel tegen valt is dat het oversturen van patches van Zenology naar de hardware heel omslachtig gaat: je moet het opslaan als een bestand en deze dan overzetten op de SD kaart van bijv. de MC-707. Daar moet je hem vervolgens weer importeren. Ik had gehoopt op een zelfde manier van heen en weer sturen als met de Plug-outs en hun hardware: gewoon op Send of Get klikken en alle parameters worden overstuurd.

Ook lijkt het (nog) niet mogelijk om sounds van de MC-707 naar de Zenology plugin over te zetten?? Lijkt er een beetje op dat ze nog niet klaar zijn, hopelijk gaan ze dit nog aanpassen...
 
Nee, helaas nog steeds geen sidechain compressie.

Arp is heel uitgebreid! super nice

.

Nou, wacht ik nog even met bestellen ;)

Maar wel heel fijn dat Roland nog steeds updates uitbrengt. Dat geeft de burger moed.

(ps, ik zou hem zo ook al kopen, alleen heb dus besloten om eerst nog verder met de DAW te gaan nu. )
 
Hier nog een uitleg video van de firmware versie 1.60 van Roland zelf :

 
Hoe bevalt die nieuwe update versie 1.60 ?
En dan met name ARP en random tone generator ik ben daar wel benieuwd naar.
ik wil deze mc-707 waarschijnlijk in toekomst nieuw of 2de hands kopen!
 
Hoe bevalt die nieuwe update versie 1.60 ?
En dan met name ARP en random tone generator ik ben daar wel benieuwd naar.
ik wil deze mc-707 waarschijnlijk in toekomst nieuw of 2de hands kopen!

Ja heel nice! Arp is super, al heeft hij ook wel een paar quirks: hij functioneert alleen met de pads, dus niet met een extern keyboard :( daarnaast is hij niet gesynct op de beat, dus je moet
de pads precies op het goede moment indrukken, anders loopt hij scheef. Zou mooi zijn als ze dit in een update nog aanpassen (input quantize aan zou ook invloed op de arp moeten hebben). Verder wel interessante type arps :)

Random tone generator is wel geinig, maar er zijn nog zoveel presets
die ik nog niet eens heb gehoord, dat ik eerder daar naar kijk. Ook zijn de willekeurig gecreëerde geluiden vrij oppervlakkig over het algemeen in mijn ervaring.

Maar ben vooral blij met de Zenology Pro, waarmee je veel makkelijker eigen sounds kan maken en die dus nu ook inladen in de MC-707 :) jammer alleen weer dat je (nog?) niet patches van de MV-707 naar de plugin kan krijgen, alleen andersom. En dat je niet met 1 druk op de knop gewoon een patch kan sturen/ontvangen via de usb connectie, net zoals de ACB plug-outs.
 
Laatst gewijzigd:
Hoe bevalt die nieuwe update versie 1.60 ?
En dan met name ARP en random tone generator ik ben daar wel benieuwd naar.
ik wil deze mc-707 waarschijnlijk in toekomst nieuw of 2de hands kopen!

Hier ook exact hetzelfde toekomstperspectief.
Ik weet alleen niet of ik hem 'nodig heb' of alleen maar verlekkerd ben door wat ik heb gezien.
 
Advies gevraagd: Ik zit er aan te denken om enigszins budgetneutraal een MC-707 te verkrijgen. Het lijkt mij een top apparaat. Dat betekent dat er wat weg moet. Mijn gear nu: TR-8s, MX-1, System-1, TB-3 en novation circuit(oa als sequencer voor system-1). Mijn vraag is: Doe ik er goed aan om de TR-8s en novation circuit te vervangen voor de MC-707?
 
Advies gevraagd: Ik zit er aan te denken om enigszins budgetneutraal een MC-707 te verkrijgen. Het lijkt mij een top apparaat. Dat betekent dat er wat weg moet. Mijn gear nu: TR-8s, MX-1, System-1, TB-3 en novation circuit(oa als sequencer voor system-1). Mijn vraag is: Doe ik er goed aan om de TR-8s en novation circuit te vervangen voor de MC-707?

Ik zou de TR-8S niet inruilen voor de Mc-707. De 707 kan wel drums, maar sample based en je hebt geen directe controle op alle individuele drums tegelijkertijd. Tenminste, ik vind dat wel belangrijk.
De circuit kan prima vervangen worden door de 707 denk ik.
Je zou ook kunnen overwegen de MX-1 weg te doen als je zowel de 707 en de tr8s hebt: je kan namelijk gebruik maken van de external inputs van zowel de 707 als de tr8s. je kan dan de 707 als mixer gebruiken voor de tb-3 en system-1 en vervolgens alles naar de external inputs van de tr8s routen. Dan kun je evt ook nog sidechain toepassen (wel op alle synths tegelijk). Een andere optie is bijv de system-1 in de external inputs van de tr-8s pluggen (en evt sidechainen) dan de main outputs van de tr-8s in de external inputs van de mc-707 pluggen en de tb-3 in de return inputs. of natuurlijk andersom (de tb-3 / system-1)

mooie is dat je dan een veel compactere setup hebt en in principe nog steeds een (einenlijk 2) mixer(s): namelijk de faders van de 707 en tr8s
 
Ik zou de TR-8S niet inruilen voor de Mc-707. De 707 kan wel drums, maar sample based en je hebt geen directe controle op alle individuele drums tegelijkertijd. Tenminste, ik vind dat wel belangrijk.
De circuit kan prima vervangen worden door de 707 denk ik.
Je zou ook kunnen overwegen de MX-1 weg te doen als je zowel de 707 en de tr8s hebt: je kan namelijk gebruik maken van de external inputs van zowel de 707 als de tr8s. je kan dan de 707 als mixer gebruiken voor de tb-3 en system-1 en vervolgens alles naar de external inputs van de tr8s routen. Dan kun je evt ook nog sidechain toepassen (wel op alle synths tegelijk). Een andere optie is bijv de system-1 in de external inputs van de tr-8s pluggen (en evt sidechainen) dan de main outputs van de tr-8s in de external inputs van de mc-707 pluggen en de tb-3 in de return inputs. of natuurlijk andersom (de tb-3 / system-1)

mooie is dat je dan een veel compactere setup hebt en in principe nog steeds een (einenlijk 2) mixer(s): namelijk de faders van de 707 en tr8s

Dank voor de goede overweging! Ben bang dat ik dan niet kostenneutraal wegkom en ik dus geen toestemming krijg van de baas...
De gedachtegang om de 707+tr-8s als soort van mixer te gebruiken vindt ik wel een hele interessante! Echter, wat ik zeker zal gaan missen dan, is de dubbele uitvoer van mijn tb-3 naar de mx-1 (analoog en via USB). Dat geeft wel leuke effectjes omdat ze los van elkaar op de mx-1 ook te effecten zijn.

Ik kom tot de conclusie dat ie eigenlijk in plaats van de novation moet komen. Iemand een 707 ruilen voor een novation circuit? *D
 
Ik kom tot de conclusie dat ie eigenlijk in plaats van de novation moet komen. Iemand een 707 ruilen voor een novation circuit? *D
Hahahahaha.
Dat zou (voor jou) een goede ruil zijn.
Ik heb net de 707 in gebruik genomen.
Nog veel om te ontdekken, maar de kop is er af.
Gisteren opgehaald en die gast hield de TR8S (en verkocht de 707) maar dat was een teknohead.
(ik snap dat je dan wat minder met de 707 kan in basis)
Qua drum ben je met de TR8S natuurlijk veel veelzijdiger dan met de 707, maar de combi heb ik ook online een aantal keren voorbij zien komen (USB <> USB gekoppeld)
Voor nu heb ik genoeg aan de 707 en ik zou eigenlijk alleen kunnen onderschrijven wat je zelf ook al concludeert.
Circuit er uit en 707 er in.
2e hands zijn die 707's soms redelijk te doen, maar ja, neutraal is het niet.
 
Houston,
We've got em.
Eerste 'projectje' om de basis onder de knie te krijgen.



En een tweede projectje om met externe gear te syncen.




Paar dingen vallen me op.
  • Het werkt echt anders dan met een DAW (ten minste, hoe ik met een DAW werk) waar je makkelijker met lange melodielijnen werkt. Dit is toch 128 steps max en dan begint de clip opnieuw. Je kunt hem wel oprekken qua scale, maar dan halveer je die clip gewoon qua snelheid en heb je wel meer lengte, maar minder stappen per tel. Wat niet altijd werkt. Maar een combinatie kan altijd nog. (via USB de tracks naar je DAW en dan verder)
  • Je hebt in no time iets leuks gemaakt.
  • MAN wat een geluiden. Veel en ook best veel bruikbaar
  • Vrij veel ingangen / uitgangen en erg flexibel qua routing.
Ik volg de tutorials van Roland om op een 'natuurlijke' manier alles te ontdekken. En tussendoor lekker plezier maken.
 
klinkt goed!

hoe zijn de drumpads? die van de tr-8s is namelijk waardeloos!!
 
Back
Top