Iets oud in het nieuw

Apollo82

Stamgast
Lid sinds
26 augustus 2019
Berichten
275
Locatie
Gent
Hoi,


Ik ben Apollo82, vroeger actief als gebruiker Apollo (hoe origineel) https://www.synthforum.nl/member/14281-apollo

Helaas kon ik mijn oude account niet recupereren, want het e-mailadres van toen is vervallen.

Vroeger had ik een aanzienlijke collectie synths en EPs:

- MS-20
- Juno 60
- Minimoog
- Synton Syrinx
- Solina String
- Wurlizer
- Rhodes suitcase MKII
- VC-10 vocoder
- VP-330 vocoder
- ...

(ik kan ze mij eerlijk gezegd niet allemaal meer herinneren)

Heel wat interessante mensen leren kennen via het forum en ik ben nog naar de allereerste synthmeeting in (ik dacht) Rotterdam gegaan en daar heel indrukwekkende dingen gezien.

Rond 2006 denk ik, heb ik al m'n gear verkocht en ben ik er radicaal mee gekapt uit frustratie. Zo heb ik wel mijn deel pech gehad met defecte onderdelen, rotte knoppen, pitchwarp op toetsen en ga zo maar verder. Verder vond ik het een hel: stofdoeken, patchsheets bijhouden, synths tunen, in audio opnemen, back-ups nemen, volledige ruimte in huis kwijt, ...

Een tweetal weken terug ben ik gefascineerd geraakt door de synthwave scene, waar ik toevallig op gevallen ben. Dit was precies de muziek die ik in mijn hoofd had! Misschien omwille van een onverwerkte jeugdobsessie voor Karate Kid, de soundtrack daarvan staat bij mij al 15 jaar op repeat en toevallig werd daar ook een nieuwe reeks over gemaakt op Youtube (Cobra Kai).

Zo kwam ik ook te weten dat het hele VST gebeuren inmiddels heel erg ver staat, en door mijn hogergemelde frustratie, heb ik mij daar direct in verdiept.

Terwijl ik vroeger via Cubase werkte, ben ik bewust overgegaan naar een andere DAW, omdat ik vond dat Cubase niet heel erg snel en intuïtief ging. Dit werd na wat onderzoek Ableton, waar ik al wat beter mee overweg kan (ik leer nog hopen bij elke dag). Het is een verzuchting om geen hardware meer te hebben, PC aan en alles staat zo klaar! En wat mij betreft is het duidelijk: VST's doen niet onder voor de originelen, integendeel.

Inmiddels heb ik financieel heel wat ruimte en dus wat meer tijd (money is time) , zodat ik meteen zelfs heel wat tracks heb. Dit is m'n laatste:

https://thelostkids82.bandcamp.com/t...ment-in-time-2


Ik probeer met die nieuwe tracks een album samen te stellen onder de naam "the lost kids", en dat lukt al aardig, alleen het mixen is nog een ramp. Boeit me niet, want in tegenstelling tot vroeger is wereldwijde roem louter bijkomstig. ;-)

Mijn huidige setup is:

Snelle PC :-)
DAW -> Ableton

Controllers:
- Alesis V25
- Arturia Minilab
- Arturia beatstep

VST synths (nooit gedacht dat ik dat zou schrijven):
- TAL U-No-62
- pg-8x
- Dexed
- OB-Xd

Betalende synths, daar ben ik nog niet zo uit. Ik doe eerst even zo verder. Alleszins ga ik nog een paar controllers met meer toetsen aanschaffen en dan een template klaarzetten met voor elke VST en dedicated keyboard/controller. Ook nieuwe monitors staan op de lijst, want nu mix ik af op oude PC speakers met sub.

Zo lang verhaal over iets oud in het nieuw. Ik hoop hier zeker wel wat oude leden te lezen en nieuwe info op te doen!

Mijn hulde ook aan de mensen achter synthforum, die alles laten draaien. Ik had op een bepaald moment ook een drukke website met forum en de tijd die daaraan opgaat is niet te onderschatten. Helaas door facebook (vergif) ging dat forum teloor. Leuk om te zien dat synthforum wel nog steeds draait.

Groeten!
 
Soort gelijke situatie hier. Ook veel apparatuur in 80/90, life happend en nu volledig DAW. Had wel besloten om met cubase te werken maar begin nu te twijfelen of dat wel een goede keus was. Zit nu ook met een schuin oog naar Abelton te kijken.
 
Hi Hover, dan zal het later geweest zijn. Ik herinner mij vooral een indrukwekkend ARP2600!

Chojin, ik kan niet echt goed vergelijken omdat het al ruim 10 jaar geleden is dat ik cubase had, maar naar mijn aanvoelen werkt Ableton een stuk sneller. Het was wel zoeken hoe je moet navigeren, dat vergt wat aanpassing, maar daarna gaat het voor mij vlotter.
 
Chojin, ik kan niet echt goed vergelijken omdat het al ruim 10 jaar geleden is dat ik cubase had, maar naar mijn aanvoelen werkt Ableton een stuk sneller. Het was wel zoeken hoe je moet navigeren, dat vergt wat aanpassing, maar daarna gaat het voor mij vlotter.

Dat hangt helemaal af van de wijze waarop je het prettigst werkt. Aan je workflow. Beide pakketten zijn zeer compleet en gewaagd aan elkaar maar ik heb het vermoeden dat Ableton ook beter bij mijn workflow aansluit.
 
Vooral het aanwijzen van audio/midi effecten of VST's aan een track werkt heel snel in Ableton. Ook het werken met blokken voelt voor mij iets makkelijker. Het is natuurlijk (vooral) ook een persoonlijke voorkeur, maar ik ben heel tevreden met de overstap, al was het aanvankelijk wel een paar dagen frustrerend omdat je een bepaalde manier al gewoon bent.
 
Back
Top