Workaround om playquantize te krijgen in Ableton

Lid sinds
22 Maart 2008
Berichten
9.983
Locatie
-
In Ableton 10 probeer ik via Push akkoorden te wijzigen in een clipje, erg leuk dat het kan natuurlijk.. maar het probleem is dat elke nieuwe noot strak op de tel staat en swing (via eerdere quantize) niet wordt meegenomen. (zie pijl bij de nieuwe noot hieronder op foto)

Met sommige hardware sequencers die ik gebruik (RS7000, ROland MV) kan ik heel eenvoudig via `play quantize` random nootjes en akkoorden editen en blijft de ´swing´ ondanks dat nootjes op de tel staan. Het is dus een soort midi effect wat via een instelling geselecteerde tellen vertraagd of versneld.

Weet iemand of zoiets in Ableton zit? Ik zoek op play quantize en vind niet echt resultaat, maar misschien heet het anders of is er een andere mogelijkheid??

Click image for larger version  Name:	Being unable.jpg Views:	2 Size:	45,1 KB ID:	3702921
 
Hey, misschien begrijp ik je niet goed, maar swing op een midi clip pas je toe door eerst een swing via de groove pool aan te maken, daarna ja je deze op je clip droppen, of kiezen vanuit je clip (zie bv hier vanaf 1:02 https://youtu.be/jvT8mNCKLDg). De swing zou dan toepast moeten worden op alle bestaande noten, ook op diegene die niet strak op de tel staan. Het resultaat daarvan kan je controleren door een stuk in te zoomen in je clip en vervolgens op de commit knop onder je groove selectie te klikken, dan ben je dus je automatische swing correctie kwijt, maar kan je dus wel zien of eea werkt zoals je verwacht. Het selecteren/toepassen van groove op een midiclip kan bij mijn weten niet vanuit de Push gedaan worden, dat moet dus via muis/toetsenbord.
 
Hey thanx. Dat doet idd wat ik zoek. :)
Gisteren wel even gezocht in de groovepool.. dacht dat ik commit moest selecteren maar dat is dus alleen om het effect visueel te checken.. Ik hoor de swing nu duidelijk als ik het op het clipje zet :okdan:

Wel jammer dat dit niet via Push kan. Het quantize knopje en de swing selecteren was hoe ik het doorgaans deed maar die template eroverheen slepen is prima te doen.
 
Ok mooi! Nog even om anderen niet op het verkeerde been te zetten, dit is niet helemaal juist verwoord:

Hey thanx. Dat doet idd wat ik zoek. :)
dacht dat ik commit moest selecteren maar dat is dus alleen om het effect visueel te checken..

met een commit pas je de geselecteerde swing “hard” toe op de noten, met andere woorden, de noten krijgen dan de daadwerkelijk positie van de groove timings en de geselecteerde groove verdwijnt dan uit de Midi clip selectie. Zolang je geen commit hebt toegepast wordt de groove automatisch (zeg maar dmv een Midi effect) toegepast en kan je die ook makkelijk switchen (andere groove selecteren) door op het recycle icon (zie linkje hieronder, de hot-swap button) te klikken, zo duidelijk?


https://www.ableton.com/en/manual/using-grooves/
 
Back
Top