Roland kondigt nieuwe Fantom aan

Attachments

  • features.jpg
    features.jpg
    63 KB · Bekeken: 1.594
Ja, ik ben ook wel onder de indruk. De klanken die ik er vandaag zoal uitgesleurd heb zijn vrij uniek tov hetgeen de fantom al kon. DUs een zeer leuke uitbreiding van de fantom.
 
Blijf maar rondjes draaien voor die aanschaf nog van die ene hardware synth tussen de C15,K2700,nautilus,fantom of zelf terug de X.
Nu met fantom's nieuw model expansion Zyme ben ik weer geneigd naar fantom te gaan.Maar alles wat nieuw is is in de beginne altijd interessant.Wat Zyme aangaat, heb ik al één en het andere gehoord, denk dat er veel mogelijkheden zijn, zeker in combinatie met de andere engines.
Of laten we de Namm show afwachten?Maar zo kun je altijd blijven wachten,er komen altijd nieuw synth's uit op de markt.
 
Blijf maar rondjes draaien voor die aanschaf nog van die ene hardware synth tussen de C15,K2700,nautilus,fantom of zelf terug de X.


Tja.....dat is natuurlijk ook maar net wat je wilt.
De C15 en een willekeurig workstation laten zich slecht vergelijken. De C15 is een nogal specifiek instrument en wat je daarin zoekt vind je niet in een workstation denk ik.

De K2700 heb ik indertijd ook overwogen. Ik vind de klank van Kurzweil echt heel goed en bepaalde klanken zelfs iets beter, maar de doorslag gaf de interface van de Fantom.
De mogelijkheden zijn uitgebreid in de Kurzweil. Als ik mij goed herinner kon je wel 128 lagen per patch stapelen (tegenover 4 in de Fantom), maar dat is voor mij allemaal nogal overkill. Het klinkt als fantastische mogleijkheden waar ik nooit gebruik van ga maken.
Na bestudering van de handleidingen en editors stond voor mij als een paal boven water dat de bediening van de Fantom meer met mij matchte dan die van alle andere workstations die ik in mijn lijstje had staan, zeker vergeleken met Kurzweil.

Het prettige van de Fantom vind ik dat het voor een workstation toch heel erg is ingericht op synthese.
Het kleuren touchscreen is visueel erg duidelijk en aantrekkelijk en de aparte edit sectie met knoppen maakt dat parameters snel toegankelijk zijn.
Mijn vrouw, die niet van de workstations is, vindt de Fantom de beste aanschaf in tijden en heeft er echt al leuke dingen mee gedaan.
Er valt uiteraard ook op de Fantom wel het een en ander aan te merken, maar al met al is het een grootse bak met heel veel mogelijkheden, zeker met de modellen die inmiddels zijn toegevoegd.
Tel daarbij op dat ik de klank ook fantastisch vind en je snapt waarom ik nog steeds enthousiast ben over de Fantom.

Nu zijn zaken als klank en interface uiteraard erg gebonden aan smaak en persoonlijke voorkeur, dus luister en kijk demo's en tutorial of probeer ze uit als je die mogelijkheid hebt (voor zover je dat allemaal al niet gedaan hebt ;) ).

Wat betreft de Fantom en de JP-X.
Tja....dat is ook maar net wat je wilt.
Ik kocht de Jupiter-X, ondanks dat ik erg gecharmeerd was van de Fantom.
Een jaar later kwam alsnog de Fantom. De Jupiter gaat niet meer weg, maar als ik eerst een Fantom had gekocht zou er denk ik geen Jupiter zijn gekomen.
Ook de expansions die er op de Jupiter zijn gekomen vind ik wel interessant en goed klinken. Met de Vocal Designer kun je echt leuke dingen doen, maar ik kan mij voorstellen dat het voor veel mensen niet heel noodzakelijk of bruikbaar is.

De JD-800 vind ik klankmatig heel goed, maar ik hoop dat die nog eens voor de Fantom wordt uitgebracht.
Met de knoppen van de Jupiter kun je de klank prima aanpassen, maar voor echt zelf klanken maken lijkt de Fantom mij beter geschikt.
Dat geldt ook voor Zen-Core wat mij betreft. Met de knoppen zijn klanken uitstekend naar wens aan te passen, maar van scratch eigen geluiden maken vind ik heel veel beter te doen op de Fantom of in Zenology.
Om die reden geloof ik ook niet dat n/zyme naar de Jupiter komt.
 
Om die reden geloof ik ook niet dat n/zyme naar de Jupiter komt.
Denk dat de Jupiter X het houd bij de legends models en de Zenlogy packs,anders krijgt m'n teveel overlapping met elkaar.
Van overlapping gesproken, als ik het goed voor heb, heb jij toch nu System8,de X,fantom,de 80,zenology pro?
Ik denk dat vele sounds toch erg dicht bij elkaar moeten liggen.Terwijl ik de diversiteit opzoek in verschillende synths,vandaar m'n twijfel omdat ik Zenology pro heb.
Zoals ik nu ook de Iridium op mijn lijstje heb gezet.
 
als ik het goed voor heb, heb jij toch nu System8,de X,fantom,de 80,zenology pro?
Klopt!
Zenology pro gebruik ik eigenlijk alleen om soundpacks te beluisteren of om eens inzicht in een bepaalde patch te krijgen, maar klanken maken doe ik er eigenlijk niet op. Zen-Core klanken maak/edit ik met de Fantom.

De JP-X en Fantom overlappen elkaar wel voor een deel, maar bij de System-8 is dat toch een stuk minder.
De System-8 heeft natuurlijk z'n eigen engine die ik erg fijn vind, maar in de System-8 heb ik naast de Jupiter-8 ook de Juno-60 en System-100 als Plugouts.
qua diversiteit heb ik mijn studio niet te klagen vind ik zelf.
Naast de Rolands die hier genoemd zijn heb ik recentelijk ook de Hydrasynth en Matriarch toegevoegd en is er mijn modular waar ik nog aan bouw.
De Fantom alleen al is behoorlijk divers met de inmiddels negen modellen die daarvoor beschikbaar zijn.

Ik vind de Iridium een mooi en interessant instrument, maar inmiddels zit ik wel aan het maximale dat ik kwijt kan in mijn hok en in mijn hoofd.
De overlap tussen de dingen die ik heb vind ik in zekere zin ook wel fijn om die reden. Genoeg overeenkomsten om vertrouwd mee te zijn en voldoende verschillen om beide interessant te blijven.

Of de Jupiter-X en Fantom verschillend blijven qua expansion models durf ik niet te zeggen.
Ik kan mij voorstellen (en ik hoop ook) dat de JD-800 nog naar de Fantom komt. Het feit dat in de laatste update ook de effecten van de JD-800 zijn toegevoegd lijkt daar naar te hinten. Ook van de Vocal Designer kan ik mij voorstellen dat die ooit naar de Fantom zou komen.
n/zyme naar de Jupiter lijkt mij minder voor de hand liggend, omdat die heel erg leunt op het touchscreen van de Fantom.

In feite is het denk ik niet zo ingewikkeld als je gecharmeerd bent van Zen-Core.
Wil je de klank in een software oplossing, dan is Zenology je ding.
Wil je een hardware instrument dan kun je een apparaat kiezen dat het best bij jou manier van werken past. Een synthesizer met veel knoppen, een groovebox of een meer workstation gerichte omgeving.
 
Roland heeft een nieuwe uitbreiding voor de Fantom uitgebracht: SuperNatural Acoustic Piano 2.
De uitbreiding is gratis te downloaden op Roland Cloud.
 
Nog altijd tevreden van n/zyme? Ik ben het ook aan het overwegen, maar 139 euro is natuurlijk niet min.
 
Nog altijd tevreden van n/zyme? Ik ben het ook aan het overwegen, maar 139 euro is natuurlijk niet min.

Ik ben nog altijd tevreden met n/zyme, maar dat zegt natuurlijk weinig.
Ik vind er goed klanken uitkomen en hij heeft een relatief eenvoudig interface waar prima mee te werken valt.

Het is jammer dat je ze niet even kunt proberen voor aanschaf, maar er zijn intussen wel de nodige demo's en Gattobus heeft een serie van 5 walkthroughs op Youtube staan.
 
Thx! Ondertussen aangekocht en ik heb er al even wat fun mee gehad. Eenvoudige UI, meer hoef ik niet.
 
Roland komt naar het zich laat aanzien in november met een grote update voor de Fantom.

The FANTOM Development Team has been working hard to unveil a massive breakthrough: bringing Analog Circuit Behavior (ACB) to FANTOM. We are excited to share this, plus other new expansions and features, with all FANTOM users very soon.

ACB in de Fantom klinkt niet verkeerd en ik ben benieuwd naar de nieuwe uitbreidingen.
 
Roland komt met een upgrade voor de Fantom, Fantom EX
Geen update dus, maar een upgrade.
Aan te schaffen op RolandCloud voor $ 199,-

The highlights:

  • Exclusive JUPITER-8 ACB Expansion and SH-101 ACB Expansion* with authentic sound and response, powered by Roland’s Analog Circuit Behavior (ACB)
  • German Concert V-Piano Expansion 01, previously only available for the RD-2000 stage piano
  • Newly developed SuperNATURAL Acoustic Piano 3 Expansion
  • JD-800 Model Expansion recreates the landmark Roland digital synth from 1991
  • n/zyme Model Expansion, a powerful modern synthesizer engine designed for the FANTOM environment
  • New studio-grade Shimmer Reverb and Modulation Reverb effect types
  • New V-Piano graphical interface
  • Added DAW control profiles for Cubase and Studio One
  • Mastering EQ and Mastering Comp template functions and new graphical interfaces
  • Available for purchase in Roland Cloud Manager
 
  • Duimpje
Duimpjes: Nap
Voor zover ik weet zijn er voor hardware gerelateerde zaken in RolandCloud geen concessies voor de verschillende abonnementen.
 
Een nieuwe synth in hetzelfde jasje als het ware.Maar wat een ingewikkelde sleur bij Roland altijd die updates.En natuurlijk betalen.Afgezien van dat, geweldig upgrade.
 
Qua prijs is er misschien een schrale troost.
Ik zie in één van de discussies op FB dat je in het Verenigd Koninkrijk op het moment ruim € 230,- mag aftikken. ;)
 
Er zijn wel wat beperkingen, maar die zijn niet onverwacht.
Zo kun je een ACB instrument alleen aan part 1 toewijzen en is de polyfonie beperkt tot acht noten.
De SH-101 is nog niet klaar en komt in december als het goed is.
 
Ja,als ik nu de keus zou maken tussen fantom en montage M?
Doctor Mix heeft natuurlijk weer een koopgoesting achtige YT gemaakt over de upgrade.
 
Die shimmer klinkt zo op het eerste gehoor wel heel goed, maar de JD-800 was voor mij genoeg reden om te installeren.
 
Wel een toffe update op zich. Valt me wel op dat Roland de laatste tijd veel updates/upgrades uitbrengt, ook voor de oudere beestjes. Vaak gratis ook. Kan menig fabrikant een voorbeeld aan nemen.
 
Wel een toffe update op zich.

Ik ben er ook wel blij mee, hoewel het commentaar op de gebruikersgroepen niet van de lucht is.
Dat heeft dan voornamelijk te maken met het feit dat hun persoonlijke wensen er niet in zit en dat er voor betaald moet worden natuurlijk.
Vooral bij n/zyme bezitters zit het hoog omdat die eerder al betaald hebben voor n/zyme, een model expansion die nu deel uitmaakt van deze upgrade.
Ik kan me er enigszins wat bij voorstellen, maar persoonlijk vind ik de prijs niet onredelijk voor wat je er voor krijgt.

De documentatie is ook goed met complete handleidingen in plaats van de gebruikelijke addenda.
De Midi implementatie telt maar liefst 94 pagina's.

Over de ACB interface was ik niet meteen heel enthousiast, omdat het met een complete Jupiter-8 layout op het touschscreen wel wat priegelig wordt.
Gelukkig kun je kiezen en kun je ook de verschillende segmenten in verschillende pagina's bedienen. De navigatie tussen de diverse parameters is daarbij even anders dan ik gewend was, maar werkt uiteindelijk prima.
Voor het overzicht van je patch is die complete layout wel weer heel prettig.

Ik ben benieuwd of er ook andere ACB plugins voor de Fantom gaan komen.
Ik vermoed dat die dezelfde prijs gaan krijgen als de software/plugout varianten en ik denk ook niet dat ik die allemaal zou hoeven hebben.
Een D-50 of System-100 zou wel interessant zijn.
 
Back
Top