Roland komt met nieuwe grooveboxen, MC-101 en MC-707

Roland komt met nieuwe grooveboxen, MC-101 en MC-707



mc-707_front_gal.jpg
 

Attachments

  • img_products_08.jpg
    img_products_08.jpg
    145,2 KB · Bekeken: 288
Last edited by a moderator:
Hoe goed zal is die tone generator in deze groovebox ?
Waar kan je dit mee vergelijken ?
 
En lees ik het goed dat er geen song mode is of iets vergelijkbaar is, dan is wel jammer!
 
https://www.youtube.com/watch?v=lZ9aY0SEORU

https://www.youtube.com/watch?v=-tKJVFOSqY4

https://www.youtube.com/watch?v=tNf-Ne8nHYU

Erg gave bak MC-707, maar ernstig duur weer, typisch Roland net als Yamaha, veel te duur en over een jaar of 2 is het niet meer supported.

Song mode is een soort scenes mode.

De sound engine is nieuw opgezet:
Roland’s ZEN-Core sound engine isn’t a straight virtual analog system, instead using mixture of PCM samples and virtual analog modelling. It’s a similar in principle to the company’s D-50 digital synth released in the late ’80s, but the ZEN-Core engine is more advanced and features presets that emulate Roland classics like the TR-808, TR-909, JUNO-106 and SH-101.
 
Wow, een ZEN-core engine. Dat is met zo’n stoere naam vast een heel ander computerprogramma dan ACB technology (c) TM.
 
Toen ik de RM1x kocht in 1999 was deze 1400 gulden. Omgerekend naar euro + inflatie over 20 jaar is €999 niet veel duurder lijkt me.
 
Ja dat klopt, die oude Roland grooveboxen waren erg duur in verhouding. Maar die werd toen ook gezien als one to beat geloof ik, Yamaha hobbelde er een beetje achteraan met hun dance dingen.
 
Zijn deze niet om de concurrentie aan te gaan met die akai MPC/live bakken?
 
Dat vond ik destijds sterk aan de Yamaha RM1x. Die klonk fantastisch en was heel betaalbaar. Ik heb hem toen direct gekocht in de muziekwinkel.

Heb eerst een RM1X toen gekocht en na de komst van RS7000, de RM1X weg gedaan voor de RS.
De RS7K heb ik nog steeds!
De geluiden zijn inmiddels butttt, maar de sequencer is erg fijn.
 
Zijn de drums sounds hetzelfde als in de TR-8s?

Ik vind het wel toffe apparaten alleen ben ik bang dat het veel te veel menu diven wordt. Ik vraag me ook af in hoeverre dit opweegt tegenover het werken met een DAW. Dat blijft toch veel sneller werken en overzichtelijker. Dat is volgens mij ook de reden dat ze met de meeste grooveboxen destijds gestopt zijn.
 
Op de productpagina van de MC-101 zegt Roland: "Produceer en perform muziek: eender waar en wanneer, zonder rommel of complicaties." Het zal gericht zijn aan de mensen die liever niet meer dan één apparaat willen gebruiken om mee te spelen en dat ook gemakkelijk is mee te nemen. De "rommel en complicaties" zal slaan op andere apparaten en ook een DAW. Ik denk dat hier wel een markt voor is. Toevallig behoor ik ook tot die doelgroep, maar een blik in de portemonnee deed me snel besluiten om de MC-101 weer van het lijstje van potentiële aankopen te schrappen.

Voor de MC-707 is de doelgroep ook degene die geen computer wil gebruiken, vooral in een live-situatie. Volgens Roland: "De MC-707 GROOVEBOX heeft alles wat je nodig hebt om een nummer te maken of zonder computer een live-set te brengen."
 
Quantize in de 101 en 707 ziet er wel triest uit. De MC303 Groovebox had een hele hoop grooves, shuffles die je aan je parts kon toewijzen. Zonder dat is het niet een 'Groovebox' en haak ik af.
Hoop dat ik het mis heb.
 
Back
Top