Roland Jupiter-X en Jupiter-Xm

Click image for larger version  Name:	jupiter-xm_top_gal.jpg Views:	1 Size:	54,4 KB ID:	3703196



https://www.roland.com/nl/products/jupiter-x/
https://www.roland.com/nl/products/jupiter-xm/
 

Attachments

  • jupiter-xm_top_gal.jpg
    jupiter-xm_top_gal.jpg
    54,4 KB · Bekeken: 273
Last edited by a moderator:
De documenten voor de Jupiter-X staan online en voor de XM is versie 1.20 voor de Xm beschikbaar.

https://www.roland.com/global/products/jupiter-x/support/

https://www.roland.com/us/support/b...abwQjoBE2rRl6mxZOic5W80AKbs-2_TlUGSZEbVsHkPbU

[ Ver.1.20 ] MAR 2020
  • In the operations in "Editing the Sound (TONE EDIT)," it is now possible to edit multiple parts simultaneously.
    This is also available during performances.
  • Key Transpose for a pattern input using the STEP EDIT function is now possible by keyboard operation.
    ( ARP PART EDIT > STEP MODE: KEYSHIFT )
  • Added the function (L / R Dual) to operate Pan of Part 1 and Part2 at the same time during Dual performance.
    ( [SHIFT] + [DUAL] )
  • A function for copying parameters between partials on Partial-equipped Models (other than Analog Synthesizers and VOCODER) has been added.
    (Display the copy-source Partial screen, then use the [SHIFT] + [WRITE] + copy-destination Partial button)
  • A screen displaying all key ranges of each part (KEY RANGE SETTINGS) has been added to the MENU screen.
    This is convenient when making settings for split sounds in combination with I-ARPEGGIO.
  • A function for assigning the number of the Scene to recall at unit startup (Startup Scene) has been added.
    ( SYSTEM > GENERAL Startup Scene )
  • A function that produces a warning so as to prevent unintended Scene changes (Scene Lock) has been added.
    ( SYSTEM > GENERAL Scene Lock )
  • In the STEP EDIT function, it is now possible to input the end point of a Tie by pressing the [SHIFT] + [1] ~ [16] buttons when the cursor is over the note where you want to input the Tie.
  • The MIDI channel can be set for each Parts.
    ( SCENE PART EDIT > MIDI Rx Ch )
    * Along with this specification change, "MIDI Basic Ch" has been removed from [SYSTEM].
  • A setting function (USB Audio Thru) for mixing USB Audio In with USB Audio Output has been added.
    ( SYSTEM > GENERAL USB Audio Thru )
  • A setting function (AUXIN USB Thru) for mixing AUX IN or Bluetooth into USB Audio Output has been added.
    ( SYSTEM > GENERAL AUXIN USB Thru )
Removed Function
  • The function for setting KEY TRANSPOSE using the keyboard while holding down the [ TRANSPOSE ] button has been removed.
    * This avoids unintended changes in the KEY TRANSPOSE value when working with the [ TRANSPOSE ] button.
Tone Fixes
  • The tones produced when the [UNISON] button is set to "on" while using an Analog Synthesizer MODEL were not as intended; this has been corrected.
    In connection with this, the parameter that changes when the [UNISON] and [MONO] buttons are pressed has been changed from "PART" to "TONE."
  • For RD-PIANO's Preset Tones, the changes in tone due to the intensity of velocity have been adjusted.
  • The Controller Assign settings for some preset scenes have been revised.
    (The JUPITER-Xm is updated with the revised settings when the operation in "Returning to the Factory Settings (Factory Reset)" is carried out.)
    * Returning settings to their factory-default value initializes all settings. Before returning the unit to its factory defaults, be sure to use the backup function to save the current settings.
Bug Fixes
The following bugs were fixed.
  • Minor bugs have been fixed.
 
Vandaag de Jupiter-X ontvangen.
Voorlopig zit ik dus even in 'zelfisolatie'.
 
Proficiat,dat is vlug,ben benieuwd.Al wat demo's gehoord maar velen met dezelfde sounds.4000 klanken,hoewel ik de meeste wel al ken van vroeger.Mij interesseert het de combinatie van die klanken te layeren.Dat zijn een miljoen mogelijkheden die unieke nieuwe klanken opleveren.Ik twijfel nog een beetje.De C15 zit nog altijd in mijn hoofd.
Goeie prijs gekregen?
 
Dank je!
Ja, ik heb hem een tijd geleden al besteld, maar had hem niet al zo snel verwacht.
Ik heb hem bij Thomann besteld en die heeft zo te zien niet de scherpste prijs.

De eerste tijd met een nieuw instrument ben ik vooral bezig met patches luisteren/uitzoeken en leren hoe alles werkt.
De Jupiter-x zit in veel opzichten toch weer anders in elkaar dan ik gewend ben en ik ontkom wat dat betreft niet aan het nodige leeswerk vrees ik.
Ik heb al wel wat zit klooien met de iArpeggiator en ook daar valt nog veel in uit te zoeken, maar het is me inmiddels wel gelukt een melodielijntje en een drumtrack te programmeren.

De eerste klanken die ik hoorde vond ik nogal tegenvallen, maar dat bleek al snel aan de speakers te liggen.
Aangesloten op mijn systeem en met koptelefoon op klinkt het gewoon fantastisch naar mijn mening.
Overigens zijn die speakers op zich helemaal niet beroerd, maar het geeft gewoon niet de dikte/diepte van dit instrument goed weer.
 
Er is zowaar een update uit voor de x & xm:


UPDATE HISTORY
[ Ver.1.21 ] MAY 2020
Support for Sound Content Distributed Via Roland Cloud
Installation of Sound Pack and Wave Expansion distributed through Roland Cloud is supported.
* Sound Pack and Wave Expansion are sound content usable on products equipped with the ZEN-Core Synthesis System.

Additional Function
  • EXZ and SDZ Download Content is now supported.
    Please refer to the "JUPITER-X/Xm SOUND PACK/WAVE EXPANSION Install Manual" for detailed information in the [ Owner's Manuals ].
Bug Fixes
The following bugs were fixed.
  • Minor bugs have been fixed.
 
Door een drukke periode weinig aan muziek toegekomen, maar vandaag ben ik weer eens aan de slag gegaan.
Ik heb sinds een week een Nord Drum en die werkt ook prima in combinatie met de Jupiter.
Ik ben ook erg blij met de MioXL MIDI interface. Alles is met alles verbonden nu en dat biedt heel veel mogelijkheden.
Ik kan mijn drum performance opnemen in m'n FA-06 en deze weer afspelen in de Jupiter-X.

Terug naar de Jupiter.
Ik vind het echt een hele fijne bak.
Allereerst uiteraard klank, maar ook de iArpeggiator heeft voor mij toegevoegde waarde, hoewel het wel oefening vergt om er datgene mee te kunnen doen wat je wenst.
Het editen van klanken werkt voor de klassieke modellen uitstekend. De knoppen doen wat je van ze verwacht.
Eén lulligheidje vind ik wel dat de pulsewidth in de JP-8 via het menu moet worden veranderd.

Het editen van XV en ZenCore klanken is nogal menugericht, maar niet zo erg als ik eerst dacht.
Er is namelijk ook daar veel te doen met de knoppen. In Scene mode verander je met die knoppen parameters op Scene niveau, maar zodra je in part-edit gaat bedien je met de knoppen en faders alle parameters op partial niveau. Dit geeft je weliswaar nog niet de volledige controle over de klank zoals je die hebt in de andere modellen, maar je kunt er wel een hoop mee doen.
Ik kan me zo voorstellen dat ik een patch zou maken in Zenology en die dan verfijn op de Jupiter zelf.
Die menu's werken op zich ook niet heel omslachtig. Als je de shift knop indrukt en een knop beroert, zal het menu naar de betreffende sectie springen.

Al met al nog steeds heel blij met de Jupiter-X, maar toegegeven, er is veel om te leren.
Er is zoveel mogelijk dat ik vooral in het begin het spoor weleens bijster was.
Het loont echter de moeite en de energie om dit instrument goed te leren kennen en die 'reis' is op zichzelf al erg interessant.
 
Hoe erg ik X zou willen hebben(plaatsgebrek,enfin het gaat altijd dan zal het salon moeten verdwijnen),ga ik naar die tweedekeuze de Zenology(pro).Voor 99 euro kun je echt niet sukkelen, hetgeen je ervoor in de plaats krijgt, zelfs de D-50.Denk de combinatie zen-core en de X wel een vruchtbare combinatie is.Wat ik zeker ga aanschaffen is de XV-5080 lifetime keys.Trouwens je kunt nu een maand gratis alles uittesten.
 
Hoe erg ik X zou willen hebben(plaatsgebrek,enfin het gaat altijd dan zal het salon moeten verdwijnen),ga ik naar die tweedekeuze de Zenology(pro).Voor 99 euro kun je echt niet sukkelen, hetgeen je ervoor in de plaats krijgt

Het gevoel van plaatsgebrek snap ik heel goed.
Daar kamp ik nu ook mee en dan niet alleen fysiek, maar ook het mentale plaatsgebrek.
Ik zou best nog wel een Iridium of Matriarch willen hebben, maar heb er in de studio de ruimte niet meer voor, maar ook in m'n hoofd niet meer echt.
Ik heb dit jaar wat spul vervangen en er zijn dus wat nieuwe instrumenten gekomen. Daar heb ik mijn handen meer dan vol aan.

De Jupiter is voorlopig mijn laatste grote aanschaf. Qua aanschaf beperk ik me nu tot Eurorack. ;)
 
De Kurzweil Forte is vervangen door de PC4,dus een klein deel moeten bijleggen.En een Mac mini full size+scherm 3000 euro(evenwaardig aan de iMac Pro(enfin op die grafische kaart na dan, maar doe geen spelletjes),
en ja die osmose die ik vorig jaar besteld heb, nu verwacht in de winter?Aanschaf Sample Logic symphonic AI,nog nooit zo vlug een soft synth aangeschaft dan de deze, echt een inspiratie tool,zeker als je wat kennis hebt in harmonie.Daar de M.A.P percussie bijgekocht voor 99 euro(ipv 250).Voorlopig is dat het budget voor dit jaar.
Ja die Waldorf Iridium zu nog een plaatstje zijn,(zie wel wat Moog One gebruikers die deze bak hebben als tegenpool van al dat analoge brol:-).Maar dat is voor volgend jaar.
 
Er wordt teveel mooi spul gemaakt. ;)

Overigens overweeg ik nu toch ook een cloud abonnement.
Wat ik tot nu toe gezien heb van Zenology pro en de verschillende modellen vind ik erg interessant en ik kan me voorstellen dat de Jupiter en Zenlogoy elkaar perfect aanvullen.
 
Uitgebreid verslag van de Jupiter-X gratis te lezen deze maand in 'soundonsound',alleen even registreren.Wat is de conclusie.Gewoon een dijk van een synth.In de pro's wordt even 4 keer vermeld de sounds,en nog eens in de summary.Contra dat de revieuwer toch weken heeft gekost om de X te doorgronden, weinig user memories en dat in deze tijd!
Beest van een synth-engine binnenin.
Dat ABM(X)minder accuraat klinkt in de meeste models dan ACB(system acht)Dat de X geheel anders kan klinken met de verschillende filters(moog,prophet,..)en dit weer een heel arsenaal bied aan immense klank mogelijkheden.Zowaar zijn opinie en voor wie deze synth heeft, geeft het niet meer af:baco:
 
Laatst gewijzigd:
Dit klinkt voor mij als een nadeel van de X, of interpreteer ik iets verkeerd?

Ik interpreteer het als: "als het om de authenticiteit van de pure emulatie gaat komt ACB dichter in de buurt dan ABM."
Als de accuratesse van de emulatie jouw hoogste prioriteit heeft zou een System-8 wellicht een betere keuze zijn.

Als bezitter van zowel de System-8 als de Jupiter-X vind ik die accuratesse niet zo interessant.
Juist omdat ik ze beiden heb vind ik het feit dat ze verschillend klinken eerder positief dan negatief.
 
De mensen van Roland zijn nogal bezig geweest. Er is nu ook een update v/d jupiter x/xm uit:

[ Ver.1.30 ] SEP 2020
Additional Function
  • Import and Export functions for Tones are provided.
    Tone data can be exchanged with products compatible with the ZEN-Core Synthesis System.
    Tone data can also be exchanged with Model Expansions (JUPITER-8/JUNO-106/SH-101/JX-8P Model Expansions) distributed via Roland Cloud.
    * The Model Expansions just described can be imported into ZENOLOGY for use.
  • Import and Export functions for Scenes are provided.
    SCENE movement between the JUPITER-X and the JUPITER-Xm is also possible.
  • "SCENE & TONE WRITE" has been added to the WRITE menu.
    SCENE and TONE settings can be saved at the same time.
  • A function for initializing system parameters has been added to the FACTORY RESET function.
  • The Remote Keyboard function from a MIDI device connected to a USB port (COMPUTER or MEMORY) is supported.
    Parameters for settings during a USB connection have been added to Remote Kbd in the SYSTEM parameters.
  • Parameters for settings during a USB connection have been added Sync Mode and Sync Out in the SYSTEM parameters.
  • The HOLD pedal can now be used when inputting notes in STEP EDIT.
    This is useful when inputting chords using both hands.
Bug Fixes
The following bugs were fixed.
  • Minor bugs have been fixed.
 
Ik ben erg blij met deze update en met de release van Zenology Pro.
De verbeterde MIDI functionaliteit over USB en vooral dat je beide poorten kunt gebruiken is prettig en vooral het laatste kan soms erg handig zijn.

Het lijkt me vooral fijn om met Zenology mijn ruwe geluiden uit de JP af te tunen en weer terug in de Jupiter te stoppen.
Zenology Pro ziet er overzichtelijk uit. In de structure sectie kun je bijvoorbeeld kiezen of je de parameters van een partial wilt zien of een bepaalde sectie van alle partials.
Ik heb echt zin er mee aan de slag te gaan.
 
Ik heb zelf de Xm als mijn eerste synth gekocht. Zelfs met de Midi Designer Pro app die ik al had, en de beschikbare templates voor de Jupiter X(m) en de onderliggende ZenCore engine, blijf ik het een ingewikkeld, niet-intuïtief instrument vinden. Wellicht is de Jupiter X sneller te begrijpen met de extra controls, maar ik heb besloten om de Xm in te ruilen voor een Hydrasynth. Ik denk dat de interface van deze synth intuïtiever is dan de Xm. Helaas is deze synth wel monotimbral, maar om synthesis te leren is dit wellicht ook beter...
 
Ik heb zelf de Xm als mijn eerste synth gekocht. Zelfs met de Midi Designer Pro app die ik al had, en de beschikbare templates voor de Jupiter X(m) en de onderliggende ZenCore engine, blijf ik het een ingewikkeld, niet-intuïtief instrument vinden. Wellicht is de Jupiter X sneller te begrijpen met de extra controls, maar ik heb besloten om de Xm in te ruilen voor een Hydrasynth. Ik denk dat de interface van deze synth intuïtiever is dan de Xm. Helaas is deze synth wel monotimbral, maar om synthesis te leren is dit wellicht ook beter...

Ik heb een Jupiter-X en hoe blij ik daar ook mee ben, ik zou die niet ook niet snel aanraden als eerste synth.
Ik vermoed wel dat de Jupiter-X zich gemakkelijker laat bedienen dan een Xm en ervaringen op het net ondersteunen dit vermoeden.

Overigens vind ik Zenology pro (eerste maand gratis te proberen) heel fijn in combinatie met de JP-X.

Wat betreft de Hydrasynth.
Een compleet ander instrument, maar wat mij betreft ook een dijk van een synthesizer.
Qua interface vind ik hem echt geweldig en over de klank heb ik ook geen klachten.
Naast de interface zijn er de arpeggiator, polyfone aftertouch en ribbon (keyboard versie) die hem niet doorsnee maken naar mijn mening.
De mogelijkheden zijn legio en dat kan in het begin enigszins onoverzichtelijk worden.
Er zijn zoveel combinaties van golfvormen en modulaties mogelijk en beschikt hij bovendien over fatsoenlijke effecten dat je er denk ik niet snel op uitgekeken raakt.
 
Tijd en geduld brengt raad.Hoe dikwijls heb ik niet gevloekt met kurzweil VAST technologie om het te doorgronden.Maar omdat ik gewoonweg die klanken subliem vind.Ben ik geleidelijk aan met de theorie begonnen nu en dan een beetje en zo stilletjes aan verder.Wat je eerst niet snapt,je de volgende dan wel begrijpt en met veel proberen en oefenen geraak je er wel.Nu gaat het als een fluitje van een cent.Als een synth me aanstaat qua klank, neem ik echt de moeite om het te doorgronden.
Mijn volgende synth zal de C15 zijn.Nog zo'n synth dat echt niet handelbaar is in gemak.Maar met de nodige dosis lef,geduld,gaat ie me nog jaren gelukkig maken.
 
Back
Top