Roland komt met nieuwe grooveboxen, MC-101 en MC-707

Roland komt met nieuwe grooveboxen, MC-101 en MC-707



mc-707_front_gal.jpg
 

Attachments

  • img_products_08.jpg
    img_products_08.jpg
    145,2 KB · Bekeken: 283
Last edited by a moderator:
Quantize in de 101 en 707 ziet er wel triest uit. De MC303 Groovebox had een hele hoop grooves, shuffles die je aan je parts kon toewijzen. Zonder dat is het niet een 'Groovebox' en haak ik af.
Hoop dat ik het mis heb.

Voor wat ik er nu over gevonden heb, vrees ik dat je inderdaad gelijk hebt. Erg jammer, want dat zou deze bak voor mij compleet maken.
 
Tja, die 101 is misschien ook meer voor op de bank of om snel wat achtergrond sampletjes bij de hand te hebben.
 
Kan die 101 gebruikt worden als simpele external sequencer?

ik zoek iets simple als een keystep maar zonder het te kleine keyboard
 
Er is een rx start stop (aan/uit) en je kan elke track een apart midi kanaal geven. Dus zou moeten kunnen........
 
Kan die 101 gebruikt worden als simpele external sequencer?

ik zoek iets simple als een keystep maar zonder het te kleine keyboard

Nog een paar opties:
Al wat ouder maar echt super compact: Yamaha QY70/100.. https://www.youtube.com/watch?v=b_Tv9dPUJUA
Ingespeelde tracks kun je ook transposen/moduleren op toonsoort via midi door akkoorden in te geven..

De Deluge is iets groter maar echt een geniaal apparaat!! https://www.youtube.com/watch?v=oiGqD2XfZFE : Dit is de 'jam' manier.. maar er zit ook een song-arranger modus in waarin je alles uiteen kunt zetten op de tijdlijn.. echt ongekende mogelijkheden voor zo een compact apparaat! https://www.youtube.com/watch?v=wjJ_E9WBTvA Het lijkt echt abacadabra als je er naar kijkt maar ik vind em stukken beter te bevatten dan de Octatrack bv

Video's is gedaan met interne geluiden maar er zit midi-out op.. Deluge ook CV/Gate zelfs..
 
Laatst gewijzigd:
Hmm het lijken geen spraakmakers te zijn hier die nieuwe Roland Grooveboxen..
Je begint je bijna af te vragen of er wel muziek mee te maken is als ik het zo lees haha, maar ik moet zeggen dat de MC-101 echt wel een veelzijdig bakkie is..

Een paar schetsen die ik ff snel gemaakt heb vorige week voor wat betreft een indruk:

 
De MC-707 en de MC-101 zijn toch het zelfde. MC-707 is toch uitgebreider?
 
Hmm het lijken geen spraakmakers te zijn hier die nieuwe Roland Grooveboxen..
Je begint je bijna af te vragen of er wel muziek mee te maken is als ik het zo lees haha, maar ik moet zeggen dat de MC-101 echt wel een veelzijdig bakkie is..

Een paar schetsen die ik ff snel gemaakt heb vorige week voor wat betreft een indruk:



Bedankt voor je filmpje. Je hoort hier wel de mogelijkheden door. Om welke redenen heb je deze aangeschaft? Wat vind je van de workflow?
 
Om welke redenen heb je deze aangeschaft? Wat vind je van de workflow?

Aangezien ik een groot fan ben van Grooveboxen mocht deze wat mij betreft ook niet aan een test ontbreken.
Na het lezen van vooral negatieve comments en vergelijkingen overal was ik sceptisch, maar het valt mij alles mee.
Workflow is wennen, maar prima te doen en met zo'n 3600 preset sounds die je in de basis niet in detail kan editten kun je met de hoeveelheid effect processing (van prima kwaliteit) die er tot je beschikking staat preset geluiden tot onherkenbaar bewerken en vind je eigenlijk altijd wel iets wat in de buurt komt van wat je in gedachte had.

Elke track heeft een eigen insert effect+eq+filter+amp env en bij de drumtracks heeft elke pad zelfs een extra eq.
Scatter track heeft nog eens 2 extra (insert) effecten, master track heeft 1 insert effect+delay+reverb+eq+compressie.
128 stemmen dus geen last van voice stealing (Electribe 2 iemand?) en een sequencer met maar liefst 128 stappen in plaats van de gebruikelijke 64.

Tot nu toe dus een fijne toevoeging aan mijn kleine collectie Grooveboxen :)
 
Er is een update uit:

[ Ver.1.20 ] DEC 2019
  • Sampling Function Added
  • Chord Designer Function Added
  • Scale Performance Function Added
  • Sample Browser Function Added
  • Clip Line Load Function Added
  • Looper Track Functions Added
  • MIDI Input/Output Functions Added
  • Pad Sensitivity Adjustment Function Added
  • Metronome Sound Output Destination Selection Function Added
  • Added Shortcuts
  • Quantize Timing Adjustment Function Added
Bug Fixes

- We fixed the problem that had occasionally caused brief silence when operating Scatter.
- We fixed the problem that had caused user sample settings to be initialized when importing a WAV into the looper.
- We fixed the problem that had caused playback to be an incorrect pitch when a WAV file of a sample rate other than 44.1 kHz was loaded into a drum track instrument.
* If a project created in Ver.1.02 or earlier is loaded, the playback pitch will be different if a sample rate other than 44.1 kHz is used in the drum track.
- We fixed the problem in which the clip name was not correctly reflected when a WAV file was loaded into a clip.
- We fixed the problem in which the FIRST STEP/LAST STEP EDIT screen was not displayed correctly.
- Other minor problems have been fixed
 
Heb sinds enkele dagen een mc-101. Ik ben er erg blij mee! Sounds zijn fantastisch, en het is als enorm goede en compacte rompler al een fantastisch apparaatje. Drums sequencen is ook goed te doen, met 80 drumkits, en niet al te ingewikkeld. Ook fijn is dat ik met een midi keyboardje partijtjes kan inspelen, en dat ik niet ben gebonden aan een quantized 16-en grid. Hij kan zo veel dat er toch een steile leercurve is, maar zelfs voor “drumbeat plus baslijn” waar ik overheen kan spelen met midi keyboard is hij zijn geld al meer dan waard.

Die mc-707 is eigenlijk veel handiger, maar het feit dat de mc-101 kan dubbelen als een kleine battery powered rompler bij optredens gaf de doorslag voor de mc-101.
 
Een vriend an mij heeft de MC-707 en heb hem even op weg geholpen.
vind het een fantastische bak en ben zoiezo erg Roland fan en heb een XV5080.

Wat je mist,

- envelope faders, zodat je snel pitch en filter envelope kan veranderen.
- Multisamples ( Omdat een single sample over het hele keyboard niet goed klinkt )
- Grooves.. Nou ja er is wel micro edit
- Keysboard, spelen op die pads is wel r*k, je raakt zo per ongeluk de octave switch aan.
- Arpeggio (wtf??)
- external midi control voor de sound parameters.

Pro's
- De sound engine is super, XV5080 achtig maar met OSC sync en Xmod. Iets minder gedetaileerd. Maar nog steeds super.
- Scatter is een coole modulator
- Makkelijk in gebruik, in 10 min had ik een beat, bas en synth partij ingespeeld. ( ok ik ben al bekend met de roland workflow )
- usb audio interface, 2 in 10 out

In de staat dat hij nu is is het al een hele vette bak waar je echt mooi beats op kan maken. :okdan:
 
Een vriend an mij heeft de MC-707 en heb hem even op weg geholpen.
vind het een fantastische bak en ben zoiezo erg Roland fan en heb een XV5080.

Wat je mist,

- envelope faders, zodat je snel pitch en filter envelope kan veranderen.
- Multisamples ( Omdat een single sample over het hele keyboard niet goed klinkt )
- Grooves.. Nou ja er is wel micro edit
- Keysboard, spelen op die pads is wel r*k, je raakt zo per ongeluk de octave switch aan.
- Arpeggio (wtf??)
- external midi control voor de sound parameters.

Pro's
- De sound engine is super, XV5080 achtig maar met OSC sync en Xmod. Iets minder gedetaileerd. Maar nog steeds super.
- Scatter is een coole modulator
- Makkelijk in gebruik, in 10 min had ik een beat, bas en synth partij ingespeeld. ( ok ik ben al bekend met de roland workflow )
- usb audio interface, 2 in 10 out

In de staat dat hij nu is is het al een hele vette bak waar je echt mooi beats op kan maken. :okdan:

Wat vond je van bouw kwaliteit ?
Had jij hem zelf voor 900 euro gekocht dat is de prijs waar voor die nu te koop staat in de winkels ?
 
Wat vond je van bouw kwaliteit ?
Had jij hem zelf voor 900 euro gekocht dat is de prijs waar voor die nu te koop staat in de winkels ?

De bouw kwaliteit is goed. Ik vind de prijs hoog en wacht dat die omlaag gaat.
maar dat komt ook omdat ik ff niets wil kopen.
 
Wat is de reden dat er geen arp mogelijkheden inzit of komt die nog met update ?
 
Back
Top