Roland Jupiter-X en Jupiter-Xm

Click image for larger version  Name:	jupiter-xm_top_gal.jpg Views:	1 Size:	54,4 KB ID:	3703196



https://www.roland.com/nl/products/jupiter-x/
https://www.roland.com/nl/products/jupiter-xm/
 

Attachments

  • jupiter-xm_top_gal.jpg
    jupiter-xm_top_gal.jpg
    54,4 KB · Bekeken: 273
Last edited by a moderator:
Nadeel v/d X is dat het schermpje aan de linkerkant zit, terwijl ie bij de XM recht voor je neus zit. Tja, ze 'vergeten' altijd wel wat bij Roland. :frons:
 
Er zijn vandaag al verschillende Sen-Core soundpacks uit voor Jupiter-X(M),Fantom,de Zen-Core familie dus.En de familie wordt constant uitgebreid.
001 progressive mod(house)
002 atmosphere(ambient,chill out,...)
003 futurity beat (underground,bass,electronic,..)
004 hyperwave (experimental,ambient,modular,....
005 future experiment (electro house,future bass,....
 
Nadeel v/d X is dat het schermpje aan de linkerkant zit, terwijl ie bij de XM recht voor je neus zit. Tja, ze 'vergeten' altijd wel wat bij Roland. :frons:

Maar bij het selecteren van een patch lijk je niet naar dat kleine schermje te hoeven kijken (als je weet welk patchnr. je zoekt). In het tweede filmpje komen overigens wel veel presets voorbij die je niet makkelijk kunt gebruiken als je zelf muziek wilt maken.
 
Maar bij het selecteren van een patch lijk je niet naar dat kleine schermje te hoeven kijken (als je weet welk patchnr. je zoekt).

Denk niet dat iemand ooit moeite heeft om een patch te selecteren, dus waarom dat rare scherm met die rode letters ??? Lijkt wel iets uit de jaren '80.
 
Nieuwe video waarin Paolo van Synthmania de modellen in de Xm vergelijkt met de real deal, komt redelijk dicht in de buurt!

(vergelijking begint op minuut 11:50)

Raar genoeg vond ik dat de XV5080 het meeste verschilt qua klank terwijl ze beide digitaal zijn. Verschil in effecten en sample rate?


Ik leek bij de XV5080 vooral een "grotere" reverb te horen dan bij de XM. Met aangepaste FX lijkt het me heel dicht bij elkaar te liggen. De analoge vergelijkingen waren erg overtuigend. Een mens zou beginnen te begrijpen wat Roland in gedachten had toen ze besloten geen analoge remakes te maken. :) Mooie synth hoor, het is dat ik een Xi en geen tijd heb...
 
Denk niet dat iemand ooit moeite heeft om een patch te selecteren, dus waarom dat rare scherm met die rode letters ??? Lijkt wel iets uit de jaren '80.

Zijn de patch nummers,en omdat de X zoveel als kan naar de looks van de Jupiter-8 is nagebouwd.
 
Ik ben wel benieuwd in hoeverre de XV sounds lekker te editen zijn van het frontpanel, of dat dit alleen bedoeld is voor de analoge emulaties en dat je voor de PCM zooi een editor moet gebruiken?
 
Ik ben wel benieuwd in hoeverre de XV sounds lekker te editen zijn van het frontpanel, of dat dit alleen bedoeld is voor de analoge emulaties en dat je voor de PCM zooi een editor moet gebruiken?

Vraag me af wie Nap is eerlijk gezegd.De dag van vandaag.Lid van ergens in de middelleeuwen en vragen van een nieuweling......
 
Von Naphoven :D

Maar ik ben oprecht benieuwd - zo vind ik het irritant dat ik met de Integra-7 iPad editor geen XV sounds kan bewerken maar alleen de SuperNatural synth tones.
 
Von Naphoven :D

Maar ik ben oprecht benieuwd - zo vind ik het irritant dat ik met de Integra-7 iPad editor geen XV sounds kan bewerken maar alleen de SuperNatural synth tones.

Hihi,en dat stel je hier op een X(m)platform?Was je niet bezig op een XV topic hier?Niet alleen de naam maar ook een acute aanval van zinsverbijstering.;)
 
:)Ik bedoel het bedienen van de XV-5080 die in de Jupiter X(m) is ingebouwd met de Jupiter controls uiteraard.
 
:)Ik bedoel het bedienen van de XV-5080 die in de Jupiter X(m) is ingebouwd met de Jupiter controls uiteraard.

Geef me maar meer van die onbetaalbare Moog one geluiden!8~
Oeps ik zit hier op een Roland topic.
 
Hier neigden we al een tijdje naar de X en nu er eindelijk wat demo's verschijnen is dat neigen nu echt in het voordeel van de Jupiter-X uitgevallen.
We moeten er nog even op wachten, maar dat geeft me de kans om de studioverbouwing die hier gaande is op m'n gemak af te ronden en ruimte te creëren voor tóch weer een wat grotere bak.

Ik heb een heleboel moois uit de Xm gehoord, maar het toetsenbord en de extra knoppen en controllers van de X maken dat de Xm geen optie meer is.
Ik zie het echt als een bak waar ik uren op kan pielen om geluiden te maken c.q. aan te passen, maar ook één waar je een paar uur gedachteloos op kunt 'pingelen'.
 
Back
Top