Hallo, ik ben Arc

Arc

Nieuwkomer
Lid sinds
1 september 2019
Berichten
7
Locatie
Tilburg
Hallo, ik ben Arc, en zal eens een flink verhaaltje typen om me voor te stellen.
Ik ben 53 en al sinds mijn 17e bezig met muziek. In eerste instantie als gitarist; ik ben opgeleid als gitaarbouwer maar heb door een paar brakke knieen daar mijn beroep niet van kunnen maken.
Naast gitaren was ik altijd ook in synthesizers en synthesizermuziek geinteresseerd. Mijn eerste synth was een Yamaha CS50; ik heb tot op de dag van vandaag spijt dat ik die ooit verkocht. Na een vrij lange pauze begon ik weer met synths en kocht een Roland XP80 en begon wat aan te rommelen met Cakewalk. Helaas was dat in de tijd dat harddisk recording net in opkomst, en nog onbetaalbaar, was en doordat het opnemen niet echt wilde vlotten op een 4-track Fostex verloor ik interesse en verkocht de boel weer.

Een paar jaar geleden had ik na een scheiding plots veel tijd omhanden en ben ik weer begonnen, en nu serieus. Begonnen met een Yamaha MX49 en een Roland Gaia en een stapel VST synths, met Cubase als DAW. Les genomen in recording en producing en me meer en meer gaan verdiepen in het zelf geluiden maken in plaats van altijd maar presets zoeken.

En toen zat ik weer eens een poos op de bank (na knieoperatie nummer 13) en zat heel veel Youtube videos te kijken en kwam terecht op het kanaal van JunkieXL, waarin hij zijn immense synth collectie toont. En waarin een aantal afleveringen zitten die gaan over zijn eveneens immense modular wall (5U en Eurorack). Ik raakte nogal geinfecteerd met het modular virus en na me er flink in verdiept te hebben heb ook ik de eerste stappen gezet op het Eurorack pad.

Ik heb inmiddels 6 rijen van 84HP, met modules van Doepfer, Mutable Instruments, WMD, Erica Synths etc... (https://cdn.modulargrid.net/img/racks/modulargrid_845189.jpg)
De modular bevat twee sequencers en twee arpeggiators, en ik heb er ook een Arturia Beatstep Pro voor staan voor langere sequences. Ook ben ik bezig geweest met aansturing van en opnemen van de modular in Cubase. Mijn modular bevat ook een external input module dus ik gebruik hem ook als oversized effectpedaal voor mijn gitaren.

De muziek waar ik mee bezig ben is een moeilijk verhaal. Ik heb ondertussen nagenoeg alle interesse verloren in mijn favoriete muziek van vroeger (oa metal, progressive)en ben, mede door de modular, druk op zoek naar een nieuwe 'landingsplek'. Ik luister veel naar muziek van Suzanne Cianni, Kaitlyn Aurelia Smit, Nils Frahm en dergelijke. Ik weet waar ik naar toe wil met mijn muziek, maar het is nu veelal een kwestie van experimenteren en uitproberen. Ik hou van generatieve muziek, maar vind dat op zich niet genoeg. Ik werk aan een combinatie tussen generatief en mininmal music (zoals Philip Glass), waarbij ik ook de gitaar wil gebruiken (het liefst op zo ongebruikelijk mogelijke manieren). Wie weet wordt het nog eens wat.

Voor wie hier nog aan het lezen is: dank voor de inspanning en ik hoop dat we hier contact kunnen hebben.
 
Welkom!
Ik heb ondertussen nagenoeg alle interesse verloren in mijn favoriete muziek van vroeger (oa metal, progressive)en ben, mede door de modular, druk op zoek naar een nieuwe 'landingsplek'. Ik luister veel naar muziek van Suzanne Cianni, Kaitlyn Aurelia Smit, Nils Frahm en dergelijke.
Herkenbaar, ik kom zelf ook uit de metal hoek maar luister dat eigenlijk ook vrijwel nooit meer. Alleen af en toe nog wat oude "klassiekers". Gelukkig is er in het experimentele electronische wereldje nog genoeg te ontdekken.
Gitaar combineren met modular is erg leuk, zeker met modules die kunnen samplen. Ik heb daar zelf de Phonogene en Morphagene voor. Mooie setup heb je, kun je veel plezier mee hebben!
 
Welkom!

Herkenbaar, ik kom zelf ook uit de metal hoek maar luister dat eigenlijk ook vrijwel nooit meer. Alleen af en toe nog wat oude "klassiekers". Gelukkig is er in het experimentele electronische wereldje nog genoeg te ontdekken.
Gitaar combineren met modular is erg leuk, zeker met modules die kunnen samplen. Ik heb daar zelf de Phonogene en Morphagene voor. Mooie setup heb je, kun je veel plezier mee hebben!
Dank voor de reactie :). Inderdaad valt er veel te ontdekken in de experimentele electronische wereld, er is een paar jaar geleden een hele nieuwe wereld voor me opengegaan, ik geniet er dagelijks van.
Ik heb al eens eerder gekeken naar de Make Noise modules die je noemt, maar (en dit mag gek klinken) ik kan me niet over mijn 'afkeer' van Make Noise modules heenzetten. En dan heb ik het niet over het geluid, maar er is iets in het uiterlijk van de modules dat me tegenstaat, de visuele drukte, het lettertype etc. Uiteraard gaat het om het geluid, maar toch.....
Wie weet komt er toch een keer eentje in mijn setup, maar vooralsnog zitten mijn kasten vol en ga ik eerst maar eens een tijdje alles eruit halen dat er in zit. De enige uitbreiding die er gaat komen is een quad vca in de enige open ruimte die ik nog heb....
 
Ik heb al eens eerder gekeken naar de Make Noise modules die je noemt, maar (en dit mag gek klinken) ik kan me niet over mijn 'afkeer' van Make Noise modules heenzetten.
Oh, da's niet raar, dat hebben wel meer mensen. Blijft toch een kwestie van smaak, ik ken het design persoonlijk wel waarderen. Mijn setup is voor meer dan 4/5e (van de 15U) alleen maar Make Noise, ik heb er bewust voor gekozen om zo veel mogelijk voor 1 merk te gaan. En Make Noise spreekt mij het meest aan qua functionaliteit en vormgeving. Overigens maakt Grayscale ook alternatieve panels voor MN voor de mensen die van een "normalere" vormgeving houden.
En als je de modules van MN niet zo kunt waarderen kun je altijd nog het platenlabel van ze uitproberen. Zit ook een plaat van Kaitlyn Aurelia Smith bij. Persoonlijke favorieten zijn die van Hypnoxia en Alessandro Cortini.

Qua Quad VCA; ik heb zelf de Veils van MI gehad, dat was toch wel een hele fijne! Aangezien je al behoorlijk wat MI hebt past die er mooi bij... ;)
 
Oh, da's niet raar, dat hebben wel meer mensen. Blijft toch een kwestie van smaak, ik ken het design persoonlijk wel waarderen. Mijn setup is voor meer dan 4/5e (van de 15U) alleen maar Make Noise, ik heb er bewust voor gekozen om zo veel mogelijk voor 1 merk te gaan. En Make Noise spreekt mij het meest aan qua functionaliteit en vormgeving. Overigens maakt Grayscale ook alternatieve panels voor MN voor de mensen die van een "normalere" vormgeving houden.
En als je de modules van MN niet zo kunt waarderen kun je altijd nog het platenlabel van ze uitproberen. Zit ook een plaat van Kaitlyn Aurelia Smith bij. Persoonlijke favorieten zijn die van Hypnoxia en Alessandro Cortini.

Qua Quad VCA; ik heb zelf de Veils van MI gehad, dat was toch wel een hele fijne! Aangezien je al behoorlijk wat MI hebt past die er mooi bij... ;)

Ik zal Hypnoxia en Alessandro Cortini eens uitproberen (de laatste zag ik al eens voorbijkomen op mijn Discover Weekly list van Spotify). Dank voor de tips. En inderdaad, ik ben een behoorlijke fan van Mutable Instruments, en heb de Veils al op mijn radar staan. Grote kans dat die volgende week in mijn setup zit :)
 
Ik zal Hypnoxia en Alessandro Cortini eens uitproberen (de laatste zag ik al eens voorbijkomen op mijn Discover Weekly list van Spotify).
Alessandro Cortini is toch wel 1 van mijn favoriete artiesten. Als ik je nog een tip mag geven, luister dan Avanti van hem maar eens. Die heb ik maandenlang bijna dagelijks gedraaid, geweldige plaat!
 
Hallo, ik ben Arc, en zal eens een flink verhaaltje typen om me voor te stellen.
Ik ben 53 en al sinds mijn 17e bezig met muziek. In eerste instantie als gitarist; ik ben opgeleid als gitaarbouwer maar heb door een paar brakke knieen daar mijn beroep niet van kunnen maken.

knipperdeknip.....

Voor wie hier nog aan het lezen is: dank voor de inspanning en ik hoop dat we hier contact kunnen hebben.

He Arc,
Welkom hier. Je schrijft "Ik hou van generatieve muziek". Wat bedoel je ermee?
Zelf ben ik nieuw op dit forum en nieuw met modulair synthesizers. Ik ga de muziek van de door jouw genoemde mensen eens beluisteren. Veel plezier hier.
 
He Arc,
Welkom hier. Je schrijft "Ik hou van generatieve muziek". Wat bedoel je ermee?
Zelf ben ik nieuw op dit forum en nieuw met modulair synthesizers. Ik ga de muziek van de door jouw genoemde mensen eens beluisteren. Veel plezier hier.

Dank, dank :)
Generatieve muziek is muziek die op modulars wordt gemaakt op basis van random patronen en gebeurtenissen. Door op allerlei creatieve manieren om te gaan met random coin-toss modules (zoals MI Marbles), sequencers, logic modules en switches kun je muziek laten 'ontstaan' in plaats van dat je speelt / componeert. Door gebruik te maken van attenuators (beperken voltages) en quantizers kun je de voorwaarden genereren waarbinnen er gegeneerd wordt.
 
Back
Top