Roland kondigt nieuwe Fantom aan

Attachments

  • features.jpg
    features.jpg
    63 KB · Bekeken: 1.589
3499/3699/3999 eur bij Thomann (voor de 6/7/8 )

Bij bax dezelfde prijs. (en nu al afgeprijsd ! 8o) )

Bijna jammer dat ik vorig jaar een FA-07 gekocht heb. Als het klavier van de 7 goed is, zou ik best interesse (gehad) hebben.
 
Ik ben al jaren tevreden een bezitter van een FA-06.

Ik gebruik hem voornamelijk als schetsboek en met de sequencer stuur ik al mijn instrumenten aan.
Met de Fantom lijkt Roland de 'tekortkomingen' c.q. beperkingen van de FA te hebben aangepakt, dus in dat opzicht zou ik hem graag vervangen.
De prijs liegt er echter niet om en ik vraag me af of de meerprijs vervanging voor mij rechtvaardigt.

Verder vind ik het zo op het eerste gezicht wel een hele mooie bak.
 
Ik heb hier een beetje een dubbel gevoel bij. Oorspronkelijk was ik een grote fan van de Fantom G-serie omdat deze, naast de 16 sporen interne MIDI recorder ook 16 sporen extern MIDI aan kon sturen. Vermits ik geen gebruik maak van een computersequencer, zou dit voor mij wel een grote plus zijn. Nu is er eindelijk een "volwaardige" opvolger voor die Fantom G serie maar ik heb de indruk dat die zelfstandige externe MIDI tracks weg gelaten zijn ... jammer.

Langs de andere kant ziet het er wel een erg degelijk werkstation uit dat gerust de uitdaging met een Montage (of MOTIF XF), Kronos of whatever kan aangaan. Ik ben er zeker van dat er flink wat mensen deugd van zullen hebben.

Dit voor mijn 2 cent :)

:doei:
 
"eindelijk een "volwaardige" opvolger voor die Fantom G serie maar ik heb de indruk dat die zelfstandige externe MIDI tracks weg gelaten zijn ..."

Dat zijn de details waar ik ook erg benieuwd naar ben.
Dat vond ik zo krachtig aan de Fantom-G. Een groot scherm met in feite een complete DAW.
De FA serie is wat dat betreft een stuk kariger, in ieder geval visueel, maar werkt voor mij prima.
Als op dat vlak de nieuwe Fantom geen verbetering te bieden heeft wordt hij een stuk minder interessant.
 
It features Roland’s latest Synthesizer technologies including analog filters in the sound engine

... en daarnaast een VA remake van de Jupiter 8... oh, de ironie... :engel:
 
Als je bij de features kijkt, staat er onder sequencer iets wat je dubbel kan interpreteren: 16 MIDI tracks (internal/external).

Interpreteerbaar als:
* 16 tracks die je intern of extern kan gebruiken (of evt gemengd). Bottomline: je hebt 16 MIDI tracks (zoals de meeste werkstations)
* 16 tracks MIDI voor de interne soundsource én 16 MIDI tracks uitsluitend voor externe modules (zoals de Fantom G-serie).

In het laatste geval vind ik hem heel interessant, in het eerste jammer genoeg niet.
Hoe dan ook vrees ik dat ie voor mij te duur is (het feit dat ik begin dit jaar nog eens een redelijk grote studio-investering van moeder de vrouw heb mogen maken, helpt daar zeker niet aan :engel:).

Maar losstaande daarvan denk ik toch wel dat er heel wat mensen blij zijn dat de familie van echte workstations blijft door bestaan en evolueren.

:doei:
 
In de handleiding die ik vluchtig heb gescand, zie ik dat je elk part kunt toewijzen aan één van de MIDI uitgangen.
Hij zou dus in alle opzichten mijn FA-06 kunnen vervangen, maar vooralsnog kan ik de prijs voor mezelf niet verantwoorden, temeer daar de FA-06 tot op heden prima werkt voor mij.
 
In soundonsound(sos)staat al een volledig verslag van de Fantom nu al(gratis).Een cadeau van Roland denk ik.Te lezen op de website van SOS.
 
Wie heeft deze al en woont in NH? Ik ben Corona vrij, heb vervoer en zou deze graag eens willen proberen :)
Voor de gezelligheid kan ik een Yamaha Montage of Korg Kronos meenemen mocht je deze nog niet kennen. Verder heb ik voornamelijk veel oude synths (jupiters, oberheims etc.. misschien minder interessant??) Natuurlijk neem ik sowieso wat lekkers mee voor bij de koffie :koffie:
 
De 2.0 update is nu beschikbaar voor deze machines:

[ Ver.2.00 ] SEP 2020

[ Additional Functions ]
  • KEYBOARD SAMPLE / MULTISAMPLE functions are provided.
  • A MICROSCOPE EDIT function has been added to the sequencer.
  • An AUTOMATION function has been added to PIANO ROLL EDIT.
  • A MAKER function has been added to SCENE CHAIN.
  • A SWAP function has been added to SCENE CHAIN.
  • TFX has been added to MAIN BUS.
  • Input MFX has been added to AUDIO IN.
  • A ZONE OUT ASSIGN screen has been added.
  • A WALLPAPER function has been added.
[ Functionality Improvements ]
  • A display function for the LIST screen has been added to SCENE CHAIN.
  • COPY, SWAP, and INT functions for SET have been added to SCENE CHAIN.
  • ZOOM EDIT is now selectable for MFX, IFX, and TFX.
  • ZOOM EDIT is now selectable for DRUM KIT EDIT.
  • Five types of ASSIGN parameters have been added to the S1 through S3 buttons.
  • ADVANCED has been added to ZONE INT/EXT CONTROL.
  • Transpose settings for each respective ZONE have been added.
  • KBD SAMPLE is now also selectable in FACTORY RESET, BACKUP, and RESTORE operations.
[ Bug Fix ]
The following bug was fixed.
  • In SCENE CHAIN, information fails to be displayed correctly when a SCENE is deleted from a SET.
https://www.roland.com/global/support/by_product/fantom_6/updates_drivers/543bcea2-517c-4597-80f6-f56723b51a02/

 
Met die model expansions haal je dus als ik het goed heb de engines die voorheen alleen in de juliter X en Xm zaten in de Fantom. Wel een zeer complete bak zo!
 
Ik vind het ook wel een hele mooie toevoeging.

De reacties op de diverse websteks zijn verdeeld.
Ze zijn blijkbaar nogal intensief, dus een 16 part Jupiter-8 zit er niet in en de polyfonie is blijkbaar ook beperkt.

Ik ben nog steeds voornemens een Fantom aan te schaffen binnenkort en deze update heeft hem zeker nog aantrekkelijker gemaakt voor mij.
 
Ik vind het ook wel een hele mooie toevoeging.

De reacties op de diverse websteks zijn verdeeld.
Ze zijn blijkbaar nogal intensief, dus een 16 part Jupiter-8 zit er niet in en de polyfonie is blijkbaar ook beperkt.

Ik ben nog steeds voornemens een Fantom aan te schaffen binnenkort en deze update heeft hem zeker nog aantrekkelijker gemaakt voor mij.
Heb geen van beide.Is het niet een beetje complementair met de Jx?Die ook de zenology uitbreidingen heeft.Beetje dezelfde sounds?
 
Back
Top